خبرگزاری کار ایران

بلاتکلیفی فدراسیون‌ها باعثتعجبم بود؛

گودرزی: اعتبارات‌ورزش قهرمانی و همگانی کفایت نمی‌کند / رضازاده حق حضور در انتخابات را ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۹۸۳

از منظر سیاسی هم با توجه به رویدادهای مهمی مثل المپیک، بازی‌های جهانی، قاره‌ای و… ورزش به عنوان ابزار قدرت سیاسی و توسعه کشورها هم به شمار می‌رود و در این حیثورزش حرفه‌ای بسیار مهم است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به مشکلات بودجه ای این وزارتخانه برای توسعه ورزش گفت: در حوزه قهرمانی حدود ۴۹ فدراسیون داریم که اگر ۷۰ میلیارد را بین آنها تقسیم کنیم کمتر از ۲ میلیارد تومان به هر کدام از فدراسیون‌ها می‌رسد و با این بودجه کار خاصی نمی توان برای ورزش انجام داد.

به گزارش ایلنا، محمود گودرزی که در برنامه هر روز با ورزش شبکه‌خبر حضور یافته بود ضمن بیان این مطلب افزود: در حوزه قهرمانی حدود ۴۹ فدراسیون داریم که اگر ۷۰ میلیارد را بین آنها تقسیم کنیم کمتر از ۲ میلیارد تومان به هر کدام از فدراسیون‌ها می‌رسد در حالی که ۱۲ هزار هیات در سطح کشور داریم و حدود ۳ هزار و ۸۷۰ پروژه ناتمام ورزشی داریم که بیش از ۷ هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد.

وی ادامه داد: صاحب‌نظران ورزش را در ۴ حیطه بررسی می‌کنند که بخشی از آن ورزش همگانی و ورزش برای همه و بخش دیگری تحت نظام تعلیم و تربیت قرار می‌گیرد و عموم معتقدند که وظیفه دولت‌ها این است که به این دو حوزه رسیدگی کنند.

وزیز ورزش تصریح کرد: رویکرد عموم سیاستگذاران ورزشی هم در این رابطه است و اکثر اعتبارات به این بخش داده می‌شود که سلامت جامعه را تضمین می‌کند و در همین حیطه ورزش قهرمانی هم به عنوان مشوقی برای مردم، جوانان و نوجوانان است.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به منظر سیاسی ورزش تاکید کرد: از منظر سیاسی هم با توجه به رویدادهای مهمی مثل المپیک، بازی‌های جهانی، قاره‌ای و… ورزش به عنوان ابزار قدرت سیاسی و توسعه کشورها هم به شمار می‌رود و در این حیثورزش حرفه‌ای بسیار مهم است.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های ما نیز توجه به رویکرد ورزش همگانی و تربیتی است و کمترین اعتبارات صرف بخش‌های دیگر می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه در بدو ورود به وزارت ورزش و جوانان بخش همگانی جایگاهی در این وزارتخانه نداشت افزود: در زمان شروع کارم این حوزه از ورزش تقریبا جایگاهی نداشت و برای شروع باید درصدی از اعتبارات را به این بخش اختصاص می‌دادیم که تصمیم گرفتیم ۱۰ درصد حول اعتبارات جاری هر فدراسیون را به ورزش همگانی اختصاص بدهیم.

وی افزود: در ورزش قهرمانی نیز برنامه‌های مفصلی داریم. وقتی من به وزارتخانه آمدم بازی‌های آسیایی و جام جهانی را در پیش داشتیم و بعد از آن نیز المپیک ساحلی و جام ملت‌های آسیا، بسیاری از کارها با همکاری کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی به سرانجام رسید البته در این خصوص با کاهش اعتبارات و کمبود بودجه نیز مواجه بودیم.

وزیر ورزش و جوانان درخصوص بلاتکلیفی فدراسیون‌های ورزشی عنوان کرد: در سال گذشته ۱۷ فدراسیون ورزشی بودند که از ۳ ماه تا ۲ سال و نیم با سرپرست اداره می‌شدند و این قضیه باعثتعجب من بود. هر فدراسیون در آستانه انتخابات با تنش‌هایی مواجه است که بخشی از آن نیز منطقی است. انتخابات ۱۷ فدراسیون را ظرف ۳ ماه برگزار کردیم و مجامع سالانه و اعتبارات آنها نیز مشخص شد. مجمع ۱۳ فدراسیون دیگر را نیز ظرف یک سال و ۲ ماه برگزار کردیم و در مجموع تکلیف ۳۰ فدراسیون ورزشی مشخص شد و ۳ الی ۴ فدراسیون دیگر بلاتکلیف هستند که مجمع آنها به زودی برگزار می‌شوند.

گودرزی درخصوص مشکل برخی کاندیداها برای شرکت در مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی تصریح کرد: در این خصوص با ۳ گروه از افراد روبه‌رو هستیم نمایندگان مجلس، نهادها و سازمان‌های دیگر و بازنشسته‌ها. ابهام درخصوص گروه اول هنوز به قوت خود باقی است در این خصوص ۲ تفسیر وجود دارد اولی مجلس است که می‌گوید نمایندگی شغل نیست و البته سازمان بازرسی کل کشور نظر دیگری دارد. درخواست ما از مجلس این است که موضوع را تفسیر کند البته معاونت لوایح و قوانین مجلس اعلام کرده که نمایندگان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و رئیس مجلس هم عنوان کرده که حضور آنها در انتخابات مغایر نیست ما هم از نماینده بازرسی خواستیم که ما را در مقابل دو گروه قرار ندهد گویا تنها مشکل رسانه‌ها نیز همین است.

وی ادامه داد: درخصوص دسته سوم که بازنشسته‌ها هستند آنها باید تقاضای شرکت در انتخابات را برای ما بفرستند و ما این تقاضا را به دولت می‌دهیم و از آنجا نیز تقاضا به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال می‌شود و آنها در این خصوص اظهار نظر می‌کنند و پس از تصویب به ما ابلاغ می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به گروه دوم عنوان کرد: گروه دوم اعضای شورای شهر هستند که نماینده بازرسی کل کشور با حضور در جلسه عنوان می‌کند که چه کسی حق حضور در انتخابات را دارد که معمولا در این خصوص مخالفت می‌کنند و تاثیرشان دو شغله بودن این افراد و قانون ممنوعیت تصدی دو شغل است ما هم از این موضوع تمکین می‌کنیم.

وی درخصوص اینکه چرا یک بازنشسته می‌تواند در انتخابات شرکت کند و دیگری نه افزود: این کمیسیون اجتماعی دولت است که تصمیم می‌گیرد و بدون شک آنها معیار و دلایلی برای کار خود دارند. در اوایل حضورم در وزارتخانه درخواست شفیع برای حضور در فدراسیون هاکی مطرح شد که آن را امضا کردم و مورد موافقت قرار گرفت. در مورد طالقانی باید بگویم که زمان بسیار دیر شده بود و بین تقاضا و تصمیم‌گیری حداکثر یک هفته فاصله مانده بود و درخواست حضور وی در مجمع به کمیسیون اجتماعی نرسید. من علاقه‌مند بودم که وی نیز در انتخابات حضور داشته باشد ولی متاسفانه اینگونه نشد.

وزیر ورزش و جوانان درخصوص شرایط رضازاده در مجمع انتخاباتی وزنه‌برداری بیان کرد: رضازاده از ورزشکاران موفق و قهرمان بزرگی است و ویژگی‌های اخلاقی خوبی دارد. من غیابا و حضورا از وی خواستم یکی از مشاغل شورای شهر و ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را انتخاب کند چرا که مطمئنم در روز انتخابات نماینده قوه قضائیه نیز در مجمع حضور دارد و در صورت عدم استعفای وی از شرکت‌اش در مجمع ممانعت به عمل می‌آید.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اختصاص یک درصد از بودجه سازمان‌ها، نهادها و موسسات دولتی در بخش ورزش تاکید کرد: این نهادها در گذشته هم می‌توانستند یک درصد از اعتبارات را صرف ورزش کنند که قرار بود مکلف شود ولی هنوز در این واگذاری در وضعیت مجاز قرار دارند که با توجه به محدودیت منابع بعید می‌دانم چنین بودجه‌ای را صرف ورزش کنند.

وی در پایان با اشاره به مراسم تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی عنوان کرد: اوایل بهمن‌ماه ورزشکاران و قهرمانان اینچئون به خدمت مقام معظم رهبری می‌رسند و دو تا ۳ روز بعد مراسم تجلیل از آنها نیز برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز