خبرگزاری کار ایران

محمد شریعتمداری در گفتگوی اختصاصی با ایلنا:

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط مسئول مدیریت و برنامه‌ریزی دولت نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۵۶۰

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط مسئول مدیریت و برنامه‌ریزی دولت نیست زیرا این سازمان، سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کل نظام است یعنی بودجه قوه قضاییه هم از بدنه کارشناسی آن عبور می‌کند.

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط مسئول مدیریت و برنامه‌ریزی دولت نیست زیرا این سازمان، سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کل نظام است یعنی بودجه قوه قضاییه هم از بدنه کارشناسی آن عبور می‌کند.

محمد شریعتمداری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره پیگیری‌های احیای سازمان مدیریت و برنامه بودجه کشور، گفت: همانظور که در جریان هستید ما از ابتدای دولت جدید با توجه به وعده‌های انتخاباتی رئیس دولت به سرعت درصدد احیای مجدد سازمان برنامه و بودجه کشور بودیم.

وی با بیان اینکه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیاز به مطالعه داشت و باید نظر کارشناسان مختلف را می‌گرفتیم، اظهار داشت: بعضی علاوه بر این معتقد بودند که باید برخی ضعفها که موجبات تغییر ساختار چندباره سازمان برنامه را در طول دوران پس از پیروزی انقلاب و این اخر انحلال ان را باعثشد از نزدیک مورد مطالعه قرار دهیم، که در این راستا سعی کردیم از درون سازمان، اطلاعاتی به دست بیاوریم.

معاون اجرایی رییس جمهور اضافه کرد: برخلاف گذشته که تصمیمی گرفته می‌شد و یک دفعه می‌گفتند همه چراغ‌ها خاموش یا همه چراغ‌ها روشن و پر نور، ما سعی کردیم بررسی کنیم که شاید بعض از جاها سایه باشد بهتر باشد، از جمله اینکه بعد از احیای مجدد آن چه زیان‌های ممکن است متوجه نظام اجرایی کشور شود وضعیت استانها و استانداری ها که بعد از انحلال مسئولیت برنامه ریزی را برعهده گرفته بودند چه خواهد شد نیروهای خارج شده از سازمان تکلیفشان چیست ودهها موضوع مشابه واینکه چگونه وچطور و با چه روشی حداکثر دستاوردهای ممکن را برای کشور داشته باشیم، بنابراین دولت با احتیاط عمل کرد که درنهایت به این جمع‌بندی رسید که با اعمال برخی از ظرایف که در دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی این کار پیش‌بینی شده است سازمان مدیریت و برنامه‌زیری کشور را به شکل سابق احیا کند.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه سعی کردیم نقص‌ها و مشکلاتی که در این سازمان قبل از انحلال وجود داشته است در سازمان جدید نباشد، یادآور شد: پرداختن به مسائل جزئی، عدم سپردن مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها به وزراتخانه‌ها و سازمانها، عدم مداخله جدی سازمان درتصمیمات کلان اقتصادی کشور از جمله ایرادات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قبلی بود.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فقط مسئول مدیریت و برنامه‌ریزی دولت نیست زیرا این سازمان، سازمان مدیریت و برنامه‌زیری کل نظام است یعنی بودجه قوه قضاییه هم از بدنه کارشناسی آن عبور می‌کند.

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید همه ظرفیت‌ها را در همه بخش‌ها ایجاد کند تا همه مسائل کشور اعم از مسائل اقتصادی سیاسی فرهنگی اجتماعی وحتی علمی وفناوری وامنیتی وانتظامی وبین المللی در ارتباط با یکدیگر ببیند در ودر تحلیلها وسیاستگذاری هایش ملحوظ دارد ودرنظر بگیرد، تصریح کرد: سازمان مدیریت وبرنامه ریزی باید شاخص‌های مهم اقتصادی هدفگذاری شده در سند چشم انداز را در نه تنها درظرفیتها وعملکرد دولت و شرکتهای دولتی بلکه و نه فقط اقتصاد دولتی بلکه در اقتصاد نهادهای عمومی غیر دولتی وظرفیتها وتوانایی ها و عملکرد انها وحتی در عملکرد و ظرفیتهای اقتصادی در بخش خصوصی جستجو کند و تمام این پتانسیلها را در کنار هم برای دسترسی به اهداف و شاخص‌های معین شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشورجستجو وبا ایجاد همگرایی از طریق سیاستگذاری های صحیح درجهت دستیابی به اهداف میان مدت و بلند مدت کشور هدایت و تشویق کند.

شریعتمداری ادامه داد: ما سعی خواهیم کرد اینگونه ضعف‌ها و نقاقص در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جدید نباشد و سازمان به یک شرایط مطلوب‌تری هدایت شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ممکن است با کاهش قیمت نفت که شاهد آن هستیم بودجه امسال انقباضی باشد، بیان کرد: ما بودجه امسال را هم سازمان انقباضی پیشنهاد نکرده است. به دلیل اینکه ماهمه. تلاش را باید در رسیدن به رونق در اقتصاد انجام دهیم و رونق اقتصادی از بودجه انقباضی دولت بدست نمی اید اما از بودجه انضباطی دولت حتماً بدست خواهد امد لذا بنظر من بودجه امسال دولت انضباطیست نه انقباضی.

ممکن است این نظر درست باشد که با کاهش درامدهای نفتی قابل دسترس برای کشور بخش از منابع ارزی مازادی که به سمت صندوق توسعه ملی می رفته است محدود می شود ولی نمی توانیم بگویم بودجه سال ۹۴ انقباضی می شود، بودجه سال۹۴ حتما بودجه ای منضبط خواهد بود.

وی درباره طرح سامد و اینکه‌‌‌آیا این طرح توانسته است در ارتباط مردم و دولت تا به امروز موثر باشد خاطرنشان کرد: من تصور می کنم که ما پیشرفتهای بسیار خوبی در برقراری رابطه موثر با مردم شریف کشورمان در این یکسال خصوصاً در سفرهای کاروان تدبیر و امید داشته ایم اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم وهنوزسامد تا به نقطه مطلوب برسد باید تلاش های گسترده تری انجام شود.

معاون اجرایی رییس جمهوربا بیان اینکه مهمترین عامل موثر بودن سامد اثربخشی پیگیریهای بعداز انعکاس دیدگاه ها و نظریات مردم است تاکید کرد: اینکه مردم جایی را پیدا کنندگه نظرات خودشان رابسهولت از ان جایگاه بدولت منعکس کنندامر ضروری و لازم است اما این بخشی از کار است، بخش مهمترکار این است که مردم بعد از انعکاس دیدگاه و نظراتشان نتایج آن را بتوانند سنجش کنندببیند آیا مطلبی را که منعکس کردند به جایی رسیده است یا نه.

شریعتمداری بابیان اینکه هرچند ممکن است بخش ای از این نظرات منعکس شده و خواسته های که از طریق سامد به دست معاونت ارتباطات ریاست جمهوری می رسد خواسته های معقولی نباشد تصریح کرد: اما اگر در موضوع واحدی عده زیادی با فراوانی قابل ملاحظه ای در کشور تماس بگیرند و مطلبی را در موردی ابراز و اعلام نظر کنند ما فطعاً نسبت به آن حساسیت بیشتری نشان خواهیم داد.

وی اضافه کرد: در این موارد به ویژه آن دسته از مطالبی که دارای جنبه های ملی و منطقه ای هستند پر اهمیت ترند در چنین شرایطی ما باید فرض را بر این بگذاریم که چنین پیشنهاداتی از پشتوانه یک خرد جمعی برخورداراست و حتما بایدبموقع وجدی مورد توجه قرار گیرد.

شریعتمداری در پایان گفت: اگر ما در جهت اطلاعات درست به دست آمده از سامد گام های موثرتری برداریم حتما مراجعه به سامد خیلی بیشتر از این خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز