خبرگزاری کار ایران

مرور عملکرد دو ساله تیم ریشه دار گیلانی و مالکان آن

گزارش ویژه: خداحافظی بهاری با تیمی که قرار بود قطب فوتبال ایران شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۸۰۵

دو سال بعد از صعود شیرین به لیگ برتر، سپیدرود رشت در حالی سطح اول فوتبال ایران را ترک می‌کند که همواره مشکلات فراوانی را به دلیل مسائل مدیریتی تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، سپیدرود رشت در بازی هفته سی‌ام لیگ برتر با قبول شکست دو بر یک مقابل استقلال تهران به صورت رسمی با لیگ برتر خداحافظی کرد. تیم تحت هدایت نادر دست نشان اگر در این مسابقه پیروز از زمین مسابقه خارج می‌شد در لیگ برتر ماندنی بود چرا که رقیب مستقیم آنها، نفت مسجد سلیمان، برابر ذوب آهن به تساوی رسیده بود و با دو امتیاز بیشتر نسبت به سرخپوشان موفق شد سهمیه لیگ برتری این شهر را حفظ کند.

سپیدرود فصل پر فراز و نشیبی را سپری کرد و کسب 20 امتیاز حاصل حضور سه سرمربی روی نیمکت این تیم است: خداداد عزیزی، علی کریمی و نادر دست نشان. سپیدرود از اردیبهشت دو سال پیش تا اردیبهشت امسال روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد که در ادامه آن را مرور می‌کنیم:

فصل قبل؛ پایان همکاری با علی کریمی

گزارش ویژه: خداحافظی بهاری با تیمی که قرار بود قطب فوتبال ایران شود

اردیبهشت سال گذشته پس از اینکه بقای سپیدرود رشت با تساوی مقابل فولاد خوزستان و قرار گرفتن بالاتر از نفت تهران و مشکی پوشان مشخص شد، علی کریمی به دلیل عدم پایبندی جواد تن زاده،‌ مالک وقت باشگاه به تعهدات مالی خود حاضر به ادامه همکاری با سرخپوشان نشد و از سمت خود کناره گیری کرد. سپیدرود فصل گذشته را با علی نظرمحمدی که به همراه این تیم راهی لیگ برتر شده بود، آغاز کرد. نظر محمدی طی 15 مسابقه به 9 شکست، سه تساوی و سه برتری دست پیدا کرد و شرایط مناسبی در جدول رده بندی نداشت. طی مدت کوتاهی کیومرث بیات به عنوان مالک باشگاه انتخاب شد و با نظر او نظرمحمدی از سمت خود برکنار شد.

سپیدرود در دو مسابقه ابتدایی نیم فصل دوم با امید روانخواه ادامه داد تا اینکه مالکیت این تیم ریشه دار از شهاب مومنی به عنوان نماینده هیات فوتبال استان گیلان با معرفی جواد تن زاده به عنوان مالک، واگذار شود و تن زاده در اقدامی هیجان انگیز، علی کریمی را به عنوان سرمربی معرفی کند تا او از هفته هجدهم مقابل گسترش فولاد کارش را آغاز کند. کریمی به همراه علیرضا امامی فر در 13 مسابقه به شش شکست، سه تساوی و سه پیروزی دست پیدا کرد و عملکرد مشابهی به نظرمحمدی روی نیمکت سرخپوشان داشت. 

سپیدرود در فصل هفدهم با 30 امتیاز در لیگ برتر ماندنی شد و به صورت میانگین در هر مسابقه به یک امتیاز دست پیدا کرده بود. آنها در بازی خانگی نمایش موفق داشتند چرا که به 8 برتری، سه تساوی و پنج شکست تن دادند و در مقابل 19 گل زده 13 گل دریافت کردند. در بازی‌های خارج از خانه اما روی هم رفته با تلاش سه سرمربی، سرخپوشان تجربه کسب سه امتیاز کامل را نداشتند و در کنار 4 تساوی 11 مرتبه شکست خوردند تا در مقابل 5 گل زده، 26 مرتبه گل خوردن از رقبا را تجربه کنند. 

گزارش ویژه: خداحافظی بهاری با تیمی که قرار بود قطب فوتبال ایران شود

قبل از شروع فصل هجدهم، دست نشان نیامده رفت

27 اردیبهشت سال گذشته نادر دست نشان با جدایی از ملوان بندرانزلی به رشت رفت و سرمربیگری تیم سپیدرود رشت را پذیرفت. او با جواد تن زاده توافق کرد و حدود یک هفته بعد قصد آغاز تمرینات سپیدرود را داشت که با مخالفت شدید هواداران رو به رو شد؛ دست نشان که متوجه علاقه طرفداران به علی کریمی شد، رشت را ترک کرد و از هدایت سرخپوشان استعفا داد!

ماجرا پر پیج و خم مالکیت

شهاب مومنی به عنوان نماینده هیات فوتبال استان گیلان بنابر عدم پرداخت تعهدات جواد تن زاده طبق توافق انجام شده، مالکیت باشگاه را دوباره در دست گرفت و این عنوان از تن زاده سلب شد تا دوران حضور او در سپیدرود به پایان برسد. آخرین روز خردادماه سال گذشته مالکیت سپیدرود به دست محمد نوین سپرده شد که از سوی اداره ورزش استان صلاحیت باشگاه‌داری را داشت اما مشخص نشد به چه صورت این توافق صورت گرفته است؛ این ماجرا در تمام روند واگذاری مالکیت‌هایی که هیات فوتبال استان و اداره ورزش استان داشته‌اند کاملا مشهود است. 

نوین چند روز بعد از دریافت حکم مالکیتش با شکایت تن زاده رو به رو بود تا مالکیت دوباره به وی بازگردانده شود اما با توجه به اینکه حکم نوین پیش از شکایت مالک قبلی ثبت شده بود او به فعالیت خود ادامه داد. تن زاده اما با این وجود اقدام به خرید بازیکن می‌کرد و دست نشان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد بود؛ در مقابل نوین به مذاکره با خداداد عزیزی نشست و تیم دیگری را برای شرکت در لیگ هجدهم آماده می‌کرد! 

این ماجرا طی دو سه هفته‌ای ادامه داشت تا اینکه قبل از نیمه تیرماه دست نشان تیم تحت مالکیت تن زاده را رها کرد و علی نظرمحمدی جانشین او شد! اداره ورزش استان اعلام کرد نوین مالک رسمی است و مهر و امضای تن زاده هیچ اعتباری ندارد اما او اقدام به جذب بازیکن کرده بود و چند بازیکن لیگ برتری هم به این تیم پیوستند! تا اینکه در نهایت آخرین روز تیرماه سال گذشته با حکم دادستانی استان فعالیت تیم تن زاده غیرقانونی اعلام شد و در نهایت شاگردان خداداد عزیزی حضور در لیگ برتر را به دست آوردند.

گزارش ویژه: خداحافظی بهاری با تیمی که قرار بود قطب فوتبال ایران شود

شروع لیگ هجدهم با غزال تیزپا

با وعده‌های که خداداد عزیزی داد و امیدواری طرفداران سپیدرود به آرام شدن وضعیت باشگاه، سپیدرود در هفته نخست مقابل سایپا با نتیجه سه بر صفر شکست خورد تا غزال تیزپای فوتبال ایران شروع ناامید کننده‌ای در تهران داشته باشد. در بازی هفته دوم سنگین‌ترین شکست تاریخ باشگاه سپیدرود در لیگ برتر با شکست 6 بر یک مقابل سپاهان ثبت شد تا طرفداران گیلانی که خواستار بازگشت علی کریمی بودند، با فحاشی شدید به رفتار عزیزی واکنش نشان بدهند؛ همین ماجرا شکاف بزرگی بین سرمربی و هواداران شد و او در نهایت مجبور شد تمرینات تیم را به تهران مننقل کند. عزیزی که به دنبال جبران دو شکست سنگین بود در تبریز برابر ماشین سازی به تساوی رسید و تصمیم به استعفا گرفت؛ او اعلام کرد که مسائل مالی منجر به اعلام چنین تصمیمی شده است. بلافاصله با جدایی عزیزی، نوین هم از مالکیت باشگاه کنار کشید و بیات به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب شد.

بیاتِ رفت و برگشت!

با حضور مجدد بیات در باشگاه او با محمدرضا مهاجری، سرمربی سابق پدیده وارد مذاکره شد که در باشگاه تراکتورسازی به عنوان مدیر فنی فعالیت داشت؛‌ بیات و مهاجری به توافق نرسیدند و سپیدرود مقابل پدیده یا هدایت سهیل حق شناس به میدان رفت و شکست خورد. بعد از این مسابقه در آخرین روز خرداد ماه گذشته علی کریمی به همراه دوستانش نظاره‌گر بازی خانگی پدیده بود و یک روز بعد به عنوان سرمربی جدید معرفی شد. رامین رضایی به عنوان دوست نزدیک کریمی مالکیت را برعهده گرفت و کادرفنی شامل علیرضا امامی فر، محسن سیدی و سایر دستیاران سابق کریمی دوباره به سپیدرود بازگشتند. با بازگشت کریمی آنها ابتدا مقابل صنعت نفت در لیگ برتر به تساوی رسیدند و در جام حذفی موفق شدند ملوان بندرانزلی را شکست بدهند.

علی کریمی در ادامه سرمربیگری سپیدرود چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت و با وجود مشکلاتی که با فدراسیون فوتبال داشت در مسائل فنی تیم خود همانند گذشته موفق نبود. کریمی طی 14 مسابقه‌ای که همراه این تیم بود 7 شکست، 5 تساوی و تنها دو برد دست یافت تا سرخپوشان را در وضعیت بغرنجی ترک کند. بازی مقابل پدیده در مشهد آخرین تجربه سرمربیگری او در سپیدرود بود. او در بازگشت به رشت و جلساتی که وکیلش با اداره ورزش استان داشت مالکیت را واگذار کرد و پیش از فرا رسیدن هفته بیستم لیگ برتر از سمت خود استعفا داد.

با خداحافظی کریمی و استعفای تمامی اعضای کادرفنی برابر استقلال خوزستان، سهیل حق شناس به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت این تیم حضور داشت و دو بر یک شکست خورد. پس از این مسابقه هیات فوتبال و اداره ورزش استان برای چندمین بار مالکیت را به کیومرث بیات واگذار کردند تا او خریدار جدیدی پیدا کند؛ بیات در اولین اقدام دست نشان را به عنوان سرمربی معرفی کرد تا او بین گزینه‌های زیادی که در بازار موجود بود حاضر شود در حساس‌ترین مقطع فصل به سپیدرود بپیوندد.

گزارش ویژه: خداحافظی بهاری با تیمی که قرار بود قطب فوتبال ایران شود

امپراطور هم برگشت

دست نشان که به همراه مس در لیگ یک حضور داشت برای ماموریتی بزرگ به رشت رفت؛ او با وجود پتانسیل‌هایی که در این تیم وجود داشت ارکان تشکیل دهنده تیم ترکیب را جوان کرد و در اندک فرصتی که داشت تغییرات محسوسی را در روند بازی این تیم ایجاد کرد. دست نشان که در انزلی و نتایجی که با ملوان گرفته بود امید داشت تا سرخپوشان را در لیگ نگه دارد از 30 امتیاز ممکن طی 10 مسابقه به 5 تساوی، 4 شکست و تنها یک برد دست یافت تا آنها در نهایت با 20 امتیاز در رتبه پانزدهم جدول رده بندی قرار بگیرند و پایین‌تر از نفت مسجد سلیمان به همراه استقلال خوزستان راهی لیگ دسته اول شوند. بدون شک بزرگترین دستاورد سپیدرودی که خود موفق نشد به مقامی دست پیدا کند، برد بزرگ آنها مقابل تراکتورسازی بود که این تیم را وارد حاشیه و در نهایت از سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم دور کرد.

در پایان لیگ هجدهم با آمار که خداداد عزیزی، علی کریمی و نادر دست نشان برجای گذاشتند به صورت میانگین در هر مسابقه امتیاز 67/. کسب کردند و با دریافت 53 گل در مقابل 23 گل زده بدترین خط دفاعی را به خود اختصاص دادند.

وفاداران

در میان روزهای سختی که سپیدرود سپری کرد میثم تهیدست، میثم فردوسی، علی عباسی،‌ محمدرضا مهدوی، پویا نزهتی، حسین ابراهیمی، میلاد قربانزاده، مازیار نوری، پویا توانا بازیکنانی هستند که با گل حسین کعبی به نساجی مازندران پا به لیگ برتر گذاشتند و اکنون بعد از دو فصل به همراه سپیدرود به لیگ یک سقوط می‌کنند. این چند نفر به عنوان بازیکن بومی لیگ یک و لیگ برتر را تجربه کردند و اکنون دوباره باید در لیگ یک شرکت کنند.

دو خداحافظی لیگ برتری

سهیل حق شناس کاپیتان سپیدرود که سال‌ها پیراهن این تیم را برتن داشت از لیگ دو به لیگ برتر رسید و در هفته چهارم فصل گذشته در ورزشگاه عضدی رشت از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد. او در فصل گذشته به کادرفنی ملحق شد و تا پایان فصل جاری هم در کادر حضور داشت.

دیگر خداحافظی لیگ برتری سپیدرودی‌ها متعلق به حسین کعبی بود. او پس از چند سال دوری از دنیای حرفه‌ای به همراه سپیدرود در لیگ یک حضور داشت و فصل گذشته یکی از ارکان اصلی تشکیل دهنده ترکیب ثابت بود. او ابتدای فصل با خداداد عزیزی به چالش خورد و کنار گذاشته شد اما با بازگشت کریمی به تیم اضافه شد و در اواخر آذرماه گذشته کفش‌هایش را آویخت تا به کادرفنی کریمی اضافه شود.

خداحافظی با تیمی که قرار بود قطب جدید فوتبال ایران باشد

گزارش ویژه: خداحافظی بهاری با تیمی که قرار بود قطب فوتبال ایران شود

"سپیدرود قطب جدیدی را در فوتبال ما تشکیل خواهد داد، چون تیم ما بعد از پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی پرطرفدارترین تیم ایران است. امیدوارم با حمایت همین هواداران حرف‌های زیادی در لیگ برتر داشته باشیم. این تیم باید از لحاظ سخت‌افزاری، نفراتی و اقتصادی تقویت شود. یکی از نقاط ضعف استان گیلان نبود منابع اقتصادی است، مسئولان استان ما باید بدانند که برای شرکت در مسابقات باید منابع اقتصادی قوی‌تری داشته باشیم تا بازیکن و کادرفنی بدون دغدغه به مسائل فنی بپردازند."

دو سال از صحبت‌های علی نظر محمدی پس از تحمیل شکست به نساجی و صعود به لیگ برتر گذشت اما تمام مشکلات این تیم ریشه در چند جمله‌ای که مشاهده می‌کنید، داشت تا سقوط یکی ازتیم‌های محبوب به لیگ دسته اول رقم بخورد.

صعود و سقوط؛ شکست و پیروزی؛ اشک و لبخند و هزار ماجرای دیگر در این فوتبال و مستطیل سبز رخ داده و هر روز روی جدیدی از آن به دید مخاطبان ‌جلوه‌نما شده اما چیزی که مسلم است راه سپیدرود ادامه خواهد داشت؛ مشکلاتی که این تیم در سطح اول فوتبال ایران تجربه کرد شاید درس عبرتی برای مسئولان این استان باشد تا دیگر مسائل مالکیتی به راحتی با رویای هزاران طرفداران فوتبال که از حمایت این تیم ریشه دار گیلانی دست نکشیدند، بازی نکند. حالا دوباره باید منتظر ماند و دید که قرار است دست نشان در سپیدرود بماند یا اینکه با تغییر دوباره مالکیت اتفاق جدیدی برای این تیم رقم بخورد.

گزارش: کیوان پورباقری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز