خبرگزاری کار ایران

رییس مجلس شورای اسلامی:

دولت راههای درستی را برای حل مسائل اقتصادی دنبال کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۰۳۲

خوشبختانه دولت یازدهم برای حل بخش عمده ای از این مشکلات، راههای درستی را در پیش گرفته و مجلس نیز آنها را یاری کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با مسیری که در پیش گرفته راههای درستی را برای حل مسائل اقتصادی از جمله بودجه و حرکت به سمت خصوصی سازی دنبال می کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، «علی لاریجانی» در نشست شورای اداری استان یزد افزود: شاید در دوره های پس از انقلاب کمتر وضعیت مشابه امروزی را داشته ایم از یک طرف توانمندی های انسانی را برای نظام شاهد باشیم و از طرفی چالش هایی را پیش روی خود ببینیم، در این شرایط باید واقع بینانه ضمن ارزیابی مسایل از این قابلیت ها برای عبور از مشکلات استفاده کنیم.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: برخی آشفتگی ها در بخش اقتصاد باعثرشد نامتوازن شده و مشکلاتی را برای کشور بوجود آورده است یکی از این مشکلات اتکا به نفت بود.

وی اظهار کرد: زمانی ممکن است پول نفت را در توسعه کشور هزینه کنیم اما وقتی که ۸۰ درصد این درآمد را در بودجه جاری هزینه می کنیم مشکلاتی بوجود می آید که امروز بلای جانمان شده است.

لاریجانی، آسیب دیگر اقتصاد کشور را دولتی شدن بخشهای مختلف خواند و اظهار کرد: بخش صنعت و معدن که بیشتر ظرفیت دولتی شدن را داشته باعثکاهش بهره وری و عدم نیاز به تحقیق و موجب شده موتور دانشگاه در حوزه هایی که وابستگی به دولت دارد از کار بیافتد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه دولت یازدهم برای حل بخش عمده ای از این مشکلات، راههای درستی را در پیش گرفته و مجلس نیز آنها را یاری کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال فعالیتهایی که در بخش بهداشت با اختصاص بودجه های مناسب از سال گذشته انجام شده وضعیت نابسامان قبلی را به حالت آرامش بخشی در کشور تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه بودجه های عمرانی نیز با وجودی که شرایط کشور خیلی سخت است بودجه خوب و متناسبی سال گذشته برای فعال بودن حوزه عمرانی در نظر گرفتیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از این لحاظ نیز استانها توانستند بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخصیص ها را تاکنون جذب کنند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کنترل رشد هیجانی تورم گفت: خوشبختانه دولت توانست این رشد را به خوبی کنترل کند هر چند که هنوز نیاز به تلاش بیشتری دارد.

وی افزود: رشد منفی کشور نیز تا حد خوبی کنترل شده بگونه ای که در برخی بخشها این رشد مثبت شده است.

رییس مجلس تاکید کرد: با این حال معتقدیم توجه به استانها باید بیشتر شده و مجلس و دولت از تمرکز دور شده و استانها را در کنار تهران مورد توجه قرار دهد.

لاریجانی اظهار داشت: باوجود توانمندیهای زیاد در کشور، نقص هایی نیز وجود دارد که باید با تلاش و برنامه ریزی در حوزه هایی همچون معدن قانون اجرا شود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت از بخش خصوصی گفت: هر راهی که بتواند از نیروی مردم استفاده کند مجلس از ان حمایت کرده و راههای بسته را باز می کند به عنوان نمونه در بحثانتقال آب از خلیج فارس باید استان یزد از بخش خصوصی کمک بگیرد و ما هم حمایت می کنیم.

لاریجانی با اشاره مشکلات معادن استان یزد گفت: معتقدیم قوانین این حوزه مشکلی ندارد و اصل مشکل در اجرای قانون است، در قانون امده نباید معدن را حبس کرد.

وی ادامه داد: اگر قوانین بخش معادن به خوبی اجرا و معادن به روی مردم باز شود شاهد شکوفایی در مناطق خواهیم بود، بنابراین باید با تلاش بخش خصوصی را در صنعت و معدن انگیزه مند کنیم.

این مسوول، کمک جدی بخش بانکی به تولید کشور را خواستار شد و گفت: باید بانکها همت کنند تا بخش عمده ای از تسهیلات خود را به تولید اختصاص دهند.

وی تاکید کرد: رونق تولید بحثی است که خوشبختانه مورد توجه رییس جمهور است و اگر دولت به این موضوع توجه تام کند شاهد رونق تولید خواهیم بود.

وی به بانکها هشدار داد اگر بانکها در این مسیر، همت ناقصی داشته باشند مجبور خواهیم شد در مجلس قانونی برای ارائه کامل این تسهیلات به بخش تولید تدوین کنیم.

لاریجانی ضمن توصیه به مسولان یزد برای حفظ سنتهای بومی در معماری که طی سالهای اخیر تغییر کرده گفت: این که بلندمرتبه سازی در این استان وجود ندارد باید حفظ شود و مانع ورود ویروس عوارض ساختمان های بلند شوید و فضای معماری استان را متناسب به سنتهای گذشته خود حفط کنید.

وی اظهار امیدواری کرد، مسوولان در فضای کشور و در دنیا با گذشت از برخی حاشیه ها و تمرکز انرژی خود برای عمران و آبادانی و پشیرفت کشور متمرکز کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز