خبرگزاری کار ایران

تحریم دردسرساز؛ ناکامی پرسپولیس در دریافت پاداش میلیاردی

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۳۸۸

پرسپولیس با حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌توانست منبع مالی بزرگی را از آن خود کند اما تحریم‌ها اکنون بزرگترین مانع در این راه محسوب می‌شوند.

به گزارش ایلنا، برای مقدمه، بد نیست یک چرتکه بیندازیم و ببینیم پرسپولیس از هر بازی و هر مرحله لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ چقدر درآمد داشته. از آنجا که ای‌اف‌سی برای هر بازی در مرحله گروهی ۳۰ هزار دلار کمک هزینه سفر و میزبانی به تیم‌ها پرداخت می‌کند، پرسپولیس ۱۸۰ هزار دلار از این راه به دست آورده. آنها بابت چهار پیروزی مقابل نسف‌قارشی ازبکستان، الوصل امارات و السد قطر هم ۲۰۰ هزار دلار پاداش گرفتند و تساوی برابر نسف‌قارشی در ازبکستان ۱۰ هزار به اندوخته‌شان اضافه کرد. این اما پایان حساب و کتاب‌های پرسپولیس و کنفدراسیون فوتبال آسیا در مرحله گروهی نیست چرا که قرمزها بابت صدرنشینی در گروه سوم هم ۲۰۰ هزار دلار جایزه گرفتند تا درآمدشان از مرحله گروهی به ۵۹۰ هزار دلار برسد. در واقع رقمی که تیم برانکو در شش بازی مرحله گروهی به دست آورد، چیزی نزدیک به بیست درصد از کل بودجه یک سال باشگاه پرسپولیس بود.

 در یک‌هشتم نهایی قرمزها ۶۰ هزار دلار برای سفر به امارات و میزبانی از الجزیره گرفتند و پاداش صعودشان هم ۱۰۰ هزار دلار بود. هزینه سفر و میزبانی در مرحله یک‌چهارم نهایی همان ۳۰ هزار دلار برای هر بازی بود اما پاداش صعود به ۱۵۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد. پرسپولیس که تا پیش از مرحله یک‌چهارم نهایی ۷۵۰ هزار دلار از لیگ قهرمانان درآمدزایی کرده بود، با صعود به نیمه‌نهایی این رقم را تا ۹۶۰ هزار دلار افزایش داد و حتی اگر در همین مرحله حذف می‌شد، با بیش از یک میلیون دلار به خانه برمی‌گشت.

پرسپولیس اما به فینال رفت تا گذشته از ۶۰ هزار دلاری که بابت سفر به دوحه و سپس میزبانی از السد دریافت کرده بود، ۲۵۰ هزار دلار هم بابت صعودش پاداش بگیرد.

توصیف زیباتر از چنین اتفاقی می‌تواند این باشد که بگوییم برانکو ایوانکوویچ تمام پول قراردادش را با فینالیست شدنش در لیگ قهرمانان به خزانه باشگاه پرسپولیس برگرداند.

قهرمانی در آسیا می‌توانست درآمد پرسپولیس از لیگ قهرمانان را ۴ میلیون دلار افزایش بدهد اما قرمزها نایب‌قهرمان شدند و گذشته از 120 هزار دلاری که بابت سفر به ژاپن و میزبانی از بازی برگشت فینال عایدشان می‌شود، باید منتظر یک پاداش ۲ میلیون دلاری باشند.

پاداشی که پرداخت آن یک پروسه دو سه ماهه است اما خدا می‌داند چطور می‌خواهد از تحریم‌ها بگذرد و برسد به دست پرسپولیس.

کنکاش‌های‌مان به اینجا رسید که مسوولیت انتقال پاداش‌های دلاری ای‌اف‌سی به باشگاه پرسپولیس را چند واسطه ایرانی مقیم مالزی به عهده گرفته‌اند و البته باید ببینیم این واسطه‌ها قانونی هستند یا غیرقانونی.

قانونی بودن آنها یعنی می‌توانیم آسوده‌خاطر باشیم که پرسپولیس دلارهایش را با کمک وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کوالالامپور دریافت کرده و می‌کند.

در غیر اینصورت، باشگاه بخشی از درآمدش را به‌عنوان سودی که واسطه‌های غیرقانونی می‌برند، از دست خواهد داد که البته خود پرسپولیسی‌ها مصرانه می‌گویند این پول را بدون واسطه دریافت خواهند کرد. چنین ادعایی را اول‌بار، حمیدرضا گرشاسبی مطرح کرد که گفت: «منتظریم ای‌اف‌سی یک تاریخ مشخص به ما اعلام کند تا برای دریافت پاداش، نماینده باشگاه را به مالزی اعزام کنیم.»

پیش‌تر شنیده بودیم به خاطر تحریم‌ها و همینطور محدودیت‌هایی که در نقل و انتقال ارز وجود دارد، کنفدراسیون فوتبال آسیا پاداش‌های پرسپولیس را در چند مرحله و هر بار 200 – 300 هزار دلار پرداخت خواهد کرد اما از طریق کدام بانک وقتی باشگاه نه در ایران حساب ارزی می‌تواند داشته باشد و نه در مالزی حساب بانکی دارد؟

پاسخ‌مان را کمی پیش از مدیرعامل گرفتیم که می‌گفت نماینده‌اش را برای دریافت پول از ای‌اف‌سی به کوالالامپور می‌فرستد و حالا امیرعلی حسینی در قامت مدیر امور بین‌الملل باشگاه پرسپولیس صحبت‌های او را تکمیل می‌کند: «با توجه به اینکه زمان زیادی از فینال نگذشته، مدیرعامل باشگاه هنوز دستوری برای دریافت پاداش‌ها نداده‌اند اما کمیته مالی باشگاه نزدیک‌ترین و بهترین راه را برگزیده که دریافت پاداش‌ها به صورت دستی و نقدی است.»

می‌خواهیم خوشبین باشیم و ادعای پرسپولیسی‌ها را باور کنیم اما این را هم می‌دانیم که بر اساس سیستم بانکداری جهانی، پرداخت و دریافت پول به صورت دستی غیرممکن است!

این ممنوعیت، دوباره ما را می‌برد به ابتدای بحث که پرسیدیم پرسپولیس پاداش‌های آسیایی‌اش را چطور از ای‌اف‌سی دریافت خواهد کرد و رسیدیم به همان واسطه‌ها.

باشگاه اما همچنان اصرار دارد که باور کنیم پول‌هایش را نقدی تحویل گرفته و در تایید ادعای خود، می‌گوید که از پاداش‌های مراحل قبلی چیز زیادی طلب ندارد: «الان فقط پاداش‌های فینال مانده. از پاداش‌های مراحل قبل از فینال هم تقریبا نصفِ پول‌مان را گرفته‌ایم و همه را دستی گرفته‌ایم. هر بار نماینده‌ باشگاه را فرستادیم و پول را دریافت کردیم. این بار هم برنامه‌مان همین است اما باید منتظر باشیم تا ای‌‌اف‌سی به باشگاه اطلاع بدهد که پاداش‌ها آماده است. البته این کار زمان می‌برد چرا که 5 درصد از کل پاداش‌ها را خود کنفدراسیون بابت امور خیرخواهانه کسر می‌کند و بخشی هم بابت جریمه‌های فردی و باشگاهی کسر خواهد شد. ای‌اف‌سی همه این ملاحظات را در نظر می‌گیرد و وقتی به ما اعلام کند که پاداش‌ها آماده است، نماینده باشگاه مثل دفعات قبل برای دریافت پول به مالزی می‌رود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز