خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با بانوی کاراته‌کای قمی؛

کاراته به من اعتماد به نفس می‌دهد / زنان هم می‌توانند حرفه‌ای ورزش کنند

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۳۸۲

از مسئولین می‌خواهیم باعثحضور پررنگ‌تر زنان ایرانی در عرصه‌های ورزشی شوند / از این بابت که توانسته ام تعدادی جوان مشتاق را آموزش داده و باعثایجاد نشاط و انگیزه در آنها شوم خدا را شاکرم.

ایلنا: موضوع ورزش از جمله موضوعاتی است که همواره، برای جلوگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فردی، افزایش نشاط اجتماعی و فردی و…، روی آن تأکید شده و حتی برای تأکید بیشتر، به سفارشات دینی در این خصوص اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مقوله ورزش زنان، از جمله موضوعاتی است که گاهی شاهد بحث‌های مختلفی روی آن هستیم؛ گاهی نیز مشاهده می‌کنیم مطالبی درخصوص ضرورت ورزش زنان و جلوگیری از کم تحرکی آنها منتشر می‌شود. در شهر قم نیز برخی زنان، ورزش را دنبال می‌کنند، حتی برخی به صورت حرفه‌ای.

خانم معصومه احمدی مربی کاراته‌ در شهر قم، از جمله این زنان است. وی که متولد سال ۱۳۴۷ در شهر تهران است، ۱۵ سال پیش به دلایل شخصی، به قم می‌آید و با وجود مشکلات متعدد از جمله سرپرستی خانواده، ورود به ورزش حرفه‌ای را دنبال می‌کند و امروز خودش مربی کاراته در سبک کیوکوشین است؛ به همین دلیل بسیاری از افرادی که او را می‌شناسند، از او به عنوان فردی موفق یاد می‌کنند.

گفت‌وگوی خبرنگار ایلنا با این بانوی کاراته‌کای قمی را در ادامه بخوانید:

* چند سال است به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنید؟
حدود ۱۵ سال. البته در اواسط فعالیت ورزشی، در سبک کان‌ذنیکی[از سبک های ورزش کاراته]، از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی شدم و به ناچار و به توصیه پزشکان به مدت یک‌سال، فعالیت ورزشی را کنار گذاشتم؛ بعد از یک‌سال در سبک کیوکوشین، کاراته را ادامه دادم و در حال حاضر دان ۳ کاراته و مشغول مربیگری‌ام.

*مدرک مربی‌گری را در چه سالی گرفتید و آیا افتخاراتی هم در دوران ورزشی خود کسب کردید؟
در سال ۱۳۸۷ مدرک مربیگری خود را اخذ کردم و توانستم در رشته کاراته سبک ماتسوشیما، کیوکوشین قهرمان شوم. در اولین دوره استاژ آموزشی داوری که در بهمن سال ۸۷ تحت نظر مدرسین کمیته داوران سازمان سبک‌های آزاد فدراسیون کاراته برگزار شد، شرکت کردم و موفق به اخذ گواهی استاژ داوری شدم.

* میزان استقبال مردم قم از این رشته ورزشی چقدر است؟
متاسفانه مردم به علت عدم اطلاعات کافی از این رشته، استقبال چندانی نمی‌کنند و تعداد هنرجویان این رشته ورزشی نسبت به دیگر رشته‌ها کمتر است. مسلما با افزایش تبلیغات، بودجه و فضا برای این رشته، میزان استقبال مردم و مخصوصا زنان به این رشته بیشتر خواهد شد.

* در طول این سال‌هایی که فعالیت حرفه‌ای داشتید، تا به حال چند هنرجو توسط شما آموزش دیده‌اند؟
حدود ۲۰ هنرجو در سبک کاراته کیوکوشین آموزش دیدند که بعضا مفتخر به کسب مقام و رتبه در بازی‌های استانی و کشوری شدند و از این بابت که توانسته‌ام تعدادی جوان مشتاق را آموزش داده و باعثایجاد نشاط و انگیزه در آنها شوم خدا را شاکرم.

* چرا این رشته را انتخاب کردید؟
کاراته انتخاب کردم، زیرا رشته رزمی است و به من اعتماد به نفس بالایی در جامعه می‌دهد. کاراته به خاطر تمرین‌های سختی که دارد، باعثبالا بردن میزان استقامت بدن می‌شود. مربیگری را هم، به دلیل اینکه هر آنچه آموختم را می‌توانم به دیگران انتقال دهم و باعثانتقال تجربیات و آموخته هایم به دیگران می شود را دوست دارم.

* توصیه شما به خانم‌های هم استانی که این مصاحبه را مطالعه می‌کنند، چیست؟
عقیده من بر این است که زنان در هر سن و با هر شرایطی، می‌توانند ورزش کنند؛ حتی به صورت حرفه‌ای؛ زنان با ورزش می‌توانند استرس‌های روزمره و مشکلات زندگی خود را تا حدودی کاهش دهند. آنها از طریق ورزش می‌توانند حضور پر رنگ‌تر و مفیدتری در جامعه داشته باشند و ضمن کسب شادابی، اعتماد به نفس و سلامتی، بر مشکلات روحی و استرس‌های زندگی خود پیروز شوند.

*سخن پایانی؟
از مسئولین عزیز تقاضا دارم زمینه‌های مناسبی را برای فعالیت و امرار معاش زنان بی‌سرپرست فراهم کنند و با افزایش اعتبار و امکانات در همه رشته‌های ورزشی مخصوصا ورزش‌های رزمی، باعثحضور پررنگ تر زنان ایرانی در این عرصه شده تا باعثکسب افتخار برای ایران و ایرانیان شوند.

گفت‌وگو: عاطفه وفایی

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز