خبرگزاری کار ایران

باورنکردنی؛ وقتی برای تیمت خون می‌دهی

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۲۵۹

باشگاه اونیون برلین همیشه کارهایش را به شکل متفاوتی انجام داده است و حتی حالا که سرانجام برای نخستین بار به بوندس لیگا راه یافته، حاضر نیست همرنگ جماعت باشد.

به گزارش ایلنا، این باشگاه تاریخچه‌ای پرتلاطم دارد و ورزشگاه عجیب و غریبی هم در اختیار تیم است. طرفداران این تیم بسیار پرشور هستند و اونیون که پنجاه و ششمین تیمی خواهد شد که در بوندس‌لیگا بازی می‌کند، ماجراهای جالبی را رقم زده است.

صعود آنها به دسته برتر غیرمنتظره بود و هیچ‌کس انتظار ندارد که آنها بخت زیادی برای بقا داشته باشند اما اونیون تیم جذابی برای آنهایی است که علاقه‌ای هر چند ناچیز به فوتبال آلمان دارند.

اول از همه، ورزشگاه آنها: «اشتادیون آن در آلتن فورسترای» (به معنای ورزشگاه در خانه قدیمی فارستر). این ورزشگاه در محله کوپنیک برلین واقع شده است و برخلاف ورزشگاه‌های بی‌روح اکثر باشگاه‌ها، سرشار از انرژی است.

ظرفیت آن 22هزار نفر است اما جالب آنکه 18هزار نفر، یعنی سه سمت ورزشگاه، باید بازی را ایستاده تماشا کنند. به این ترتیب، طرفداران اونیون می‌توانند جوی سنگین حکمفرما کنند؛ همین جو بود که باعث شد آنها در بازی‌های کلیدی‌شان در دسته دو، بتوانند پیروز شوند و به دسته برتر راه پیدا کنند.

امروز، آنها نخستین بازی خود در دسته برتر را مقابل آر بی لایپزیگ انجام می‌دهند و ورزشگاه‌شان دریایی از امواج سرخ و سفید خواهد شد، و سرشار از حس غرور و شوق خواهد بود.

طرفداران تعلق خاطر خاصی به این ورزشگاه دارند، به‌ویژه که برخی از آنها در بازسازی آن مشارکت داشته‌اند. در سال 2008، مجوز باشگاه در خطر انحلال بود، چرا که تراس‌های ورزشگاه خانگی آنها ممکن بود فرو بریزد. در این میان، 1600 داوطلب در مجموع 140هزار ساعت کار کردند تا بتوانند ورزشگاه را به حد استاندارد برسانند.

طرفداران برای تیم‌شان نه‌تنها عرق ریخته‌اند، که خون هم داده‌اند. چهار سال پیش از آن، زمانی که باشگاه داشت به دسته چهارم سقوط می‌کرد و عملاً ورشکسته شده بود، طرفداران خون اهدا کردند و درآمد به‌دست ‌آمده از این راه را به باشگاه دادند تا بتواند به حیاتش ادامه بدهد.

در بازی این هفته، اشک‌هایی هم سرازیر خواهد شد. یک گروه طرفداری حدود 300 تصویر از طرفداران و بازیکنان درگذشته اونیون را در ورزشگاه به نمایش درخواهد آورد. چهره این افراد فقید قرار است روی پلاکارد بزرگی نقش ببندد که پیش از سوت آغاز بازی نشان داده خواهد شد، و به این ترتیب حتی آنهایی که از دنیا رفته‌اند هم در نخستین بازی تاریخ اونیون برلین در بوندس‌لیگا حضور خواهند داشت.

همه از حضور در لیگ خوشحالند و طرفداران حتی قطارهایی را رزرو کرده‌اند تا با آنها برای تماشای 11 مسابقه از دیدارهای خارج از خانه تیم‌شان مسافرت کنند.

رفتن به شهرهای دیگر برای تماشای بازی تیم محبوب در فرهنگ فوتبال آلمان جاافتاده است، و فصل گذشته، 13هزار نفر برای تماشای بازی تیم‌شان مقابل بوروسیا دورتموند در جام حذفی، به شهر دورتموند سفر کردند.

بازی‌های اونیون، چه در داخل و چه در خارج از خانه با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو خواهد شد، هرچند که برخی هواداران از برنامه بازی تیم‌شان در هفته اول لیگ ناراضی هستند.

گروه افراطی داس وولسیندیکات برنامه دارد که علیه آر بی لایپزیگ اعتراضی را ترتیب دهد. این باشگاه با کمک‌های مالی یک شرکت تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا به دسته برتر راه یافته است، و این گروه قصد دارد در اعتراض به این باشگاه، در 15 دقیقه نخست بازی ساکت باشد.

آنها در بیانیه‌ای آورده‌اند: «ما در نخستین بازی‌مان در بوندس‌لیگا امیدوار بودیم در نخستین هفته میزبان باشیم، تا نشان دهیم که فوتبال در اونیون برلین و در ورزشگاه اشتادیون آن در آلتن فورسترای چگونه خواهد بود. ما این فرصت را به دست آوردیم اما تیم رقیب ما لکه ننگ بزرگی برای فوتبال است. آنها تیمی سازمان‌یافته هستند که هیچ نقطه مشترکی با فوتبالی که ما در ذهن داریم ندارند.

برای ما فوتبال با اراده، وفاداری، تماشاگران ایستاده، احساسات، بازی جوانمردانه مالی، سنت، شفافیت، شور، ماجراها و استقلال معنا پیدا می‌کند اما ما می‌دانیم که باشگاه لایپزیگ از روی این ارزش‌ها رد شده است.»

به این ترتیب در هنگام آغاز بازی، جو عجیبی حاکم خواهد بود اما همین نشان می‌دهد که سنت باشگاه اونیون برلین چگونه است.

آنها در دوران جنگ سرد، نماینده تفکر مخالف باشگاه برلینر اف‌سی دینامو بودند. دینامو باشگاه اصلی پایتخت آلمان شرقی بود که رابطه‌ای نزدیک با اشتازی، پلیس مخفی این کشور داشت.

به این ترتیب، مایه تعجب نبود که دینامو 10 سال پیاپی در سال‌های 1979 تا 1988 در مسابقات لیگ آلمان شرقی قهرمان شد و مرتبا در جام باشگاه‌های اروپا حضور می‌یافت. اغلب سوت‌های مشکوکی به سود آنها زده می‌شد و آنها می‌توانستند بهترین بازیکنان آلمان شرقی را به تیم خود ببرند.

Hamid Ebrahami, [۲۰.۰۸.۱۹ ۱۵:۵۹]

در نتیجه، رقابت خصمانه‌ای بین این باشگاه و اونیون شکل گرفت، و جایگاه‌های ایستاده در ورزشگاه اونیون جایی بود که مخالفان رژیم آلمان شرقی می‌توانستند بدون آنکه شناسایی شوند، مخالفت خود را ابراز کنند.

اونیون بین دو دسته اول و دوم لیگ در آلمان شرقی در رفت و آمد بود و هرگز تیمی نبود که دینامو را به چالش بکشد اما نماد مقاومت برابر اشتازی شد و همین باعث شد افرادی که علاقه اندکی به فوتبال داشتند هم به ورزشگاه بروند.

پس از سقوط دیوار برلین، کسی به فکر آوردن این تیم به بوندس‌لیگا نبود و آنها دهه 1990 را در دسته سوم سپری کردند.

اما در این میان، باشگاه روزهای خوبی را هم تجربه کرد. آنها در فصل 01-2000 به فینال جام حذفی آلمان رسیدند که البته مقابل شالکه دو بر صفر باختند.

آنها در فصل 05-2004 تا مرز ورشکستگی پیش رفتند اما نجات یافتند و توانستند آرام‌آرام خود را به دسته‌های بالاتر برسانند. آنها فصل پیش در دسته دوم به رده سوم رسیدند و به خاطر تفاضل گل کمتر نتوانستند به صورت مستقیم به دسته برتر راه پیدا کنند اما آنها به پلی‌آف رفتند و در بازی در خانه اشتوتگارت، به تساوی دو بر دو رسیدند و در خانه هم تساوی بدون گل کسب کردند و به این ترتیب با قانون گل زده بیشتر در خانه حریف، راهی دسته برتر شدند. زمانی که سوت پایان زده شد، تماشاگران به زمین ریختند و موجی از شادی وصف‌ناپذیر ورزشگاه را فراگرفت. اونیون بی‌تردید شایسته این صعود بود. آنها حالا دو دربی را هم برابر هرتا برلین برگزار خواهند کرد.

آیا این تیم می‌تواند در بوندس‌لیگا باقی بماند؟

باشگاه سنت جالبی دارد. در هر کریسمس، بیش از 20هزار طرفدار در ورزشگاه می‌ایستند و سرود کریسمس را می‌خوانند. اگر اونیون در آن هنگام اوضاع خوبی برای بقا داشته باشد، طرفدارانش هم راضی خواهند بود.

نقطه قوت آنها ورزشگاهی است که در فصل گذشته قلعه‌ای تمام‌عیار بود. آنها در لیگ در ورزشگاه خود تنها یک بار باختند و حالا بازیکنانی را هم به تیم افزوده‌اند که سابقه بازی در بوندس‌لیگا را دارند.

آنتونی اوجا مهاجم، کریستین گنتنر هافبک و نون سوبوتیچ مدافع از ماینس، اشتوتگارت و سن‌اتین به این تیم پیوسته‌اند و به این ترتیب اورس فیشر تیم خوبی در اختیار دارد.

آنها همچنین در فصل گذشته، بهترین خط دفاعی دسته دو را داشتند و حالا برای بقا در بوندس‌لیگا، باید استحکام دفاعی خود را حفظ کنند.

اما اگر آنها همین فصل هم سقوط کنند، باز هم سفر پرهیجانی را داشته‌اند.

منبع: دیلی میل

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز