خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا طرح شد؛

راه طولانیِ "کلاه‌ زردها" برای احقاق حق/ چگونه کارگر دائم شدیم؟+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۰۷۱

نمایندگان کلاه زردها، مسیر مطالبه‌گری و تبدیل شدن به کارگر دائم را تشریح کردند. به گفته‌ی آن‌ها، همراهی نمایندگان مجلس دهم در این مسیر بسیار موثر بوده است.

نمایندگان اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق با حضور در خبرگزاری ایلنا، مسیر احقاق حق و کارگر دائم شدن اپراتورها را تشریح کردند.

جاسم مهماندوست از اعضای شورای اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در این رابطه می‌گوید: میانگین سابقه کار همکاران ما که امروز خوشبختانه قرارداد دائم دارند، ۱۵ سال است. ما از سال ۸۰ تا سال ۸۹ به صورت شرکتی در شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور در استان‌های مختلف مشغول به کار شدیم. در سال ۸۹ بعد از پیگیری‌های بسیار، به «قرارداد معین» تبدیل وضعیت شدیم اما با این تبدیل وضعیت به همه‌ی خواسته‌های خود نرسیدیم. هنوز تبعیض میان ما و همکاران پیمانی که در یک محیط مشترک کار می‌کردیم و شغل و تخصص و تحصیلات مشابه داشتیم، برقرار بود. به همین دلیل، مطالبه‌گری را ادامه دادیم.

وی افزود: خوشبختانه امکانات اینترنت و ارتباطات گسترده‌ی آن به یاری ما آمد و  توانستیم از طریق فضای مجازی همکاران را در فضای کشور متحد کنیم و به صورت منسجم و متحد، مطالبات خود را دنبال کنیم. بارها مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع صنفی برگزار کردیم؛ در تعامل با مجلس و مراجعاتی که داشتیم، از رهنمودها و همکاری‌های فراکسیون کارگری وقت و علیرضا محجوب، بسیار بهره‌مند شدیم.

موانع بسیار بود/ رفت و برگشت طرح میان مجلس و شورای نگهبان

به گفته وی، از طرف دولت موانعی وجود داشت و قوانین موجود اجازه کارگر دائم شدن را نمی‌داد تا اینکه در سال ۹۴، علیرضا محجوب طرح «همسان‌سازی حقوق و مزایای اپراتورهای قرارداد معین و همکاران پیمانی و رسمی» را به صحن علنی مجلس آورد.

سرنوشت این طرح چه شد؛ مهماندوست می‌گوید: در مرحله‌ی اول، رای نمایندگان به دست نیامد؛ سپس در طول چند سال و با پیگیری‌های مدام، این طرح وارد ردیف بودجه وزارت نیرو شد؛ بعد از آن، نمایندگان مجلس در صحن علنی به آن رای مثبت دادند که این طرح بار نخست در شورای نگهبان رای شد؛ مرتبه‌ی بعد، در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسید اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل بار مالی سنگین و الزام‌آوری آن برای تمام دستگاه‌های دولتی، مورد تایید قرار نگرفت و بازهم مردود شد.

مهماندوست اضافه کرد: بعد از آن، طرح همسان‌سازی در دولت وقت مطرح شد و جرقه‌هایی برای حل موضوع زده شد؛ بازهم موضوع درگیر پروسه‌ی زمانی شد تا اینکه در سال ۹۵ در جلسه‌ای در سازمان مدیریت با کمک دکتر شاه‌نظری یکی از مدیران وقت سازمان، رایزنی‌هایی شد تا مشکل ما با «کارگر دائم شدن» به شیوه‌ای پایدار و برای همیشه حل شود. سازمان بخشنامه‌ای را به وزارت نیرو ابلاغ کرد که اپراتورهای پست‌های فشار قوی و همکاران نگهبانی یا حراست، به قرارداد دائم تبدیل وضعیت شوند؛ در سال ۹۶ این ابلاغ صورت گرفت اما متاسفانه بازهم اجرا نشد و مطالبه‌گری ادامه یافت.

کارگر دائم شدنِ ۷۶۱۰ نفر در ۵ مرحله

ادامه‌ی مسیر چگونه طی شد؛ امیری (یکی دیگر از اعضای شورای اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق) دنباله‌ی ماجرا را روایت می‌کند: پروسه‌ی کاری ما در اوایل مشکلات بسیار داشت. بعد از اینکه توانستیم سازمان استخدامی را در سال ۹۶ به صدور آن بخشنامه مجاب کنیم، وارد یک بده بستان و رایزنی با سازمان استخدامی و وزارت نیرو شدیم؛ اوایل سنگ‌اندازی‌های بسیار صورت می‌گرفت اما با پیگیری های نمایندگان مجلس به خصوص آقای محجوب، خوشبختانه موانع یکی یکی کنار رفت و توانستیم «کارگر دائم» شویم. پشتکار و استقامت همکاران به همراه پیگیری‌های آقای محجوب، نتیجه‌ی مثبت به بار آورد و خدا را شکر، بخشنامه‌ی سال ۹۶ بالاخره در سال ۹۸ به مرحله‌ی اجرا درآمد. ۷۶۱۰ نفر از همکاران اپراتور و حراست، با اجرای این بخشنامه در ۵ مرحله، حکم کارگری دائم گرفتند.

به گفته وی، از سال ۹۳ تا ۹۸، مطالبه‌گری‌ها و رایزنی‌های اپراتورها ادامه داشته است؛ در این مسیر، فراکسیون کارگری مجلس وقت و علیرضا محجوب، با اِشرافی که بر قوانین و راهکارهای اجرایی داشتند، مطالبه‌گری کارگران را به مسیر درست هدایت کردند و با وارد شدنِ تعلق و درایت در کنشگری‌ها، دستاوردهای بسیار مثبت میسر شد و تمامی اپراتورهای پست‌های فشار قوی توانستند از امنیت شغلی و قرارداد دائم کار، برخوردار شوند.

امیری از همکاری سایر نمایندگان مجلس از جمله دکتر مصری و همچنین از همراهی مدیران وزرات نیرو و کارشناسان این مجموعه که اپراتورها را در مسیر احقاق حق یاری رساندند، قدردانی می‌کند و می‌گوید: حرکت منتج به نتیجه‌ی اپراتورها، حرکتی منسجم و قابل تقدیر بود که کاری نشدنی را شدنی کرد و می‌تواند به عنوان یک الگو برای همه‌ی کارگران کشور در صنف‌های مختلف مطرح باشد.

دستاوردی بسیار مثبت/ طرحی برای تمام قرارداد معین‌ها

او اضافه می‌کند: طرحی که در سال ۹۴ آقای محجوب برای اپراتورهای فشار قوی نوشتند، طرحی بود مربوط به همسان‌سازی حقوق و مزایای اپراتورهای قرارداد کار معین با همکاران پیمانی و رسمی. در همان زمان ده یا بیست جلسه در ارتباط با این طرح برگزار شد و در نهایت آن‌چنان طرح پخته‌ای شد که نمایندگان مجلس با رای قاطع در صحن علنی با آن موافقت کردند و قرار شد این طرح به نیروی کارِ قرارداد معین در تمام شاخه‌ها تسری پیدا کند. خوشبختانه امروز این طرح در تمام دستگاه‌های کشور اجرا می‌شود و همه‌ی قرارداد معین‌ها به اندازه‌ی همکاران رسمی و پیمانی‌شان حقوق و دستمزد می‌گیرند.

امیری تاکید می‌کند: تصویب این طرح، دستاورد بسیار بزرگی بود و خوشحالیم که با مطالبه‌گری و پیگیری، علاوه بر بهبود وضعیت شغلی اپراتورها، توانستیم به سایر کارگران کشور نیز به صورت غیرمستقیم کمک کنیم و موجب شویم که همه‌ی قرارداد معین‌های کشور از تبعیض نجات پیدا کنند.  

به گفته‌ی این اپراتورها، وجود نمایندگان کارگری در مجلس، در بهبود زندگی کارگران تاثیر بسیار دارد؛ باید کسانی به خانه ملت راه پیدا کنند که از بطن جامعه و از دل طبقات کارگر باشند تا هم دردهای کارگران را به درستی بشناسند و هم راهکارها را به خوبی بدانند.

 آن‌ها در پایان اضافه می‌کنند: ما به چشم خودمان دیدیم که چطور همراهی و همکاری علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری وقت مجلس، توانست به اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق بعد از سال‌ها انتظار و مطالبه‌گری کمک کند تا صاحب امنیت شغلی و قرارداد دائم شوند و بعد از عمری بی‌ثبات‌کاری و نگرانیِ مداوم، به حق قانونی خود برسند و با آسایشِ خاطر به خدمتگزاری مشغول شوند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز