خبرگزاری کار ایران

آلبرت بغازیان در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

رسیدگی به معوقات بانکی واجب‌تر از استیضاح فرجی دانا است / برخورد ضرب‌الاجلی با بدهکاران

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۶۲۴

بیشتر تسهیلات پرداخته شده طی سال‌های اخیر در بخش‌های غیر مولد سرمایه گذاری شده است و به دلیل سهم کم تولید کنندگان در تسهیلات دریافتی نباید بدیهی‌ها را با پرداخت وام جدید تسویه کرد.

یک کار‌شناس اقتصادی برخورد ضرب‌الاجلی با بدهکاران بانکی و وصول معوقات را واجب‌تر از استیضاح وزیر علوم دانست.

آلبرت بغازیان، کار‌شناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر باید تاکید مجلس بر روی معوقات بانکی باشد، گفت: با شرایط اقتصادی کنونی کشور، نمایندگان مجلس باید بدهکاران بانکی را تحت فشار قرار دهند اما به موارد کم اهمیتی نظیر استیضاح وزیر علوم یا مواردی که حداقل بار مالی را برای کشور دارند ورود پیداکرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که اهمیت معوقات بانکی کمتر از اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نیست، افزود: بیشتر تسهیلات پرداخته شده طی سال‌های اخیر در بخش‌های غیر مولد که پر بازده بوده‌اند سرمایه گذاری شده است و به دلیل سهم کم تولید کنندگان در تسهیلات دریافتی نباید بدیهی‌ها را با پرداخت وام جدید تسویه کرد.

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت باید به صورت ضرب العجلی به این مسئله ورود کند، تصریح کرد: تنها کاری که در این مدت از سوی دولت دیده‌ایم، حمله و پس از آن عقب نشینی بوده است. در صورتی که در شرایط کنونی کشور که نیاز به منابع مالی دارای اهمیت بالایی است ابزار‌های کافی برای برخورد با بدهکاران بکار گرفته نشده است.

وی افزود: تعللی برای اسامی افراد خاطی نباید وجود داشته باشد همچنین بانک مرکزی با همکاری قوه قضاییه بدون ارسال ابلاغیه به بانک‌ها باید مستقیما با متخلفان برخورد کند در غیر این صورت شاهد اتفاق جدی نخواهیم بود.

بغازیان با بیان این مطلب که اهمیت وصول معوقات بانکی بالا‌تر از فروش اموال ومستغلات بانک‌ها است، اذعان داشت: با توجه به تاکید بسته خروج از رکود دولت بر روی افزایش سرمایه بانک‌ها این مهم وصول معوقات بانکی امکان پذیر خواهد بود وفروش هر ساله ۴۰درصد از دارایی بانک‌ها دارای اهمیت کمتری است.

وی با انتقاد به فروش دارایی بانک‌ها نیز گفت: در قیمت گذاری این املاک تبانی‌هایی صورت خواهد گرفت همچنین خرید این املاک رقم بالایی نیاز دارد که در توان هر کسی نیست همچنین بانک‌ها باید در نوبت برای واگذاری اموال خود قرار گیرند که زمان بر است.

بغازیان با بیان این مطلب بسته خروج از رکود دولت جواب نخواهد داد، افزود: زمانی که بانک‌ها در پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج مشکل دارند چگونه قادربه تامین منابع مالی مورد نیاز بسته به این مهمی خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل بسته ارائه شده از سوی دولت را اجرایی نمی‌دانید، گفت: این بسته قابلیت اجرا دارد اما اراده‌ای برای اجرای آن وجود ندارد زیرا دولت تاکید زیادی بر حذف یارانه بگیران ثروتمند وجریمه آن‌ها داشت اما خروجی عملیاتی در این خصوص ندیدیم در مورد معوقات بانکی نیز تاکنون به جز حرف‌ها کار عملیاتی صورت گرفته نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز