خبرگزاری کار ایران

تک مدال‌های جودو حاصل کار زیربنایی مااست؛

امینی: تیم قهرمان آسیا را به یازدهمی تنزل دادند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۸۷

نمی‌خواهم فدراسیون را دچار حاشیه کنم / هیچ‌گاه از جودو دور نبوده و نیستم / دوستان باید در روش‌ها و تصمیمات خود تجدیدنظر کنند / آینده‌سازان به حال خود رها شدند / حرف‌هایی که می‌زنم، فقط از سر دلسوزی است.

ناکامی‌های جودوی ایران در عرصه‌های بین‌المللی، آسیایی و جهانی به ویژه در ماه‌های اخیر به همراه مشکلات داخلی و حواشی فراوان، وضعیت این رشته المپیکی را بحرانی‌تر از همیشه کرده و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و دلسوزان جودو را به واکنش واداشته است.

یکی از این صاحب‌نظران، علیرضا امینی رئیس سابق فدراسیون جودو است که پیش از حضورش در راس مدیریت فدراسیون، سال‌ها به عنوان سرمربی تیم ملی و مدیر تیم‌های ملی کشورمان فعالیت می‌کرد. گفت‌وگوی خبرنگار ایلنارا با رئیس سابق فدراسیون جودو درخصوص شرایط کنونی جودوی ایران و اتفاقات و ناکامی‌های اخیر در ادامه می‌خوانید…

اوضاع و احوال جودو را پیگیری می کنید؟

- بله، بنده هیچ‌گاه از جودو دور نبوده و نیستم. در حال حاضر هم تمرین می‌کنم و هم کار تحقیقی.

سوالات را با جدیدترین ناکامی جودوی ایران در عرصه‌های بین المللی آغاز می‌کنیم. در مسابقات آسیایی چین، جودوکاران کشورمان نتایج خوبی نگرفتند و این در حالی است که جودوی ما در سال‌های اخیر در قسمت نوجوانان و جوانان کارنامه بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته بود…

- ببینید من می‌خواهم فنی صحبت کنم و نمی‌خواهم بیشتر از این فدراسیون را دچار حاشیه کنم. در تیم جوانان ۸ نفر از جودوکارانی که دو سال پیش عضو تیم نوجوانان بودند و قهرمان آسیا شدند، حضور داشتند. در بخش نوجوانان تا همین دو سال پیش تیم ایران قهرمان آسیا بود، اما الان یازدهم آسیا شده است.

* در قسمت بانوان هم که طبق روال معمول در این سال‌ها دست خالی ماندیم.

- در دوره قبل مسابقات آسیایی، بانوان کشورمان ۵ مدال گرفتند، اما در رقابت‌های اخیر در چین بدون مدال به کار خود پایان دادند.

* این شکست‌ها در شرایطی به دست آمده که آدم‌های فنی در راس فدراسیون حضور دارند.

- این را از خودشان بپرسید. بنده از جزئیات برنامه‌های‌ آنها خبر ندارم اما نتایج گویای همه چیز است.

* و جودو همچنان به تک مدال‌هایش راضی است…

- کدام تک مدال‌ها؟ در این چند سال فقط جواد محجوب و گاهی هم امین قاسمی‌نژاد مدال گرفته‌اند که البته آنها هم محصول کارهای زیربنایی در گذشته هستند.

* چندی پیش از ناکامی ملی‌پوشان نوجوان و جوان ایران در مسابقات آسیایی اخیر، نمایندگان کشورمان در رقابت‌های جهانی هم با بدترین کارنامه ممکن به کار خود پایان دادند و تنها ۲۷ دقیقه بر روی تاتامی جهانی دوام آوردند.

- در دوره ما اولین طلای جودوی ایران در آسیا، جهان و دانشجویان کسب شد. ضمن اینکه در بازی‌های آسیایی نیز نخستین مدال طلای جودوی کشورمان به دست آمد. حتی می‌توانستیم در المپیک هم مدال بگیریم. البته در المپیک لندن نیز شانس کسب مدال را داشتیم، اما پای محمدرضا رودکی آسیب دید که البته می‌توانید از خودش بپرسید چگونه دچار این مصدومیت شد.

* علاوه بر اینها، تیم کاتای کشورمان که عنوان نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، برای دومین سال پیاپی به رقابت‌های جهانی اعزام نشد و دلیل آن را بی‌پولی اعلام کردند. اما این اصل ماجرا نبود. چرا که گفته می شود نایب رئیس فدراسیون اساسا به کاتا اعتقادی ندارد…

- من این را نمی‌دانم. از خودش سوال کنید.

* مسئولان کنونی فدراسیون در زمان ریاست شما بر فدراسیون، می‌گفتند اگر امینی از فدراسیون برود، همه چیز درست می‌شود، اما الان و با گذشت ۲ سال از حضور آنها در مرکز تشکیلات جودوی کشور، شاهد عقب‌گرد و پسرفت جودو هستیم…

- باید به آنها فرصت داد. چون دو سال است که به فدراسیون آمده‌اند.

* حرف شما قبول، اما در این دو سال، جودوی ما نه تنها مدال جهانی نگرفت، بلکه همان تک مدال‌های آسیایی را هم از دست داد…

- به هر حال دوستان باید در روش‌ها و تصمیمات خود تجدیدنظر کنند. زمانی که من سرمربی تیم ملی بودم، جودوی ایران حسرت یک مدال برنز در آسیا را داشت، اما ما بررسی کردیم و متوجه شدیم مشکل جودوی ما کجاست. پس از یک کار تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که ما از نظر ژنتیکی با ژاپنی‌ها فرق داریم. ضمن این‌که جودوی ما سرعتی هم نبود. بنابراین به جودوی روس‌ها روی آوردیم. سپس با آنها تمرین کردیم و خود را با داشته‌های آنها تطبیق دادیم که نتیجه هم داد. در ضمن ما ۴۵ جودوکار را با هدف استعدادیابی دعوت کردیم که البته بعد از ما این آینده‌سازان به حال خود رها شدند.

* شما هم در دوران ریاست خود در فدراسیون با حاشیه‌های زیادی روبرو بودید، مثل سقوط هواپیمای تیم نوجوانان و…

- فقط می‌توانم بگویم آن حاشیه‌ها که البته دست ما هم نبود، فقط به جودو ضربه زد و بس.

* در مجموع به عملکرد دو ساله فدراسیون کنونی جودو چه نمره‌ای می‌دهید؟

- همان طور که ابتدای صحبت‌هایم گفتم نتایج به خوبی گواه همه چیز است.

* چرا شما و سایر کارشناسان و دلسوزان جودو علاقه چندانی برای صحبت کردن در مورد وضعیت فعلی جودوی کشور ندارید؟

- باور کنید این حرف‌هایی که می‌زنم، فقط از سر دلسوزی است. اگر تا امروز صحبتی نکرده‌ام، تنها به خاطر حفظ آرامش جودو بوده است. اینها بچه‌های من هستند.

* اما بالاخره باید کارنامه متولیان کنونی فدراسیون در بوته نقد قرار بگیرد. با سکوت چیزی درست نمی‌شود.

- الان شما ببینید بسیاری از دلسوزان جودو کنار گذاشته شده‌اند و یا سکوت کرده‌اند. مربیان دلسوز و سازنده الان کجا هستند؟ رئیس فدراسیون باید آنها را به خانه خود بازگرداند.

* در این میان بیشتر انتقادها متوجه آرش میراسماعیلی نایب رئیس فدرسیون است…

- به نظرم رئیس فدراسیون باید مسئولیت همه چیز را برعهده بگیرد و تمام کارها را به دیگری واگذار نکند.

* یک سوال کلی. مشکل جودوی ایران کجاست؟

- خودتان بهتر می‌دانید. حرف زدن من کمکی نمی‌کند جز اینکه جودو را به حاشیه می‌برد. واقعا دوست ندارم کسی تخریب شود.

* به عنوان سوال پایانی، انتظار شما و سایر دلسوزان جودو از وزیر ورزش چیست؟

- با وی حرفی ندارم، اما آرزویم این است که جودو به شرایط گذشته بازگردد چون ورزشی نجیب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز