خبرگزاری کار ایران

زمان ثابت کرد؛ پیش‌بینی ژاوی جانبدارانه نبود

یک گام دیگر نزدیک به شعبده پیش بینی ژاوی؛ ایران- قطر در فینال

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۷۴۰

ژاوی را می‌توان یکی از پیشگوهای بزرگ سطح آسیا دانست.

به گزارش ایلنا، جام ملت‌های آسیا به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و تیم‌های ایران، ژاپن، قطر و امارات به مرحله نیمه‌نهایی این مسابقات راه پیدا کرده‌اند.

ژاوی هرناندز را می‌توان پیشگوی بزرگ جام ملت‌های آسیا 2019 امارات معرفی کرد. ستاره اسپانیایی وقتی پیش از رقابت‌ها، پیش‌بینی کامل خود از تیم‌های صعود کننده در هر مرحله را در برنامه تلویزیونی بیان کرد خیلی‌ها او را به جانبداری از قطر متهم کردند اما با مشخص شدن تیم‌های مرحله نیمه‌نهایی هوشمندی وی بار دیگر برای همگان به اثبات رسید. آن روز شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد روزی بتوان جدولی که او از تیم‌های صعود‌‌‌کننده ترسیم کرده را با واقعیتی که رخ می‌دهد، مطابقت داد. حالا اما بعد از درست بودن پیشگویی‌های ژاوی درباره صعود‌کنندگان به مرحله یک هشتم و یک چهارم نهایی و همچنین نیمه‌نهایی می‌توانیم جدول پیش‌بینی‌های او را مقابل خود قرار دهیم و ببینیم از اینجا به بعد کدام یک درست از آب در می‌آید؟

چهار روز مانده به آغاز جام ملت‌های آسیا، ژاوی هرناندز در یک برنامه تلویزیونی قطری حاضر شد و تیم‌های صعود کننده در هر مرحله و قهرمان جام را پیش‌بینی کرد. حالا که مرحله یک چهارمنهایی تمام شده و تیم‌های راه یافته به نیمه‌نهایی را با پیش‌بینی ژاوی مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم او پیش از این 7 تیم از 8 تیم باقی‌مانده در جام، در پایان مرحله یک هشتم نهایی را درست پیش‌بینی کرده بود. پیش‌بینی ژاوی از اول و دوم شدن این 7 تیم و نحوه صعودشان و تیم‌هایی که در این مرحله رو در روی یکدیگر ایستاده‌اند هم در کمال تعجب درست بود.

از جمله پیش‌بینی‌های ژاوی که کاملاً درست از آب درآمده‌اند این بود که او گفته بود ژاپن با عربستان رو در رو می‌شود و در این مسابقه پیروز می‌شود. عراق و قطر به مصاف یکدیگر می‌روند و قطر برنده این بازی خواهد بود. استرالیا حریف ازبکستان می‌شود و این تیم را شکست می‌دهد.

او صعود ایران، امارات و کره‌جنوبی را هم به درستی پیش‌بینی کرده بود و تنها در پیش‌بینی حریفان این سه تیم اشتباه کرده بود. گفته بود ایران در یک هشتم نهایی با لبنان بازی می‌کند که در واقعیت عمان حریف ایران در این مرحله بود. براساس پیش‌بینی ژاوی کره جنوبی هم باید با عمان بازی می‌کرد که در واقعیت کره به مصاف بحرین رفت. حریف امارات هم بر اساس پیش‌بینی ژاوی یمن بود که در واقعیت قرقیزستان تیمی بود که مقابل امارات بازی کرد.

تنها مسابقه‌ای که از پایه نادرست پیش‌بینی شده بود، این بود که ژاوی پیش‌بینی کرده بود سوریه و بحرین با هم رو به رو می‌شوند و سوریه یکی از تیم‌های یک هشتم نهایی خواهد بود اما در واقع اردن رو در روی ویتنام قرار گرفت و ویتنام پیروز بازی شد.

با این حساب ژاوی 7 تیم از 8 تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی را به درستی پیش‌بینی کرده و بعید نیست که پیش‌بینی‌های بعدی او هم با همین درصد بالا درست از آب درآید.

براساس پیش‌بینی ژاوی در این مرحله ایران، چین را شکست می‌دهد و به نیمه نهایی رقابت‌ها صعود می‌کند. درست است که او حریف ژاپن در این مرحله را سوریه پیش‌بینی کرده بود اما در نهایت گفته بود که این ژاپن است که حریف خود را در یک چهارم نهایی می‌برد و به نیمه نهایی می‌رسد تا ایران و ژاپن رقبای یکدیگر در نیمه نهایی باشند. ژاوی البته پیش‌بینی کرده که در نیمه نهایی ژاپن موفق به شکست ایران می‌شود و یک پای فینال خواهد بود.

از طرف دیگر مطابق با پیش‌بینی ژاوی، قطر در یک چهارم نهایی کره‌جنوبی را شکست می‌دهد و راهی نیمه نهایی جام ملت‌ها می‌شود. در بازی دیگر امارات و استرالیا به مصاف یکدیگر می‌روند و استرالیا تیم راه‌یافته به نیمه نهایی خواهد بود. در نیمه نهایی هم قطر، استرالیا را شکست می‌دهد تا در فینال به مصاف ژاپن برود. پیش‌بینی ژاوی از نتیجه بازی فینال هم با پیروزی و قهرمانی قطر در جام ملت‌های آسیا به پایان می‌رسید.

آن زمان که ژاوی در شبکه الکاس قطر حاضر شد و این پیش‌بینی از قول او روی ال‌سی‌دی استودیو نمایش داده شد، خیلی‌ها صرفاً به چشم یک پیش‌بینی کارشناسانه به آن نگاه می‌کردند. شاید حتی با کمی بدبینی می‌شد پیش‌بینی‌اش درباره قهرمانی قطر را تحت تأثیر حضورش در تیم السد و زندگی در قطر دانست. حالا اما درست بودن پیش‌بینی‌های او تا این مرحله از رقابت‌ها، نکته جالب و قابل توجهی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

شاید قیاس بی‌رحمانه‌ای باشد اما برای تورنمنتی که برخلاف رقابت‌های جام جهانی، هیچ اختاپوس و لاک‌پشتی برای پیش‌بینی‌های دقیق بازی‌ها و داغ شدن تفریحات اینچنینی ندارد، توجه به پیشگویی‌های ژاوی و درست بودن نزدیک به 90 درصد آن تا این مرحله از رقابت‌ها چندان خالی از لطف نیست.

البته که ژاوی نظراتش درباره تیم‌های صعودکننده از هر مرحله را با استناد به یکسری منطق‌ فوتبالی بیان کرده و همه اینها آنقدرها هم بی‌پایه و اساس نبوده است. همان منطقی که کارلوس کی‌روش را هم مجاب کرده که در تمام این مدت تنها از حضور تیمش در نیمه نهایی با اطمینان صحبت کند، نه قهرمانی!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز