خبرگزاری کار ایران

بزودی مسائل زیادی را بازگو می‌کنم؛

توکلی: وزنه‌برداران دوپینگی به من دروغ گفتند

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۶۱۹

متاسفانه اعتبار ۲۰ ساله من با ندانم کاری خود وزنه‌برداران زیر سوال رفته است. حالا به مرزی رسیدم که دیگر رغبتی برای کار کردن ندارم!

سرمربی تیم وزنه برداری نوجوانان ایران پس از یک ماه از حقایقی پرده برداشت که می‌تواند در معرفی مسببان اصلی دوپینگ ۴ ملی‌پوش وزنه‌برداری تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایلنا، حسین توکلی در این خصوص گفت: مربیان شهرستانی وزنه‌برداران را تهدید کرده بودند اگر من از این موضوع با خبر شوم، آنها را از اردوی تیم ملی خط می‌زنم، به همین دلیل به من دروغ گفتند.

وی با ابراز تاسف از اتفاقی که برای ۴ ملی‌پوش مازندرانی تیم نوجوانان رقم خورد، قبل از هر چیز از بی صداقتی ورزشکاران گلایه کرد و گفت: به نظر شما یک سرمربی باید با استناد به چه فاکتورهایی از پاک بودن ورزشکارش اطمینان حاصل کند؟ ما بیشتر از هر چیز به صداقت ورزشکاران اتکا کردیم ولی وقتی ورزشکار صادق نیست، این مشکلات به وجود می‌آید.

وی افزود: وزنه‌برداران قبل از اینکه به اردو بیایند، اقدام به مصرف داروهای غیر مجاز کرده بودند. از طرفی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(نادو) هم با وجود نمونه گیری از ملی‌پوشان، برگه آنالیزی به ما نداده که ثابت شود این آزمایش‎ها به آزمایشگاه کلن ارسال شده است یا خیر. در چنین شرایطی من از کجا باید بفهمم که وزنه‌بردارم چه چیزی مصرف کرده؟ نه لابراتوار شخصی دارم و نه از روی چهره طرف می‌توانم به حقیقت ماجرا پی‌ببرم.

سرمربی تیم وزنه‌برداری نوجوانان ایران در ادامه تاکید کرد: فاکتورهایی که مربی دارد، یکی حرف خود وزنه‌بردار است که متاسفانه این ۴ نفر به سرمربی‌شان دروغ گفتند. فاکتور دوم هم بحثآزمایش گرفتن از بچه‎هاست که تا زمانی که برگه آنالیز نتایج در اختیار ما قرار نگیرد نمی‌توان به آن استناد کرد. شما خودتان دیدید که فدراسیون پزشکی ورزشی بابت منفی بودن همه آزمایش‌ها به فدراسیون وزنه‌برداری تبریک گفت اما بعد از آن همان وزنه‌برداران در مسابقات به مشکل برخورده‌اند.

وی در واکنش به این احتمال که شاید وزنه‌برداران بعد از حضور ماموران نادو در اردوی تیم ملی از داروهای غیرمجاز استفاده کرده‌اند، یادآور شد: استرانالوز و تستسترون داروهایی هستند که یک ورزشکار معمولی در حد نوجوانان هم می‌داند، حداقل ۵-۶ ماه در بدن می‌ماند و هیچ وقت حاضر نمی‌شود، یک ماه مانده به مسابقات یا پای پرواز اقدام به مصرف آنها کند. از طرفی کدام مربی می‌آید دارویی را برای شاگردش تجویز کند که می‌داند نزدیک به ۶ ماه در بدن او می‌ماند؟

توکلی خاطرنشان کرد: حتی ناآگاه‌ترین مربیان هم حاضر نمی‌شوند در آستانه مسابقات چنین داروهایی را به شاگردشان بدهند. ضمن اینکه داروهایی که اینها استفاده کردند در هیچ یک از اردوهایی تیم ملی به ورزشکاران توصیه نمی‌شود. خود من حتی اگر خارج از اردوی تیم ملی باشم هم برای یک نوجوان ۱۴ یا ۱۵ ساله به هیچ عنوان همچنین چیزهایی را تجویز نمی‌کنم.

وی اضافه کرد: متاسفانه ورزشکاران به مربی شهرستانی‌شان بیشتر از سرمربی تیم ملی اعتماد کردند. مربیان شهرستانی هم به جای آنکه در راستای برنامه‌های سرمربی تیم ملی حرکت کنند، تنها به دنبال این بودند که جایگاه خودشان را در سطح استان تثبیت کنند. جالب آنکه همان مربیان به ورزشکاران گفته بودند اگر در مورد این مسائل چیزی به سرمربی تیم ملی بگویند، به آنها اجازه نخواهند داد در سطح استان فعالیت کنند. یا تهدیدشان کرده بودند اگر توکلی از این موضوع با خبر شود آنها را از اردوی تیم ملی خط می‌زند. من اگر وزنه‌برداری را از اردوی تیم ملی بیرون کردم، اول از همه هدفم سالم سازی فضای اردو بود.

دارنده مدال طلای المپیک سیدنی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: حالا همان وزنه‌بردارانی که از اردو بیرون رفتند، باید از ما تشکر کنند که اجازه ندادیم آبروی‌شان با مثبت شدن دوپینگ‌شان از بین برود. اما این دوستان کمک ما را نخواستند و سرخود از داروهای غیر مجاز استفاده کردند.

وی اضافه کرد: البته وقتی یک مربی شهرستانی به شاگردش می‌گوید به مربی تیم ملی دروغ بگوید یا به جای گفتن اسم داروهایی که استفاده کرده اسم دیگر داروها را ببرد، دیگر من چه انتظاری می‌توانم از یک نوجوان ۱۵ ساله داشته باشم؟ آنها نخواستند به مربی تیم ملی اعتماد کنند. ورزشکارانی که اعتماد کردند الان آبرویشان در دستشان است، اما این چهار نفر حالا با محرومیت مواجه شده‌اند.

توکلی با اشاره به اینکه وزنه‌برداران خاطی طی دست نوشته‌ای اقرار کرده‌اند این داروها را به سفارش مربی شهرستان خود مصرف کرده‌اند، تاکید کرد: این مربیان به بهانه انجام کار آزمایشگاهی از سن کم وزنه‌برداران سوء استفاده کرده و از خانواده‌هایشان پول‌های زیادی گرفته‌اند. خود بچه‌ها اقرار کردند این داروها را به سفارش مربی شهرستان استفاده کرده‌اند و مربیان هم با بردن آنها به آزمایشگاهی در شمال و گرفتن آزمایش، این اطمینان را به وزنه‌برداران داده بودند که دوپینگ‌شان مثبت نمی‌شود. این داستان سر درازی دارد و به زودی از خیلی از این مسائل پرده‌برداری می‌شود.

وی با ابراز ناراحتی از اتفاقی که برای چهار وزنه‌بردار تیم نوجوانان افتاده، یادآور شد: متاسفانه اعتبار ۲۰ ساله من با اشتباه بچه گانه یک مربی شهرستانی و البته ندانم کاری خود وزنه‌برداران زیر سوال رفته است. حالا به مرزی رسیدم که دیگر رغبتی برای کار کردن ندارم زیرا من با این بچه‌ها خیلی صادق بودم و با توجه به جایگاهم انتظار داشتم آنها هم بیشتر از اینها به من اطمینان کنند. اما این ورزشکاران با اشتباهی که مرتکب شدند، هم آبروی خودشان را بردند و هم اعتبار من را خدشه‌دار کردند. ضمن اینکه تلاش یک گروه برای کسب افتخاری ملی به همین سادگی پایمال شد.

سرمربی تیم وزنه‌برداری نوجوانان ایران با بیان اینکه عدم وجود صداقت کار دست ما داد، خاطرنشان کرد: همان روز اولی که خبر دوپینگ مهدی فروتن را شنیدم می‌خواستم استعفایم را بنویسم و تقدیم رضازاده کنم اما فکر کردم این کار فرار کردن از زیر بار مسئولیت است. اگر هم تا الان مصاحبه نکردم، به این خاطر بود که می‌خواستم یک سری حقایق را بفهمم و بعد با آگاهی کامل درباره اتفاقی که افتاده است حرف بزنم.

وی ادامه داد: در این مدت جواب خیلی از خبرنگاران را ندادم و تنها به دنبال این بودم که همه شنیده‌ها را به قطعیت برسانم. من از همه خبرنگارانی که تماس‌های‌شان بی‌‎پاسخ ماند عذرخواهی می‌کنم، اما خوشبختانه با پیگیری‌هایی که بعد از شنیدن خبر اولین دوپینگ داشتم، بسیاری از حقایق رو شد و حتی سه وزنه‌بردار دیگر، با وجود آنکه دوپینگ شان هنوز مثبت اعلام نشده بود، به رابطه‌شان با این مربی اقرار کردند.

توکلی خاطرنشان کرد: تا آنجایی که من باخبرم خانواده هر چهار وزنه‌بردار پیگیر شکایت از آن مربی شهرستانی هستند. خود هیات وزنه‌برداری مازندران و حراست اداره کل ورزش و جوانان استان هم به شدت پیگیر این ماجرا است، من نیز تا معرفی نهایی مسببان این اقدام غیر اخلاقی دست از تلاش نمی‌کشم.

وی همچنین تصریح کرد: شاید من اشتباه کردم که به گفته ورزشکارانم اعتماد کردم. من تمام تلاشم را کردم تا تیم نوجوانان به عنوان آینده سازان تیم ملی بزرگسالان در مسیر درستی پرورش پیدا کنند اما همه چیز دست من نبود. آن مربی شهرستانی که اتفاقا دوست و همشهری من بود به جای اعتماد کردن به سرمربی تیم ملی، در مسیر ضربه زدن به من حرکت کرد و با این کار خود هم به فدراسیون و تیم ملی لطمه زد و هم به خود این بچه‌ها.

دارنده مدال طلای المپیک سیدنی در پایان گفت: این مربیان تنها به دنبال منافع شخصی خودشان بودند و به اندازه سر سوزنی به منافع ملی فکر نکردند. متاسفانه گاهی اوقات انسان از کسی که فکرش را نمی‌کند، ضربه می‌خورد. اما من با تمام قدرت پیگیر این پرونده هستم تا از طریق مراجع قضایی آنهایی را که با آبروی یک تیم ملی و یک فدراسیون بازی کردند، به مردم معرفی کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز