خبرگزاری کار ایران

رویارویی سایپا و پیکان در دربی سکوت

جنگ خودروسازها؛ دربی بی‌اهمیت یا جذاب؟

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۸۷۳

نبرد پیکان - سایپا برخلاف تصور می‌تواند بازی مهم و جذابی باشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، رقابت‌های ورزشی بلاخص فوتبال در کشورهای مختلف دنیا معمولاً با استقبال مردمی همراه بوده و در این میان برخی از دیدارهای یک لیگ با توجه به قدرت و رقابت دو تیم می‌تواند جذاب‌تر از یک دیدار عادی باشد. نوع خالصی از رقابت‌ها که همیشه حساسیت بالایی دارد، بازی میان دو تیم همشهری است که اصطلاحاً به آن دربی یا شهرآورد گفته می‌شود.

دربی‌ها با توجه به همشهری بودن دو تیم و تقسیم جمعیت یک شهر به دو دسته که می‌توانند دوستان و نزدیکان یکدیگر باشند جذابیتی بیش از دیدار میان دو تیم از دو شهر مختلف دارد که به واسطه فاصله مکانی، کمتر شاهد رویارویی و تقابل هوادارانشان هستیم.

دربی میلان میان دو تیم اینتر و میلان، دربی رم میان رم و لاتزیو، دربی لندن میان چلسی، آرسنال و تاتنهام، دربی منچستر میان یونایتد و سیتی، دربی مادرید میان رئال و اتلتیکو، دربی مرسی ساید میان لیورپول و اورتون و... از جمله جذاب‌ترین دربی‌های فوتبال دنیا هستند و در کشور خودمان هم شهراورد بزرگ پایتخت میان استقلال و پرسپولیس که سرآمد همه دربی‌های ایرانی هستند و در کنار آن تقابل تراکتورسازی و ماشین سازی، نبرد سپاهان و ذوب آهن، دیدار فولاد و استقلال خوزستان از دیگر دربی‌های جذاب است که به واسطه پرطرفدار بودن تیم‌ها حساسیتی مضاعف از یک بازی معمولی دارند.

در این میان برخی تیم‌ها هم به دلیل حضور در شهرهای کوچکتر و کم طرفدارتر بودن اهمیت و حساسیت کمتری پیدا می‌کنند ولی شاید عجیب‌ترین دربی کشور ما میان دو تیم تهرانی غیرِ سرخابی باشد.

سایپا و پیکان که تیم‌هایی قدیمی و با قدمت در فوتبال تهران محسوب می‌شوند، به دلیل اقبال حداکثر فوتبالدوستان پایتخت به سرخابی‌ها، تقریباً طرفداری ندارند و هرگز طعم میزبانی به معنای واقعی و به وجد آوردن تیفوسی‌های روی سکو را نچشیده‌اند میزبانی برای آنها در بهترین حالت در یک ورزشگاه خالی و بدون حمایت از تیم حریف صورت گرفته است.

در دربی امروز دو تیم هم که در ورزشگاه شهر قدس و در ساعت 17 برگزار می‌شود نباید انتظار استقبال خوب مردمی را داشته باشیم و آنچه پیش بینی می‌شود یک دربی سرد و ساکت است که ممکن است کسل کننده و حوصله‌سربر باشد.

شرایط دو تیم هم اندک احتمال تزریق حساسیت به بازی را سلب کرده است چرا که دو تیم میانه جدولی نه شانس قهرمانی یا کسب سهمیه را دارند و نه خطر سقوط به طور جدی آنها را تهدید می‌کند و حضور در منطقه آرام جدول این بازی را کم اهمیت‌تر از همیشه جلوه می‌دهد ولی نگاه از زاویه‌ای دیگر به این بازی می‌تواند ثابت کند نبرد خودروسازان انقدرها هم بازی کم اهمیتی نیست.

سایپا و پیکان تنها دو تیم فوتبال نیستند و نامی که یدک می‌کشند نشان از پشتوانه آنها دارد که به دو غول خودروساز داخلی می‌رسد. سایپا و ایرانخودرو که مجموعاً روی هم 87 درصد بازار خودرو در ایران را در دست دارند و رقابتی دیرینه با یکدیگر دارند که حالا به میدان فوتبال هم کشیده می‌شود.

اگر روزگاری پیکانِ‌ ایرانخودرو اتومبیل محبوب طبقه متوسط جامعه بود حالا جایش را به پرایدِ تولید سایپا داده است و بیشترین فراوانی‌ را روی آسفالت‌های کف خیابان‌های تهران و دیگر شهرها دارد و البته با این وجود سهم ایرانخودرو در خیابان‌ها کمی بیشتر از سایپا است و 45 درصد از این 87 درصد را به خود اختصاص داده است.

سوای بحث فعالیت دو تولید کننده در صنعت خوردو، دلایل دیگری هم بر حساسیت این بازی وجود دارد. جایی که دو تیم هفته گذشته به مصاف سرخابی‌ها رفته بودند. سایپا برابر استقلال قرار گرفت و با دشت یک امتیاز از این دیدار به نوعی باعث دور شدن آبی‌های پایتخت از قهرمانی شد و در سوی دیگر پیکان علیرغم تلاش زیاد مقابل پرسپولیس و حتی گرفتن ضربه پنالتی این تیم نتوانست از شکست 2 بر صفر فرار کند. از طرف دیگر سایپا هفته آینده هم باید به مصاف پرسپولیس برود و انگیزه زیادی دارد تا با قرار گرفتن دربی خودروسازها در بین نبرد این تیم با سرخابی‌ها 3 امتیاز مهم و روحیه بخش کسب کند.

علی دایی روی نیمکت نارنجی‌پوشان و حسین فرکی روی نیمکت پیکانی‌ها در صدد پیاده کردن اندیشه‌های خود در زمین هستند و باید دید کدام یک موفق خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز