خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از حاتم شاکرمی؛

آتش‌سوزی، منشا حوادث غیرمترقبه در جهان

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۴۵۴

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی به بررسی تاثیرات حوادث ناشی از آتش‌سوزی و رویکردهای لازم برای مقابله با آنها پرداخت.

ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم برای جلوگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است. 

تمرکز فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی در پایتخت کشور، توجه هر چه بیشتر به توسعه همگون این کلان شهر را ضروری می‌سازد؛ در این رابطه فارغ از ساختمان‌های فرسوده و نا ایمن شهری، بیشترین مخاطرات شهری، موضوع آتش سوزی ساختمان‌هاست. 

نیک می‌دانیم، لحظات نخست در عملیات اطفای حریق به دلیل جلوگیری از گسترش صدمات جانی و مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است و بدین منظور شرکت ها، موسسات و کارخانه‌های بسیاری در جهان که در زمینه ساخت تجهیزات آتش نشانی فعالیت دارند، اقدام به طراحی و ساخت وسایل مبارزه با آتش برای استفاده در لحظات اولیه حریق نموده‌اند که خاموش کننده‌های دستی و خودکار مدرن، سیستم‌های کشف و اعلام حریق دستی و اتوماتیک، شبکه‌های اطفای حریق دستی و اتوماتیک نمونه‌ای از آن‌ها به شمار می‌آیند. 

در این خصوص مشکلاتی مانند محدودیت دسترسی عرض معابر، دسترسی‌های نامناسب و دشوار برای تجهیزات و خودروهای امدادی، انجام عملیات مهار و اطفای حریق احتمالی را برای نیروهای آتش‌نشانی، بسیار سخت، زمان بر و حتی کم اثر می‌کند. 

مطالعات نشان می‌دهد؛ بحران حوادث آتش‌سوزی در مراکز تجاری و بازارها فقط مختص شهر تهران نیست و چالش مشترک همه شهرهای بزرگ دنیا است. 

آتش‌سوزی، منشأ بیشترین حوادث غیرمترقبه در جهان طی سنوات گذشته بوده که به تحمیل خسارت سنگین به اموال و سرمایه شهر و کسبه این بازارها منجر شده است. 

هوشمندسازی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق و رویکرد شهرداری‌ها برای کنترل ایمنی و معاینه فنی ابنیه شهری از اقدامات ضروری و بنیادین است که باید به آن توجه شود و نقش شهرداری‌ها با همراهی و مشارکت بازاریان برای سرمایه‌گذاری در حوزه ایمنی در برابر آتش‌سوزی باید در اولویت قرار گیرد، در این رابطه علاوه بر بازدارنده‌های تنبیهی، باید از طریق اعمال مشوق‌های مالی، انگیزه لازم را برای ایمن‌سازی این بناها ایجاد کرد. 

بدیهی است هر اقدامی به منظور ارتقای ایمنی حریق شهرهای بزرگ باید بر اساس برنامه‌ها و طرح‌های دقیق از پیش تعیین شده با تولیت مدیریت شهری انجام گیرد و در این راستا تشکیل کمیته نظارت بر ایمنی بازار با مشارکت واحدهای وظیفه مدار، شناسایی مناطق متروکه و تولیدی‌های غیرمجاز، ایجاد مسیرهای دسترسی اضطراری، یکپارچه‌سازی مدیریت بازار با عاملیت شهرداری منطقه، بازرسی نظاممند از وضعیت بازار، آموزش و آگاه‌سازی کسبه، ارائه مشوق‌های مالی برای ترغیب بازاریان جهت ارتقاء ایمنی، ساماندهی و تعدیل شدت جریان مصرفی در شبکه برق بازار و تعویض سیمکشیها، هوشمندسازی سیستم اعلام و اطفای حریق، ایجاد شناسنامه ایمنی برای واحدها، برنامه ریزی مدون برای خروج واحدهای تولیدی و مشاغل پرخطر از بافت بازار، ممانعت از انبارداری در بازار و جمع آوری کالاها از معابر عمومی از اقدامات ضروری برای ارتقای ایمنی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز