خبرگزاری کار ایران

معاون برنامه‌ریزی؛ معاونت برنامه ربزی و نظارت راهبردی؛

آمایش در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفته است

کد خبر : ۱۷۵۴۶۳

سیاست‌های جدید در حوزه آمایش توسط رهبر ابلاغ شد و آمایش از یک سلیقه به یک وظیفه برای حاکمیت تبدیل شده است.

معاون برنامه‌ریزی؛ معاونت برنامه ربزی و نظارت راهبردی عدم توجه به مزیت های کشور و عدم توازن را از نکات مهم در آمایش سرزمین اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پورمحمدی، معاون برنامه‌ریزی؛ معاونت برنامه ربزی و نظارت راهبردی در همایش آمایش سرزمین، زیر بنای برنامه‌ریزی توسعه گفت: در زمینه‌ی آمایش سرزمین دو نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد اول آنکه کشور از عدم توازن در حوزه‌های مختلف رنج می‌برد و دوم این‌که مزیت‌های کشور دچار غفلت شده‌اند و ما نتوانسته‌ایم از آنها به عنوان یک موتور محرکه کشور برای توسعه‌ی کشور استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که شاید این همایش بتواند در این زمینه اثر‌گذار باشد، خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری در زیربناها از سال ۱۳۷۸ انجام شده که ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد نکرده است.

پورمحمدی ادامه داد: در برخی از استان‌ها مثل هرمزگان و خوزستان زیربناهای زیادی ایجاد شده است اما سرمایه‌گذاری در آنها انجام نشده است و این نشان‌دهنده‌ی عدم توازن در حوزه‌های مختلف کشور است.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در ادامه تاکید کرد: عدم تعادل تنها در حوزه اقتصاد و صنعت نیست و در حوزه فرهنگی ما با عدم توازن مواجه هستیم و همین‌طور در جمعیت شهری و روستایی نیز ما با عدم تعادل مواجه هستیم.

وی در ادامه با بیان این‌که مهاجرت در کشور زیاد است، افزود: از استان‌هایی که توسعه‌یافتگی‌ کافی ندارند به سمت استان‌هایی که توسعه‌یافته هستند حرکت کنند.

پورمحمدی با تاکید براین‌که محرومیت مانند کمربندی دورتا دور کشور را گرفته است، افزود: چالش جدی دیگری که با آن روبه‌رو هستیم موضوع کمبود آب است.

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه داد: از منظر معاونت برنامه‌ریزی عدم تعادل‌ها در شش مورد خلاصه می‌شود ۱ - یک نظام برنامه‌ریزی کشور، تمرکز‌گرا، بخش‌نگر و اقتصاد‌محور است، ۲ - مدیریت منابع انسانی به ویژه در مناطق کم توسعه ضعیف است ۳ - هرم قدرت برنامه‌ریزی از طریق وابستگی به نفت تجلی پیدا کند۴ - غلبه نگاه سیاسی به وعده‌های غیرنفتی در مکان‌یابی پروژه‌های ملی و منطقه‌ای ۵ - انتقال امکانات به پایتخت و ۶ - تمرکز جمعیت در کنار خشکی‌ها به جای آب.

وی در ادامه اظهار کرد: سیاست‌های جدید در حوزه آمایش توسط رهبر ابلاغ شد و آمایش از یک سلیقه به یک وظیفه برای حاکمیت تبدیل شده و موضوع آمایش در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز