خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از بررسی وضعیت ارز:

دلیل قدرت دلار دربرابر سایر ارزها چیست؟ / امپراتوری دلار در جهان امروز

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۹۵۶

چرایی افزایش قیمت دلار در برابر سایر ارزها را نیز می‌توان به افزایش رشد اقتصادی این کشور، اتخاذ سیاست خارجی متفاوت از گذشته و اقدام به برقراری ارتباط با کشورهایی که تا پیش از این به عنوان دشمن از آنها یاد می‌کرد، افزایش تولید شیل اویل و هم دستی با عربستان به منظور تاثیر‌گذاری مخرب در قیمت جهانی نفت مرتبط دانست.

ایلنا:چرایی افزایش قیمت دلار در برابر سایر ارزها را نیز می‌توان به افزایش رشد اقتصادی این کشور، اتخاذ سیاست خارجی متفاوت از گذشته و اقدام به برقراری ارتباط با کشورهایی که تا پیش از این به عنوان دشمن از آنها یاد می‌کرد، افزایش تولید شیل اویل و هم دستی با عربستان به منظور تاثیر‌گذاری مخرب در قیمت جهانی نفت مرتبط دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، طبق آمار بانک مرکزی از نرخ بانکی ارز، قیمت دلار بعد از توافق اولیه هسته‌ای در آذرماه سال ۹۲ با ثباتی نسبی مواجه شد، اما با نزدیک‌تر شدن به تعطیلات آغاز سال نو و به دلیل افزایش تقاضای بازار و همچنین اعلام آغاز اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن در بازار، رفته رفته این قیمت با شیبی نامتعارف رو به افزایش نهاد و طی چند روز از ۲۵۰۰ تومان با افزایشی ۶۰ تومانی به ۲۵۶۰ تومان رسید.

نرخ ارز بعد از این نوسانات با سپری کردن روندی نسبتا ثابت تا اواسط تیرماه سال جاری، مجددا سیر صعودی خود را در پیش گرفت و از ۲۵۷۰ تومان طی سه ماه به ۲۶۵۵ تومان افزایش یافت. این افزایش قیمت را می‌توان به واسطه افزایش تقاضا به منظور آغاز سفرهای تابستانی و همچنین تاثیر تحولات منطقه‌ای به خصوص حمله داعش به کشور عراق دانست.

اما بعد از سپری کردن این برحه زمانی، با نزدیک شدن به زمان مشخص شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای و نیز ایجاد فضای خوش‌بینی به منظور دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای در جامعه، از شدت افزایش قیمت‌ها کاسته و وضعیتی نسبتا ثابت را پشت سر گذاشت. به گونه‌ای که از قیمتی در حدود ۲۶۶۰ تومان در پایان شهریور ماه به حول و حوش ۲۶۷۵ تومان در اواخر ماه آذر رسید. اما با نزدیک شدن به ۳ آذرماه که زمان تعین شده برای دست‌یابی به توافق هسته‌ای بود، قیمت دلار شیبی صعودی را در پیش گرفته و با رسیدن خبر تمدید مذاکرات و به خصوص روند نزولی کاهش جهانی قیمت نفت، طی یک ماه از ۲۶۷۵ تومان به ۲۷۰۰ تومان رسید.

این روند صعودی با حاکم شدن فضای شک و تردید نسبت به به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای و کاهش جهانی قیمت نفت کماکان ادامه دارد.

از سوی دیگر به دلیل نوسانات قیمت نفت و با مشاهده و بررسی ریال عربستان می‌توان به این نتیجه رسید که کاهش جهانی قیمت نفت نه تنها باعثافت رشد اقتصادی و کاهش ارزش پول این کشور نشده، بلکه ریال عربستان با شیبی صعودی به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد، که با بررسی این مسئله تنها تحلیلی که می‌توان ارائه داد این است که همدستی با آمریکا و حمایت‌های این کشور از عربستان، تنها عامل رشد ارزش پولی و ارزش اقتصادی این کشور شده است.


اما از سوی دیگر نرخ بانکی ارزهای یورو و پوند برعکس دلار، با افت قیمت شدیدی روبرو بوده‌اند. این مسئله به سبب حل و فصل نشدن بحران اوکراین و مجادلات بین اروپا و روسیه کماکان به قوت خود باقی ماند و ارز کشورهای اتحادیه اروپا و روسیه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

در پایان می‌توان به رشد اقتصادی جهان نیز نگاهی انداخت و با درنظر گرفتن این مسئله که رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته به خاطر دامنه‌های بحران اقتصادی و شرایط ناپایدار اقتصاد جهانی، کاهش پیدا کرده و در وضعیت رکود قرار دارد، باعثشده که ارزش پول این کشورها کاهش پیدا کند.
همچنبن چرایی افزایش قیمت دلار در برابر سایر ارزها را نیز می‌توان به افزایش رشد اقتصادی این کشور، اتخاذ سیاست خارجی متفاوت از گذشته و اقدام به برقراری ارتباط با کشورهایی که تا پیش از این به عنوان دشمن از آنها یاد می‌کرد، افزایش تولید شیل اویل و هم دستی با عربستان به منظور تاثیر‌گذاری مخرب در قیمت جهانی نفت مرتبط دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز