خبرگزاری کار ایران

قائم مقام صندوق توسعه ملی؛

صندوق توسعه ملی نباید وارد فعالیت های ریالی شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۸۰۶

فقط در سال ۹۰ بالغ بر ۹۷ هزار طرح برای صندوق فرستاده شد، آیا وظیفه ما در صندوق آن است که طرح ۸۰۰ هزار تومان را حمایت کنیم؟

قائم مقام صندوق توسعه ملی با بیان اینکه کار این صندوق هیچ سنخیتی با فعالیت های ریالی ندارد و فقط ارزی است، گفت: در واقع این موضوع به ما تحمیل شد و اینک همانند آتشی است که هر لحظه می خواهیم آن را رها کنیم.

به گزارش ایلنا، سید محمدقاسم حسینی شب گذشته در نشستی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و جمعی از مدیران بانکهای استان افزود: اصلا این صندوق نباید وارد فعالیت های ریالی شود و عملکرد آن در اساسنامه بصورت ارزی تعریف شده ضمن آنکه سیستم آن در صندوق هم برای امور ریالی تجهیز نشده است.

وی گفت: در اساسنامه چندین بار بر ممنوع بودن تبدیل ارز به ریال تاکید شده اما مجلس در سال ۹۰ مصوب و اعلام کرد که ۱۰ درصد از تسهیلات آن به صورت ریالی واگذار شود و امروز ۹۰ درصد وقت و انرژی ما در صندوق بجای سرمایه گذاری ارزی در بخشهای سودآور چون اوراق قرضه و سهام و مانند آن، بر روی تبدیل و تخصیص این ۱۰درصد اعتبارات ریالی صرف می شود.

وی ادامه داد: اگر اعتباری برای بخشهای مختلف می خواهند به جای اختصاص ۳۰ درصد از منابع نفتی ۱۰ درصد را به صندوق بدهند و بقیه را دولت به بخشها و طرحهای اقتصادی دارای ضرورت تخصیص دهد.

قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: در حکم سال ۹۰ اعلام شده بود که ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی پس از تبدیل به ریال در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته تا از این طریق به طرح های کشاورزی داده شود.

وی افزود: ۱۰ درصد از ۳۰ میلیارد دلار ذخیره صندوق، حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال شد که در اختیار بانک کشاوری قرار گرفت.

حسینی با بیان اینکه سال ۹۱ این حکم تغییر کرد و بر اساس اعلام قانونگذار، رقم تسهیلات صندوق حدود ۱۰ درصد از ۲۱ میلیارد دلار ورودی به صندوق در این سال شد و در سال ۹۲ هم رقم ۱۰ درصد از ۱۰ میلیارد دلار ورودی صندوق که حدود یک میلیارد دلار بود در اختیار بانکها گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه باید در رابطه با بخش کشاورزی دولت، برنامه ریزی کند، افزود: اگر این بخش و امنیت غذایی مساله ای راهبردی است و می خواهند از آن حمایت کند، باید در بودجه عمومی ردیفی برای آن گذاشته شود.

وی تصریح کرد: این صندوق یک بنگاه اقتصادی است و مشابه این مجموعه ۷۰ صندوق در دنیا وجود دارد که صندوق موجود در کشور ما از نظر ثروت و ذخیره در رتبه ۵۰ و یا بیشتر است.

حسینی گفت: هم اکنون صندوق ثروت ملی در نروژ ۹۵۰ میلیارد دلار، امارات متحده عربی ۷۰۰ میلیارد دلار، کویت ۵۵۰ و چین ۵۰۰ میلیارد دلار می باشد و در ایران این ذخیره به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

حسینی افزود: در حوزه صنعت هم مشکل آن است که هم اکنون ۱۰ درصد از اعتبارات صندوق حدود ۲۰هزار میلیارد ریال می شود، در حالی که بانک مرکزی در جایی گردش مالی و پرداخت تسهیلات بخش بانکی را یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرده بود و عملا تسهیلات صندوق توسعه ملی در مقابل این گردش حدود چهاردرصد و بسیار ناچیز است.

وی افزود: امسال ۱۰ درصد از محل اعتبارات صندوق به صنعت و ۱۰درصد هم به کشاورزی پرداخت می شود که در تقسیم آن به طور متوسط، هر استان حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد ریال سهم می برد.

وی تاکید کرد: تسهیلات ریالی صندوق ذخیره ارزی آنقدر نیست که کشور را تکان دهد از این رو باید بگونه ای برنامه ریزی شود که همین مبلغ به چند طرح کلان داده شود.

حسینی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی به واقع باید تبدیل به صندوق شود، افزود: با این اعتبارات چند طرح کلان و مادر چون پتروشیمی را می توان در کشور راه اندازی کرد که خام فروشی کاهش یافته و ارزش افزوده برای کشور داشته باشد.

قائم مقام صندوق توسعه ملی گفت: فقط در سال ۹۰ بالغ بر ۹۷ هزار طرح برای صندوق فرستاده شد، آیا وظیفه ما در صندوق آن است که طرح ۸۰۰ هزار تومان را حمایت کنیم؟

حسینی افزود: این شرایطی است که تا به امروز از محل بازپرداخت این تسهیلات هیچ پولی از سوی بانک کشاورزی به صندوق برگردانده نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز