خبرگزاری کار ایران

رفاه از دید وزیر اقتصاد؛

رفاه مردم چین با ماهیانه ۷۰۰ دلار پایین است / عسکراولادی: وزیر اشتباه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۰۴۸

چینی‌ها از رفاه پایینی برخوردار هستند و سطح زندگی مردم چین از کیفیت مناسبی برخوردار نیست این بهترین فرصت برای ایران است که کالاهای خود را برای مصرف مردم چین صادر کند، این‌ها صحبت‌های وزیر اقتصاد ایران است

چینی‌ها از رفاه پایینی برخوردار هستند و سطح زندگی مردم چین از کیفیت مناسبی برخوردار نیست این بهترین فرصت برای ایران است که کالاهای خود را برای مصرف مردم چین صادر کند، این‌ها صحبت‌های وزیر اقتصاد ایران است که مردمان دومین اقتصاد بر‌تر جهان را فقیر و گرسنه می‌داند و حضور جنس‌های ایران برای سیرکردن و رفاه آن‌ها را ضروری، اظهار نظری که عسکر اولادی نتوانست تعجب خود را از آن‌ها ابراز نکند و گفت: وزیر اشتباه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر اقتصاد و دارایی بر این اعتقاد است که مردم چین با وجود برخورداری از رشد نرخ اقتصادی بالا از رفاه پایینی برخوردار هستند و تنها ۳۰ درصد تولید کل چین به مصرف مردم این کشور می‌رسد و مسئولین چینی با یک تغییر رویه قصد دارند میزان مصرف را در بین مردم افزایش دهند و ایران باید این را به منزله یک فرصت بداند وصادرات کالاهای غیرنفتی خود به چین را افزایش دهد.

در طرز فکر ما ایرانی‌ها چین به منزله یک کشور صادراتی که کالای درجه چندم خود را وارد ایران می‌کند شناخته شده است، این‌که این همکاری تجاری دو سویه شود می‌تواند اتفاق مبارکی برای ما باشد اما اینکه آیا چین با داشتن ظرفیت‌های بالای تولید قصد دارد از واردات برای افزایش رفاه مردم خود استفاده کند جای سئوال است، آیا ایران با وجود هزینه تولید بالا ظرفیت رقابت پذیری برای صادرات کالاهای غیر نفتی و مصرفی را به چین دارد؟، در صورت وجود چنین پتانسیل‌هایی ایران چه کالاهایی می‌تواند به این کشور صادر کند؟، آیا راه‌های ارتباطی از زیرساخت‌های کافی برای گسترش صادرات برخوردار هستند؟ و در حال حاضر وضعیت صادرات غیر نفتی به چین چگونه است، نظر فعالین تجاری با چین و کار‌شناسان اقتصادی را در این موارد جویا شدیم.

ایران در صادرات توانایی رقابت با چین را ندارد

عزیر آرمن، کار‌شناس اقتصادی و استاد دانشگاه عمده همکاری ایران با چین را واردات کالاهایی می‌داند که در ایران به دلیل قیمت پایین مشتری داشته است و می‌گوید: اگر صادراتی هم بوده کالاهای مصرفی نبوده است، نیروی کار ارزان قیمت و هزینه پایین تولید از دلایل رقابت پذیری بالای تولید چین است تا آن‌جا که ما مهر و جانماز هم از این کشور وارد می‌کنیم.

وی با بیان این مطلب که ایران به دلیل نیروی انسانی گران و هزینه تولید بالا توانایی رقابت با چین را ندارد، افزود: کم شدن تقاضای جهانی برای واردات از چین موجب کاهش رشد نرخ اقتصادی این کشور نسبت به گذشته شده است که چین برای افزایش میزان نرخ رشد اقتصادی خود قصد دارد مردم خود را مصرف‌گرا کند اما این نمی‌تواند به منظور واردات از بیرون کشور باشد.

چین با تولید داخلی رشد اقتصادی خود را بالا می‌برد

این کار‌شناس اقتصادی بر این اعتقاد است که دولت چین از طریق تولیدات داخلی مصرف مردم خود را افزایش خواهد داد و بدین طریق نرخ رشد اقتصادی خود را بالا خواهد برد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تنوعی که در بازار چین وجود دارد جای سئوال است که ایران توانایی صادرات چه کالاهایی را می‌تواند به این کشور داشته باشد،؟

گفتنی است؛ رییس بازرگانی ایران و چین با وزیراقتصاد در خصوص پایین بودن رفاه مردم چین دارای اختلاف نظر است او بر این اعتقاد است مردم چیین از رفاه خوبی برخوردار هستند و آخرین مدل بهترین ماشین‌های خارجی به وفور در خیابان‌های شهرهای مختلف چین تردد می کنند و حتی ماشین‌های چینی کمتر در خیابان‌ها به چشم می‌خورد.

در خصوص وضعیت کنونی صادرات ایران به چین و این‌که ایران توانایی صادرات چه کالاهایی را به این کشور دارد، با اسدالله عسکر اولادی رییس اتاق ایران و چین گفت‌وگو کردیم.

رشد ۱۰ درصدی صادرات غیرنفتی به چین

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، چین را یکی از مشتریان بزرگ کالاهای ایرانی عنوان کرد و ادامه داد: درسال گذشته ۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی اعم از سنگ‌های معدنی، مصالح ساختمانی، خشکبار و محصولات پتروشیمی به کشور چین داشتیم که البته به دلیل تحریم‌ها بسیاری از صادرات ما به این کشور از طریق افغانستان و امارات انجام می‌شود.

وی میزان صادرات غیرنفتی به کشور چین را در ۶ ماه نخست امسال ۷ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: ۳ میلیارد دلار از این میزان به صورت مستقیم و ۴ میلیارد دلار غیر مستقیم و از طریق کشورهای همسایه صادر شده است که امسال در صادرات به چین ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ایم.

یک سوم کل صادرات غیر نفتی کشور، به چین است

رییس اتاق ایران و چین با اشاره به این‌که ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار از ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به کشور چین است، افزود: هر هفته ۳ کشتی از بندرعباس به سمت هنگ‌گنگ و شانگ‌های حرکت می‌کند، به عنوان مثال در ۳ هفته گذشته ۵ هزار تن پسته به چین صادر شده است.

صادرات سالانه ۳۰ میلیارد دلار به چین

عسگراولادی در خصوص افق ۵ ساله صادرات به چین گفت: برنامه‌ریزی سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به چین را داریم که طبق برنامه ششم قرار است حجم مبادلات با این کشور به ۷۰ میلیارد دلار در سال برسد.

وی در خصوص نسبت مبادلات با چین گفت: ۴۵درصد صادرات و ۵۵ درصد واردات به چین داریم که که از ۴۵ درصد صادرات ۳۰ تا ۴۰ درصد نفتی، میعانات و گازی است و ۵تا ۱۰ درصد صادرات غیر نفتی است.

پتانسیل صادرات چه کالاهایی به چین را داریم؟

رییس اتاق ایران و چین در پاسخ به این سئوال که ایران برای صادرات چه کالاهایی به چین آمادگی دارد،؟ گفت: مصالح ساختمانی، مواد غذایی(کلیه کالاهای کنسرو شده)، محصولات دریایی، میگو و ماهی و انواع سنگ‌های معدنی و… کالاهایی هستند که بازار آن‌ها در کشور چین وجود دارد.

وضعیت راه‌های ارتباطی با چین / ضرورت، تقویت کارگو هوایی چین

وی با بیان این مطلب که در چند ماه اخیر با رقیق شدن تحریم‌ها وضعیت راه‌های دریایی بهبود یافته است، تصریح کرد: تقویت کارگو هوایی برای افزایش مبادلات با چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به عنوان مثال چین بزرگ‌ترین خریدار زعفران ایران است و این کالا باید از طریق هوایی صادر شود.

عسکراولادی ادامه داد: هم اکنون در هفته ۴۰ پرواز به شانگ‌های، اروم‌چی و پکن انجام می‌شود که همه پر است و ظرفیت برای پروازهای بیشتر وجود دارد.

رییس اتاق ایران و چین در خصوص مسیر ارتباط ریلی با چین گفت: یک خط ریلی از غرب چین به قرقیزستان و تاجیکستان کشیده شده است، باید با انجام مذاکراتی با این ۳ کشور مسیر را به سمت ایران امتداد دهیم که وزارت راه در حال رایزنی است.
لازم به ذکر است؛ آمارهای رسمی ارائه شده از سوی سازمان‌های بین المللی در تضاد با صحبت‌های وزیر اقتصاد و دارایی ایران در مورد رفاه و سطح زندگی مردم چین است.

به گزارش مرکز پی‌یو که یک موسسه بین المللی در زمینه تحقیقات اقتصادی و مالی است، مردمان چین و مالزی در صدر افرادی قرار دارند که از وضعیت خود راضی هستند به طوری که طبق جامعه آماری ۸۵ درصد مردم چین از لحاظ درآمد، موقعیت شغلی و طبقه اقتصادی خود ابراز رضایت می‌کنند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی صندوق بین المللی پول میزان حقوق هر چینی در سال ۲۰۱۲ هفتصد دلار بوده است در صورتی‌که در ایران در مدت مشابه حقوق هر فرد ایرانی ۱۵۲ دلار بوده است.

از زمان انقلاب صنعتی چین این کشور به طور میانگین، سالیانه ۷ درصد رشد اقتصادی داشته است در حال حاضر میزان مراودات مالی این کشور به زعم وزیر اقتصاد برخوردار از رفاه پایین، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که ۵۰ میلیارد آن با کشور امریکا است.

گزارش: شانلی عبادیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز