خبرگزاری کار ایران

پیشنهاد سرپرستی فدراسیون را رد کردم؛

بهنیا: هجمه‌ها علیه فدراسیون بوکس عادلانه نیست / بوکس ایران ده‌ها مشکل دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۷۰

رسانه ملی به جای برگزاری مناظره‌های چالش برانگیز آن هم در این شرایط نامساعد که کل ورزش کشور بحرانی است، باید کاری کند مردم و جوانان به ورزش بوکس گرایش و اشتیاق پیدا کنند.

عضو هیات رئیسه فدراسیون بوکس گفت: بوکس ایران ده‌ها مشکل دارد که مهمترین آن، نداشتن بودجه است. با این حال پخش برنامه‌ها و مناظره‌های اخیر به جای افزایش اشتیاق مردم و جوانان به بوکس، فضا را برای این ورزش بحرانی‌تر می‌کند.

به گزارش ایلنا، پخش برنامه انتقادی هفته گذشته شبکه ۲ در مورد مشکلات بوکس کشور، عکس‌العمل برخی از اهالی بوکس را به دنبال داشته و خیلی‌ها نسبت به جریانات پشت پرده این برنامه و مهندسی شدن آیتم‌های آن، واکنش نشان دادند.

فرهاد بهنیا عضو هیات رئیسه فدراسیون بوکس، رئیس هیات بوکس توابع تهران و مدیرعامل باشگاه فرهنگی - ورزشی پیوند ساپکو درخصوص اتفاقات اخیر به ویژه در رسانه ملی و همچنین وضعیت کنونی بوکس ایران به سوالات خبرنگار ایلنا پاسخ داد.

* اکثر انتقادات اخیر علیه عملکرد فدراسیون اگرچه درست است، اما به آن شکلی که در برنامه هفته قبل شبکه دو انعکاس یافت، بیشتر به هجمه شباهت دارد. نظر شما چیست؟

- ابتدا باید بگویم نه تنها بوکس، بلکه تمامی ورزش‌ها مشکل دارند به خصوص در زمینه مسائل مالی که باعثشده بسیاری از برنامه‌های‌ آنها اجرا نشود. هر چند این معضل در فدراسیون بوکس بیشتر مشهود است. مثلا الان اغلب مربیان تیم ملی حقوق نمی‌گیرند. از سوی دیگر فدراسیون می‌بایست برای آمادگی تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف اردو برگزار کند، اما به خاطر کمبود بودجه، امکان انجام این کار را ندارد.

* اما همانطور که گفتید این مشکل کل ورزش ماست و تنها مختص به فدراسیون بوکس نیست.

- بله، بوکس ده‌ها مشکل دارد که مهم‌ترین آن نداشتن بودجه است. مساله دوم که پاسخ سوال شما نیز هست، به صدا و سیما برمی‌گردد. به نظرم رسانه ملی به جای برگزاری مناظره‌های چالش برانگیز آن هم در این شرایط نامساعد که کل ورزش کشور بحرانی است، باید کاری کند مردم و جوانان به ورزش بوکس گرایش و اشتیاق پیدا کنند. اما این‌گونه کارهای صدا و سیما، فضای بوکس کشور را دشوارتر می‌کند.

* پس شما به نوعی مخالف این‌گونه کارها بر علیه فدراسیون هستید؟

- من می‌گویم مشکلات بوکس باید در محیطی آرام و بدون تنش آن هم به شکل عادلانه بررسی شود چون دود این قبیل کارها فقط به چشم بوکس خواهد رفت. متاسفانه نگاه رسانه ملی به بوکس مهربان نیست و به همین دلیل می‌بایست این نگاه عوض شود.

* اما قبول دارید عملکرد فدراسیون بوکس نیز خوب نیست و به همین دلیل خیلی‌ها از جمله رسانه‌ها، همواره نگاه انتقادی به این رشته و دست‌اندرکارانش دارند؟

- قبول دارم، اما باید ببینیم در این ۲۴ سال پس از بازگشایی فدراسیون بعد از انقلاب، به فدراسیون چه داده ایم و چه گرفته‌ایم. برای موفقیت هر مجموعه از جمله فدراسیون بوکس، ۳ عامل را باید در نظر داشت: ۱ - برنامه ریزی ۲ - بودجه ۳ - بررسی عملکرد. خب، وقتی پول نباشد، نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و زمانی هم که کاری انجام نشود، نمی‌توان کارنامه یک مجموعه را مورد بررسی قرار داد.

* مسائل مالی اهمیت دارد، اما مسئولان بوکس به خصوص رئیس و نایب رئیس آن از جایگاه سیاسی و اقتصادی برخوردارند و به همین دلیل راحت‌تر از دیگران باید بتوانند منابع مالی را به این فدراسیون تزریق کنند.

- من از خودم شروع می‌کنم. بنده به عنوان رئیس هیات بوکس توابع تهران تاکنون حتی یک ریال هم از هیات بوکس استان تهران نگرفته‌ام، آن هم در حالیکه ۷۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام اما در مورد مسئولان فدراسیون و اینکه پول به فدراسیون آورده‌اند یا نه، اطلاع دقیقی ندارم ولی درخصوص شخص ناطق‌نوری می‌دانم که برای فدراسیون بوکس پول آورده و برای این ورزش خرج می‌کند.

* شما در مجموعه‌ای اقتصادی فعالیت می‌کنید. متولیان فدراسیون برای حل یا حداقل کاهش مشکلات مالی فدراسیون، از شما خواسته‌اند به این ورزش کمک مالی کنید یا به قول معروف یک گوشه کار را بگیرید؟

- بنده تا در حد توانم تا حالا هر کاری از دستم برآمده، برای سربلندی بوکس ایران انجام داده‌ام اما اینکه به ورزش بوکس کمک اقتصادی شود، این کار مستلزم برگزاری لیگ است که البته اسپانسرها از سرمایه‌گذاری و تیمداری در لیگ بوکس منصرف می‌شوند. دلیل آن هم بی توجهی صدا و سیما به بوکس است.

* درهمین راستا کمیته اقتصادی فدراسیون تشکیل شد تا برای این ورزش درآمدزایی کند. داستان این کمیته به کجا انجامید؟

- در هیات رئیسه صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه باید راهکارهایی برای جذب اسپانسر اتخاذ شود که امیدوارم این جلسات به نتیجه برسد و اعضای کمیته اقتصادی بتوانند چاره‌ای برای حل مشکلات مالی فدراسیون بیندیشند.

* از اصلی‌ترین دلایل ضعف بوکس ما در این سال‌ها، عدم توجه مسئولان فدراسیون به جوانگرایی است، به گونه‌ای که سال‌هاست فدراسیون با یکسری آدم‌های مشخص و ایده‌های یکنواخت اداره می‌شود. این نظر را قبول دارید؟

- بله و مدت‌هاست این را می‌شنویم که ساختار بوکس باید جوان شود. البته من عقیده دارم باید از نیروهای جوان در جاهایی استفاده شود که به انرژی فراوان نیاز دارد. از سوی دیگر افراد باتجربه را هم نمی‌توان کنار گذاشت و باید از آنها در مسئولیت‌هایی بهره برد که تجربه به کار می‌آید.

* به قول بعضی‌ها، فدراسیون بوکس به خانه سالمندان شبیه است!

- ببینید علت اینکه افراد مسن در فدراسیون بوکس مشغول به کار هستند، این است که فدراسیون به خاطر کمبود اعتبار نمی‌تواند مربیان جوان را به خدمت بگیرد. چون آنها از راه ورزش امرار معاش می‌کنند اما یک شخص مسن و بازنشسته، معمولا نیاز چندانی به حقوق ۳۰۰ هزار تومانی فدراسیون ندارد.

* در این روزها که در مورد ماندن یا رفتن ناطق‌نوری حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است، آیا سرپرستی فدراسیون به شما پیشنهاد شده و در صورت طرح این موضوع، آن را قبول می‌کنید؟

- اخیرا صحبت‌هایی شد، اما قبول نکردم چون من از خانواده بوکس نیستم و از یک محیط صنعتی وارد بوکس شده‌ام. ضمنا فدراسیون مدیر تمام وقت می‌خواهد که من با توجه به مشغله‌های کاری فراوان، نمی‌توانم تمام وقت در خدمت فدراسیون باشم.

* علی‌رغم اینکه شما عضو هیات رئیسه فدراسیون و همچنین رئیس هیات توابع تهران هستید، معمولا مواضع انتقادی نسبت به عملکرد مسئولان فدراسیون داشته‌اید، اما گویا کمی منعطف‌تر شده‌اید؟

- در هر ورزشی هم نقاط ضعف هست و هم قوت که بوکس نیز از این مساله مستثنی نیست، اما من به یک چیز اعتقاد دارم و آن اینکه بوکس مظلوم است و مسئولان فعلی نیز برای این ورزش زحمت فراوان کشیده‌اند تا بوکس سرپا بماند.

* در حال حاضر که خبری از برگزاری لیگ نیست، تیم پیوند چه می‌کند؟

- از تیم که خبری نیست. من هم تمام تمرکزم را بر روی هیات بوکس توابع تهران گذاشته‌ام.

* اوضاع و احوال بوکس توابع تهران چطور است؟

- نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. قبلا بوکسورهای توابع حتی دستکش تمرین هم نداشتند، اما حالا در شرایطی قرار داریم که فقط در زمینه برگزاری مسابقات، حدود ۸ مسابقه در سطح توابع برگزار کرده‌ایم.

* در مورد حضور جواد ظهره‌وند در لیگ نیمه حرفه‌ای فیلیپین، برخی اساسا این خبر را رد می‌کنند.

- چرا؟ او تا همین الان دو مسابقه هم برای تیمش انجام داده است.

* یعنی بوکس فیلیپین این‌قدر قدرتمند است که ظهره‌وند عضو یکی از تیم‌های این کشور شده؟

- توجه داشته باشید الان بسیاری از کشورهای دنیا در بوکس نیمه حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و حتی برخی از قهرمانان صاحب‌نام جهان نیز در این مسابقات حضور دارند. وضعیت فیلیپین نیز همین‌طور است. به نظرم، ما اگر می‌خواهیم باعثارتقاء رنکینگ بوکسورهای کشورمان در جهان شویم، باید نمایندگان بیشتری در این رقابت‌ها داشته باشیم تا نهایتا سطح بوکس ایران بالا برود.

* و سوال آخر، باشگاه پیوند ساپکو گویا در رشته‌های دیگر غیر از بوکس نیز فعالیت می‌کند. درست است؟

- بله، ما در رشته‌های والیبال، فوتسال و تنیس روی میز نیز تیمداری می‌کنیم که البته فعلا در سطح کارگری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز