خبرگزاری کار ایران

از شکست اخلاقی تا دربی ال‌زنوزینو

بررسی حواشی فوتبال ایران در سال 97

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۴۹۱

حواشی فوتبال ایران در کنار قهرمانی‌ها و نتایجی که رقم می‌خورد جنجال‌های فراوانی را به دنبال داشت؛ سالی که با تنش بین برانکو و کی روش پیگیری می‌شد با صدرنشینی پرسپولیس به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، فوتبال ایران سال فراموش نشدنی را تجربه کرد. پرسپولیس برای دومین سال متوالی عنوان قهرمانی لیگ را به دست آورد و همچنین فینالیست آسیا شد؛ تیم ملی کشورمان با کارلوس کی روش برای دومین بار متوالی به جام جهانی صعود کرد؛ با شکست مقابل ژاپن از جام ملت‌های آسیا کنار رفتیم و استقلال تهران که روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرده بود با تنها دو امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس در صدر جدول سال را به پایان برد. در کنار تمامی این نتایج که در قاب تاریخ ماندگار خواهند بود، اتفاقات و حواشی رخ داده که از سال 97 به یاد خواهند ماند:

لفظ زشت مترجم برانکو در جشن قهرمانی

دقایقی بعد از کسب دومین قهرمانی متوالی در لیگ ایران با هدایت برانکو ایوانکوویچ، محسن مسلمان که طی فصل چالش‌های زیادی با سرمربی کروات داشت در صفحه شخصی اینستاگرامش، لحظاتی از جشن قهرمانی را به اشتراک می‌گذاشت که در این لحظه اصغر نیک سیرت، مترجم برانکو وارد کادر شد و لفظ زشتی را بکار برد که بسیاری از طرفداران فوتبال آن را به برانکو نسبت دادند که طی فصل با مسلمان که بیشتر نیمکت نشین بود مشکل داشت. نیک سیرت در این باره گفته بود:"پس از بازی زمانی که من از پله‌ها به بالا می رفتم به محسن مسلمان رسیدم و بدون این که متوجه شوم او در حال‌ پخش زنده اینستاگرام است، لفظی را به کار بردم که منظور من عملکرد خوب مسلمان در زمین بود. یعنی می‌خواستم به محسن بگویم در زمین ترکاندی که آن لفظ را به کار بردم اما متاسفانه پس از این اتفاقات در صفحات مجازی آن فیلم را پخش کردند و گفتند من این لفظ را خطاب برانکو به کار برده‌ام، چرا که گفته می‌شود برانکو مشکلاتی با مسلمان دارد که اگر این مشکلات وجود داشته باشد به من ارتباطی ندارد. من حتی به شوخی هم در مورد برانکو حرف بد نمی‌زنم."

ماجرای صعود نساجی و تبانی که خونه به خونه مطرح کرد

هفته آخر لیگ یک آبستن حوادث زیادی بود. نساجی و خونه به خونه برای صعود به لیگ برتر رقابت سنگینی داشتند و روی کاغذ شانس تیم بابلی برای صعود بسیار بیشتر بود. نساجی در تهران مقابل راه آهن به میدان رفت و خونه به خونه هم در بابل میزبان برق شیراز بود.

 قبل از هفته آخر درباره بعضی تماس‌ها شایعه زیاد بود. فدراسیون فوتبال هم اعلام کرد نگاه ویژه ای به مسابقات خواهد داشت. نساجی در ورزشگاه تختی تهران، هواداران خود را تا سر حد مرگ به وجد آورد. این تیم در نیمه اول سه گل و در نیمه دوم هم سه گل وارد دروازه راه آهن کرد. با این شش گل، تفاضل آنها دو گل بالاتر از خونه به خونه رفت. خونه به خونه هم در بازی سخت و دشوار با نتیجه دو بر یک به برتری رسید اما این کافی نبود و آنها از صعود به لیگ برتر بازماندند. برق شیراز که پیش از این مسابقه همه تصور داشتند با اختلاف از خونه به خونه شکست می‌خورد به رغم عملکرد چشمگیرش به مدت چند ساعت در رختکن ورزشگاه حبس بود و طرفداران با سنگ تمام شیشه‌های رختکن را شکستند. 

بعد از این بازی مسئولان خونه به خونه اعلام کردند بازیکنان راه آهن از سوی مسئولان نساجی شارژ مالی شدند تا نمایش ضعیفی داشته باشند و در نهایت راه صعود را هموار کنند. در این راستا یکی از بازیکنان راه آهن اعلام کرد که از سوی مدیران نساجی به دریافت 70 سکه پاداش دعوت شده و در مقابل باشگاه نساجی اعلام کرد که فرد مذکور هیچ سمتی در این تیم ندارد! پرونده شکایت مالک خونه به خونه به فدراسیون فوتبال رفت و آنها تصمیم نداشتند در فینال جام حذفی حضور پیدا کنند. خونه به خونه پس از کش و قوس فراوان در فینال مقابل استقلال حاضر شد و با اعلام فدراسیون فوتبال مستنداتی که باشگاه بابلی ارائه کرده بود کافی نبود تا نساجی بدون مشکل در مسابقات لیگ برتر شرکت کند.

کی روش - برانکو

این دو سرمربی آنقدر اظهار نظر و مصاحبه جنجالی در تقابل با رفتارهای طرف مقابل داشته‌اند که فوتبال سال 97 به راحتی تحت اختیار حواشی جنگ و دعوای این دو سرمربی بود که هرگاه از هر کدام آنها بابت توهین به دیگری سوال می‌شد، جواب این بود که شما کجا دیدید که من توهین کرده باشم! مشکل بزرگ بین این دو سرمربی از سال 1395 با دستور فدراسیون فوتبال شروع شد. در این نامه، درخواستی عجیب از باشگاه‌ها به آنها مطرح شد که طبق آن کلیه بازیکنان تیم ملی باید از تاریخ 16 خرداد 95 لغایت 30 خرداد 95 به مدت دو هفته به استراحت غیرفوتبالی می‌پرداختند و در تمرینات تیم‌‌های ملی و باشگاهی شرکت نمی‌کردند. برانکو همانند دیگر سرمربیان باشگاهی مخالف این طرح بود و برابر کی روش ایستاد. شکاف بین این دو سرمربی دقیقا از همین مقطع کلید خورد و رفته رفته بسیار شکل جدی‌تری به خود دید تا این در آستانه مسابقات جام ملت‌های که همه آماده کسب حداقل یک جام با سرمربی پرتغالی بودند، او در بیانیه‌ای اعلام کرد: آتش بس!

مشت‌های جنجالی دستیار کی روش

تیم فوتبال پرسپولیس توانست علیرغم مشکلاتی که در مسیر فینال لیگ قهرمانان با آن روبرو بود، در نهایت به نایب قهرمانی این رقابت‌ها دست یابد اما اتفاقی حاشیه‌ای در پایان این بازی رخ داده میگل لوپز مربی دروازه‌بانان تیم ملی ایران که یکی از حاضران در جایگاه ویژه استادیوم بود، پس از سوت پایان مسابقه و مسجل شدن قهرمانی کاشیما دست‌های خود را رو به آسمان مشت کرده و به انجام خوشحالی نیز پرداخته است. 

مهرداد مسعودی عضو کمیته‌ رسانه‌ای فیفا در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در این مورد گفته بود: جو حاکم در فوتبال کشور بسیار مسموم است و این اتفاق برای من اصلا قابل باور نیست. من به عنوان یک تماشاگر فوتبال ایران که بالغ بر 45 سال است که فوتبال را دنبال می‌کنم، این مسئله برایم قابل هضم نیست و نمی‌توانم باور کنم این شخص این حرکت را انجام داده است. چشم‌ها و گوش‌های من اشتباه نکرده است بلکه حرکت و عکس‌العمل آن شخص اشتباه بوده است. آن اتفاق و آن حرکت از جانب این شخص نشان‌دهنده‌ی پیام یک جریان مشخص است و من واقعا متاسفم که همچین اتفاقی را در ورزشگاهی دیدم که زمانی با خانواده‌ی خود به این ورزشگاه می‌آمدم و واقعا متاسفم برای این شرایطی که در فوتبال ما پیش آمده است. همکار قطری بنده از من پرسید که به آن فرد چه می‌گفتی که من برای او ماجرا را شرح دادم. وقتی همکار قطری من این اتفاق را متوجه شد بهت زده شده بود و باور نمی‌کرد که همچین اتفاقی افتاده است.

پرچم سفید و داستان آتش بس

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال در اولین مصاحبه خود پس از اعلام فهرست نهایی تیم ملی از تمام مخالفانش خواست تا برای سه هفته هم شده، اختلافات را کنار بگذارند و کنار تیم ملی باشند. در بخشی از این بیانیه آمده بود:"درخواست عاجزانه بنده این است آقایان برای سه هفته تمامی صحبت‌ها و تمام حرف‌ها را کنار بگذاریم و همراه تیم ملی باشیم. آیا اینقدر سخت است که به مدت سه هفته پرچم سفید صلح را در دست بگیریم و دست از تمام صحبت‌ها و تهمت‌ها برداریم. البته ما هوشیارانه می‌دانیم که چه افرادی می‌خواستند به منافع تیم ملی لطمه بزنند و قصد ایجاد دو دستگی داشتند. آقایان علی پروین، امیر قلعه نویی، جواد نکونام و مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، کریم باقری، علی دایی و فرهاد مجیدی افرادی هستند که باید در کنار تیم ملی باشند و ثابت کنیم همه در کنار هم هستیم."

بانوان تماشاگر فینال لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی

در سالی که گذشت و حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بسیار مورد توجه قرار داشت؛ این فینال لیگ قهرمانان آسیا بود که شاهد حضور پرشور تماشاگران بانو در ورزشگاه آزادی بود. جایگاه مناسبی در روزی که جیانی اینفانتینو در ورزشگاه آزادی حضور داشت برای بانوان تعبیه شد و آنها از نزدیک مسابقه تیم محبوبشان برای نماینده ژاپن را تماشا کردند.

پایان راه کی روش و ایران

اتفاقاتی که در همین گزارش خواندید بخش کوچکی از اتفاقاتی بود که بین کی روش و برانکو و البته حامیان دو طرف رخ داد. تیم ملی کشورمان در جام جام ملت‌های آسیا مقابل ژاپن شکست خورد؛ از دور مسابقات کنار رفت؛ قرارداد کی روش هم به پایان رسید و در نهایت او از تیم ملی جدا شد. 

کی روش طی حضور هشت ساله در فوتبال ایران موفق شد برای اولین مرتبه تیم ملی ایران را به دو جام جهانی پیاپی ببرد. در جام جهانی برزیل تیم ملی یک امتیاز گرفت ولی در جام جهانی روسیه برای اولین مرتبه تفاضل تیم ملی صفر شد و شاگردان کی روش توانستند 4 امتیاز کسب کنند. با این حال عدم موفقیت در جام ملت های 2015 که انتظار می رفت در جام ملت های آسیا 2019 جبران شود، موجبات پایان همکاری سرمربی تیم ملی را فراهم آورد؛ سرمربی‌ای که البته معتقد است میراثش تنها دو بار صعود متوالی به جام جهانی و کسب 5 امتیاز در دو دوره این مسابقات نیست و او توانسته زیرساخت های مناسب و یک تیم منسجم برای فوتبال ایران باقی بگذارد.

پک، میراث کی روش

تیم ملی فوتبال ایران برای آماده سازی پیش از مسابقات جام ملت‌های آسیا در ایران حضور داشت و ساختمان پک فرصت خوبی برای شاگردان کارلوس کی روش بود تا از امکانات آن استفاده کنند. کی روش گفته بود زمین تمرین کمپ تیم‌های ملی و همچنین ساختمان مجهز پک که در زمان سرمربیگری او در نیم ملی بنا شده است، میراث اوست. این اظهار نظر واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. حمید استیلی،‌ مدیر فنی تیم امید گفته بود کی روش اجازه نداده بازیکنان تیم امید از این کمپ استفاده کنند؛ میک مک درموت، دستیار کارلوس خطاب به استیلی اعلام کرد: به نظر میرسد آقای استیلی تیم ملی را با سیرک اشتباه گرفته است. اگر شما به دنبال استفاده از خرس برای سیرک هستید بهتر است خرس هایی که در میانمار جا گذاشته اید را استفاده کنید. کلمه‌ای که درموت مورد استفاده قرار داد تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها شد.

خداحافظی سردار آزمون

رضا قوچان نژاد، یکی از اعضای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 چند روز پس از حذف شاگردان کارلوس کی روش در مرحله گروهی در حالیکه در هر سه بازی نیمکت نشین بود با انتشار متنی در اینستاگرام شخصی‌اش از تیم ملی خداحافظی کرد. ساعاتی پس از او سردار آزمون، مهاجم جوان تیم ملی هم اعلام کرد که از حضور در تیم ملی فوتبال ایران منصرف شده است! تیم ملی فوتبال ایران بلافاصله پس از حذف در مرحله گروهی جام جهانی روسیه با حواشی بسیار پررنگی مواجه شد؛ ابتدا کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی، جنگی رسانه‌ای با باشگاه‌ها و به ویژه ایوانکو برانکوویچ، سرمربی پرسپولیس به راه انداخت و بعد از آن بحث خداحافظی دو بازیکن از تیم ملی فوتبال ایران در فضای مجازی داغ شد. در حالیکه قوچان نژاد گل مهم تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی 2014 را به ثمر رسانده بود و به نظر می‌رسید خداحافظی‌اش مورد توجه ویژه قرار بگیرد اما به مهاجم خوش اخلاق در کنار حواشی که سردار آزمون داشت توجه لازمی نشد. آزمون در جام جهانی با انتقادات فراوانی رو به رو بود؛ عملکردش مناسب نبود و به همین خاطر پس از هجمه‌های سنگینی که علیه‌اش شکل گرفته بود اعلام کرد به دلیل بیماری مادرش دیگر تصمیم ندارد به تیم ملی برگردد. سه ماه بعد از این تصمیم آزمون به اردوی تیم ملی بازگشت و در جام ملت‌های آسیا با تیم ملی به امارات سفر کرد.

شکست تیم امید در بازی‌های آسیایی مقابل کره جنوبی

تیم ملی امید با شکست مقابل کره‌جنوبی از گردونه مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی خارج شد. در حالی که تیم ایران با بازیکنان زیر 21 سال به این مسابقات رفته بود، کره‌ای‌ها علاوه بر استفاده از بازیکنان زیر 23 سال، سه بازیکن بزرگسال خود که در جام جهانی 2018 روسیه حضور داشتند را به همراه داشت. شاگردان زلاتکو کرانچار که در مرحله مقدماتی با یک تساوی برابر عربستان، پیروزی برابر کره شمالی و شکست برابر میانمار به عنوان تیم اول راهی مرحله حذفی شده بودند، در این دیدار مغلوب کره جنوبی شدند تا از دور مسابقات کنار بروند. مسئولان تیم امید قبل از دیدار برابر میانمار تلاش زیادی کردند تا این تیم در گروه دوم شود و به کره جنوبی برخورد نکند اما در نهایت این اتفاق افتاد و کره جنوبی مثل خیلی از تورنمنت های مهم آسیا در این مرحله حریف فوتبال ایران شد. استیلی، مدیرفنی تیم امید درباره این اتفاق گفته بود:"در بازی با میانمار که آخرین بازی بود خواستیم به همه بازیکنان این زمان را بدهیم که بازی کنند. در فکر این بودیم به عنوان تیم دوم صعود کنیم چون مسیر هموارتر می‌شد و باید با بنگلادش بازی می‌کردیم. براین اساس برنامه‌ریزی کرده بودیم اما همه چیز تغییر کرد؛ عربستان در 10 تا 15 دقیقه2 گل دریافت کرد و بازی در نهایت 3 بر صفر شد و حسابی که برای بازی کرده بودیم از بین رفت."

اخراج اسدی از تیم امید

بازیکن جوان تیم امید که از سوی طرفداران پرسپولیس لقب فلینی را دریافت کرده بود در جریان مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا اتقاق فراموش نشدنی را رقم زد. در شرایطی که ساعت در جاکارتا سه بامداد را نشان می‌دهد، یک پست عجیب از سوی محمدامین اسدی منتشر می‌شود و دقایقی بعد فراگیر شده و در تمامی فضای مجازی درباره آن صحبت می‌شود. این بازیکن البته دقایقی بعد به دنبال برطرف کردن ماجرا و این ادعا که اکانتش هک شده است به توجیه آن می‌پردازد. هرچند خیلی دیر شده و کادرفنی و سرپرست تیم نیز به آن ورود می‌کند. تمامی اتفاقات باعث می‌شود تا حمید استیلی با اعلام اینکه این حواشی تکراری باعث اخراج محمد امین اسدی شده، عذر او را بخواهند و بلیت برگشت به تهران را برای او تهیه کنند. او به تهران برگشت و مدتی از تیم امید دور بود تا برای بازی‌های مقدماتی المپیک 2020 توکیو مجددا به اردوی شاگردان کرانچار برگردد.

ژاپن

برخلاف اینکه بازی حساس پرسپولیس و صعود تاریخی شاگردان برانکو ایوانکوویچ به فینال مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بسیار مورد توجه هواداران این تیم قرار داشت و این جدال با نماینده فوتبال ژاپن بازی بزرگی به شمار می‌آمد اما عواقب خوشی برای فوتبال ایران نداشت. شکست پرسپولیس در فینال به کاشیما آنتلرز سبب شد تا رقبای تیم قهرمان ایران به نشانه کری خوانی برای این تیم از اواسط آبانماه تا آخرین روزهای سال با پرچم ژاپن در ورزشگاه‌ها و بازی‌ها رو در رو با پرسپولیس استفاده کنند. 

ایران و ژاپن

حالا هفته‌ها از شکست پرسپولیس مقابل کاشیما می‌گذشت و تیم ملی ما بعد از نمایش مناسب در مرحله گروهی و حذفی جام ملت‌های آسیا ژاپن را پیش رو داشت تا به فینال برسد. تمام آروزها با اعتراض بدموقع به داور مسابقه و دریافت یک گل در دقیقه 56 به چالش کشیده شد. تمام بازیکنان اعتراض شدید به داور داشته و در ادامه روند مسابقه هم چنین رویه‌ای داشتند تا در نهایت به قول معروف در کنار اینکه سه بر صفر شکست خوردیم و نتیجه بازی را واگذار کردیم؛ اخلاق را هم باختیم. با تیمی که همیشه تماشاگران به تمیز کردن سکوهای ورزشگاه و بازیکنانش به مرتب کردن رختکن بعد از هر مسابقه معروف هستند در دقایق پایانی مسابقه به یک درگیری عجیب رسیدیم تا هفته‌ها رسانه‌های ژاپنی به این اتفاق بپردازند.

درگیری بازیکنان و مربیان پرسپولیس و سایپا

پایان بازی هفته ششم بین این دو تیم با حاشیه و جنجال زیادی رو به رو بود. عجیب‌ترین درگیری بین بازیکنان دو تیم در سالی که گذشت به همین مسابقه مربوط می‌شود. در دقایق پایانی بازی که در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید تکل خشنی روی پای سیدجلال حسینی صورت گرفت. اعتراض کاپیتان پرسپولیس به داور تنش‌ها را زیاد کرد و بازیکنان دو تیم با یکدیگر درگیری لفظی داشتند؛ این درگیری لفظی در راه خروج از زمین مسابقه ادامه داشت و در نهایت در تونل ورزشگاه تختی و عدم روشنایی برخوردهای زیادی بین طرفین صورت گرفت. گفته می‌شد رادوشوویچ، سنگربان کروات پرسپولیس به علی دایی توهین کرده که سرمربی سایپا چنین موضوعی را تکذیب کرد. در نهایت با بررسی اتفاقاتی که عنوان شد بازیکنان خاطی دو تیم از سوی کمیته انضباطی جریمه شدند.

با ضربه سر حقیقی، بینی خطیر شکست!

روزهای ابتدایی ماه اسفند با یک خبر عجیب همراه بود. خبر رسید در دعوایی که در مجموعه انقلاب رخ داد، بینی علیرضا خطیر، معاون حقوقی باشگاه استقلال شکسته است! کمی بعد خطیر مصاحبه کرد و گفت در این ماجرا اصلا نقشی نداشته است. او گفت هیچ چیز به حقیقی نگفت و گلر سابق تیم ملی با سر زد و دماغش را شکست. ماجرا از این قرار بود که برای هماهنگی و برقراری امکانات اولیه جهت فراهم سازی زمین تمرین مجموعه انقلاب که قرار بود بازیکنان استقلال از سال 98 به آنجا بروند، خطیر به مجموعه انقلاب می‌رود؛ حقیقی و مربی خصوصی‌اش که به صورت غیرقانونی و بدون این زمین در اجاره آنها باشد، مشغول به تمرین بودند. ابتدا مربی حقیقی به خطیر می‌گوید که محل را ترک کند و پس از اینکه معاون استقلال می‌گوید زمین در اجاره باشگاه است، سنگربان سابق تیم ملی به یکباره به خطیر حمله‌ور شده و با ضربه سر او بینی خطیر از 8 ناحیه مختلف می‌شکند. حقیقی بعدا در مصاحبه‌ای گفته بود که خطیر به مادرش توهین کرده که او چنین موضوعی را تکذیب کرد و در نهایت مشخص نشد وضعیت شکایت خطیر از این بازیکن به کجا ختم شد.

ستاره‌هایی که در مسیر لژیونرشدن استقلال و پرسپولیس را رها کردند

وحید امیری، صادقی محرمی و فرشاد احمدزاده سه بازیکن پرسپولیس و سیدمجید حسینی، امید ابراهیمی، سرور جپارف و مامه بابا تیام چهار بازیکن از استقلال تهران هستند که در پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال 97 جدایی هر یک از آنها سر و صدای زیادی به پا کرد. در روزهایی که پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم بود و برانکو ایوانکوویچ به ستاره‌های این تیم نیاز مبرمی داشت سه بازیکن برای لژیونر شدن سرخپوشان را ترک کردند. در تیم مقابل استقلال هم جپارف و تیام را به دلیل عدم توافق روی قیمت جدید از دست داد و حسینی و ابراهیمی هم تصمیم گرفتند لیگ قطر و ترکیه را به استقلال ترجیح بدهند.

گرو و نیومایر

این دو بازیکن هرگز فراموش نمی‌شوند. در روزهایی که استقلال به برد و بازیکنان تعیین کننده نیاز داشت، وینفرد شفر در تابستان با جدایی بازیکنانی که خواندید به الحاجی گرو و مارکوس نیومایر اعتماد کرد که آنها ابتدا اردوی آماده سازی ابتدای فصل را از دست دادند و سپس در ادامه مسابقات نتوانستند در حد انتظارات نمایش داشته باشند. در روزهای ابتدایی نقل و انتقالات زمستانی بود که باشگاه استقلال اعلام کرد که گرو و نویمایر دو بازیکنی بودند که در ابتدای فصل بنا به درخواست سرمربى تیم و جهت تقویت استقلال به تیم اضافه شدند اما بنابر دلایلی شرایط برای ادامه همکاری این دو بازیکن و باشگاه استقلال فراهم نبود و با فسخ قرارداد از جمع آبی پوشان جدا شدند.

مجوز قرارداد پاتوسی

آیاندا پاتوسی هافبک آفریقایی که در اواسط بهمن ماه با استقلال قرارداد بسته بود بعد از ثبت قراردادش در هیات فوتبال حسابی خبرساز شد. رسانه‌ها به نقل از مسوولان فدراسیون فوتبال از غیرقانونی بودن این بازیکن 26 ساله اهل آفریقای‌جنوبی خبر می‌دادند. پاتوسی هافبک باشگاه کیپ‌تاون‌سیتی در لیگ آفریقای‌جنوبی بود که با رضایت بنی مک‌کارتی- سرمربی مشهور این تیم- جدا شد و پیراهن استقلال را پوشید. در بحث بازیکنانی که از قاره آفریقا به لیگ ایران می‌آیند، قوانین متعددی وجود دارد. از جمله اینکه بازیکن باید در تیم ملی کشورش بازی کند و حداقل ظرف ۲ سال اخیر در یک دیدار حضور داشته باشد. پاتوسی طی نزدیک به دو هفته‌ای درگیر مشخص شدن این مسئله بود که در نهایت استعلام از سوی فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی رسید. فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در این باره گفته بود:"نکته مهمی که در پرونده پاتوسی به آن توجه نشده بود این است که هر فصل فوتبالی در کشورمان در 2 سال میلادی تداخل دارد و استعلام مربوط به 2 فصل گذشته ملاک عمل و تصمیم‌گیری است که مبنای محاسبه از ابتدای فصل لحاظ می شود نه از زمان ارسال درخواست. هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران نیز از سال 2018 میلادی آغاز شده به همین دلیل نیز سازمان لیگ فوتبال ایران در مکاتبه‌ای با دبیر کل محترم فدراسیون فوتبال درخواست کرد که سوابق ملی پاتوسی در تیم ملی آفریقای جنوبی در سال 2017-2016 نیز از فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی استعلام شود. طبق اعلام فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی پاتوسی در سال 2017-2016، در 4 بازی تیم ملی این کشور حضور داشته که در دو مسابقه نیز  به میدان رفته است. بنابراین روابط بین الملل فدراسیون فوتبال می‌تواند نسبت به درخواست ITC پاتوسی از فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی اقدام کند و در صورت رعایت تمامی موارد مقررات نقل و انتقالات پاتوسی منعی برای همراهی استقلال در لیگ برتر ندارد."

پاتوسی در نهایت مجوز حضور در لیگ برتر را کسب کرد و در لیگ قهرمانان آسیا هم برای آبی پوشان به میدان رفت.

آنتونی استوکس

همین نام و خانوادگی برای علاقه مندان به فوتبال مشروح کل ماجراست. مهاجم ایرلندی که در ابتدای فصل با سابقه خوب یکی از قراردادهای گران قیمت فوتبال ایران را با تراکتورسازی امضا کرد و پیراهن این تیم را پوشید، توانست بازی های خوبی نیز انجام دهد و 8 گل به ثمر رساند. استوکس اما بعد از بازی تراکتورسازی و ذوب آهن برای مرخصی از ایران رفت و با تاخیر چند روزه برگشت. تاخیر او در ورود به ایران حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و حتی با وجود برگشتن قبل از بازی با پرسپولیس نام او در فهرست 18 نفره تراکتور قرار نگرفت. جلسه کمیته انضباطی باشگاه تشکیل شد؛ تصمیم به قطع همکاری با استوکس اعلام شد تا او مجددا به ایرلند سفر کند. بعد از چند هفته محمد تقوی، سرمربی وقت تراکتورسازی در انگلیس با استوکس دیدار داشت؛ او از ابتدای نیم فصل دوم به تیم برگشت و با حواشی که در رابطه با همسر سابقش داشت، مجددا پیراهن سرخ تبریزی‌ها را برتن کرد.

تنش در ورزشگاه‌ها

اواخر فصل گذشته پرسپولیس در اهواز میهمان استقلال خوزستان بود. پیش از آغاز این مسابقه اتوبوس بازیکنان پرسپولیس مورد حمله و سنگ پراکنی قرار گرفت و در جریان مسابقه هم تماشاگرانی پرسپولیسی با همین اتفاق روی سکوها مواجه بودند. پیش از این بازی درگیری شدیدی بین طرفداران پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه آزادی و یادگار امام رخ داده بود. بازی‌های فصل جدید هم با چنین پدیده‌ای رو به رو بود؛ استقلال در هفته سوم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی میزبان تراکتورسازی تبریز بود. تماشاگران هر دو تیم برخورد عجیبی با یکدیگر داشتند و حتی یک لحظه بدون اینکه به جریان مسابقه توجه داشته باشند به تخریب سکوهای ورزشگاه مشغول بودند. از این قبیل اتفاق‌ها در فوتبال ما طی سالی که گذشت بسیار بود و امیدواریم ریشه چنین رفتارهایی در محلی که تنها باید از تماشای فوتبال لذت برد، جلوگیری شود.

فغانی از نگاه قلعه نویی: قلدرخان!

سپاهان مدعی قهرمانی در ورزشگاه نقش جهان به مصاف پرسپولیس رفت. این بازی بین دو تیم مدعی در کسب قهرمانی لیگ هجدهم با تساوی یک بر یک در پایان یک مسابقه جنجالی به پایان رسید. شاگردان برانکو ایوانکوویچ در حالیکه بازی با نتیجه یک بر صفر به سود طلایی پوشان دنبال می‌شد با یک ضربه پنالتی موفق شدند دست خالی اصفهان را ترک نکنند. او اعلام کرد داوری برتری را از تیم او گرفت و علیه تیمش ناعدالتی صورت گرفته است. قلعه نویی در صحبت‌هایی که با رادیو انجام داده بود، گفت:"به نظرم این آقا(علیرضا فغانی) یک خودشیفتگی کاذب پیدا کرده و از بالا به پایین به همه تیم های فوتبال، بازیکنان و مربیان نگاه می کند. خودش را قلدرخانِ فوتبال ایران می داند. هیچ کس هم جرات ندارد به او بگوید بالای چشمت ابرو است."

البته این تنها جبهه‌گیری قلعه نویی علیه داوران لیگ برتر نبود. سرمربی مطرح لیگ برتر پس از تساوی تیمش در بازی هفته بیست و دوم لیگ برتر پس از نزدیک به دوماه سکوت در نشست خبری حضور یافت و اعلام کرد که چهار داور مسبب از دست رفتن دست کم سه قهرمانی لیگ برتر برای تیم‌های تحت هدایت او شدند. صحبت‌های قلعه نویی بازتاب فراوانی داشت و اسامی داورانی که او مطرح کرد به این قضیه واکنش نشان دادند.

استقلال و پرسپولیس علیه هم به خاطر داوری

در بازی پایانی نیم فصل اول لیگ برتر استقلال میزبان پدیده مشهد بود و در یک بازی بحث برانگیز از نظر تصمیمات داوری در نهایت آبی پوشان به تساوی بدون گل بسنده کردند. در پایان این مسابقه، بازیکنان اعلام کردند که دیگر تاب ندارند که مشکلات و قضاوت‌های عجیب را تماشا کرده و سکوت کنند. آنها برای اعتراض به وضعیت موجود با کنایه پرسپولیس را مثال زدند که آنها اغلب از داوری سود برده و مانند بازیکنان این تیم نیستند که اگر مشکلی باشد سکوت کنند. همین اظهار نظر باعث شد تا کارشناسان نتایج هفته‌های گذشته را بررسی کنند تا مشخص شود کدام تیم بیشتر یا کمتر از نحوه قضاوت‌‌ها متضرر شده است.

ماجرای تکان دهنده مرگ نوجوان‌های یزدی در گرجستان

32 بازیکن عضو مدرسه فوتبال آرمان کویر در قالب دو گروه 20 و 12 نفره به همراه توری گردشگری و به بهانه برگزاری اردو در گرجستان در اواسط مردادماه راهی این کشور شدند، اما در اتفاقی تلخ 2 نفر ازاعضای این مدرسه فوتبال در رودخانه ای در گرجستان غرق شدند. محمدحسین ورمزیار و امیرمحمد کاربخش دو کودکی هستند که در این حادثه جان خود را از دست دادند. 

شرط بندی عجیب در لیگ دو

در برنامه نود آیتمی پخش شد که متاسفانه از تبانی تیم‌ها در فوتبال حکایت داشت. در یکی از این صحنه‌ها برخی بازیکنان تیم دسته دومی شهدای بابلسر عمدا تن به کرنر می‌دادند تا راه گلزنی برای حریف باز شود و در واقع کم کاری کردند تا تیم حریف نتیجه گیری کند. این کمکاری سبب می‌شد تا از طریق سایت‌های پیش بینی پولی دریافت کنند و از این طریق درآمدزایی داشته باشند. پس از مطرح شدن این ماجرا از سوی مدیرعامل باشگاه بازیکنان خاطی اخراج شدند.

دربی تبریز و داستان میزبانی تیم‌های زنوزی

تیم‌‌های فوتبال تراکتورسازی و ماشین‌سازی از هفته بیست‌و‌یکم لیگ برتر باشگاه‌های کشور از ساعت 16 در ورزشگاه یادگار امام به مصاف هم رفتند. دربی تبریز در نیم فصل دوم لیگ هجدهم با نتیجه دو بر صفر به سود سرخپوشان به پایان رسید. در این مسابقه که اشکان دژاگه و آنتونی استوکس گلزنی کردند سه امتیاز اهمیت بسزایی داشت. تراکتور که در مسیر قهرمانی قرار دارد در حالی به این سه امتیاز رسید که مالکیتش به همراه حریفش در دربی تبریز در دستان فردی به اسم محمدرضا زنوزی است. این مالک متمول که روز قبل از بازی با تغییر محل مسابقه از ورزشگاه بنیان دیزل سوژه شده بود فعالیتش مبهم است. علی خطیر، معاون حقوقی باشگاه استقلال پس از این بازی بندی از اساسنامه فیفا را منتشر کرد و کنایه‌ای به زنوزی داشت که فوتبال پاک را فراموش کرده است. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال حضور بیش از یک باشگاه با یک مالک در یک سطح لیگی ممنوع است و مالک ضمن دارا بودن یک باشگاه باید سهامش را در باشگاه دیگر به کم‌تر از ۵۰ درصد برساند تا بتواند در آن سطح لیگ فعالیتش را ادامه دهد. موردی که در خصوص محمدرضا زنوزی و مالکیتش بر دو باشگاه تراکتورسازی و ماشین سازی صدق نمی‌کند و او، مالک بی‌چون و چرا هر دو باشگاه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز