خبرگزاری کار ایران

کی روش و موریاسو؛ اولین جنگ

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۸۳۶

تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا امروز و از ساعت 17:30 به مصاف ژاپن یکی از مهمترین رقبای آسیایی‌اش می‌رود.

به گزارش ایلنا، تیم ملی ایران در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا امروز و از ساعت 17:30 به مصاف ژاپن یکی از مهمترین رقبای آسیایی‌اش می‌رود. جدال تیم‌های ملی ایران و ژاپن از اوایل دهه پنجاه میلادی و اواخر دهه بیست هجری شمسی آغاز و تا امروز ادامه داشته است.

دوئل در دهه‌ها

دو تیم در همان اواخر دهه بیست دو بار و در بازی‌های آسیایی دهلی نو با هم بازی کردند. در دهه سی هیچ مسابقه‌ای بین ایران و ژاپن برگزار نشد اما در دهه چهل دو تیم دو  بازی در بازی‌های آسیایی 1966 بانکوک انجام دادند. نکته جالب اینجاست که این دو تیم در دهه پنجاه هجری شمسی هیچ مسابقه‌ای با هم ندادند اما در دهه شصت ایران و ژاپن 5 بار با هم دیدار کردند.

در دهه هفتاد نیز دو تیم بازی‌های نسبتا زیادی انجام دادند و در چهار مسابقه به مصاف هم رفتند. در دهه هشتاد نیز دو تیم سه بازی مقابل هم برگزار کردند. از زمان حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی ایران و از ابتدای دهه نود تا امروز ایران و ژاپن تنها یک بار با هم مسابقه داده‌اند که این بازی دوستانه در تهران با نتیجه یک - یک به پایان رسید.

هم سن و سال‌ها

دو تیم ایران و ژاپن از نظر میانگین سنی بسیار به هم نزدیک هستند و میانگین سنی تقریبا برابری دارند. میانگین سنی تیم ملی ایران 7/27 سال و میانگین سنی تیم ژاپن 6/27 سال است.

مربی ایران یک - مربی ژاپن صفر

کارلوس کی‌روش از زمان حضورش در تیم ملی ایران یک بار مقابل تیم ملی ژاپن قرار گرفته است اما موریاسو به عنوان سرمربی تیم ملی ژاپن برای اولین بار در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها به مصاف تیم ملی ایران خواهد رفت.

بهترین گلزن؛ علی دایی

علی دایی با 4 گلی که در بازی‌های رودررو برابر ژاپن به ثمر رسانده بهترین عملکرد را در میان بازیکنان ایرانی مقابل تیم ملی ژاپن دارد. وحید هاشمیان و مهدی قلی مسعود انصاری مهاجم قدیمی فوتبال ایران نیز هرکدام دوبار دروازه ژاپن را باز کرده‌اند. مهدی ترابی، خداداد عزیزی، رضا حسن‌زاده، صمد مرفاوی، فرشاد پیوس، سید مهدی ابطحی، ناصر محمدخانی، حمید شیرزادگان، فریبرز اسماعیلی و مسعود برومند دیگر گلزنان ایران در برابر ژاپن هستند.

کی‌روش و موریاسو

کارلوس کی‌روش از 4 آپریل سال 2011 هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفته و در 98 بازی 59 برد، 27 مساوی و 12 شکست کسب کرده است. او در این زمان 20/60 درصد بازی‌هایش را با پیروزی پشت سر گذاشته است.

هاجیمه موریاسو سرمربی تیم ملی ژاپن از آگوست سال 2018 به عنوان سرمربی تیم ملی ژاپن انتخاب شد و در 10 مسابقه‌ای که روی نیمکت سامورایی‌های آبی نشسته 9 برد و یک مساوی کسب کرده است. تنها مساوی او برابر تیم ملی ونزوئلا بوده است. او در 90 درصد بازی‌هایی که هدایت ژاپن را به عهده داشته برنده شده و از این نظر آمار بهتری از کی‌‌روش دارد اما یادمان نرود که کی‌روش هشت سال است که مربی تیم ملی ایران است و بازی‌های به مراتب بیشتری را انجام داده است. نکته قابل توجه اینجاست که میانگین امتیازات کی‌‌روش در تمام سال‌های مربیگری‌اش 80/1 امتیاز و موریاسو 72/1 امتیاز در هر بازی است.

افتخارات و پیروزی‌ها

کارلوس کی‌روش به عنوان مربی 4 بار حضور در جام جهانی را تجربه کرده و از این نظر یکی از رکوردداران فوتبال جهان است. موریاسو اما به عنوان مربی هنوز هیچ جام جهانی را تجربه نکرده است.

کی‌روش دو بار قهرمان جوانان جهان در سال‌های 1989 و 1991 و یک بار هم قهرمان زیر 16 ساله‌های اروپا با تیم ملی پرتغال شده است. او یک نایب قهرمانی با ناگویا گرامپوس  در جام آسیا 97-96 و یک قهرمانی در سوپرجام اسپانیا 2003 را در کارنامه‌اش دارد. 

هاجیمه موریاسو سرمربی پنجاه ساله ژاپن که به عنوان بازیکن مقام قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 1992 را به دست آورده، سه عنوان قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های ژاپن و جی لیگ را در سال های 2012 ، 2013 و 2015 به دست آورد. او دو سوپرجام ژاپن را در سال‌های 2013 و 2014 و یک مقام سوم باشگاه‌های جهان در سال 2015 را در کارنامه‌اش دارد. موریاسو همچنین در سال 2018 همراه تیم زیر 23 سال ژاپن مدال نقره بازی‌های آسیایی را به دست آورد.

باارزش‌ترین بازیکنان؛ جهانبخش و موتو

علیرضا جهانبخش وینگر راست سرعتی تیم برایتون انگلستان با ارزشی حدود 20/16 میلیون پوند با ارزش‌ترین بازیکن تیم ملی ایران تا این زمان از بازی‌های جام ملت‌ها به حساب می‌آید. در تیم ژاپن اما یوشینوری موتو مهاجم مرکزی 26 ساله تیم نیوکاسل باارزش حدود 9 میلیون پوند بهترین بازیکن این تیم به حساب می‌آید.

بهترین گلزنان؛ سردار و اوساکو

سردار آزمون با زدن 4 گل در مسابقات جام ملت‌های آسیا در کنار علی مبخوت اماراتی مهمترین تعقیب‌کننده‌های المعز علی آقای گل قطری مسابقات است. آزمون بهترین گلزن تیم ملی ایران هم هست اما بهترین گلزن تیم ملی ژاپن تا این زمان از بازی‌ها وویا اوساکو مهاجم تیم وردربرمن آلمان است که دو گل برای ژاپنی‌ها به ثمر رسانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز