خبرگزاری کار ایران

ماجرای یک نام‌گذاری از سوم خرداد تا ۲۶ آذر

بلوار حجازی، از تصویب تا نصب سردیس

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۹۲۵

19 آبان خبر رسید که خیابان بلوار فردوس غرب به نام ناصر حجازی نام‌گذاری خواهد شد. در جلسه روز یکشنبه اعضای شورای شهر تهران تغییر نام بلوار فردوس غرب به نام ناصر حجازی را موردبررسی قراردادند.

به گزارش ایلنا،سوم خرداد 98 در سالگرد درگذشت ناصر حجازی بود که حجت نظری رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران  از نام‌گذاری یکی از معابر پایتخت به نام  اسطوره فقید فوتبال ایران خبر داد:«زنده‌یاد ناصر حجاری در دوم خردادماه سال ۱۳۹۰ فوت کرد، اما متأسفانه علی‌رغم آنکه از چهره‌های شاخص ورزشی کشور و مورداحترام طرفداران تمامی تیم‌های فوتبال و ورزش دوستان ایرانی است، هیچ اقدامی برای نام‌گذاری معبر یا فضایی به نام او نشده است.

به‌منظور پاسداشت نام این چهره ورزشی کشور و دروازه‌بان مطرح تیم ملی و تیم استقلال تهران پیشنهاد نام‌گذاری معبری به نام او را به کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران ارائه کرده‌ایم. در جلسه قبلی کمیسیون نام‌گذاری، به این درخواست رسیدگی و بنا شد معابر پیشنهادی دقیق‌تر بررسی شود و در جلسه بعدی در مورد آن تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد.

چند مسیر و معبر پیشنهادی ارائه‌شده است. در این خصوص رایزنی‌هایی با همسر و خانواده مرحوم حجازی نیز خواهیم داشت و درنهایت گزینه‌های قطعی اعلام می‌شود. نام‌گذاری معبری به نام این فوتبالیست و تناسب آن معبر بانام جدید موردتوجه قرار خواهد گرفت علاوه بر آن حتماً معبر انتخابی جزو معابر اصلی خواهد بود. باید به همان اندازه که به چهره‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، علمی و دیگر بزرگان توجه می‌شود، به چهره‌ها و قهرمانان ورزشی نیز توجه شود. پیشنهاد نام‌گذاری معبری به نام مرحوم ناصر حجازی نیز در همین راستا انجام‌شده است.

علاوه بر او، پیگیر هستم تا نام تعدادی دیگر از قهرمانان و نامداران ورزش کشور نیز بر معابر نام‌گذاری شود.» چند روز پس‌ازاین صحبت‌ها محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرد قصد دارند تعدادی از معابر را به نام ورزشکاران نام‌گذاری کنند:«مصوبه‌ای برای نام‌گذاری خیابانی به نام ناصر حجازی نداشته‌ایم.پیشنهاد این نام‌گذاری از جانب رئیس کمیته ورزش شورای شهر و اظهار تمایل خانواده وی انجام‌گرفته است.بنا داریم برخی از خیابان‌ها و معابر پایتخت را به نام ورزشکاران و نام‌آوران بگذاریم و این موضوع در کمیسیون نام‌گذاری به‌زودی بررسی می‌شود که پیشنهاداتی از حوزه‌های مختلف به شورا ارائه‌شده است.»

بلوار غربی به نام حجازی شد

سرانجام 19 آبان خبر رسید که خیابان بلوار فردوس غرب به نام ناصر حجازی نام‌گذاری خواهد شد. در جلسه روز یکشنبه اعضای شورای شهر تهران تغییر نام بلوار فردوس غرب به نام ناصر حجازی را موردبررسی قراردادند.حجت نظری که پیشنهاددهنده اصلی بود در تشریح این پیشنهاد گفت:« بلوار فردوس دو بخش شرقی و غربی دارد که معمولاً شهروندان تهرانی بلوار فردوس شرقی را به بلوار فردوس می‌شناسند و پیشنهاد می‌شود بخش غربی آن به نام مرحوم ناصر حجازی نام‌گذاری شود، چراکه کمپ باشگاه استقلال در آنجا قرار دارد.

همچنین پیشنهاد می‌شود میدان و خیابان پیروزان نیز به نام پرسپولیس نام‌گذاری شود، گفت: میدان پیروزان در مجاورت باشگاه پرسپولیس قرار دارد. این طرح موافقان و مخالفانی داشت که هرکدام نظرات خودشان را بیان کردند. زهرا نژاد بهرام به‌عنوان مخالف با این نام‌گذاری گفت چنین کاری به سلاح نیست:«باید از شهروندان آن منطقه در خصوص این تغییر نام‌گذاری پرس‌وجو می‌کردید.بلوار فردوس یک خیابان قدیمی است و خیلی‌ها از این خیابان عبور می‌کنند و این منطقی نیست که بخواهیم بدون پرس‌وجو از اهالی این تغییر را اعمال کنیم.

به‌طورقطع این اقدام به صلاح تهران و آن منطقه نیست.» ناهید خداکرمی در موافقت با تغییر نام‌گذاری گفت لازم است که نام بلوار فردوس غرب تغییر کند:«به نظر من‌بعد از ساخت اتوبان و دوبخشی شدن بلوار فردوس این امر طبیعی است که بخواهیم بخش بلوار فردوس غربی را به نام ناصر حجازی تغییر نام بدهیم. به نظرم این تغییر نام‌گذاری باعث می‌شود تا از اشتباه کردن مردم جلوگیری شود.» پس از شنیدن سخنان موافق و مخالف در خصوص این مصوبه رأی‌گیری شد و با 11 رأی موافق و حداکثر آرا، این صورت‌جلسه نام‌گذاری به تصویب رسید. 23 آذر و هم‌زمان با سالگرد تولد ناصر حجازی تابلو بلوار فردوس غرب به نام این اسطوره فوتبال تغییر کرد تا بعد از جهان‌پهلوان تختی و شهید مهدی رضایی مجد بازیکن سابق پرسپولیس و تیم ملی جوانان، ناصر حجازی سومین ورزشکاری است که یکی از معابر شهر تهران به نامش سند می‌خورد.

از مخدوش کردن تابلو تا نصب تندیس

 درحالی‌که  فقط 2روز از نصب تابلو بلوار ناصر حجازی گذشته بود برخی با اسپری این تابلو را مخدوش کردند و شهرداری منطقه ۵ تهران هم بلافاصله این تابلو را اصلاح و بار دیگر نصب کرد. اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در جریان یک‌صد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی خود،‌ مصوب کردند که حدفاصل بزرگراه شهید ستاری تا بلوار تعاون (بلوار فردوس غرب) به نام این فوتبالیست تغییر نام داده شود.طبق روال، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران پس از تائید فرمانداری تهران برای اجرا به شهرداری ارسال و تابلو این خیابان از سوی شهرداری منطقه ۵ نصب شد که فرد یا افرادی به دلایل نامعلوم با اسپری رنگ اقدام به مخدوش کردن آن کردند.

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته ورزش شورای شهر مخدوش شدن تابلو ناصر حجازی را با ماجرای  محمد مصدق : «مشابه این اتفاق را درباره خیابان دکتر مصدق هم شاهد بودیم که با پیگیری‌هایی شهردار منطقه و ستاد شهرداری و نیروی انتظامی این موضوع رفع شد. متأسفانه برخی به خود اجازه می‌دهند که مخالفت خود را به این شکل ابراز کنند.

اگر برخی با حرکتی مخالف هستند، نباید مخالفت خود را باکارهای سخت‌افزاری نشان دهند چراکه با این‌گونه رفتارها سنگ روی سنگ نمی‌ماند. به هر دلیلی اگر شهروندان مخالف موضوعی هستند باید با سعه‌صدر رفتار کنند.هر نام‌گذاری که انجام شود، عده موافق و مخالف دارد اما نباید مخالفت خود را به شیوه‌ای غیر متمدنانه مطرح کرد چراکه در این صورت جامعه جای زندگی نخواهد بود. خواهش من این است که اگر عده‌ای تصمیم نمایندگان مردم در شورای شهر را نمی‌پذیرند به فرایند کاملاً قانونی صحه بگذارند .ما فرض را بر این می‌گذاریم که هیجان باعث شده که این اتفاق رخ دهد و از شهروندان می‌خواهیم که با اقدامات مدیریت شهری با سعه‌صدربرخورد کنند و از طریق دموکراتیک خواسته‌های خود را پیگیری کنند. ما پیگیر خواسته‌های شهروندان هستیم.» سرانجام ظهر دیروز طی مراسمی با حضور پیشکسوتان فوتبال، مسئولان شهرداری و شورای شهر و همچنین خانواده حجازی، با برداشتن پارچه آبی از تندیس اسطوره فوتبال در بلوار  ناصر حجازی رونمایی شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز