خبرگزاری کار ایران

سیر آغاز و تحولات ورزش کارگران از سال 1325 تا به امروز (1)

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۱۵۶

ورزش کارگری طی سالهای متمادی همپای کار و تولید در حرکت بوده و اگرچه نام های متعددی بر بخش ورزش کارگری در هر دوره ایی نهاده اند اما عناوین خیلی تاثیری بر حرکت جریان سیال ورزش نداشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل امور ورزش کارگری ، ضرورت ورزش کارگری درست از همان روزی که کار و تولید در ایران به سوی صنعتی شدن حرکت کرد و تولید از حالت سنتی در آمد احساس شد و هرچه روبه جلو و صنعتی شدن حرکت کردیم دامنه فعالیت های ورزشی توسعه بیشتری یافت.

اما به جهت اینکه بنا داریم یک مجموعه کامل و مستند از سیر تحول ورزش کارگران از ابتدا تا به امروز به صورت مستند ارائه دهیم ابتدا این مبحث را در دوبخش مطرح می کنیم .

اول: از ابتدای ورود ایران به تولید صنعتی و ماشینی تا سال 1357

دوم : از سال 1357 تا امروز

اولین نموداری که برای تشکیلات وزارت کار در اسناد و مدارک موجود است مربوط به سال 1325 می باشدک در این نمودار سازمان و تشکیلات موجود تحت عنوان وزارت کار و تبلیغات ذکر شده است.

در این نمودار اگر چه اسمی از ورزش و اداره ورزش نیامده اما مطالعات و تحقیقات بیانگر این واقعیت است که ورزش یکی از شاخه های اداره امور اجتماعی بوده است.

نمودار دوم سال 1329

تشکیلات وزارت کار در سال 1329 با نام واقعی خود یعنی وزارت کار فعالیتش را ادامه داد. در این نمودار که وزیر دارای یک معاون هست بازهم نامی از اداره مستقل ورزشی نیامده ولی همچنان کار ورزش با اداره امور اجتماعی بوده است.

 

نمودار سوم 1339

نام وزارت کا همچنان در سال 1339 و نمودار جدید همچنان وزارت کار است.

تفاوت عمده ایی که قانون و نمودار جدید دارد اینکه اداره تفریحات سالم در شاخه اداره کل امور امور اجتماعی رسما آغاز به کار می کند.

بنابراین بنای واقعی ورزش کارگری با یک تشکیلات مستقل در سال 1339 نهاده می شود با نام اداره تفریحات سالم که سنگ بنای ورزش کارگری هم همین اتفاق است. از این به بعد ورزش کارگران به صورت جدی به عرصه ورزش کشور و ارکان کارگری ورود می کند و اتفاقات جالب و مثبت و سازنده ایی را در مجموعه کارگری باعث می شود.

نمودار چهارم سال 1344

در این نمودار بازهم نام وزارت کار تغییر می کند و به وزارت کار و امور اجتماعی تغییر نام پیدا می کند.

در نمودار فوق یک اتفاق جالب می افتد و آنهم اینکه اداره تفریحات سالم به سازمان تفریحات سالم تغییر نام پیدا می کند و این سازمان زیر مجموعه معاونت پارلمانی در می آید. اینکه معاونت پارلمانی و تفریحات سالم چه ارتباطی با هم داشتند بماند اما وقتی اداره تفریحات سالم به سازمان ارتقا پیدا می کند بیانگر اهمیت ورزش کارگری در آن دوره بوده است.

نمودار پنجم سال 1345

در این نمودار همچنان وزارت کار و امور اجتماعی نام وزارتخانه کارگری در کشورمان است اما سازمان تفریحافت سالم به معاونت امور اجتماعی برمی گردد و در زیر شاخه این معاونت کارش را ادامه می دهد.چون تفریحال سالم به سازمان ارتقا پیدا کرده دقیقا بعد از معاونت امور اجتماعی و بالاتر از همه ادارات این معاونت تفریحات سالم قرار گرفته که بیانگر توجه به ورزش و تندرستی کارگران می باشد...

ادامه دارد

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز