خبرگزاری کار ایران

دهخدایی: چوگان به عنوان یک شاهکار فرهنگی ه نام ایران ثبت شد/ همه کشورها دوست دارند چوگان به نام آنها ثبت شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۱۱۶

رئیس فدراسیون چوگان در مورد رونمای از سند ثبت جهانی این رشته ورزشی به نام ایران در یونسکو صحبت کرد

به گزارش ایلنا، حجت الله دهخدایی، رئیس فدراسیون چوگان در حاشیه مراسم رونمایی از سند ثبت جهانی چوگان اظهار داشت چوگان به عنوان یک شاهکار فرهنگی و بدون هیچ مخالفتی به نام ایران ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، حجت‌الله دهخدایی، رئیس فدراسیون چوگان کشورمان در مراسم ثبت جهانی چوگان به نام ایران در یونسکو در خصوص این مراسم اظهار داشت: پرونده مربوط به ثبت جهانی این رشته در اسفند 94 تکمیل شد و در 16 آذر 96 در اجلاس یونسکو چوگان به عنوان یک شاهکار فرهنگی و بدون هیچ مخالفتی به نام ایران ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه اقبال مردم نسبت به چوگان باید بیشتر شود گفت: مردم زمانی که مشاهده کنند این بازی به نام ایران ثبت شده قطعاً علاقه‌مندی بیشتری از خود نشان می‌دهند تا آن را بشناسند و اجرا کنند. ما چوگان را به عنوان یک فرهنگ پویا در یونسکو معرفی کردیم و باید به این پویایی ادامه بدهیم.

رئیس فدراسیون چوگان با اشاره به اینکه برخی کشورها قصد داشتند این ورزش را به نام خود ثبت کنند گفت: چوگان از 3 هزار سال قبل، انجام می‌شده و در آن زمان نیز ایران پهنه جغرافیایی گسترده‌ای داشت. در واقع این رشته قطعاً توسط ایرانیان وارد مناطق مختلف شده است. کشورهایی مثل چین، هند، مصر و آذربایجان می‌توانند مدعی در اختیار گرفتن چوگان باشند، اما باید بدانیم که این ورزش توسط ایران به همه نقاط فرستاده شده و برای ایران است.

دهخدایی در پایان گفت: به هر حال همه کشورها دوست دارند چوگان به نام آنها ثبت شود و شیطنت‌هایی نیز در این مسیر صورت گرفت، اما ما مدارک مورد نیاز را ارائه دادیم و بدون هیچ حرف و حدیثی در یونسکو پذیرفته شد. در واقع یونسکو با ثبت چوگان به نام ایران جواب این کشورها را داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز