خبرگزاری کار ایران

زلاتکو کرانچار:

من به این نسل با استعداد ایمان دارم / شاید این آخرین فرصت حضور فوتبال در المپیک باشد

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۳۳۹

سرمربی تیم امید کشورمان از شرایط آماده‌سازی این تیم صحبت کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، دور جدید تمرینات تیم امید از 24 آذر آغاز شده و شاگردان کرانچار جهت انجام یک اردوی آماده‌سازی و برگزاری دو مسابقه برابر سوریه وارد جزیره کیش شدند. کرانچار سرمربی تیم امید ایران معتقد است نسل فعلی حاضر در تیم امید تمامی مراحل و مدارج را به خوبی طی کرده و تیمی شایسته برای شکستن طلسم صعود به المپیک است.

* آقای کرانچار در این اردو و خصوصا دو مسابقه برابر سوریه چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

طبیعتا هر اردویی اهداف خاص خودش را دارد. ما بعد از بازی‌های آسیایی تا امروز 3 اردو را برگزار کردیم با یک هدف مشخص و آن هم برگزاری بازی‌های تدارکاتی مناسب بود. در اردوی اول متاسفانه نتوانستیم بازی‌های خوبی داشته باشیم در حالی که قرار بود عراقی‌ها دعوت ما را قبول کنند اما فکر می‌کنم به دلیل احتمال تقابل با تیم ما در آخرین مهلت منصرف شدند. با این وجود شرایط در اردوهای بعدی بهتر شد و حالا می‌بینیم که برنامه بسیار خوبی داریم هدف این است که در بازی‌های تدارکاتی به انسجام تیمی برسیم و به آن آمادگی مورد نظرمان برسیم. متاسفانه بعضی از بازیکنان ما در باشگاههای خودشان فرصت کافی پیدا نمی‌کنند و این بازی‌های دوستانه بهترین موقعیت را برای ما ایجاد می‌کند که به لیست نهایی خودمان نزدیک شویم.

 

* انتخاب سوریه برای برگزاری مسابقه دوستانه با چه هدفی صورت گرفت؟ آیا دلیل این انتخاب شباهت فوتبال این کشور به عراق نیست؟

سوریه جایگاه و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. به عقیده من تیم خوبی است که در منطقه غرب آسیا از موقعیت مناسبی برخوردار است. هدف ما آشنایی با استیل بازی کشورهایی مثل عراق و یمن است. طبیعتا شباهت‌هایی هم وجود دارد، البته شاید از نظر کیفیت با عراق تفاوت‌هایی دارد اما در چنین بازی‌هایی می‌توانیم نقاط ضعف و قوت خودمان را به خوبی بشناسیم.

 

* شما گفته بودید که در این اردو به ترکیب نهایی مورد نظر خودتان نزدیک می‌شوید و تعداد بازیکنان محدودتر می‌شود، آیا به این هدف نزدیک شدید؟

ما از این به بعد حدود 30 بازیکن نهایی را در اختیار خواهیم داشت که شاکله اصلی تیم را شکل می‌دهد. استخوان‌بندی اصلی تیم شناسایی شده و از همین شاکله اصلی استفاده می‌کنیم. رفته رفته تلاش کردیم نقاط ضعفی که وجود داشت را رفع کنیم تا به ترکیب نهایی نزدیک شویم. بعد از جاکارتا در بعضی پست‌ها خصوصا خط دفاع به دنبال گزینه‌های جدیدی بودیم چرا که بازیکنان کمی در اختیار داشتیم و حالا تا حدودی به این هدف رسیدیم. از این نظر فکر می‌کنم موقعیت خوبی داریم. در خط میانی هم تیم با کیفیتی هستیم و همینطور در خط حمله شرایط خوبی داریم و گزینه‌های خوبی در اختیار داریم که خط حمله ما را قدرتمند می‌کند. به عنوان سرمربی باید بگویم شاکله اصلی تیم را شناخته‌ایم و خود من در ذهنم تقریبا 25 نام اصلی را ثبت کرده‌ام اما واقعیت این است که تا شروع مسابقات ممکن است مصدومیت یا مسائل دیگری داشته باشیم که مجبور به تغییرات شویم. باید گزینه‌های متعددی داشته باشیم. همچنین برخی نفرات دیگر هم به من معرفی می‌شوند مثل یک بازیکن جوان که در گالاتاسرای ترکیه حضور دارد یا بازیکن دیگری که در لیگ آمریکا بازی می‌کند همچنین یک گزینه در پرتغال که باید آن‌ها را نیز زیر نظر داشته باشیم. ممکن است بازیکنان شایسته‌ای باشند که بتوانند به ما کمک کنند.

 

* شما بعد از جاکارتا از فدراسیون درخواست داشتید که برنامه‌های آماده‌سازی مناسبی طبق برنامه تدارک دیده شود، فکر می‌کنید این برنامه‌ها تا چه حد محقق شده است؟

باید از فدراسیون فوتبال تشکر کنم که با تمام وجود از برنامه‌های ما حمایت کردند. در اردوی اول متاسفانه نتوانستیم بازی‌های مناسبی داشته باشیم چون عراقی‌ها برنامه را تغییر دادند اما بعد از آن با عمان بازی کردیم که بازی بسیار مفیدی بود. حالا با سوریه و سپس با اردن بازی می‌کنیم. انجام 3 مسابقه در این اردو فوق العاده است و خیلی به ما کمک می‌کند. مهمتر اینکه در مرحله بعد برای حضور در تورنمنت دوحه آماده می‌شویم. روابط فدراسیون فوتبال با قطر بسیار خوب است و تلاش شخصی آقای تاج موجب شد بتوانیم در این تورنمنت حاضر شویم که باعث خوشحالی است. این تورنمنت‌ها تجربه بازیکنان ما را بالا می‌برد و آن‌ها را در شرایط مسابقه قرار می‌دهد. در واقع کمک می‌کند که یک تیم کامل و واقعی باشیم. با این برنامه باید بگویم شرایط و برنامه‌های تیم امید ایده آل و بسیار شایسته است. این همان حمایتی است که انتظار داشتیم. می‌دانید که اردوی خودمان را در مرکز ملی فوتبال آغاز کردیم چون این مرکز خانه ماست مثل همه تیم‌های ملی همچنین بعد از کیش دوباره به این مرکز بازمی گردیم و سپس به اردن می‌رویم. مذاکراتی هم در خصوص یک تورنمنت دیگر در تاجیکستان شده که با حضور تیم‌های قدرتمند آسیای میانه برگزار می‌شود. برای آشنا شدن با سبک حریفانی مثل ترکمنستان حضور در این تورنمنت هم مفید است. به عقیده من حمایت خوبی از جانب فدراسیون صورت گرفته و می‌توانیم با قدرت برای حضور در مسابقات آماده شویم.

 

* آقای کرانچار در دوره‌های گذشته فوتبال ایران تیم‌های پر ستاره و اصطلاحا نسل‌های طلایی داشته که نتوانستند طلسم صعود به المپیک را بشکنند، شما تا چه حد به تیم فعلی امید دارید که بتواند بالاخره این آرزو را محقق سازد؟

اول باید بگویم که برای صعود به المپیک نباید به دنبال نسل طلایی باشید. بیش از هر چیز باید به دنبال ساختن یک تیم باشید و این همان کاری است که مشغول انجام دادن آن هستیم. در مورد المپیک باید بگویم ممکن است این آخرین حضور فوتبال و آخرین فرصت برای ما باشد. از سوی دیگر 44 سال از این ناکامی تلخ و طولانی می‌گذرد و همه ما برای شکستن این طلسم باید تلاش کنیم. در دوره‌های گذشته شما تیم‌های پرستاره‌ای داشتید و نام‌های بزرگی که نتوانستند این بار را در آن مقطع به دوش بکشند. با این وجود در خصوص نسل فعل تیم امید باید بگویم من به این بچه‌ها ایمان دارم.  آن‌ها همه مدارج و پله‌ها را به درستی طی کردند. اکثر بازیکنان ما در رده‌های مختلف تیم‌های پایه بازی کردند، خیلی از آن‌ها تجربه حضور در مسابقات بین المللی مثل جام‌های جهانی رده‌ها را داشته‌اند و البته بیشترشان در لیگ برتر برای تیم‌های خودشان به عنوان بازیکنانی تاثیرگذار بازی می‌کنند. اینها بسیار مهم است چون ما بازیکنانی با استعداد، توانمند و در عین حال با تجربه در اختیار داریم. مسئله مهم این است که راه را به درستی نشانشان بدهیم. گام به گام یک تیم قدرتمند، متحد و هماهنگ بسازیم. ابتدا از مرحله مقدماتی عبور کنیم و بعد به فکر موفقیت در دور نهایی باشیم. باید بگویم ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم و ایمان دارم می‌توانیم موفق شویم، البته مقدار کوچکی هم باید خوش شانس باشیم که در این مسیر اتفاقات علیه ما نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز