خبرگزاری کار ایران

رنج برای پیمانکاری‌ها، منافع برای رسمی‌ها؛

همه چیز بازهم به سود رسمی‌ها/ اعتراض را ما جلو بردیم، منفعت را آن‌ها بردند!/ اصلاح قانون بودجه برای افزایش حقوق رسمی‌ها به‌جای حذف شرکت‌های پیمانکاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۲۳۳

جلسه روز گذشته مجلس ظاهراً به نفع رسمی‌های نفت تمام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته (ششم تیرماه)، جلسه‌ای در کمیسیون انرژی مجلس برای حل مشکلات کارکنان نفت برگزار شد اما به نظر می‌رسد این جلسه فقط به مسائل و مشکلات رسمی‌های نفت اختصاص داشته است؛ همان چیزی که پیمانکاری‌ها که حدود یک هفته است به مطالبه‌گری و اعتراض پرداخته‌اند، از آن واهمه دارند.

نتیجه‌ی جلسه‌ی عصر دیروز صد درصد به نفع رسمی‌ها بوده است؛ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی از رفع مشکل حقوق کارکنان وزارت نفت در روزهای آینده خبر داد و گفت: طرح دو فوریتی نیز توسط کمیسیون پیشنهاد خواهد شد تا به شکل جامع این مشکل برطرف شود.

نتایج جلسه به نفع رسمی‌ها

«مصطفی نخعی» در توضیح نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران توضیحاتی داد که همه آن مربوط به مطالبات و خواسته‌های کارکنان رسمی نفت است، او گفت: در این نشست مقرر شد متنی آماده شده و از طریق شورای هماهنگی سران قوا  موضوع مشکل حقوق کارکنان وزارت نفت پیگیری شود و با مصوبه شورای هماهنگی سران قوا و ابلاغ آن به وزارت نفت تلاش کنیم مشکلاتی که برای کارکنان وزارت نفت رخ داده، حل شود.

نخعی با اشاره به اعتراض‌هایی که کارکنان بخش‌های عملیاتی وزارت نفت در روزهای گذشته داشتند، گفت: گلایه‌ها و اعتراض‌های به حقی است و این کارکنان و متخصصان در شرایط سخت تحریمی به کمک صنعت بزرگ نفت آمدند و اجازه ندادند این صنعت که پایه و اساس اقتصاد کشور است، بایستد و خاری در چشم دشمنان شدند.

وی افزود: بیشتر این کارکنان مشمول افزایش ۲۵ درصد حقوق نشدند و برخی از افزایش‌ها کمتر از ۲۵ درصد بوده است. حتی برخی کارکنان و متخصصان در مناطق عملیاتی با کاهش حقوق مواجه شدند.

نخعی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۰ سقف حداقل حقوق ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و نظام پرداخت مالیات پلکانی نیز در این بخش دیده شده است، اظهار کرد: در این بخش نیز تاکید شده است که حقوق بیشتر از  ۱۵ برابر حداقل حقوق نباشد. در حالی که در گذشته این رقم ۲۱ برابر حداقل حقوق بود. این سبب شده که درصد بالایی از پرسنل وزارت نفت مشمول افزایش حقوق ۲۵ درصدی نشوند که طبیعی است اعتراض‌های صنفی را سبب می‌شود.

این همان اتفاقی است که پیمانکاری‌های نفت از آن می‌ترسیدند؛ کارگران پیمانکاری نفت که بدون تشکل و اتحادیه و بدون قدرت حمایتی مسئولان توانسته بودند صدای مطالبه‌گری خود را به گوش همگان برسانند، از آنچه رخ داده به شدت شاکی هستند؛ می‌گویند: ما را نادیده گرفتند؛ رنج بردن ما و منفعت بردن دیگران!

انتقادات کارگران پیمانکاری:

ما را نادیده گرفتند!

یک کارگر پیمانکاری عسلویه در این رابطه می‌گوید: مجلس برای اصلاح حقوق و دستمزد کارکنان رسمی نفت، طرح دو فوریتی برای تغییر قانون بودجه به صحن علنی ارائه داده و قرار شده حقوق تیر ماه کارکنان با اصلاحیه پرداخت شود؛ حال چند سوال از وزیر نفت دارم که خواسته‌های ما پیمانکاری را قانونی نمی‌دانند و می‌گویند به دولت ربطی ندارد:

۱_ قانون مشاغل سخت و زیان آور مصوب سال ۱۳۷۱ است چرا تا کنون برای نیروهای پیمانکاری و ارکان ثالث اجرا نشده است؟

۲_طرح طبقه بندی مشاغل مصوب سال ۷۴ چرا در پروژه های صنعت نفت اجرا نشده است؟

۳- چرا پیمانکاران هنوز در منطقه جولان می‌دهند و کارگران را به استثمار می‌گیرند؟

این کارگر با بیان اینکه پیمانکاری‌های نفت هیچ خواسته‌ای جز حذف کامل پیمانکاران و عمل به قانون ندارند؛ می‌گویند: این عادلانه نیست که مدیران نفتی و آن‌ها که در تهران پشت میز نشسته‌اند، از وضعیت نامناسب ما سوءاستفاده کنند؛ مجلس این جمعیت انبوه پیمانکاری را نادیده گرفته و می‌خواهند قانون بودجه را به نفع رسمی‌های نفت اصلاح کند.

گلایه‌ها و انتقادات پیمانکاری‌های نفت در حالی ادامه دارد که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تایید کرده است؛ مقرر شده طرح دو فوریتی توسط کمیسیون پیشنهاد شود تا موضوع مشکلات حقوق کارکنان وزارت نفت برای همیشه برطرف شود.

اصلاح بودجه به نفع رسمی‌ها، واکنش بسیاری از کارگران پیمانکاری نفت را برانگیخته است؛ یک کارگر پیمانکاری پتروشیمی چوار ایلام در این رابطه می‌گوید: نمایندگان مجلس و مدیران نفتی، به نظر می‌رسد دست به دست هم داده‌اند تا از زحماتی که ما کشیده‌ایم به نفع خودشان برداشت کنند؛ همیشه ما کاشته‌ایم و آن‌ها خورده‌اند حالا هم ما مطالبه‌گری کردیم آن‌ها می‌خواهند قانون بودجه را به نفع رسمی‌ها عوض کنند.

این کارگر می‌گوید: به جای حذف شرکت‌های پیمانکاری، می‌خواهند قانون بودجه را به نفع رسمی‌ها عوض کنند؛ جالب است که حل مشکلات نفت از نگاه نمایندگان مجلس، حل مشکلات افرادی است که بیشتر از ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و این اصلاً عادلانه نیست!

سوالات بی‌پاسخ بسیار!

چرا مجلس صدای کارگران پیمانکاری نفت را نشنیده است؛ چرا آن‌ها را نادیده گرفته است و چرا همه چیز به نفع رسمی‌ها تمام شده است؛ چرا یک اقلیت کم‌درآمد تا اینجای کار برنده هستند و از اعتراض این اکثریت حداقل‌بگیر و کم توان به نفع خود استفاده می‌کنند؟! جالب اینجاست که از ابتدای اعتراضات کارگران پیمانکاری نفت، دولتی‌ها از خود سلب مسئولیت کرده و گناه همه چیز را گردن پیمانکاران انداخته‌اند؛ حالا هم به نظر می‌رسد مجلس بستری فراهم دیده تا خیلی راحت حقوق بالای مدیران نفت و کارکنان رسمی را بازهم افزایش دهد؛ آیا می‌توان به همین راحتی مسیر جریان آب را منحرف کرد تا به مزارع دوستان‌مان برسد و دیگران از تشنگی بمیرند؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز