خبرگزاری کار ایران

نبرد خالقان کامبک در مادرید

هر آنچه باید از فینال لیگ قهرمانان اروپا بدانید

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۰۲۷

لیورپول و تاتنهام امشب بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا را به میزبانی شهر مادرید برپا می‌کنند.

به گزارش ایلنا، بعد از دو کامبک رویایی در نیمه نهایی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، فینال این دوره از ساعت 23:30 امشب بین تیم‌های تاتنهام و لیورپول برگزار می‌شود که موفق شدند آژاکس و بارسلونا را برای رسیدن به این پله از پیش رو بردارند. فینال امسال اگرچه دیگر قهرمان سه دوره پیاپی از مادرید در آن حضور ندارد به میزبانی ورزشگاه واندامتروپولیتانو این شهر که 63,500 نفر گنجایش دارد برپا می‌شود. هر آنچه باید درباره این بازی باشکوه بدانید را در ادامه می‌خوانید:

* نحوه بلیت فروشی

یکی از اقدامات عجیب اتحادیه فوتبال اروپا که در بازی فینال لیگ اروپا بین چلسی و آرسنال همین چند روز پیش اتفاق افتاده بود، دامن‌گیر این بازی بزرگ هم شده است. از سوی این نهاد به هر کدام از دو باشگاه تاتنهام و لیورپول تنها 17هزار بلیت اهدا شده تا بتوانند با قرار دادن آن در سایت رسمی خود اقدام به بلیت فروشی کنند که تعجب برانگیز است. 4 هزار بلیت دیگر برای خریداری عموم در دسترس خواهد بود و 25،500 بلیت باقیمانده به کمیته سازماندهی محلی، یوفا، شرکای تجاری و شرکت‌های پخش زنده این مسابقه اختصاص داده خواهد شد! بازار سیاه عجیبی در سطح شهر مادرید برای خریداری بلیت پدید آمده و پلیس محلی ساعات پایانی بامداد امروز خبر داده بود که چند نفر به همین دلیل بازداشت شده‌اند.

* چگونه لیورپول و تاتنهام به این مرحله رسیدند؟

لیورپول 4 بارسلونا 0 (4-3 در مجموع)

لیورپول با شکست بارسلونا یکی از بزرگترین بازی‌های خود در تاریخ لیگ قهرمانان را ثبت کرد؛ با وجود شکست سه بر صفر در بازی رفت، شاگردان یورگن کلوپ با نتیجه 4 بر صفر در بازی برگشت به برتری دست پیدا کردند. دو گل از اوریگی و دو گل دیگر از واینالدوم کافی بود تا مسی و همبازیانش را به خانه بفرستند و این قرمزپوشان آنفیلد باشند که فینالیست می‌شوند. یورگن کلوپ در میان تشویق‌های کر کننده‌ای که یکصدا فریاد می‌زدند "تو هرگر تنها قدم نخواهی زد" می‌گفت که این کار غیرممکن بود و احتمال بسیار کمی وجود داشت که شاگردان او رستگار شوند: بازی مقابل بهترین تیم جهان آن هم بدون گل خورده! من نمی‌دانم بازیکنانم چطور آن را انجام دادند. این باورکردنی نیست. 

لیورپول با این کامبک رویارویی بعد از پاناتینایکوس(70-1971) و بارسلونا(86-1985) به سومین تیمی تبدیل شد که با وجود دریافت سه گل در بازی رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا موفق به شکست حریف خود شده است. این مسابقه خاطره پنجمین جام اروپایی که با شکست میلان در استانبول رقم خورده بود را زنده کرد؛ آنها در یک نیمه سه گل دریافت کردند و در نهایت در ضربات پنالتی جام قهرمانی را به دست آوردند.

آژاکس 2 - تاتنهام 3 (3-3 در مجموع، گل بیشتر زده در خانه حریف)

لوکس مورا در این مسابقه برای تاتنهام قهرمان شد؛ او در آمستردام هت تریک کرد تا تاتنهام با وجود شکست یک بر صفر در بازی رفت، در مجموع برنده شود. آنها در نیمه اول با دو گل ماتیاس دلیخت و حکیم زیاش همه چیز را با نتیجه سه بر صفر باخته بودند. اما 24 ساعت بعد از کامبک جانانه لیورپول، این بار نوبت دیگر نماینده انگلیس بود که نمایش دیدنی داشته باشد تا جواز حضور در اولین فینال اروپایی تاریخ باشگاه خود را کسب کند. مورا تنها در نیمه دوم چهار دقیقه نیاز داشت تا دو گل بزند، دقیقا آخرین ثانیه بازی بود که این مهاجم برزیلی با یک ضربه بی نقص دروازه اونانا را باز کرد تا در خانه نوادگان کرایوف شگفتی سازی کند. 

* فینال 2018 را به یاد دارید؟

لیورپول در شهر کیف رئال مادرید را ملاقات کرد؛ قرمزها این بازی را در شب نمایش خجالت‌آور لوریس کاریوس و قیچی برگردان به یاد ماندنی گرت بیل با نتیجه 3 بر یک واگذار کردند. این سومین قهرمانی متوالی رئال مادرید شد اما آنها این فصل در مرحله یک هشتم نهایی مقابل آژاکس شکست خوردند.

* پوچتینو و کلوپ چه گفتند؟

هر آنچه باید از فینال لیگ قهرمانان اروپا بدانید

پوچتینو: 

بسیار سخت است که بخواهم با کلمات احساساتم را بیان کنم. فکر می‌کنم این یکی از مهم‌ترین شب‌های زندگی من است. چطور به پایان رساندن بازی، همه چیز اتفاق می‌افتد؛ در نیمه اول، برنامه ریزی کردیم چطور بازی کنیم. چگونه سه دقیقه بعد از گل خوردن عمل کنیم و من فکر می‌کنم که همه چیز عالی بود. مهمترین چیزی که می‌خواهم بگویم تبریک به بازیکنانم است؛ آنها شخصیت فوتبالی دارند و کار بزرگی انجام دادند. آنها برای من قهرمان هستند؛ شش ماه پیش این را گفتم و حالا این جمله را تکرار می‌کنم: فکر می‌کنم آنها اکنون ابرقهرمان هستند. رساندن تاتنهام به فینال لیگ قهرمانان یک معجزه خواهد بود. ابتدای فصل کسی به ما اطمینان نداشت؛ این یک فصل شگفت انگیز در ورزشگاه جدید ماست. در صورتی که ما قهرمانی شویم آن یک کتاب شگفت انگیز می‌شود.

 

هر آنچه باید از فینال لیگ قهرمانان اروپا بدانید

کلوپ:

"این یک شب ویژه است، بسیار ویژه است. برنده شدن برابر بارسلونا، بدیهی است که یکی از سخت‌ترین چیزهای جهان فوتبال است. شکست بارسلونا وقتی سه بر صفر عقب هستید هیچ زمان آسان نیست. ما مجبور بودیم که چهار گل بزنیم، ما سعی کردیم در بارسلونا عملکرد خوبی داشته باشیم و همه چیز را به خوبی که بود در آن انجام دادیم و سعی کردیم گام به گام پیروز شویم. ما با آنچه که داریم حمله می‌کنیم و می‌توانیم روی زمین بچرخیم. به روش های مختلف گلزنی کردیم و این باورنکردنی بود.

* شرایط دو تیم

با اعلام یورگن کلوپ از لیورپول تنها نبی کیتا به دلیل مصدومیت در این مسابقه حضور ندارد و غایب است. از تاتنهام هم مهم‌ترین بازیکنی که شرایط آن تا قبل از مسابقه مشخص نبوده، هری کین است. کاپیتان تیم ملی انگلیس به دلیل مصدومیت در بازی مقابل آژاکس حضور نداشت و با وجود بازگشت به تمرینات گروهی و شرایط مناسب حضورش در هاله‌ای از ابهام است.

* ترکیب احتمالی از نگاه هو اسکورد

هر آنچه باید از فینال لیگ قهرمانان اروپا بدانید

آمار قابل توجه:

* لیورپول برای نهمین بار در فینال جام اروپایی/لیگ قهرمانان اروپا شرکت می‌کند- بیشتر از هر تیم انگلیسی دیگر. آنها تا به امروز به پنج قهرمانی رسیده‌اند اما در دو فینال گذشته ناکام بودند(2007 و 2018).

* تاتنهام برای اولین بار در فینال جام اروپایی/لیگ قهرمانان اروپا حاضر می‌شود. پنج فینالی قبلی که تاتنهام واگذار کرده است: چلسی 2008, آرسنال 2006, موناکو 2004, بایر لورکوزن 2002 و والنسیا 2000

* آخرین تیمی که برای دو سال متوالی در فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست خورده والنسیاست(2000 و 2001).

* تاتنهام آخرین بار در اروپا فینالیست جام یوفا 1984 شده بود. آنها به دنبال تبدیل شدن به تنها سومین پیروزی انگلیسی هستند تا بتوانند تمام سه مسابقه بزرگ یوفا را کسب کنند؛ تاتنهام سابقه قهرمانی در فرمت سابق جام در جام را دارد.

* لیورپول پس از قهرمانی در جام حذفی 2012 در چهار فینال اخیر خود شکست خورده است. تاتنهام هم از سال 2008 تا به امروز در دو فینال شرکت کرده که ناکام بود.

* سادیو مانه می‌تواند اولین بازیکنی باشد که در دو فینال متوالی جام اروپایی گلزنی می‌کند؛ آخرین بار فرنز رویس در سال‌های 1975 و 1976 با بایرن مونیخ به این آمار رسیده بود.

* هیچ تیمی در لیگ قهرمانان این فصل بیشتر از تاتنهام (17) گل دریافت نکرده است؛ 7 گل از این آمار در 15 دقیقه ابتدایی بازی به ثبت رسیده.

* این سومین فینال اروپایی یورگن کلوپ با لیورپول است؛ باب پایسلی با چهار فینال از این حیث رکورد دار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز