خبرگزاری کار ایران

بیش از هزار میلیارد تومان اسب داریم؛

اژدرکش: قول می‌دهم در المپیک ۲۰۲۰ مدال‌آور باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۲۹۵

مهمترین برنامه من حرکت به سمت استقلال مالی در فدراسیون و عدم وابستگی به بودجه دولتی است.

کاندیدای انتخابات فدراسیون سوارکاری تاکید کرد که قول می‌دهم با توجه به پتانسیلی که در سوارکاری کشور می‌بینم ضمن حضور موفق در مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ و کسب سهمیه در المپیک ۲۰۱۶ حتی در المپیک ۲۰۲۰ مدال‌آوری هم داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، علی اژدرکش درخصوص برنامه‌های خود توضیحاتی را ارائه کرده که در ادامه می‌خوانید:

برای ریاست فدراسیون چه مطالعاتی و برنامه ریزی‌هایی داشته‌اید؟

مطالعات دقیقی در خصوص ورزش سوار کاری داخل کشور داشته و جدای از پیگیری اخبار داخلی گفتگوهایی نیز با برخی پیشکسوتان، قهرمانان و مربیان آن داشته‌ام. جهت بررسی شرایط بین المللی نیز با سفر به برخی کشورها همچون مالزی، اندونزی، امارات متحده و… و دیدار با متولیان و مسئولین ورزش سوارکاری و همچنین بخش خصوصی این ورزش، سعی در تجزیه و تحلیل و ارزیابی خارجی این ورزش در سطح بین‌الملل داشته‌ام تا بتوانم برای داشتن آینده‌ای محورهای اصلی طرح " تدبیر فدراسیون سوارکاری " را تدوین نمایم.

در ابعاد داخلی و ملی چه برنامه‌هایی دارید؟

در ابعاد داخلی جهت داشتن حرکت رو به جلو چهار لایه ورزش آموزشگاه‌ها، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و ورزش حرفه ای را سرلوحه کار قرار داده و در کنار آنها به سرفصل های دیگری همچون زیرساخت‌ها، اسب اصیل ایرانی، دامپزشکی و سلامت اسب، آموزش و پرورش و ابعاد فرهنگی این ورزش پرداخته ام در واقع برای هر کاری باید ابتدا پتانسیل ها را شناخت و سپس زیر ساختها را توسعه داد و تقویت کرد.

یعنی در ابتدا به زیر ساخت‌ها توجه دارید؟

دقیقا برای موفقیت در هر فدراسیونی نخست بایست به مطالعه مجدد و دقیق چارت سازمانی فدراسیون و تطبیق آن با چارت فدراسیون آسیایی و جهانی در عین رعایت اصول و قوانین ملی پرداخت. یعنی باید در فکر ایجاد زیرساخت لازم جهت تکمیل جامعه آماری ورزش سوارکاری و برنامه‌ریزی در راستای تشکیل اولین فدراسیون کاملا " الکترونیک جهت تدوین طرح جامع و مقررات حرکت کرد. همچنین باید به باشگاه‌ها کمک کرد تا مانژهایشان را استاندارد کنند از طرفی تهیه چندین طرح تیپ باشگاه سوارکاری و ارائه بصورت رایگان به متقاضیان وایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جذب اسپانسرهای مطرح و قوی از مهمترین اهداف من بوده و برای آن برنامه دارم. از طرفی ترمیم و بازسازی مجموعه‌های تحت نظر فدراسیون من جمله نوروزآباد، شهدا، گنبد از جمله برنامه هایی است که توجه ویژه به آن دارم. به نظربنده هر کدام از مجموعه‌های فوق پتانسیل تبدیل شدن به یک مجموعه برجسته و تاریخی مثل مجموعه آزادی را دارند.

آیا برای گسترش سوارکاری در آموزشگاه‌های این حلقه مفقوده در ورزش برنامه‌ای دارید؟

کار در این زمینه برنامه می‌خواهد که بر روی آن هم مطالعات داشته‌ام. هماهنگی با اداره کل ورزش آموزش و پرورش برای ایجاد شرایط مناسب جهت آشنائی دانش آموزان با اسب و سوارکاری، برگزاری مسابقات آموزشگاه‌ها، مهیا کردن شرایط مناسب برای بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری در سوارکاری آموزشگاه‌ها، برگزاری فراخوان‌ها و سمینارهای علمی و فرهنگی در سطح آموزشگاهی، هماهنگی جهت اعزام کارشناسان این ورزش به آموزشگاه‌ها جهت آشنا کردن هر چه بیشتر دانش آموزان با اسب و سوارکاری از مهمترنی برنامه های است که باید در این زمینه به آن توجه شود و به شخصه در این زمینه مطالعه و برنامه ریزی داشته ام.

یکی از ضعف‌های فعلی ورزش سوارکاری بی توجهی به بعد همگانی آن‌ است به طوری که افراد حتی با درآمد مکفی هم نمی‌توانند به آن بپردازند که همین امر تاثیر بسزایی در کاهش توجه به همگانی شدن آن دارد در این زمینه چه اندیشیده‌اید؟

یکی از مهمترین ابعاد هر ورزشی بعد همگانی آن است که علاوه بر فواید گسترده فرهنگی و اجتماعی، متضمن بعد همگانی و حرفه‌ای آن ورزش نیز است. همکاری نزدیک با ورزش شهرداری‌ها، کمک به راه اندازی این ورزش در پارکها، ساحل‌ها و اماکن عمومی و توریستی استان‌های مختلف، برنامه ریزی جهت دوره‌های آموزشی رایگان و یا ارزان برای عموم جامعه از مهمترین مواردی است که باید در ابعاد همگانی کردن سوارکاری به آن توجه داشت و برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی داشته ام که در کنار آن هماهنگی با صدا و سیما و ارباب جراید جهت پوشش کامل این ورزش، شرکت در نمایشگاه‌ها و چاپ بروشورها و تبلیغات مرتبط جهت آشنا کردن آحاد مردم با فواید علمی و فرهنگی ورزش سوارکاری و ایجاد شرایط مناسب در باشگاه ها و کمک به راه‌اندازی کلاس‌های منظم و مدون سوارکاری تاثیر بسزایی در این زمینه خواهد داشت.

اما کار در ابعاد قهرمانی کار سخت تر است؟

شکی نیست ولی می‌توانیم با برگزاری منظم و مدون مسابقات قهرمانی در رده‌های سنی مختلف، انتخاب سالانه تیم‌های ملی در این رده‌ها و برگزاری اردوهای تمرینی داخلی و خارجی برای ارتقاء تیم ملی حرکت کرد که به این مقوله در سال‌های اخیر بی مهری شده است. من این قول را می‌دهم با توجه به پتانسیلی که در سوارکاری کشور می‌بینم ضمن حضور موفق در مسابقات آسیایی ۲۰۱۴ و کسب سهمیه در المپیک ۲۰۱۶ حتی در المپیک ۲۰۲۰ مدال آوری هم داشت باشیم به شرطی که بشود ضمن بهره‌مندی از تجارب تمامی پیشکسوتان این رشته با برنامه حرکت کرد و بستر مناسبی را برای درآمدزایی قهرمانان و مربیان سوارکاری در سطوح مختلف فراهم کرد. باید در آنها انگیزه ایجاد کرد.

سوارکاری جزو معدود رشته‌های ورزشی است که نباید فقط به خود ورزشکار توجه داشت یعنی مثل موتورسواری و یا اتومبیلرانی در این بین اسب یا عنصر دیگری در کنار ورزشکار هم هست در این خصوص یعنی توجه به اسب اصیل ایرانی برنامه‌ای اندیشیده‌اید؟

باید برای اصلاح نژاد اسب‌های ایرانی برای رقابت‌پذیری در بازار بین‌المللی برنامه داشت از طرفی ایجاد بازارهای مناسب برای ترغیب تولید اسب‌های ایرانی، تهیه آئین نامه‌های مدون در جهت حفظ و اصلاح نژادی اسب‌های ایرانی، حمایت و ترغیب بخش خصوصی در امر تولید اسب ایرانی، برگزاری فستیوال‌های بزرگ ملی و بین‌المللی جهت معرفی نژادهای اسب ایرانی، تهیه تبارنامه اسب‌های داخل کشور، هماهنگی لازم با مراجع ذیربط بین‌المللی برای تهیه و تأیید تبارنامه اسب‌های ایرانی و تسهیل شرایط سرمایه گذاری خارجی در پرورش اسب ایرانی مواردی است که به شخصه در این باره مطالعه داشته و طی گفت‌وگو با بسیاری از قهرمانان و پیشکسوتان در این باره برنامه‌ریزی کرده‌ام.

در کنار این موارد آیا برای دامپزشکی و سلامت اسب‌ها نیز برنامه‌ای اندیشیده اید؟

در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان اسب در کشور داریم ولی یک کلینیک پیشرفته و با استاندارد روز دنیا مخصوص برای اسب‌ها نداریم، این یک ضعف بزرگ است. بدون شک اسب جزو لاینفک سوارکاری است و بدون اسب اصلا ورزش سوارکاری معنا ندارد لذا در نظر دارم باید با ایجاد بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مجهز برای درمان اسب‌ها گام بلندی در این زمینه بردارم، هماهنگی با دانشگاه‌ها جهت اجرای طرح‌های مشترک با هدف ارتقاء بهداشت باشگاه‌ها و اسب‌ها، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای راه‌اندازی طرح بیمه سلامت و درمان اسب‌ها، ارتباط مداوم با ارگان‌های بین المللی فعال در بهداشت اسب باید شرایطی را فراهم آورد تا دغدغه ذهنی سوارکاران عزیز کمتر گردد. این یکی از مهمترین اهداف من است چرا که اسب ارزش بسیاری بالایی دارد و توجه به موارد فوق باعثصرفه جویی ارزی بسیاری در کشور و حتی ایجاد اشتغال‌زایی می‌گردد.

هر فدراسیون برای موفقیت در مجموعه خود نیاز به افراد متخصص دارد فکری در این زمینه کرده‌اید؟

تمامی قهرمانان، مربیان و پیشکسوتان این رشته عزیز جزو سرمایه‌های ورزش ما هستند لذا باید مسیر را برای ارتقا سطح دانش فنی این عزیزان هموار کرد. اساتید برجسته‌ای در ایران داریم که با همراهی آنان و مربیان بنام بین المللی با برنامه ریزی و آموزش افراد مورد نیاز، مربیان با دانش و آشنا به اصول تمرینی روز دنیا، کلانتران و داوران مسابقات، برگزارکنندگان مسابقات، نیروهای اداری و پرسنل مورد نیاز هیات های استان‌ها و مراقبان اسب‌ها و کارشناسان تربیت اسب پرداخت.

در ابعاد استانی و فرهنگی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

هیات استان‌ها بازوان اجرایی هر فدراسیون هستند لذا باید به آنها توجه شود و امکانات داد بعد انتظار داشت لذا به شخصه معتقدم با تلاش در جذب اسپانسرهای منطقه‌ای و استانی برای هیئت‌های استان‌ها، اعطاء میزبانی مسابقات رده‌های مختلف، برگزاری سمینارها و فستیوال‌های اسب در استان‌ها، کمک‌های معنوی، مادی و فنی، از استان‌های فعال در جهت تسریع نمودار رشد آنها حمایت کرد و با برنامه‌ریزی برای فعال کردن بیشتر بخش خصوصی در استانهای نیمه فعال می‌توانیم گام موثری در این زمینه برداریم و قصد دارم از آنجایی‌که به شخصه فعال اقتصادی نیز هستم ضمن جذب اسپانسرهای مختلف برای فدراسیون بنوعی آنها را به هیات استان‌های فعال معرفی کنم تا بتوانند طرح‌های خود را پی ببرند در کنار این موارد با برنامه ریزی جهت ارتقاء روحیه ورزشکاری و جوانمردی در سوارکاران، تبلیغ و ترویج صحیح فرهنگ اسب داری در آحاد جامعه، ایجاد شرایط آسان و ارزان قیمت جهت افراد علاقه‌مند جهت نگهداری و پرورش اسب و آشنائی با فرهنگ اسب داری، تبلیغ و ترویج آموزه‌های دین مبین اسلام در مورد اسب و سوارکاری می‌توانیم جدای از توجه به شرایط فرهنگی بستر مناسبی را برای توجه آحاد مردم، بخش دولتی و خصوصی برای روی آوردن به این رشته فراهم کرد.

اما در ابعاد بین‌المللی بخصوص اعزام‌ها مشکلات فراتر از این حرف‌هاست. فکر می‌کنید برنامه‌هایتان موفق خواهد بود؟

در بعد بین‌الملل مهمترین مساله حل معضل ورود و خروج اسب‌های داخل ایران یا همان قرنطینه است که باید به هر نحوی و با سرعت حل شود. همچنین ایجاد مرکز مجاز صدور پاسپورت اسب، حضور مستمر در مسابقات بین المللی منطقه ای و جهانی، تلاش در جهت ارتقاء نفوذ ایران در مجامع مختلف بین المللی، امضاء تفاهم نامه با همسایگان جهت تبادل دانش و شرکت در مسابقات مشترک، برگزاری مسابقات بین المللی در داخل کشور به صورت اسب قرضی، برگزاری مسابقات بین المللی در داخل کشور با اسب خود سوارکاران، تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در تربیت اسب ایرانی با توجه به پتانسیل‌های اقلیمی و هزینه های در داخل کشور، برنامه ریزی جهت کسب سهمیه های المپیک در رشته‌های مختلف سوارکاری، ایجاد بازارهای مناسب خارجی برای صادرات اسب ایرانی از جمله برنامه های است که باید به آن توجه داشت.

با این برنامه‌هایی که دارید پس ساختمان فعلی فدراسیون چندان به کارتان نمی‌آید؟

ساختمان فعلی فدراسیون که به چند اتاق خلاصه می‌شود همین الان هم کفاف کارهای فدراسیون را نمی‌دهد و یکی از اولین و ابتدایی‌ترین اهداف من در صورت اعتماد مجمع و بدو ورود به فدراسیون آن است که ساختمانی در شان نام بزرگ ایران و جامعه سوارکاری کشور برای فدراسیون در نظر بگیرم.

کلام آخر…

مهمترین برنامه من حرکت به سمت استقلال مالی در فدراسیون و عدم وابستگی به بودجه دولتی است. اعتقاد دارم این کار را می‌توان به عنوان یک طرح الگو و تیپ جهت ارائه به دیگر فدراسیون‌ها انجام داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز