خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مدیرعامل و رییس هیات مدیره مجتمع هفت تپه مطرح شد؛

حقوق کارگران به‌روز است/ قادر به استخدام ۳۰۰۰ نیروی کار جدید هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۲۲۲

نشست خبری مدیرعامل شرکت نیشکر هفت تپه با حضور اهالی رسانه در هتل فردوسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان الله اسدبیگی رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک و مالک شرکت نیشکر هفت تپه در نشست خبری که با حضور امیر اسدبیگی رئیس هیات مدیره هلدینگ آریاک و حسین آمیلی نماینده تام الاختیار اجرایی شرکت کشت و صنعت هفت تپه برگزار شد، به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

احسان الله اسدبیگی (رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک) با اشاره به اینکه در مجتمع نیشکر هفت تپه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر به صورت مستقیم شاغل هستند که با کارگران فصلی به بیش از ۵ هزار نفر می‌رسند، گفت: ماهیانه حدود ۳۴ میلیارد تومان منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران هزینه می‌شود و این رقم باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، رقم بسیار بزرگی است.

عضو هیات مدیره شرکت کشت وصنعت هفت تپه، درباره مطالبات کارگران این شرکت گفت: کارگران این مجموعه در گذشته تا ۷ ماه حقوق معوقه طلبکار بودند که در حال حاضر این مطالبات به‌روز شده است و همه کارگران براساس مصوبه قانونی شورای عالی کار حقوق دریافت می‌کنند.

او افزود: جدا از بحث تامین منابع مالی، فضاسازی‌هایی که هم‌اکنون برای مجموعه هفت تپه ایجاد شده، دلیل دیگری است که ما در شرایط غیرعادی قرار بگیریم.

اسدبیگی با ابراز نارضایتی از برخوردهایی که با مجموعه مدیریت هفت تپه شده است، گفت: اقداماتی که در هفت تپه در زمان خصوصی‌سازی انجام شده به نسبت قبل که دولتی بود؛ کامل مشخص و غیرقابل مقایسه است.

رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک تصریح کرد: مجتمع نیشکر هفت تپه در زمان واگذاری به بخش خصوصی حدودا ۸۰۰ میلیون دلار ضرر انباشته داشت. این واحد یک واحد ورشکسته و مشمول ماده ۱۶۱ قانون تجارت بوده که با قدمت ۶۰ سال فعالیت، تولیدی ناقصی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند واحد تولیدی همانند کارخانه‌ام دی اف؛ رب گوجه فرنگی، کارخانه الکل‌سازی، کارخانه زغال‌سازی، احداث پروژه تاکستان و چند فعالیت جدید دیگر همانند احداث گل خانه راه‌اندازی شده است، افزود: اگر اجازه فعالیت به این مجموعه داده شود می‌توانیم زمینه ایجاد کارگاه‌های بیشتر و نیروی کار بیشتری را فراهم کنیم.

مالک مجتمع نیشکر هفت تپه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کارگران هفت تپه نسبت به سایر کارگرانی که به عنوان مثال در تهران شاغلند؛ از حقوق بهتری برخوردارند، تاکید کرد: اگر اجازه داده شود هفت تپه به روند فعالیت تولیدی خود بدون حاشیه ادامه دهد قطعا بر تعداد نیروی کار خود می‌افزاییم.

وی بیان کرد: طی سالهای گذشته در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال اقدامات زیادی انجام داده‌ایم. جدا از مجتمع کشت وصنعت هفت تپه، مجموعه هلدینگ آراک حدود ۲۵ واحد تولیدی و صنعتی دیگر در سطح کشور فعال دارد.

اسدبیگی با بیان اینکه با اشاره به شایعات منتشر شده که وی را اهل گرمسار دانسته که با یکی از مسئولان بالادستی دولت نسبت فامیلی دارد، آن را دروغ خواند و گفت: من اسدالله اسدبیگی اهل خوانسار هستم و هیچ نسبت فامیلی با هیچ یک از مسئولان بالادستی دولتی ندارم. از ابتدا فعالیت شغلی خود را در همین میدان امام خمینی و خیابان فرودسی تهران با یک واحد فروش ابزارآلات شروع کردم و در ادامه بدون هیج ضدوبندی وارد کار اقتصادی و تولید شده‌ام.

او گفت: کسانی که این شایعات را می‌سازند افرادی هستند که در داخل هفت تپه منافعشان به خطر افتاده است. این افراد جدا از بحث تهیه خوراک‌های خبری برای رسانه‌های بیگانه، با انتشار این شایعات می‌خواهند ما را به افرادسیاسی وصل کنند تا با اثرات سوء آن به به تولیدات این واحد خسارت وارد کنند.

به گفته اسدبیگی؛ بعد از خصوصی‌سازی هفت تپه ۳۵ مورد تخلفات بدست آمد. برخی از این تخلفات از جانب افرادی بود که به عنوان نمونه اگر یک هکتار زمین اجاره کرده بودند که باضد و بند ده هکتار کشت می‌کردند. یا افرادی بودند که ۲۰ هکتار زمین اجاره کرده بودند و ۵۰ هکتار زمین زیر کشت در اختیار داشتند. منافع یک عده با حضور بخش خصوصی حذف شده و نمی‌خواند که ما در مجتمع هفت تپه فعالیت داشته باشیم. بدهی‌های بیمه‌ای و بانکی، بدهی به بازار و حتی یک پرونده ۲۰ میلیاردی بر علیه هفت تپه درست شده است. 

وی با انتقاد از فضاسازی‌های برخی رسانه‌ها گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها به ما اتهام می‌زنند که مثلا ۲۰یا ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌ایم. نمی‌دانم این ارقام افسانه‌ای را از کجا آورده‌اند. رسانه‌های مدعی ثابت کنند که ما حتی یک هزار تومان وام گرفته‌ایم.

رییس هیات مدیره هلدینگ آریاک با بیان اینکه مجتمع هفت تپه یک واحد اقتصادی است که یک پرونده دولتی و یک پرونده خصوصی دارد که با مقایسه قبل و بعداز آن عملکرد و کارکرد آن را مشخص می‌کند، افزود: من به عنوان یک فعال اقتصادی مخالف خرید هفت تپه بودم. در هفت تپه ۱۷ خره فرهنگ وجود دارد که سابقه قدیمی، تاریخی و اجتماعی دارد که ناخواسته به آن ورود کردیم و مجبور به ادامه هستیم.

او گفت: زمانی که وارد هفت تپه شدیم فقط یک واحد قدیمی شکر داشت که شکر قرمز را ار خارج وارد می‌کردند. در این واحد دو هزار و ۲۰۰ نفر نیروی مازاد نیز وجود داشت که بدون ضابطه قانونی همزمان با ورد بخش خصوصی وارد هفت تپه شده بودند و کار می‌کردند.

اسدبیگی با بیان اینکه برای برون‌رفت از این بحران، ناچار شدیم طرح کشت چغندر را به عنوان گیاه پهن برگ را پیاده کنیم، گفت: این طرح برای این انجام شد که تا زمانی که برداشت نیشکر در اسفند ماه یا فروردین سال بعد به اتمام رسید سریعا کشت چغندر آغاز شود. با ارائه این طرح نیروهای مازاد شاغل در کشت و صنعت هفت تپه به فعالیت تولیدی خود در این واحد ادامه می‌دادند که متاسفانه از اجرای این طرح که می‌توانست در عین حال ۱۸۵۰ تن در روز چغندر تولید کند، جلوگیری شد.

او گفت: با اتفاقات افتاده در هفت تپه که قضایی نیز شده، اجازه وارد کردن ۱۲۰۰ کانتینر بار که حامل انواع دستگاه و ماشین آلات از کشور ایتالیا بود را ندادند. حتی برای گرفتن موافقت واردات دستگاها به برخی مسئولان التماس هم کردیم اما موافقت نشد و دستگاه‌ها در ایتالیا باقی ماند.

مالک مجتمع نیشکر هفت تپه با بیان اینکه حین واگذاری یک واحد تولیدی تمام مسئولیت‌ها و بدهی‌های شرکت برعهده مالک جدید است، افزود: وقتی هفت تپه را خریداری کردیم به دلیل انواع اقسام بدهی‌ها (مدیرعامل هفت تپه) بلافاصله ممنوع الخروج شد. به همین دلیل برای واردات ماشین آلات کارخانه چغندر از ایتالیا ناچار شدیم با یک شرکت واردکننده قراداد امضا کنیم که متاسفانه با مسائلی که اتفاق افتاد واردات این ماشین آلات به سرانجام نرسید.

در ادامه امیر اسدبیگی (رئیس هیات مدیره هلدینگ آریاک) با بیان اینکه حدود ۲۷ واحد تولیدی در زیر مجموعه هلدینگ آریاک فعالیت دارند که بدون حتی یک ریال وام بانکی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، درباره خرید هفت تپه گفت: سهام هفت تپه را ۴۴۴ میلیارد تومان خریداری کردیم که ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی مجزا داشت. اینکه گفته می‌شود هفت تپه را ده میلیارد تومان خریده‌اند، درست نیست ده میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فقط رقم شرکت در مزایده بود.

او گفت: طبق اسناد واگذاری قرار شده ۴۴۴ میلیارد تومان به صورت اقساط ۵ساله پرداخت شود که تا حالا اقساط به روز بوده و به جزء یک قسط مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

اسدبیگی اظهار کرد: به ما گفته شده بود هفت تپه ۸۰۰ میلیارتومان بدهی دارد اما در زمان تحویل متوجه شدیم جدا از ۸۰۰ میلیارد تومان، ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دیگر داخل صورت حسابهای مالی آورده نشده است. یعنی هفت تپه بجای ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی؛ ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد که از این موضوع به سازمان خصوصی‌سازی شکایت کردم و پرونده آن در هیات داوری در حال بررسی است.

او در ادامه گفت: در عین حال درباره نیروی کار این شرکت نیز به ما گفته شده بود حدود ۲۵۰۰ کارگر دارد که این رقم نیز صحیح نبود بلکه ۲۲۰۰ کارگر مازاد در هفت تپه وجود داشت که بدن ضابطه استخدام شده بودند. این مسائل تمام برنامه‌های اقتصادی ما در هفت تپه را برهم زد. همزمان ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش بدهی نیز هزینه اضافه‌ای بود که به مجموعه بخش خصوصی تحمیل شد.

اسدبیگی در ادامه گفت: برای برون‌رفت از این بحرانی که به مجموعه ما تحمیل شد برنامه‌هایی جدید آوردیم که نتیجه آن اجرای ۱۶ طرح توسعه در هفت تپه بود که بتوانیم نیروهای ماداد شاغل در هفت تپه را نگه داشت.

رئیس هیات مدیره هلدینگ آریاک در ادامه سخنان خود درباره شایعات کاهش تولید در هفت تپه از زمان خصوصی‌سازی با ارائه آمار مستند گفت: سال ۸۵، چهل و دو هزار تن شکر تولید شده بود که این رقم در سال ۸۶ چهل و دو هزار تن، ۸۷ دوازده هزار تن تا سال ۹۴ پنجاه و چهار هزار تن، ۹۵ پنجاه و نه هزار تن، ۹۶ شصت و سه هزار تن (که رکوردشکنی شد)، ۹۷ سی هزار تن که در ۹۸ بیست هزار تن رسید. ضمن اینکه در این دو سال آخر تولید همه تولیدکنندگان شکر به دلیل خشکسالی و سیل دچار مشکل شده بود که به تبع آن تولیدات ما در هفت تپه به نیم کاهش یافت.

اسدبیگی تصریح کرد: جدا از مشکلات تولید طی دوسال گذشته به دلیل سیل و خشکسالی همزمان اعتصابات کارگری را هم داشتیم که مزید بر علت شد تا تولیدات هفت تپه کاهش بیشتری پیدا کند.

او گفت: خوشبختانه با حمایت رئیس دستگاه قضا پرونده شرکت هفت تپه به یک قاضی عادل واگذار شده است. در حال حاضر این پرونده برای کارشناسی مجدد در دست برسی است.

به گفته اسدبیگی؛ شرکت هفت تپه طی سالهای گذشته افزایش بهربرداری داشته است. در سال جاری نیر طبق برنامه‌ریزی مدیریت هفت تپه قرار بود ۵ هزار هکتاربه ۷ هزار هکتار به زمین‌های زیر کشت اضافه شود. یعنی در سال ۱۴۰۱ میزان تولیدات هفت تپه به سودهی می‌رسید که متاسفانه باتوجه به بحث‌های حاشیه و مشکلات کم آبی که سراسر کشور را در بر گرفته، این اتفاق نیفتاد.

او گفت: نیشکر که یک گیاه زنده است و روزانه نیاز به آب کود و سم دارد. از دوماه پیش مزارع زیر کشت دچار کم‌آب شده‌اند تا اینکه با رایزینی‌های صورت گرفته به تازگی (نزدیک سه روز است) این مشکل تا حدودی مرتفع شده است. در واقع میزان ۳۰ درصد به نسبت پارسال دچار کم آبی در مزارع شده‌ایم.

وی با بیان اینکه کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان است که حدودا ۲۰ درصد از مزارع نیشکر آن به دلیل خشکسالی و کم آبی دچار آفت زدگی و خشکی شده‌اند، افزود: اگر تا شهریور ماه سال جاری به مزارع نیشکر آب کافی نرسد متاسفانه کشت انجام نمی‌شود و هفت تپه همچنان زیان ده خواهد بود.

اسدبیگی تصریح کرد: طرح هفت تپه برای خروج از زیان‌های وارده مجبور به آوردن ۱۶ طرح توسعه بود که شامل کارخانه رب گوجه، ام دی اف، الکل‌سازی، زغال‌سازی وغیره… است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بایکوت خبری برخی رسانه‌ها از هفت تپه گفت: متاسفانه زمانی که شرکت با بحران مواجه شده بود همه رسانه‌ها هفت تپه را بایکوت خبری کردند. هر فیلم یا خبر یا تکذیبیه‌ای که از سوی هیات مدیره هفت تپه به رسانه‌ها ارسال می‌شد قابل انتشار نبود.

او درباره اتهامات وارده به اعضای هیات مدیره نیز افزود: درعین حال در ایامی که هفت تپه دچار بحران کارگری بود یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پشت تریبون مجلس به دروغ ۵ اتهام به اعضای هیات مدیره هفت تپه نسبت داد. طبق اظهارت این نماینده آقایان اسدبیگی ۱۲ هزار سکه خریداری کرده‌اند. حتی گفته شده آقایان اسدبیگی پیشنهادهای رشوه به برخی مسئولان داده‌اند. در عین حال در برخی اتهامات نیز آمده اسدبیگی‌ها هفت تپه را شش میلیارد تومان خریداری کرده‌اند. در عین ایشان اتهامات دیگری را به اسد بیگی‌ها نسبت دادند و گفتند وابستگی خارجی داریم. با این حال برای همه این اتهامات شکایتی را بر علیه ایشان تنظیم کرده‌ایم که متاسفانه هنوز رسیدگی نشده است. ضمن اینکه صحبتهای ما در پاسخ به اتهاماتی که ایشان به ما نسبت دادند در هیچ رسانه‌ای منتشر نشد. حتی یکی از رسانه‌ها به دروغ نوشت امید اسدبیگی جوان ۲۵ساله ۲۵ هزار میلیارد معادل هفت برابر یارانه کشور را خورد. چرا برخی رسانه‌ها که منتصب به برخی افراد هستند به دروغ هر آنچه که می‌خواهند می‌نویسند؟

به گفته وی، یکی دیگر از نمایندگان که در عین حال مدیریت یکی از رسانه‌های مطرح را نیز برعهده دارد چرا باید بیاید وسط هفت تپه و از اعتصابات کارگری حمایت کند؟

او گفت: اعتراضات کارگری در هفت تپه دو بخش دارد. اعتراضات به حق که شامل کارگرانی می‌شود که به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق‌ها زندگی و معیشت آن‌ها نمی‌چرخد. اما بخشی از اعتراضات سیاسی انجام می‌شود که متاسفانه برخی افراد با این ترفند خود را صدای کارگران هفت تپه معرفی می‌کنند ولی در واقع برای اهداف خود می‌جنگند.

اسدبیگی با بیان اینکه از مجموع کارگران هفت تپه به طور قطع ۴ هزارو ۷۵۰ نفر طرف دار بخش خصوصی هستند ودر این میان فقط ۵۰ نفر مخالفند که فریب خورده‌اند افزود: همه کارگران هفت تپه بعد از خصوصی‌سازی قرار دادی شدند وامنیت شغلی ومزدی آن‌ها تضمین شده است.

وی در ادامه مشکلات مجموعه هفت تپه گفت: بارها از زبان کسانی که مسوولیت رسیدگی به مشکلات نیشکر هفت تپه را پذیرفته‌اند، شنیده‌ایم که اسدبیگی‌ها اهلیت ندارند! این در حالی است که اسدبیگی‌ها قبل از آنکه وارد بحث خصوصی‌سازی و خرید هفت تپه بشوند، ۲۷ کارخانه در استانهای فارس، تهران، مازندران و خوانسار و… راه‌اندازی کرده و امروزه ده‌ها هزار کارگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این مجموعه‌ها روزی می‌برند؟ تاکنون حتی یک ماه حقوق کارگران این ۲۵ کارخانه عقب نیفتاده و هیچ نارضایتی در بین کارگران این کارخانه‌ها وجود ندارد؟ تاکنون حتی یک ریال از بانک‌ها تسهیلات نگرفته‌ایم. آیا معنای اهلیت همین نیست؟ مهمتر اینکه آن عده از نمایندگان مجلس که دایم شعار اهلیت نیشکر هفت تپه را می‌دهند، در کدامیک از زمینه‌های کشاورزی، صنعتی یا مسایل کارگری سابقه و تجربه دارند که قبول مسوولیت کرده‌اند؟

به گفته وی؛ مجلس شورای اسلامی با قصد میانجیگری قبول مسوولیت کرد و سه تن از نمایندگان را برای بررسی شرایط نیشکر هفت تپه به خوزستان اعزام کرد که در ادامه شاهد بودیم مجلس بدون احضار مدیریت شرکت و یا یکی از اعضای هیات مدیره از تعدادی از کارگران در جلسات برسی مشکلات هفت تپه دعوت کردند. چرا این نمایندگان از اسدبیگی‌ها که طرف دیگر قضایا بودند و ۱۲ هزار نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند را در این جلسات دعوت نکردند.

او گفت: خانواده اسدبیگی یک ریال در خارج از کشور سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و حتی یک پاسپورت تبعه خارج از کشور ندارند. در حال حاضر تنها امید ما آمدن دولت جدید است که حامی تولیدکنندگان است.

او گفت: ما از دولت جدید هیچ وام و تسهیلاتی نمی‌خواهیم فقط آرامش می‌خواهیم که به کار تولیدی خود برسیم. با این حال قول می‌دهیم با اجرای طرح‌های توسعه ۳ هزار نیروی کار جدید استخدام کنیم.

اسدبیگی تصریح کرد: برای ایجاد یک شغل ۵۰۰ میلیون تومان مورد نیاز است اما قصد داریم برای ایجاد سه هزار اشتغال این کار را بدون دریافت کمک از دولت با سرمایه شخص انجام دهیم. در حال حاضر در شرایط فعلی دو هزار میلیارد از پروژه‌های عمرانی ما معلق شده‌اند. همزمان کارخانه رب گوجه فرنگی به دلیل دروغ نمایی برخی افراد تعطیل شده است. شایعه کردند این کارخانه هیچ تولیدی ندارد و فعالیت درستی ندارد. برنامه ما برای توسعه کارخانه رب گوجه جمع آوری همه تولیدات گوجه استان بود که هرسال با کاهش قیمت دور انداخته می‌شدند. کارخانه‌ام دی اف به دلیل آنکه شش ماه است پروانه بهره‌برداری آن صادر نمی‌شود دچار مشکل شده است. در عین حال استان دچار کمبود آب هستیم و دو ماه آب مزارع مجتمع قطع شده است. حتی برخی به دروغ می‌گویند آقای اسدبیگی برای انتقام گرفتن آب مزارع را قطع کرده است.

وی در ادامه درباره اهلیت بخش خصوصی هفت تپه در کشت نیشکر گفت: خانواده اسدبیگی هیچ تجربه‌ای در خصوص کشت نیشکر نداشتند اما با آوردن یک مدیر مجرب در عرصه کشت نیشکر این مشکل را مرتفع کرده اند.

وی درباره کارخانه خوراک دام نیز گفت: کارخانه خوراک دام در زمان دولتی ۸ سال تعطیل بود و نیاز به بازسازی و تعمیر داشت. در حال حاضر همه مشکلات این واحد مرتفع شده و به تولید اسمی رسیده است. در دوماه گذشته یکی از قطعات این کارخانه دچار مشکل شده بود که به دلیل برخی مشکلات از جمله تحریم‌های اقتصادی امکان وارد کردن این قطعه را نداشتیم. بنابراین ناچارشدیم کارخانه را برای چندروزی تعطیل کنیم تا این قطعات وارد شود. الحمدالله الان واحد پرس این کارخانه راه اندازی شده و در حال تولید است.

او افزود: تمام واحدهای مستقر در هفت تپه مشغول کار بودند و کار تولیدی می‌کردند که متاسفانه با ورود بحث‌های سیاسی ۸۰ درصد این مجموعه‌ها دچار مشکل شده‌اند.

اسدبیگی همچنین درباره شایعه استفاده از زمین‌های زیر کشت نیشکر برای احداث کارخانه‌های تولیدی گفت: یک متر از زمین‌های نیشکر برای احداث کارخانه استفاده نشده‌اند. تمام طرح‌های توسعه در زمین‌های غیر قابل کشت احداث شده است.

وی درباره اهلیت بخش خصوص هفت تپه نیز اضافه کرد: اهلیت یعنی چی؟ ما قبل از خرید هفت تپه ۲۷ واحد تولید داشتیم. یک انسان معمولی نبودیم که به تولید آشنایی نداشته باشیم. آدرس همه کارخانه‌ها و مدیران آن در سایت هلدینگ موجود است و امکان بهره‌برداری از اطلاعات آن قابل دسترسی برای همگان است.

اسدبیگی درباره شایعاتی که درباره خارج کردن دستگاه‌ها ازسوی اعضای هیات مدیره هفت تپه منتشر شده نیز گفت: تاکنون یک پیچ از هفت تپه خارج نشده و اتهامات وارده کاملا ساختگی و کذب است. زمانی هم شایعه خروج شکر از هفت تپه را مطرح کردند. در مقطعی شکر در کارخانه سفید کن هفت تپه مقرون به صرفه نبود و ما این شکرها را برای سفید کردن به یکی از کارخانه‌های همجوار منتقل می‌کردیم.

وی درباره امکانات رفاهی در هفت تپه نیز گفت: در بحث رفاهی نیز آب، گاز و سایر امکانات در مجتمع رایگان است در ایام کرونا تمامی نیروی کار محافظت شدند و به همه بسته‌های الکل و سایر مواد ضدعفونی‌کننده داده شد. هفت تپه دارای سالن سینما، ورزشی و حتی موسسه خیریه نیز است و همه مدارس هم بازسازی هستند.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود از اتهامات وارده در خصوص دادن رشوه به همسر یکی از مسئولان سابق استانی و برخی دیگر از مسئولان نیز گفت: تکذیب این خبر در رسانه قوه قضائیه منتشر شده و قابل رویت است.

در ادامه این نشست حسن آمیلی (نماینده تام الختیار مجتمع کشت و صنعت هفت تپه) با بیان اینکه پایداری تولیدی پایداری اشتغال را به همراه دارد، گفت: پتانسیل‌های بالقوه برای تولید در مجتمع هفت تپه وجود دارد.

او با ذکر سابقه تاریخی هفت تپه گفت: کلنگ احداث هفت تپه در سال ۱۳۳۷ خورده و در سال ۱۳۳۹فاز اول تولیدات آن که حدودا ۵هزار هکتار بوده، راه اندازی شده است. در عین حال عمر هفت تپه با احداث سد دز همراه است.

به گفته آمیلی، شرکت هفت تپه تا سال ۱۳۷۸ مستمر زیان ده بوده است و امکان سوددهی وجود نداشت. در یک کار اقتصادی باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود تا سودآور شود. از یک زاویه بسته نگاه کردن امکان ندارد دید خوبی برای آینده اقتصادی یک شرکت ترسیم کرد.

او گفت. در سال۱۴۰۱ قرار بود بعداز سال‌ها تولید به نقطه سر به سر برسیم و برنامه‌های آن از پیش برنامه‌ریزی شده بود. امسال اگر آب هفت تپه تامین می‌شد با تولید ۶۵ هزار تن شکر حتما به نقطه سربه سر می‌رسیدیم و به ۱۵ هزار تن سود دست پیدا می‌کردیم.

نماینده تام الختیار مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در ادامه سخنان خود درباره بررسی سازمان دیوان محاسبات از هفت تپه گفت: سازمان دیوان محاسبات قرار بود ظرف دو ماه کار بررسی خودرا از هفت تپه انجام بدهد که متاسفانه برخی با دادن اطلاعات غلط مسیر واقعی پرونده را تغییر دادند.

او گفت: این امکان برای تعدادی از نمایندگان فراهم شده بود که به همه اطلاعات موجود در هفت تپه دسترسی داشته باشند و هرجا که در شرکت که لازم است با هماهنگی واحد اداری و حراست بروند. کلا در طول دو ماه، تقریبا شش روز مفید کاری در شرکت تحقیق و بررسی انجام دادند که انصافا در نتیجه گزارش‌هایی که به رسانه‌ها انتقال یافت غیرواقعی بودند.

آمیلی با اشاره به احداث چند واحد در مجتمع هفت تپه گفت: نمایندگانی که برای تحقیق به هفت تپه آمده بودند حتی با اصرار حاضر به بازدید از واحدهای تولیدی نبودند که در نهایت با پافشاری بنده از واحد تولید ام دی اف بازدید کردند که  بلافاصله بازگشتند.

امیلی گفت: در کارخانه‌ام دی اف حدود ۲ هزارو ۲۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. اورهال کارخانه شکر، خوراک دام، رب گوچه با ظرفیت اسمی ۱۵۰۰ تن و چند مجموعه دیگر در این مجموعه بدون دریافت یک ریال وام راه اندازی شده است.

مدیر داخلی مجتمع هفت تپه در ادامه درباره معوقات مزدی کارگران گفت: حقوق کارگران به روز است و هر ماه پرداخت می‌شود. اینطور نیست در یک مقطعی حقوق‌ها عقب افتاده بوده و از یک تاریخ به بعد به‌روز شده است حتی در زمان اعتصابات ۷۴ روزه به همه کارگران که حتی برخی سر کار حاضر نبودند، پرداخت شد.

به گفته آمیلی؛ طی ۱۵ ماه از حضور بنده در مجتمع هفت تپه حدودا ۱۲ ماه حقوق‌ها با تاخیر ۴۵ روزه واریز شده که در ماه‌های پایانی با تاخیر ۹ روزه پرداخت شد. سال گذشته (۹۹) در آستانه نوروز حقوق اسفند را نهم اسفند پرداخت کردیم ۱۲ اسفند هم عیدی کارگران پرداخت شد.

امیلی تصریح کرد: در مجتمع شرکت هفت تپه حدود سه هزار نیروی دائمی شاغلند. همینطور تعداد کارگران فصلی از ۵۰۰ نفر در فصل تابستان تا ۳ هزار و ۳۵۰ نفر در زمستان تا زمان برداشت نیشکر افزایش می‌یابد. میانگین این کارگران حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر فصلی می‌شود. به تمامی این کارگران به همراه کارگرانی که در اعتصاب بودند جدا از حقوق حدود ۶۷ تا ۷۰ ساعت اضافه کاری تعلق گرفت. حتی حق‌الزحمه ایام پنج شنبه و جمعه کاری کارگران هم که یا در خانه یا در اعتراض بودند هم محاسبه و پرداخت شد که عوارض اجتماعی نداشته باشد.

امیلی با بیان اینکه بار مالی حقوق کارگران بسیار افزایش یافته است، گفت: سنوات گذشته میزان پولی که برای حقوق مورد نیاز بود حدودا ۲۵ میلیارد تومان می‌رسید که این رقم در سال جاری به حدود ۳۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

او گفت: در یک مجموعه تولیدی بین ۳۰ تا ۳۲ درصد هزینه‌های جاری باید به حقوق دستمزد اختصاص یابد اما در مجموعه هفت تپه این رقم ۷۴ یک دهم درصد به حقوق دستمزد اختصاص می‌یابد که می‌شود گفت این یک فاجعه اقتصادی است که در نتیجه نیروی اضافی ایجاد شده است.

او گفت: امسال تفاهم کرده بودیم متوسط کارکرد مزارع را طبق تفاهم نامه به عنوان مازاد تولید به صورت تصاعدی به کارگر بصورت‌ کارانه جدا از اضافه کاری‌ها بپردازند تا کارگر انگیزه کار بیشتر داشته باشد. به عنوان مثال کسی که مزرعه‌اش ۷۰ تن تولید داشته اگر به ۷۴ تن رسید از این افزایش سود بهره ببرد و اگر به ۷۶ تن رسید دوبله سود ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز