خبرگزاری کار ایران

​ضرر و زیان چندمیلیاردی: شفر و بویان چقدر گران‌تر شدند؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۴۸۸

استقلال تهران در حالی باید برای قطع همکاری با وینفرد شفر و بویان نایدنوف جریمه سنگینی را بپردازد که در سال گذشته می‌توانست با رقمی بسیار کمتر از آن این کار را انجام بدهد.

به گزارش ایلنا، باشگاه استقلال نهم اردیبهشت سال 98 در شرایطی که 2 روز از شکست آبی پوشان در بازی حساس و سرنوشت‌ساز مقابل پدیده خودرو مشهد می‌گذشت به شکل رسمی و یک‌طرفه  با وینفرد شفر آلمانی قطع همکاری کرد. این در شرایطی بود که پیش از آن‌هم زمزمه کنار گذاشتن پیرمرد آلمانی از نیمکت شنیده می‌شد. باشگاه با انتخاب فرهاد مجیدی دستیار ایرانی شفر به‌عنوان سرمربی موقت درهای تمرین استقلال را هم به روی این مربی بست. مدیران استقلال در تصمیمی که از قبل گرفته بودند این مربی خارجی را برکنار کردند. این در شرایطی بود که فقط 5 بازی تا پایان فصل در لیگ هجدهم و لیگ قهرمانان باقی‌مانده بود. 

علاوه بر این بازی‌ها، شفر یک‌فصل دیگر هم قرارداد داشت و باشگاه در صورت برکناری او باید غرامت سال دوم را هم پرداخت می‌کرد. جالب اینکه امیرحسین فتحی مدیرعامل وقت باشگاه استقلال پس از برکناری شفر صحبت‌هایی را مطرح کرد که درست نبود و هزینه برکناری شفر چیزی نزدیک به صفر نشد:«ما آدم‌های بی‌تجربه در فوتبال نیستیم و ازلحاظ حقوقی همه‌چیز را بررسی کردیم. با کمترین هزینه و نزدیک به صفر قرارداد ایشان فسخ می‌شود. ایشان مربی ما نیستند و قطع همکاری کردیم. جوانب کار را بررسی کردیم. گزینه‌های زیادی را بررسی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان فصل و در همین هفته‌ها یک مربی خوب را معرفی کنیم. ما در اطلاعیه باشگاه اعلام کردیم بعد از پایان فصل درباره قطع همکاری با شفر مذاکره می‌کنیم.»

این در شرایطی بود که اگر استقلال در همان زمان با شفر مذاکره و طلب 550 هزار دلاری این مربی را پرداخت می‌کرد امروز نه‌تنها خطر محرومیت و کسر امتیاز یا جریمه‌های سخت‌تر باشگاه را تهدید نمی‌کرد که با توجه به نوسانات قیمت ارز، چند میلیارد تومان جلوتر بود. اگر باشگاه استقلال قبل از 9 اردیبهشت دلار تهیه‌کرده بود و به شفر می‌داد با توجه به نوسان زیاد نرخ ارز در این روزها چند میلیارد تومان جلوتر بود، اما با همان نرخ روز نهم اردیبهشت 98 نسبت به امروز، باشگاه حدود 2 میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی می‌کرد. نرخ دلار در نهم اردیبهشت 14400 تومان بود و در تا آخر این ماه در کانال 14 هزار تومان نوسان داشت. امروز دلار حدود 18000 تومان است. با دلار 14400 طلب شفر 7 میلیارد و 920 میلیون تومان می‌شد و با دلار 18 هزار تومان به  9 میلیارد و 900 میلیون تومان افزایش پیداکرده است. یعنی یک میلیارد و 980 میلیون تومان در بازه زمانی تقریباً یک‌ساله! هرچند افتخاری هم که قرارداد 2 ساله شفر را بسته بود در این پرونده دخیل است.

ضرر و زیان مالی که سیدرضا افتخاری و امیرحسین فتحی مدیران عامل سابق باشگاه با تسویه‌حساب نکردن به‌موقع طلب بویان نایدونف به استقلال تحمیل کردند خیلی سنگین‌تر بود. سعادتمند باید ظرف چند روز آینده 320 هزار دلار تهیه کند و این بازیکن مقدونیه‌ای بدهد. با نرخ این روزهای دلار معادل ریالی طلب این بازیکن 5 میلیارد و 760 میلیون تومان می‌شود. جدایی بویان از استقلال و خبر قطع همکاری باشگاه با این فوتبالیست اهل مقدونیه که یک‌فصل دیگر با آبی پوشان قرارداد داشت 4 مرداد سال 97 اعلام و قطعی شد.

قطعاً باشگاه قبل از آن برای قطع همکاری با این بازیکن تصمیم گرفته بود. بااین‌وجود نرخ ارز در همان روز را مبنای محاسبه قرار می‌دهیم. در 4 مرداد دلار حدود 4 هزار و 395 هزار تومان خریدوفروش می‌شد. با این نرخ طلب امروز بویان یک میلیارد و 406 میلیون و 400 هزار تومان می‌شد. یعنی 4 میلیارد و 353 میلیون و 600 هزار تومان کمتر از امروز! حالا به این موضوع که اگر با بویان رفتار بهتری می‌شد غرامت و خسارت این فسخ قرارداد می‌توانست خیلی کمتر از 320 هزار دلار باشد هم نداریم. بویان حاضر بود با گرفتن طلب اش برای نیم فصل حضور در استقلال که سرجمع کمتر از 80 هزار دلار می‌شد با آبی‌ها توافق کند.

طبق ادعای معاون ورزشی سابق باشگاه استقلال یعنی علی خطیر حتی امیرحسین فتحی فرصت داشت تا خیلی کمتر از 320 هزار دلار امروز  با بویان توافق کند اما این کار را انجام نداد:«ما با بویان صحبت کرده‌ایم و او برای توافق مشکلی ندارد. حداقل باید 60 هزار دلار به او بدهیم منتهی مشکل این است که پول‌نداریم!» 60 هزار دلار با دلار  4395 هزارتومانی آن روزها فقط 263 میلیون و 700 هزار تومان آب می‌خورد! همچنین وکیل بویان در تاریخ 21 ژوئن 2018 یعنی 31 خرداد سال 97، طی ایمیلی به باشگاه استقلال به دلیل پرداخت نشدن مطالبات موکلش، خواهان فسخ قرارداد می‌شود. این نامه در حالی به باشگاه استقلال ارسال شد که رضا افتخاری مدیرعامل و پندار توفیقی معاون ورزشی باشگاه، یک ماه بعد از استقلال رفتند!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز