خبرگزاری کار ایران

نوبخت خبر داد:

اعتبارات طرح‌های عمرانی قربانی اعتبارات جاری کشور نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۹۵۶

براساس قانون اساسی مالیکت های بزرگ جزو اموال عمومی است و در اختیار دولت قرار دارد در همین زمینه دولت مسئول است تا به سازماندهی این بخش‌ها بپردازد. اما می‌تواند در مدیریت بخشهای مختلف از مشارکت بخش خصوصی استفاده کند.

معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور از تکمیل ۲۴۸ طرح عمرانی تا پایان سال خبر داد و گفت: دولت مصمم است یک تحرک جدی را در سازماندهی طرح‌های نیمه تمام انجام دهد چرا که لازمه خروج از رکود استفاده بهینه از منابع برای طرح های عمرانی است.

به گزارش ایلنا، محمد باقر نوبخت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور امروز با حضور در نشست توجیهی نحوه واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی با اشاره به اینکه موضوع سازماندهی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام یکی از راهبردهای جدی دولت تدبیر و امید به شمار می‌آید اظهار داشت: حدود یک سال از آغاز فعالیت دولت در عرصه اجرا می‌گذرد اما از همان ابتدا ما با شرایطی تحت عنوان وضع موجود روبرو بودیم که باید در فضایی مدیریت شده به ساماندهی آن بپردازیم.

وی با بیان این مطلب که از همان روزهای نخست فعالیت خود مشکلات را شناسایی و نحوه گره‌گشایی آن را مورد توجه قرار دادیم افزود: یکی از معضل‌های جدی دولت یازدهم در‌اغاز فعالیت خود توسعه و پیشرفت طرح‌های عمرانی نیمه تمام بود که در این مسیر دولت نه تنها باید مسئولیت سازماندهی آن بخش‌ها را انجام می‌داد بلکه باید انتظار جامعه را در بحره برداری طرح‌ها نیز برآورده می‌کرد.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اضافه کرد: احصا این طرح‌ها که حدود دو هزار و ۹۰۶ طرح نیمه تمام عمرانی به شمار می‌آید با فرض زمانبندی مناسب بودجه ۲۰۰ هزارمیلیارد تومانی را برای بهره برداری احتیاج دارد البته با احتساب تأخیر این بودجه به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان این مطلب که دولت در این شرایط با منابع محدود خود باید تخصیص اعتبارات را با در نظر گرفتن شرایط جامعه به نحوی مدیریت شده‌ای انجام می‌داد تصریح کرد: در سال ۹۳ دولت مصمم شد طرح‌هایی که امکان بهره برداری در این سال را دارند را تخصیص اعتبار کند که بر همین اساس ۲۴۸ طرح نیمه تمام مورد شناسایی قرار گرفته است.

نوبخت با اشاره به اینکه افتخار می‌کنیم با مدیریت مناسب در تخصیص اعتبارات سال جاری حداقل ۲۴۶ طرح ناتمام بالای ۸۰ درصد اتمام و به بهره برداری خواهد رسید گفت: ۷۷ درصد از منابع مالی پیش بینی شده در بودجه ۹۳ به نسبت ۵.۵ دهم ۱۲ تا ۱۵ مهر به بهره برداری می‌رسداما قرار بود ما به ۶ دوازدهم در تخصیص مالی خود دست پیدا کنیم البته باید تأکید کنم که این رقم ۷۷ درصد از منابع مالی دولت به نحو بهینه‌ای مدیریت شده است. حتی تلاش داریم در هزینه‌های جاری نیز دقت بیشتری را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه درصددیم منابع را به سمت دارایی‌های سرمایه‌ای و عمرانی هدایت کنیم گفت: خوشبختانه دولت توانسته است تا حدودی بدهی خود به پیمانکاران را پرداخت کند. درسال گذشته هم تعهد کردیم که بخش قابل توجهی از بدهی دولت به پیمانکاران را پرداخت کنیم که خوشبختانه در ۲۸ اسفند سال ۹۲،۴ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بخش پیمانکاری پرداخت شد.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تأکید براینکه تخصیص اعتبارات را به طرح‌های عمرانی و نیمه تمام درسال ۹۳ ادامه داده و درصددیم منابع مالی را به اعتبارات جاری و عمرانی همزمان انجام دهیم، اظهار داشت: به هیچ عنوان اعتبارات طرح‌های عمرانی قربانی اعتبارات جاری کشور نخواهد شد. امروز هم براساس جدیدترین گزارش از میزان تخصیص منابع طرح‌های عمرانی مطلع شدم که براساس امار اعتبارات هزینه‌ای پرداخت شده دولت به میزان۸۵ و سه دهم درصد پرداخت شده است. اعتبارات تملیک دارایی و سرمایه ای اعم از محلی و استانی ۴۶ و ۵ درصد بوده است که این نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد ۳.۷ برابری داشته است.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: در اعتبارات تملک دارایی نیز ۷۰ درصد منابع تخصیص پیدا کرده است که این امر نسبت به مدت مشابه ۸.۱۰ درصد رشد داشته است.

نوبخت با اشاره به اینکه برای انجام طرح‌ها و پرداخت بدهی دولت منابع مجزایی به غیر از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که در اسفندماه پرداخت شده است لازم داریم گفت: در روزهای گذشته منابعی را نیز به خزانه تخصیص داده‌ایم اما هنوز طرح‌ها اعلام درخواست نکرده است در مجموع دولت یازدهم مصمم است یک تحرک جدی را در سازماندهی طرح‌های نیمه تمام انجام دهد چرا که لازمه خروج از رکود استفاده بهینه از منابع دولتی و تخصیص آنها به طرح‌های عمرانی برای رشد و توسعه بخش تولید کشور است.

وی ضمن بیان این مطلب که اعتقاد داریم برای سازماندهی طرح های نیمه دولتی بدون همکاری بخش خصوصی و تعاونی نمی‌توانیم مسئولیت خود را به نحو مناسبی انجام دهیم افزود: اساسا بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ هم تأکیدات زیادی بر مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی شده است. حتی دولت در این مسیر واگذاری سهام شرکت‌ها را در جهت رد دیون انجام داده است تا حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور پررنگ تر شود.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تأکید براینکه واگذاری مسئولیت‌ها به بخش خصوصی به این معنا نیست که دولت تمام وظایف خود را به گردن بخش خصوصی گذاشته و خود توجهی به انها نکند تصریح کرد: براساس قانون اساسی مالیکت های بزرگ جزو اموال عمومی است و در اختیار دولت قرار دارد در همین زمینه دولت مسئول است تا به سازماندهی این بخش‌ها بپردازد. اما می‌تواند در مدیریت بخشهای مختلف از مشارکت بخش خصوصی استفاده کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به عنوان نمونه حوزه آموزش و پرورش را مطرح کرد و گفت: مسئولیت آموزش و پرورش با دولت است اما بخش خصوصی می‌تواند بخشی ازخدمات این حوزه را به مردم انجام دهد. البته بنده اعتقاد دارم که دولتی بودن مطلق آموزش و پرورش درست نبوده و باید به بخش خصوصی با تأسیس مدارس و مشارکت در سیستم آموزشی کشور همراه دولت باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه در طرح‌های عمرانی که با منابع محدودی روبرو است به هیچ عنوان نمی‌خواهد تمام آنها را خود مورد بهره برداری قراردهد اظهار داشت: دولت می‌تواند با کمک از بخش خصوصی به عنوان یک ناظر هدایت کننده کارها برای سازماندهی طرح‌ها و پروژه های نیمه تمام باشد در همین زمینه برای طرح‌های عمرانی پایین ۵۰ درصد مشارکت بخش خصوصی و تعاون و خیرین را به شکل تخصیص اعتبار را انجام خواهیم داد حتی واگذاری و اجاره طرح‌ها و پروژه‌ها نیز به بخش خصوصی برای بهره برداری در دستور کار است.

وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه نیز مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های عمرانی مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون دو هزارو ۹۰۶ طرح نیمه تمام با درنظر گرفتن زیرمجموعه‌های آنها ۱۰ هزار پروژه نیمه تمام داریم که دولت قصد دارد تمام تلاش خود را برای بهره برداری و تکمیل آنها انجام دهد.

به اعتقاد نوبخت دولت مصمم است درهر سفر استانی به جای شاد کردن موقتی مردم و کلنگ زدن‌های متعدد طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کند.

وی با اشاره به اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری به مشهد ۱۲۹ پروژه مورد توجه قرار گرفته بود گفت: ۱۰۷ طرح در این استان تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید حتی در اسفندماه درصددیم به تمامی استان‌ها به شکل ویدیوکنفرانس ارتباط داشته و تمام پروژه‌هایی که قول تکمیل آن را در سال ۹۳ اعلام کرده بودیم را بهره برداری کنیم.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان این مطلب که دولت با منابع محدود خود تا پایان امسال با تخفیف اعتبارات خاص ۲۴۸ طرح عمرانی را تکمیل خواهد کرد گفت: درصددیم اعتبارات تملک دارایی استان‌ها را به نحو جدی انجام دهیم حتی به استناد اعتبارات تملیکی مستتر در قانون سال ۹۳ عمل خواهیم کرد.

وی با تأکید براینکه دولت درصدد است به جای طرح‌های جدید سازماندهی طرح‌های قدیمی را در دستور کار خود قرار دهد اظهار داشت: در حوزه آب نیز ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع برای بخش آبی کشور پیش بینی شده که از این میزان دو هزار میلیارد تومان برای اجرای مهار آب تخصیص داده‌ایم البته این عدد غیراز منابع پیش بینی شده در بودجه سال ۹۳ است.

نوبخت تأکید کرد دولت تدبیر و امید ۱۰۰ درصدطرح‌های نیمه تمام سال ۹۳ که قول آن را برای تکمیل و بهره برداری اعلام کرده بود را اجرایی خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز