خبرگزاری کار ایران

کدام بهترند؛ آمار کارلوس کی روش یا افتخارات برانکو ایوانکوویچ

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۹۲۹

سرمربیان دو تیم پرسپولیس و تیم ملی طی سالیان اخیر نقش پررنگی در فوتبال ایران ایفا کرده اند.

به گزارش ایلنا، کی‌روش در 7 سال و 9 ماه اخیر 91 بار روی نیمکت ایران نشسته که حاصل آن 54 برد، 25 تساوی و 12 شکست است. یعنی 187 امتیاز کسب کرده، به طور میانگین 05/2 به ازای هر بازی که 04/0 درصد بهتر از برانکو است. اگر این اختلاف اندک را با قهرمانی برانکو در بوسان و کسب عنوان سومی در جام ملت‌های آسیا پوشش بدهیم، می‌توان گفت این دو مربی روی نیمکت تیم ملی به یک اندازه موفق بوده‌اند. هر چند بازی‌های ملی و سطح رقبا را هم باید در نظر گرفت اما آمار کلی و عناوین کسب شده توسط دو مربی نشان می‌دهد آنها در تیم ملی شبیه یکدیگر نتیجه گرفته‌اند. بنابراین مقایسه کی‌روش و برانکو، در یک نقطه مشترک هم به نتیجه‌ای آنچنانی نمی‌رسد. نتیجه‌ای که بتواند ملاکی برای قیاس آنها با هم باشد.

اختلاف میان کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ، نه برای امروز است و نه دیروز. این دو یکی دو سالی است که با یکدیگر به مشکل خورده‌اند و دیگر خبری هم از حضور برانکو در تمرین تیم ملی و یا برعکس، تماشای تمرین پرسپولیس توسط کی‌روش نیست. تنها عکس مشترک این دو را چند سال قبل دیده‌ایم. جایی که برانکو با کت کرم‌رنگ در حال گپ زدن با کی‌روش است. این تنها تصویری است که از این دو به یاد داریم.

از اختلاف‌ها و دلایل‌شان که بگذریم، این روزها قیاس میان این دو مربی را در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها می‌بینیم. عده‌ای معتقدند کی‌روش در سطح بالاتری نسبت به برانکو قرار دارد و گروهی دیگر بر این عقیده‌اند که برانکو مربی بهتری است.

اگرچه کارلوس کی‌روش به لحاظ آماری و سوابق حرفه‌ای مربیگری در فوتبال دنیا اصلا قابل مقایسه با برانکو نیست و آثار فنی‌اش هم کلاس و جنس دیگری دارد اما برخی معتقدند از نظر توان مربیگری نمی‌توان به طور قاطع گفت چه کسی بهتر است. در عین حال بررسی کارنامه این دو در تنها تیم مشترک‌شان شاید بتواند به این مقایسه و نتیجه آن کمک کند.

برانکو و کی‌روش هر دو سال‌هایی را روی نیمکت تیم ملی گذرانده‌اند. برانکو حدفاصل سال‌های 2002 تا 2004 و کی‌روش از 4 آوریل 2011 تا امروز. هر دو حضور در تورنمنت‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند. برانکو ایوانکوویچ با تیم ملی به جام ملت‌های آسیا رفته، در بازی‌های آسیایی شرکت کرده و در جام جهانی نیز حضور داشته است.

کارلوس کی‌روش نیز یک جام ملت‌های آسیا را با ایران تجربه کرده و 2 بار هم در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی نشسته است. هر دو مربی در تورنمنت‌های بزرگی شرکت کرده‌اند اما مقاطع زمانی مختلف و سختی رقابت‌ها و افزایش قدرت رقبا کار را برای مقایسه دشوار می‌کند.

مربی کروات از حیث کسب عنوان، در جایگاه بهتری نسبت به کی‌روش قرار دارد. برانکو همراه تیم امید و در حضور علی دایی، یحیی گل‌محمدی و ابراهیم میرزاپور که بازیکنان بزرگسال این تیم بودند، عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی بوسان را به‌‌دست آورد. عنوانی که شاید یک مدال طلای آسیا برای کاروان ورزشی ایران به ارمغان آورد اما از حیث اعتبار فوتبالی تقریبا ارزش چندانی نداشت. به ویژه اینکه تیم ملی با حداکثر توانش در استفاده از نفرات بزرگسال راهی این رقابت‌ها شد، آن‌هم در حالی که عمده کشورهای مدعی به بازی‌های آسیایی به چشم یک تورنمنت تدارکاتی پیش از مقدماتی المپیک نگاه می‌کنند و اتفاقا از چهره‌های جوان‌تر سود می‌برند. البته در آمار، این عنوان قهرمانی را باید به نام برانکو بنویسیم.

سرمربی پرسپولیس یک عنوان سومی هم در جام ملت‌ها همراه ایران به‌دست آورده. عنوانی که می‌توانست قهرمانی باشد اما شکست در ضربات پنالتی مقابل چین باعث شد تا دست ایران -در عین شایستگی- از تصاحب این افتخار کوتاه بماند. او یک صعود آسان هم به جام جهانی 2006 را در کارنامه دارد، هر چند تیم ملی با کسب تنها یک امتیاز از مسابقات خداحافظی کرد.

اما کی‌روش؛ مرد پرتغالی شاید هنوز عنوان قابل‌توجهی با تیم ملی به‌دست نیاورده باشد اما 2 بار ایران را به جام جهانی برده. یک بار در سال 2014 و دیگری 2018 که آسان‌تر شدن صعود به جام جهانی خود دستاورد فنی مهمی برای تیم ملی است. همچنین عملکرد خوب ایران مقابل آرژانتین و نیجریه در جام جهانی 2014 و بهتر از آن مقابل مراکش و پرتغال در جام جهانی 2018 نشان از سیر صعودی شخصیت فنی و اعتبار تیم ملی ایران دارد.

شکست مقابل عراق در جام ملت‌های آسیا در سال 2015 نقطه تاریک کارنامه کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران است. هر چند در این بازی، ایران دقایق بسیاری را ده‌نفره بود و در نهایت هم مقابل عراق با ضربات پنالتی شکست خورد.

قهرمانی به کنار، آمار بازی به بازی برانکو و کی‌روش را مقایسه می‌کنیم. برانکو ایوانکوویچ با احتساب بازی‌های آسیایی، 62 بار روی نیمکت تیم ملی ایران نشسته، 36 برد به‌دست آورده، 17 بار مقابل حریفان به تساوی رسیده و 9 شکست نیز متحمل شده است. او 125 امتیاز روی نیمکت ایران کسب کرده، یعنی به طور میانگین به ازای هر بازی 01/2 امتیاز.

در این بخش، آمار کارلوس کی‌روش کمی بهتر از برانکو است. سرمربی پرتغالی تیم ملی در 7 سال و 9 ماه اخیر 91 بار روی نیمکت ایران نشسته که حاصل آن 54 برد، 25 تساوی و 12 شکست است. یعنی 187 امتیاز کسب کرده، به طور میانگین 05/2 امتیاز به ازای هر بازی که 04/0 درصد بهتر از برانکو است.

اگر این اختلاف اندک را با قهرمانی برانکو در بوسان و کسب عنوان سومی در جام ملت‌های آسیا پوشش بدهیم، می‌توان گفت این دو مربی روی نیمکت تیم ملی به یک اندازه موفق بوده‌اند. هر چند بازی‌های ملی و سطح رقبا را هم باید در نظر گرفت اما آمار کلی و عناوین کسب شده توسط دو مربی نشان می‌دهد آنها در تیم ملی شبیه یکدیگر نتیجه گرفته‌اند. بنابراین مقایسه کی‌روش و برانکو، در یک نقطه مشترک هم به نتیجه‌ای آنچنانی نمی‌رسد؛ نتیجه‌ای که بتواند ملاکی برای قیاس آنها با هم باشد.

 

مهدی حاجی خانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز