خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه زنان روستایی و عشایر معاونت امور زنان ریاست جمهوری در گفتگو با ایلنا؛

اقدامی برای ورزش زنان روستایی و عشایر انجام نشده است/ وزارت ورزش باید برای ورزش زنان روستایی برنامه‌ریزی کند/ هیچ فضایی به صورت ساختارمند برای ورزش زنان روستایی تخصیص داده نشده است

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۹۵۹

برای زنان روستایی و عشایر تفریح و سرگرمی تعریف نشده و اقدامی برای ورزش زنان روستاهها و عشایر انجام نگرفته است. این خلاصه گلایه‌های پریچهر سلطانی در گفتگو با ایلنا است.

به گزارش ایلنا، دبیر کارگروه زنان روستایی و عشایر و مناطق محروم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است خانم‌های روستایی اصلا تفریح و سرگرمی ندارند و چنین چیزی برای زنان روستایی تعریف نشده است در صورتی که وجود این آیتم می‌تواند از نظر روحی برای آنها اتفاق ویژه‌ای باشد.

پریچهر سلطانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در این مورد اظهار داشت: اصلا اقدامی در زمینه ورزش بانوان در روستاها انجام نشده است، بیایند اعلام کنند برای ورزش زنان روستایی و عشایر چه اقداماتی انجام داده‌اند. در حال حاضر بسیاری از دختران روستایی ما که می‌خواهند یک ورزش را به صورت حرفه‌ای انجام دهند مجبورند به مراکز استانها مهاجرت کنند تازه اگر امکاناتش را داشته باشند تا بتوانند در مسابقات شرکت کنند.

وی افزود: وقتی ما در برنامه ششم توسعه از عدالت جنسیتی در تمام ابعاد  صحبت می‌کنیم یعنی باید به همه اقشار اعم از روستایی، عشایر، شهری و ...توجه کنیم، یعنی باید زمینه‌یابی کرد و دید وضعیت ما چگونه است و کجا قرار داریم.

اقدامی برای ورزش زنان روستایی و عشایر انجام نشده است/  وزارت ورزش باید برای ورزش زنان روستایی برنامه‌ریزی کند/ هیچ فضایی به صورت ساختارمند برای ورزش زنان روستایی تخصیص داده نشده است

سلطانی گفت: وقتی بحث از زنان روستایی و عشایر و ورزش آنها می‌شود، بسیاری معتقدند زنان در روستاها مدام راه می‌روند و همیشه در حال کار کردن هستند، در حالیکه این ورزشی که به صورت منظم دنبال شود و بتوان نام آن را ورزش کردن گذاشت نیست. ما هیچ فضایی را نمی‌بینیم که دقیقا مشخص و ساختارمند برای ورزش زنان روستایی و عشایر تخصیص داده شده باشد.

وی افزود: برگزاری مسابقات بومی و محلی در روستاها مانند این است که در برنامه باشد که سالی یکبار یک نمایش اجرا کنیم، برنامه‌هایی را می‌گذارند که در روستاها چه ورزش‌هایی هست و چه کسانی این ورزشها را بلد هستند و بیاید مسابقه دهند، این مسئله ربطی به ورزش زنان در روستاها ندارد، ورزش یعنی در روستاها بتوانند در هفته حداقل مثلا سه روز را مشخص کنند که خانم‌ها بروند و در این اماکن ورزش کنند.

سلطانی تاکید کرد: آنچه مسلم است نه در همه اما در بسیاری روستاها در دبیرستانها و مدارس راهنمایی احتمالا سالنهای ورزشی ساخته شده که همان‌ها اگر درست مدیریت شوند می‌توان تا حدی به این مسئله رسیدگی کرد. ما نمی‌گوییم بروند فضای مجزا بسازند، باید فضاهای موجود استفاده و مدیریت شوند و همچنین فرهنگ‌سازی شود تا دختران و زنان روستایی ما بتوانند از این اماکن استفاده کنند.

سلطانی گفت: ما وظیفه داریم برای بالا بردن اعتماد به‌نفس، کاهش افسردگی، پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، ایجاد نشاط و شادابی، آماده کار بودن و رویارویی زنان با مسائل و مشکلات ورزش زنان را در روستاها جدی بگیریم.

اقدامی برای ورزش زنان روستایی و عشایر انجام نشده است/  وزارت ورزش باید برای ورزش زنان روستایی برنامه‌ریزی کند/ هیچ فضایی به صورت ساختارمند برای ورزش زنان روستایی تخصیص داده نشده است

سلطانی اظهار داشت: وزارت ورزش باید برای زنان روستایی برنامه‌ریزی کند، سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها هم موظف است از طریق دهیاری‌ها برای ورزش بانوان روستایی برنامه‌ بریزد و باید سیستماتیک عمل شود. همه آنهایی که وظیفه دارند اعم از وزرات ورزش، وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد و شورای فرهنگ عمومی در بحث فرهنگ‌سازی و ...همگی باید شرایط را فراهم کنند و کمک کنند تا برای ورزش زنان روستایی و عشایر اقدامات مناسبی انجام شود.

وی در پایان تاکید کرد: آرزو می‌کنم به زودی مسئولان ما در وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور، سازمان دهیاریها، وزارت ارشاد و همه دستگاه‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند و اقدامات خوبی را هم انجام داده‌اند، زنان روستایی را ببینند. ما ناگزیر هستیم در برنامه‌ریزی‌هایمان جنسیتی نگاه کنیم تا عدالت جنسیتی که در برنامه ششم توسعه هم بر آن تاکید شده است تحقق یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز