خبرگزاری کار ایران

آبی‌ها با چه ترکیی لیگ را شروع می‌کند؟

معمای شناخت تاکتیک ذهنی استراماچونی برای استقلال

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۱۳۰

سرمربی ایتالیایی استقلال در تدارک چینش تیم مورد نظر خودش است.

به گزارش ایلنا، استقلال با چه ترکیبی وارد لیگ می‌شود؟ ترکیب بازی احتمالاً کلید حل این معما است با این تفاوت که بازگشت فرشید باقری به فرم بدنی ایده‌آل و تمدید قرارداد علی کریمی این ترکیب را با تغییراتی جزئی مواجه خواهد کرد.

استقلال در چارچوب دروازه‌اش راهی جز استفاده از سیدحسین حسینی ندارد؛ دروازه‌بانی که حالا به قول خودش از یک تهدید بزرگ (مهدی رحمتی) رها شده و می‌تواند با فراغ بال در قفس توری قرار بگیرد. او مرد اول لیگ نوزدهم استقلال در چارچوب دروازه است.

خط دفاع استقلال اما پیچیده‌ترین نقطه ترکیب این تیم خواهد بود. مشخص نیست عناصری که از ابتدای لیگ در قامت تیم اصلی به میدان می‌روند، بتوانند جایگاه خود را در ترکیب حفظ کنند. بسیاری به این خط با تردید نگاه می‌کنند و شاید تنها وریا غفوری است که می‌تواند حس اطمینان‌بخشی به تماشاگران ترکیب استقلال بدهد، اما درباره سایر بازیکنان هرگز نمی‌شود با قطعیت صحبت کرد.

محمد دانشگر که قرار است در کنار سیاوش یزدانی زوج مرکزی خط دفاع را تشکیل دهد، فصل پرفراز و نشیبی را در استقلال سپری کرد. تنها ویژگی دانشگر، انگیزه و قدری هم میل به گلزنی است، وگرنه او مدافع چندان کلاسیک و بی‌نقصی در ترکیب استقلال نبوده که بتوان با خیال آسوده پست دفاع وسط را در اختیارش گذاشت. سیاوش یزدانی نیز به‌رغم آنکه در سطح یک بازیکنان سپاهان قرار داشت، اما کارنامه برجا مانده از او نیز با اما و اگر‌های بسیاری رو‌به‌رو است. نمی‌دانیم سیاوش یزدانی همان مدافعی خواهد بود که در بازی بزرگ تیم سابق سپاهان با پرسپولیس آن گل به خودی را وارد دروازه تیمش کرد یا مدافعی که برای مثال در بازی با تراکتورسازی یکی از بهترین‌ها بود.

در سمت چپ خط دفاع استقلال نیز میلاد زکی‌پور گزینه نهایی است؛ بازیکنی که اگر کارنامه‌اش در استقلال را تورق کنیم به نقطه‌ای می‌رسیم که حتی وینفرد شفر نیز قصد داشت او را کنار بگذارد و با اغماض در استقلال ماند. زکی‌پور بی‌آنکه درخششی در سال‌های اخیر داشته باشد حالا به گزینه قطعی استراماچونی در هفته‌های آغازین بدل شده است. عارف غلامی هم که برای این پست به خدمت گرفته شده در سال‌های اخیر دائم نیمکت‌نشین بوده و نتوانسته روند رو به رشدی داشته باشد. این وضعیت برای استقلال بسیار چالش‌برانگیز است و گزینه‌های بازی در دفاع چپ قطعا روزهای سختی پیش‌رو خواهند داشت و زمان بسیاری صرف خواهد شد تا اعتماد عمومی به آنها جلب شود؛ البته اگر بشود.

بدون شک اگر خط دفاع استقلال به‌خوبی هماهنگ نشود، به پاشنه آشیل این تیم بدل خواهد شد؛ نقطه‌ای مرگبار که می‌تواند همچون خنجری در سینه استقلال باشد. استراماچونی در واقع با یک مأموریت بزرگ مواجه است و اگر بتواند به سلامت از این مأموریت عبور کند و خط دفاعی هماهنگی را پدید آورد، بزرگ‌ترین خدمت را به خودش و استقلال کرده وگرنه دست او در خط میانی و خط حمله آنقدر باز هست که بتواند از ترکیب‌های متعدد بهره بگیرد.

در بازی با بادران استراماچونی زوج ریگی و رضاوند را در پست هافبک دفاعی بازی داد، اما بازگشت فرشید باقری و تمدید قرارداد علی کریمی این زوج را تغییر خواهد داد. احتمالا ریگی یکی از گزینه‌های نهایی باشد و استراماچونی، باقری و کریمی (اگر قراردادش را تمدید کند) را به‌تناوب در کنار این بازیکن به بازی بگیرد. دست استقلال ظاهراً در این پست کاملاً باز است و جای هیچ نگرانی نیست و بازیکنان حاضر در این پست از ظرفیت‌های کافی برخوردارند.

پیش‌تر هم گفته بودیم استراماچونی تیمش را با روش 1-3-2-4 آرایش خواهد کرد. ترکیب بازی‌های اخیر این ادعا را ثابت کرده است؛ ترکیبی که از نگاه سرمربی ایتالیایی، آرمانی و آینده‌نگرانه محسوب می‌شود. او در این روش از 3بازیکن هجومی که پشت تک‌مهاجم قرار می‌گیرند بهره خواهد گرفت. در بازی با بادران، دشتی در گوش راست بود، شجاعیان وسط و اسماعیلی چپ. درباره اینکه استراماچونی از اسماعیلی به‌عنوان گوش چپ بهره می‌گیرد تردید‌هایی وجود دارد و شاید او نیز به‌مرور به این نتیجه برسد که اسماعیلی گزینه مناسبی برای این نقطه نیست. در فصولی که اسماعیلی برای استقلال به میدان رفته در این منطقه کارآیی لازم را نداشته، اما هرگاه به پستی منتقل شده که استرا در اختیار شجاعیان قرار داده، یعنی جایی میان گوش راست و چپ، کارآیی بیشتری هم از خود بروز داده است. درباره شخص شجاعیان هم هرگز نمی‌توان با قطعیت تحلیلی را ارائه کرد. فعلاً در خبرها دائم صحبت از آمادگی بدنی شجاعیان و تفاوت‌های او با فصل قبل است اما فاصله حرف‌ها با عمل‌ها بسیار است.

استقلال در این پست گزینه‌های بسیاری در اختیار دارد، به‌خصوص که حالا محسن کریمی هم بازگشته و می‌تواند یک گوش چپ ایده‌آل باشد. مهدی قائدی هم در دسته همین بازیکنان است. محمد بلبلی را هم نباید از یاد برد و مرتضی تبریزی نیز می‌تواند هم در این پست بازی کند و هم در خط آتش؛ خط آتشی که به‌نظر می‌رسد برای استراماچونی فعلاً راه‌حلی بهتر از دیاباته ندارد و او لیگ را با این مهاجم 2متری آغاز خواهد کرد.

 

گزارش: حمیدرضا عرب

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز