خبرگزاری کار ایران

امضای توافق‌نامه جدید برای ایمنی کارگران پوشاک بنگلادش/ برندهای جهان ملزم به رعایت حقوق کارگران شدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۲۵۰

شرکت‌ها پوشاک بنگلادش به منظور افزایش ایمنی و حفظ حقوق کارگران، توافق‌نامه‌ای جدید صادر کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از گاردین، تمامی حوادث کار دردناک هستند اما حادثه مرگبار «رانا پلازا» به نقطه عطفی برای احقاق حقوق کارگران صنعت پوشاک تبدیل شده است. ۲۳ آوریل ۲۰۱۳، خبری مبنی بر ریزش ساختمان راناپلازا در «داکا» پایتخت بنگلادش منتشر شد. در این حادثه، ۱۱۳۸ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۲هزار نفر زخمی شدند. نیمی از قربانیان، زنان کارگری بودند که فرزندانشان نیز در طول روز در همان ساختمان نگهداری می‌شدند. 

پس از این حادثه، شرکت‌های خرده فروشی اروپایی مثل «ایندیتکس»، «اچ‌اند ام» و «پریمارک» به همراه اتحادیه‌های کارگری صنعت پوشاک و انجمن صنفی کارفرمایان این کشور، «مقررات حریق و ایمنی ساختمان» را پذیرفتند. این کارخانه‌ها تصمیم گرفتند هزینه‌های بازرسی مستقل را پرداخت و بودجه برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه ایمنی را تامین کنند. با تمام این تفاسیر، این توافق‌نامه از سوی کارفرمایان نادیده گرفته شد و پس از مدت کوتاهی به دست فراموشی سپرده شد. به همین دلیل، اتحادیه‌های کارگری صنعت پوشاک با کارفرمایان وارد مذاکره شدند تا توافق‌نامه‌ای جدید جایگزین پیمان منحل‌شده کنند. 

برخی اتحادیه‌های از تنظیم توافقنامه‌ای جدید برای محافظت از کارگران پوشاک در بنگلادش خبر داده‌اند که مورد اقبال شرکت‌هایی مثل «ایندیتکس»، «اچ‌اند ام» و «پریمارک» قرارگرفته است. این توافق‌نامه جایگزین توافق پیشین خواهد شد که پس از آتش‌سوزی راناپلازا توسط بیش از ۲۰۰ شرکت بین‌المللی فعال در حوزه مد امضا شد. 

دبیران اتحادیه‌های کارگری اتحادیه نسبت به نادیده گرفته شدن عناصر لازم‌الاجرا در پیمان‌نامه‌ احساس نگرانی می‌کردند زیرا توانایی فراموش کردن حوادث و مشکلات کارگران صنعت پوشاک را نداشتند. شرکت‌های که این توافق‌نامه را پذیرفته‌اند، متعهد می‌شوند تا زمینه گسترش سلامت و ایمنی را فراهم کنند. همچنین مسائلی فراتر از آتش‌سوزی و ایمنی ساختمان مثل رعایت حقوق بشر در زنجیره تامین در توافق‌نامه جدید مورد توجه قرار گرفته است. تمامی شرکت‌ها باید به مفاد این توافق‌نامه تا سال ۲۰۲۳ متعهد باشند. 

از این پس شرکت‌ها ملزم هستند که ظرف شش ماه آینده با یکدیگر ملاقات کنند تا دستاوردهای خود را به اطلاع یکدیگر برسانند. اتحادیه‌های کارگری درنظر دارند تا مفاد این توافق‌نامه را با توجه به تغییرات سریع در روابط کار، هردو سال یکبار مورد بررسی قرار داده و آن را تغییر دهند. 

«التر سانچز» دبیرکل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی، در ارتباط با این موضوع گفت: این توافق، یک پیروزی بزرگ و مهم در جهت ایمن‌سازی پایدار در صنعت نساجی و پوشاک به حساب می‌آید. 

اتحادیه‌های کارگری درنظر دارند، اسامی شرکت‌هایی که این توافق‌نامه را پذیرفته‌اند در اولین روز از ماه سپتامبر منتشر کنند. بنگلادش، سومین تولیدکننده پوشاک جهان محسوب می‌شود. یافته‌های یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد، حدود ۴ میلیون کارگر در ۴ هزار واحد تولیدی اشتغال داشته‌اند. میزان درآمد سالیانه صنعت پوشاک در بنگلادش حدود ۳۴ میلیارد دلار برآورد شده که ۱۶ درصد از تولیدناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. 

پاندمی ویروس کرونا بر صنعت پوشاک نیز اثر گذاشته است. دولت بنگلادش گزارشی در مارس ۲۰۲۰ منتشر کرد و از لغو سفارش‌ها به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خبر داد. کاهش حجم سفارشات منجر به بیکاری جمعیت کثیری از شاغلان صنعت پوشاک شده، نتایج یک نظرسنجی در دانشگاه «پنسیلوانیا» نشان می‌دهد، برندهای بین‌المللی نیز در پرداخت دستمزد مزدبگیران نیز کوتاهی کرده‌اند و بیش از ۸۰ درصد کارگران بدون حقوق به خانه‌هایشان فرستاده شده‎اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز