خبرگزاری کار ایران

در طی سه سال گذشته صورت گرفته است:

پرداخت ۱۶ هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت‌های دولتی به هدفمندی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۴۴۰

سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های نفتی برای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شد. از زمان اجرای طرح هدفمندی؛ دولت سالانه با ۴هزار میلیارد تومان کسری مواجه شد. امروز دولت با ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تداوم پرداخت فعلی یارانه‌ها به شیوه کنونی برای کشور افزایش تورمی را به همراه خواهد داشت، گفت: رقمی که دولت در حال حاضر از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کند، ۵۰ درصد از کل پرداختی یارانه‌ها است که این موضوع اصل هدفمندی را بی‌معنی می‌کند.

موسی الرضا ثروتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه هدفمندی باید از محل درآمد‌های این طرح اجرایی شود، اظهار داشت: دولت در هر ماه باید حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه‌ها به مردم پرداخت کند و این رقم نباید با دخل و خرج دولت ارتباطی داشته باشد و باید از آزادسازی حامل‌های انرژی و درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه‌ها حاصل می‌شد. توزیع این یارانه بین افراد برای کمک به سبد خانوار و همچنین کمکی در بخش صنعت، تولید و سلامت تعیین شده است لذا درآمدی که دولت از هدفمندی یارانه‌ها بدست می‌آورد؛ بسیار پایین است و حدودا پنجاه درصد رقمی است که در هر ماه پرداخت می‌کند که عملا اصل هدفمندی را منتفی می‌کند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس نهم، با اعلام اینکه در حال حاضر درآمد دولت از محل هدفمندی، ۲۳ هزار میلیارد تومان است، بیان داشت: دولت با پرداخت دو برابر مبلغ موجود، عملا کسری مالی را بر اقتصاد تحمیل کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم، با بیان اینکه اهداف قانون هدفمندی اجرایی نشده است، عنوان داشت: سلیقه‌گرایی دولت قبلی در اجرای هدفمندی مهم‌ترین عامل ناکامی این طرح بود.

وی افزود: سال گذشته ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های نفتی برای این کار اختصاص داده شده بود و از زمان اجرای این طرح؛ دولت سالانه با ۴هزار میلیارد تومان کسری مواجه شده است که در مجموع نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان دولت با کسری مواجه است.

به گفته وی، دولت در این مدت به اجبار کسری موجود را از محل درآمد‌های شرکت‌های دولتی تأمین کرده است که باعثتضعیف بدنه این شرکت‌ها در طی این سال‌ها از زمان اجرای طرح هدفمندی تاکنون شده است.

ثروتی با بیان اینکه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به صورت فعلی موجب کاهش ارزش پول ملی شده است، خاطرنشان کرد: این طرح باید در پنج سال انجام می‌شد ولی دولت وقت با اصرار این طرح را در سه سال انجام داد و فقط ۳۰ درصد آن را نیز اجرا کرد و راهکاری را ادامه داده‌اند که مشکلاتی فراوانی را برای کشور به وجود آورده است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز