خبرگزاری کار ایران

محمدباقر نوبخت؛

هر مقدار که مصارف را گسترده تر کنیم باید منابع را به همان ترتیب افزایش دهیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۳۴۶

هر مقدار که مصارف را گسترده تر کنیم باید منابع را به همان ترتیب افزایش دهیم؛ منابع ما از محل افزایش قیمت حامل های انرژی است که البته در قانون فقط همین منبع بود که البته اگر ما قیمتی را افزایش دادیم از حامل های انرژی منابعی را بدست آوردیم که حداکثر ۵۰ درصد آن را بین خانوارها توزیع می کنیم و حدود ۳۰ درصد را به بخش تولید اختصاص یافته و ۲۰ درصد دیگر به خزانه واریز می شود تا دولت این منابع را در سایر بخش ها هزینه کند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: درآمد حاصل از افزایش قیمت ها برای سال آینده ۳۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در هنگام بررسی تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور که مربوط به موضوع هدفمندی یارانه هاست، خطاب به نمایندگان مجلس افزود: هر فردی که در ایران متولد می شود به نوعی مشمول تصمیمی خواهد بود که امروز شما نمایندگان درباره تبصره ۲۱ اتخاذ می کنید.

وی ادامه داد: ما منابعی را باید در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم متناسب با آن، مصارف و هزینه هایی را که در قانون وجود دارد و مدنظر شماست را به انجام برسانیم.

معاون رییس جمهوری با بیان آنکه منابع هدفمندی یارانه ها از دو محل تامین می شود، گفت: این منابع از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی یعنی همان افزایش قیمت ها و همچنین اعتبارات مربوط به مواد ۷ و ۸ قانون هدفمندی یارانه ها بدست می آید که به صورت نقدی و غیرنقدی بین خانوارها توزیع می شود.

به گفته وی، در این راستا بخشی از این منابع به تولید اختصاص یافته و بخشی دیگر در تامین اجتماعی و طرح تحول سلامت استفاده می شود.

نوبخت ادامه داد: هر مقدار که مصارف را گسترده تر کنیم باید منابع را به همان ترتیب افزایش دهیم؛ منابع ما از محل افزایش قیمت حامل های انرژی است که البته در قانون فقط همین منبع بود که البته اگر ما قیمتی را افزایش دادیم از حامل های انرژی منابعی را بدست آوردیم که حداکثر ۵۰ درصد آن را بین خانوارها توزیع می کنیم و حدود ۳۰ درصد را به بخش تولید اختصاص یافته و ۲۰ درصد دیگر به خزانه واریز می شود تا دولت این منابع را در سایر بخش ها هزینه کند.

وی افزود: در سال هایی که گذشت از سال ۸۹ تا امروز؛ ۱۲۷ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ها درآمد حاصل شده که طبق قانون ما باید نصف یا حدود ۶۳.۵ هزار میلیارد تومان را بین خانوارها و بقیه را بین تولید و خزانه تقسیم می کردیم اما اتفاقی که افتاد این بود که ما به این ۱۲۷ هزار میلیارد تومان؛ ۴۷ هزار میلیارد تومان از خزانه اضافه کردیم.

وی اضافه کرد: پنج هزار و هفتصد میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کردیم و نزدیک به پنج هزار و ۶۶ میلیارد تومان نیز از صندوق توسعه ملی روی این مبلغ گذاشته و آن رقم را بین مردم توزیع کردیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: امروز دوستان می گفتند مطالبه همیشگی ما از دولت مربوط به اختصاص یارانه تولید است؛ من می خواهم بگویم شما مگر چیزی هم باقی گذاشته اید؟ یا ما مگر در تصمیم گیری های مشترک مان چیزی باقی گذاشتیم که به تولید بپردازیم.

وی گفت: ما در سال جاری از خزانه ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول برداشت کردیم یعنی پول خاصی که باید برای طرح های عمرانی این کشور هزینه شود، و این منابع که باید بین کارکنان دولت به عنوان حق الزحمه تقسیم شود را نپرداختیم و آن را گذاشتیم سر مبلغی که از محل افزایش قیمت ها بود تا بین مردم توزیع شود.

نوبخت گفت: دولت تدبیر و امید امسال ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این منابع را به بهبود وضعیت بهداشت و درمان جامعه اختصاص داد. این در حالی است که سال آینده با توجه به قیمت نفت پیش بینی می شود بالاترین عددی که ما بتوانیم از محل افزایش قیمت ها در ادامه وضع موجود داشته باشیم ۳۳ هزار میلیارد تومان است و اگر شما شش هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از ردیف های مختلف را به این مبلغ اضافه کنید چیزی حدود ۳۹ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود در حالی که شما در سال جاری ۴۲ هزار میلیارد تومان بین خانوارها تقسیم می کنید و سال آینده دستور دادید که چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بهداشت و درمان اختصاص دهیم. پنج هزار میلیارد تومان به بخش تولید کمک کنیم، هزار و دویست میلیارد تومان در خصوص به مسکن حمایتی تخصیص دهیم، حال شما بگویید این معادله به چه شکل قابل حل است؟

نوبخت افزود: در این راستا دو راه وجود دارد نخست اینکه شما قیمت حامل های انرژی را افزایش دهید که براساس آنچه که مجلس تا به حال انجام داده قیمت فرآورده های نفتی را ۵ درصد افزایش داد. همچنین قیمت گازوئیل ۲۰ درصد و قیمت آب و برق هم مقداری افزایش یافته است، بنابراین دیگر امکان ندارد که ما بخواهیم افزایش قیمت ها را اعمال کنیم.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید توجه داشت افزایش قیمت صورت گرفته و برای درآمد حاصل از آن، شما مصارفی را غیر از هدفمندی یارانه ها تعیین کرده اید بنابراین تنها راه این است که مضاف بر آنچه شما به قیمت ها اضافه کرده اید یک عدد دیگر را اضافه کنید که این کار قطعا به مردم تحمیل می شود.

نوبخت ادامه داد: این در حالی است که دولت و مجلس نسبت به افزایش قیمت ها بیش از حد معین حساس هستند و ما نمی توانیم به مردم بیش از این فشار وارد کنیم.

نوبخت گفت: براین اساس راه دیگر این است که ما تعدادی از کسانی که یارانه می گیرند را محدود کنیم برای محدود کردن این ها این طور نیست که مثل افزایش قیمت ها بتوانیم به راحتی تعداد قابل توجهی را که بتوانند کمبود حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را جبران کنند، از دریافت یارانه محروم کنیم چرا که تنها تعداد محدودی هستند که نیازی به این یارانه ندارند و تعداد قابل توجهی از مردم مستحق و خواهان دریافت آن هستند، وقتی شما به خود مردم مراجعه و اعلام می کنید نیازمندیم باید به این مسئله مهم توجه داشت.

وی ادامه داد: اینکه تا مرز ۴۸ هزار میلیارد تومان محل افزایش قیمت حامل های انرژی باشد این یک تکلیف است، مگر آنکه بگذارید تا ۴۸ هزار میلیارد تومان که ما نتوانستیم آن را اجرا نکنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز