خبرگزاری کار ایران

جمالپور: افت فوتبال خوزستان ناشی از نبود یک برنامه بلندمدت است/ آموزش در درآمدزایی اهمیت دارد

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۲۲۵

مدیر عامل پیشین باشگاه استقلال خوزستان در مورد مشکلات فوتبال این شهر صحبت کرد.

 

به گزارش ایلنا، مدیر عامل پیشین باشگاه استقلال خوزستان گفت: به نظر من نبود یک برنامه بلندمدت و استراتژی و نداشتن یک چشم‌انداز برای کسانی که فوتبال ما را هدایت می‌کنند باعت افت فوتبال استان شده است. در این خصوص نباید یک باشگاه را مدنظر قرار دهیم زیرا مثلا اگر فولاد خوزستان و یا استقلال خوزستان هر سال قهرمان ایران می‌شدند و یا سهمیه آسیا می‌گیرند باز هم نمی‌توانستیم بگوییم که فوتبال خوزستان مشکلی ندارد.

صفر علی جمالپور ادامه‌داد: در هر صورت مشکل فوتبال استان سر جای خودش است. حال اگر باشگاهی باتوجه به توانایی مالی‌اش و امکاناتی که ایجاد کرده تا‌اندازه‌ای شکل خود را آراسته کرده و به سطح خوبی رسیده اما جای خالی تفکرات و نگاه به این‌که ما از فوتبال چه می‌خواهیم احساس می‌شود. اگر یک برنامه استراتژی بلندمدت نداشته باشیم و اگر ندانیم که کجا هستیم و می‌خواهیم کجا باشیم، ممکن است به شکل آسانسوری بالا و پایین شویم.

وی بااشاره به افزایش 60درصدی هزینه‌های یک تیم در هر سال، اظهارکرد: برخی بازیکنان با 50میلیون تومان قرارداد می‌بندند اما زمانی‌که معروف می‌شوند قرارداد آن‌ها به رقم بالایی تبدیل می‌شود و سخت است که با چنین بازیکنانی قراردادی با مبلغ پایین منعقد کرد. همین موضوع باعث می‌شود هزینه‌های یک باشگاه چندبرابر شود. اگر تیمی باهفت میلیارد تومان قهرمان شد و سال بعد نیز به دنبال قهرمانی بود، باید هزینه‌های آن به نه-ده میلیارد تومان تبدیل شود. البته زمانی کسانی که پشت تیم هستند زیر بار نمی‌روند و آن‌ها تنها 3 میلیارد تومان هزینه می‌کنند و در نتیجه آن تیم، دیگر انگیزه‌ای برای قهرمانی ندارد.

جمالپور عنوان‌کرد: باید دید که چرا ارتباط مستقیمی میان پول و موقعیت باشگاه‌ها وجود دارد؟ عملکرد باشگاه‌هایی چون رئال‌مادرید، بارسلون، منچستر و بقیه چگونه است؟ و افتخارات آن‌ها با درآمدی که به دست می‌آورند تا چه میزان تنگاتنگ است؟ در فوتبال ما درآمدی وجود ندارد و تنها بودجه‌ای تعیین شده در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: یکی از دلایلی که ما در گذشته خوب دیده می‌شدیم این بود که آدم‌های دیگر در جاهای دیگر توجهی به فوتبال نداشتند و مانند ما از پتانسیل لازم برخوردار نبودند و هیچ برنامه‌ای در فوتبال نداشتند. ما در آن زمان خوب، بزرگ و شکوه‌مند دیده می‌شدیم اما به تدریج که دیگران رشد کردند و زمانی که آن‌ها به جایی که باید برسند، دست یافتند متوجه شدیم که خیلی هم بزرگ نبودیم. بلکه بزرگی فوتبال در خوزستان به دلیل ضعف استان‌های دیگر بود.

مدیر عامل سابق باشگاه استقلال خوزستان خاطرنشان‌کرد: طبیعی است که زیرساخت‌های توسعه در هر زمینه‌ای، تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است.

در این جا باید بررسی کرد که در فوتبال نیروی انسانی کیست؟ مدیر، بازیکن، خبرنگار، همه باید متخصص باشند. اگر بخواهیم به صورت اختصاصی به مشکلات فوتبال خوزستان بپردازیم با یکسری مشکلات اجتماعی رو به رو می‌شویم. در این استان قومیت‌های مختلف وجود دارد که در آن همیشه مدیریت‌هایی اعمال می‌شود که تحت تاثیر این قومیت‌ها است. این‌ها سطح تحمل و تعامل را پایین‌آورده و سطح مصلحت‌اندیشی را در کل استان بالا می‌برند.

وی افزود: شاید یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که باعث شده خوزستان عقب بماند این مساله است که خیلی جاها مدیران، مصلحت را به چیزی که اساس پیشرفت است ترجیح داده‌ند. مشکل بعدی ما مشکلات فرهنگی است. خوزستانی‌ها به گذشته وابسته‌اند چون گذشته خوبی داشته‌اند و به آن افتخار می‌کنند و به هیچ شکلی نمی‌خواهند از آن دست بکشند ولی وابسته‌شدن ما را از قرارگرفتن در مسیر آینده بازمی‌دارد.

وی به سقوط فوتبالیست‌های خوزستانی پس از طی‌کردن نخستین پله‌های پیشرفت اشاره کرد و توضیح‌داد: این موضوع در درجه اول ناشی از مستعد نبودن محیط خانه برای پیشبرد بازیکنان است. این محیط تا‌اندازه‌ای آن‌ها را در خیال فرو می‌برد. برخی از بازیکنان بوده‌اند که با مبلغی حدود 5 میلیون تومان کار خود را شروع کرده‌ و پس از یک سال حضور در لیگ به یک‌باره سال بعد انتظار 100میلیون تومان داشته‌اند. اگر این قرارداد از 6 میلیون به 100 میلیون تومان برسد چالش‌های فراوانی برای این بازیکن به وجود می‌آید. یک جوان زمانی که از یک محیط فقیر رشد می‌کند، پس از پولدار و مشهورشدن معضلی به سراغش می‌آید که قوی‌ترین آدم‌ها را می‌شکند. انسان برای پولدارشدن باید تربیت شود.

جمالپور با تاکید بر اهمیت نقش آموزش در درآمدزایی گفت: در بخش صنعت نرخ برگشت در تمام سازندگی‌ها که همان آموزش‌دادن است 13 به یک است. به ازای هر دلار که برای انسان هزینه می‌شود در سال بعد 13دلار بر

گشت می‌شود. در فوتبال این رقم به مراتب بالاتر است. اگر تمام هزینه‌ای که برای یک بازیکن در سال می‌شود حدود شش یا هفت میلیون تومان باشد و این بازیکن به یک بازیکن سطح اول فوتبال کشور تبدیل شود ما با یک رقم هفت میلیون تومانی توانسته‌ایم به یک مبلغ 350 میلیون تومانی برسیم.

وی با انتقاد از دستگاه‌ها و سازمان‌ها به دلیل حمایت‌نکردن از تیم‌های فوتبال در خوزستان، گفت: شرکت نفت به عنوان یکی از نمادهای بزرگ درآمدزایی چرا به دنبال رشته‌های کم‌حاشیه می‌رود؟ به نظر من دلیل آن حاشیه‌های فراوانی است که در کنار فوتبال وجود دارد و این موضوع چالش‌های ‌بسیار بزرگی را برای سازمانی که آن تیم فوتبال را تحت پوشش قرار می‌دهد، به وجود می‌آورد. آن‌هایی هم که از تیم‌های فوتبال حمایت می‌کنند انسان‌های ماجراجویی هستند که تنها به دلیل علاقه‌ی شخصی فعالیت می‌کنند.

عضو هیات سابق باشگاه استقلال خوزستان افزود: مدیرانی که غیربومی هستند خود را صاحب خانه و اهل آن شهری که در آن مشغول به کار هستند، نمی‌دانند. به همین دلیل خیلی ریسک‌ نمی‌کنند چون ممکن است پیامدهای زیادی برای آن‌ها به دنبال داشته باشد. در صورتی‌که مدیری حدود 10میلیارد تومان از بودجه موسسه‌ای که به آن تعلق دارد را برای تشکیل یک تیم فوتبال کسر کند اگر این تیم نتیجه نگرفت چه اتفاقی می‌افتد؟ در استادیوم‌ها به او توهین می‌کنند، دیوان محاسبات به دنبال آن مدیر می‌آید، اداره‌کل بازرسی و مالیات نیز وارد عمل می‌شوند و در نتیجه بالادست‌ها به دنبال او می‌آیند که هزینه‌های صرف‌شده کجا رفته است؟

وی تصریح‌کرد: یکسری محدودیت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود خیلی‌ها به سمت فوتبال حرفه‌ای و کسب مقام نروند. این موضوع به این برمی‌گردد ‌که انتظار ما از فوتبال چیست و چه فوتبالی را می‌خواهیم؟ آیا قصد داریم از فوتبال تنها به عنوان یک ابزار استفاده کنیم؟ بسیاری از افراد غیرورزشی که در فوتبال نفوذ می‌کنند به دلیل قدرتی است که دارند.

مالک و مدیر عامل باشگاه کارون خوزستان ادامه‌داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات فوتبال ما فاصله بین جایی است که هستیم و آن‌جایی که یک فوتبال مطلوب وجود دارد، است. بعضی‌ها دوست دارند تیمی در استان داشته باشند که مثل فولاد، استقلال خوزستان، نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت آبادان شود. به دنبال آن این تیم‌ها نیز دوست دارد به تیمی مانند سپاهان تبدیل شود و هر سال یک بودجه مناسب داشته باشد و به راحتی هر بازیکن، مربی و امکاناتی را که بخواهد، بگیرد. هیچ کس به عنوان مسوول یک باشگاه دوست ندارد بودجه کمی داشته باشد. باشگاه سپاهان نیز به طور یقین الگوهایی دارد و شاید به تیمی مانند بارسلونا فکر می‌کند. در فوتبال چه بازیکن، چه مربی، چه داور و چه مدیرعامل، به بالای سر خود نگاه می‌کنند و این مشکل فوتبال ما است.

وی در پایان اظهارکرد: در بحث مدیریت ابتدا مدیریت علمی پایه‌ریزی شد و پس از آن مدیریت سیستم مطرح شد و ژاپنی‌ها در دهه 1980 مدیریت مشارکتی را ایجاد کردند. اما امروز حرف اول را مدیریت دانایی می‌زند. در همه جا همه موظف هستند که به دانایی کمک کنند. این نشست‌ها می‌تواند پایه‌گذار تبادل دانایی باشد بین همه آحادی که می‌توانند در فوتبال تاثیرگذار باشند. اگر برنامه خوبی وجود داشته باشد ما می‌توانیم به انتقال این دانایی‌ها کمک کنیم و از تعارض و تضاد هم نترسیم چون در جامعه‌ای که تعارض و تضاد وجود نداشته باشد پویایی از بین می‌رود و رکود جای آن را خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز