خبرگزاری کار ایران

افشارزاده مقابل هجمه‌ها کم آورد؛

مهماندوست: در انگلیس دلم به حال تکواندوی کشورم سوخت

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۸۳

آن زمان یک بازی سیاسی در جریان بود و چون تیم ما موفق ظاهر می‌شد دوست نداشتند تیم موفق شود و بچه‌ها بالا بیایند که ظاهرا به خواسته خود رسیدند. هر چند مردم حقایق را دیدند

سرمربی پیشین تیم ملی تکواندوی کشورمان گفت: در انگلیس واقعا افسوس خوردم چرا بچه‌های تکواندوی ایران که زمانی لرزه بر اندام حریفان می‌انداختند، این‌قدر ضعیف ظاهر شدند.

به گزارش ایلنا، رضا مهماندوست که در سال ۲۰۱۱ موفق شد تیم ملی کشورمان را بعد از ۴۰ سال قهرمان جهان آن هم در خاک کره‌جنوبی کند، حدود یک‌سال است سرمربیگری تیم ملی تایوان را برعهده گرفته است.

مهماندوست چند روز پیش به تهران سفر کرد تا ضمن دیدار با خانواده، به برخی کارهای شخصی‌اش رسیدگی کند. سفر سرمربی اسبق تیم ملی به ایران فرصتی دست داد تا با وی گفت‌وگویی انجام دهیم که حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایلنا با بهترین مربی تکواندوی جهان در سال ۲۰۱۱ را در ادامه می‌خوانید:

علت سفرتان به ایران چیست؟

- من چند روزی است به ایران آمده‌ام تا یک‌سری کارها از جمله مسائل مربوط به پاسپورتم را حل کنم.

چرا؟ مگر پاسپورت شما مشکلی دارد؟

- نه، تیم تایوان قرار است ۱۰ فوریه(۲۱ بهمن‌ماه) راهی کانادا شود تا در مسابقات کسب سهمیه المپیک شرکت کند. بعد از آن هم رقابت‌های لاس وگاس آمریکا را در پیش داریم که این بازی‌ها هم برای کسب سهمیه المپیک برگزار می‌شود. به همین منظور باید کارهای پاسپورتم را انجام بدهم. البته من در سفر تیم تایوان به کانادا همراه این تیم نخواهم بود.

پس تمرینات تیم تایوان درغیاب شما برگزار می‌شود؟

- بله، چون همان‌طور که گفتم ما دو رویداد مهم را در پیش داریم و باید با آمادگی کامل راهی این رقابت‌ها شویم. البته من هفته آینده به تایوان برمی‌گردم.

الان اوضاع و احوال تکواندوی تایوان چطور است؟

- خیلی بهتر از قبل شده؛ ما در مسابقات کسب امتیاز برای المپیک که اخیرا در منچستر انگلیس برگزار شد، با ۴ شرکت‌کننده یک طلا و یک نقره گرفتیم، اما تیم ایران با ۸ تکواندوکار که خیلی‌هایشان قهرمان دنیا هستند، ۳ برنز کسب کرد.

پس با این حساب تیم تایوان در المپیک برزیل مدال می‌گیرد؟

- ما تلاش‌ می‌کنیم این اتفاق بیفتد. البته در ورزش تکواندو خیلی مسائل هستند که در مدال‌آوری یک ورزشکار تاثیر دارند چون تکواندو یک ورزش رکوردی نیست، ورزش ثانیه‌هاست.

شخصا روی کدام تکواندوکار تایوان امید زیادی دارید که در المپیک مدال کسب کند؟

- بازیکن وزن ۵۸ - کیلوگرم ما که در مسابقات جهانی اخیر برنز گرفت. البته او در بازی با حریف کره‌ای پایش شکست. همچنین وی در رقابت‌های شرق آسیا هم قهرمان شد و در مسابقات منچستر نیز عنوان قهرمانی را به دست آورد، ضمن اینکه در جدیدترین رده‌بندی رنکینگ فدراسیون جهانی، به عنوان نفر اول وزن خود معرفی شد.

راستی شما تا کی با فدراسیون تکواندوی تایوان قرارداد دارید؟

- من تا بازی‌های آسیایی اینچئون کره با تایوانی‌ها قرارداد دارم که اگر نتایج تیم ملی این کشور مورد رضایت مسئولان فدراسیون تایوان باشد، قراردادم تا المپیک نیز تمدید می‌شود.

می‌توانید بگویید چقدر حقوق می گیرید؟

- ۱۰ برابر پولی که در ایران می‌گرفتم.

اخبار تکواندوی ایران را پیگیری می کنید؟

- کاملا و چقدر در انگلیس تاسف خوردم. بچه‌های ما زمانی اسم‌شان هم لرزه بر اندام حریفان می‌انداخت، اما حالا از ۸ نفر تنها ۳ برنز می‌گیریم.

نظرتان در مورد حضور بیژن مقانلو به عنوان سرمربی تیم ملی چیست؟

- بیژن ۴ سال پیش خود من بود. او یک مربی آگاه و تحصیلکرده است. همین جا اعلام می‌کنم مقانلو هر وقت کمک بخواهد، از او دریغ نمی‌کنم.

بعد از شما مقانلو سومین مربی است که سکان هدایت تیم ملی را برعهده گرفته، این تعویض متوالی مربیان، برای تکواندوی ما اصلا خوب نیست. تغییر مربی می‌تواند باعثتکرار افتخارات سال‌های گذشته تکواندوی ما شود؟

- مشکل از مربی نیست. متاسفانه آن تیم رویایی را از هم پاشیدند و حالا جمع کردن آن تیم به این راحتی نیست و تکرار موفقیت‌هایش نیز سال‌ها طول می‌کشد.

خبر دارید یوسف کرمی هم به تیم ملی برگشت…

- به نظرم بازگشتن مهم نیست، بلکه او باید به دوران طلایی گذشته بازگردد. الان در وزن یوسف تکواندوکاران بسیار خوبی در دنیا هستند که کرمی برای تکرار افتخاراتش کار راحتی در پیش ندارد.

در ادامه اتفاقات اخیر تکواندوی ایران، چندی قبل پولادگر برای یک دوره ۴ساله دیگر رئیس فدراسیون شد. خیلی‌ها معتقدند تکواندوی ما به ایده‌های جدید نیاز دارد. شما چه نظری دارید؟

- فقط می‌توانم بگویم بد نرفت که بدتر بیاید!

و به هادی ساعی هم اجازه ندادند در مجمع انتخابات فدراسیون تکواندو حضور پیدا کند…

- به هر حال باید به هادی این اجازه را می‌دادند، هر چند همه می‌دانستند او رای نمی‌آورد.

از کجا این‌قدر مطمئن هستید؟

- به خاطر اینکه پولادگر از ۳۸ رای ۳۴ رای به دست آورد.

بعد هم که پولادگر مجددا در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک انتخاب شد. فکر می‌کنید این قضیه چه اندازه می‌تواند به نفع تکواندوی ما باشد؟

- هیچی، چون این پست‌ها فرمالیته است.

انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شد و افشارزاده، کسی که به قول خودتان باعثشد مربیگری تیم ملی را از شما بگیرند، نتوانست در انتخابات شرکت کند.

- ببینید من افشارزاده را دوست دارم، اما هجمه‌ای به سوی او سرازیر شد که البته او هم در مقابل این جریانات کم آورد.

چقدر احتمال دارد دوباره به تکواندوی ایران و شاید هم تیم ملی بازگردید؟

- من عاشق ایران هستم و این را بارها گفته‌ام و البته ثابت نیز کرده‌ام. آن زمان یک بازی سیاسی در جریان بود و چون تیم ما موفق ظاهر می‌شد دوست نداشتند تیم موفق شود و بچه‌ها بالا بیایند که ظاهرا به خواسته خود رسیدند. هر چند مردم حقایق را دیدند و بهترین قضاوت را انجام دادند.

* به عنوان سوال پایانی، فکر می‌کنید تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون کره و همچنین المپیک برزیل می‌تواند موفقیت‌های گذشته را تکرار کند؟

- اگر زمان در اختیار تیم ملی باشد و مهمتر اینکه بچه‌ها در تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی شرکت کنند، می‌توانند نتیجه بگیرند. البته این امر مستلزم این است که همه یک دست باشند و کسی زیر آب کسی را نزند.

گفت‌وگو: جواد منتخبی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز