خبرگزاری کار ایران

فدراسیون فوتبال و تاج از مصوبه قانون بازنشستگی فرار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۱۴۷

ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور دیروز اعلام کرد با اینکه برخی مدیران بازنشسته در حال ترک پست خود هستند اما تعداد زیادی همچنان مشغول به کارند. با این حال سراج تاکید کرد این مدیران بازنشسته تا 15 آذر فرصت دارند تا از مناصب خود کنار بروند وگرنه به دادگاه معرفی خواهند شد.

به گزارش ایلنا، این قانون و مهلتی که تعیین شده البته شامل مدیران بازنشسته فدراسیون‌های ورزشی هم می‌شود اما فدراسیون فوتبال و رییس بازنشسته‌اش طی روزهای اخیر با تلاش و پشتکار فراوانی سعی دارند ثابت کنند فدراسیون فوتبال نهاد دولتی نیست و شامل این قانون نمی‌شود. آنها البته بعد از هشدار اخیر «ای اف سی» مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال باید استقلال خود را حفظ کند دست بالا را دارند و مدام مدارکی رو می‌کنند تا حقانیت‌شان را ثابت کنند.

فدراسیون فوتبال و در راس آن مهدی تاج برای اثبات حقانیت‌شان به رییس مجلس متوسل شدند و آقای رییس نامه‌ای به لاریجانی نوشت تا نشان دهد بر اساس مستندات حرف می‌زند.

 تاج در این نامه مستنداتی از جمله نامه‌های رسمی «معاون حقوقی، امور مجلس و هماهنگی امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان» و نامه «معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای» که مجموعا تصریح کرده‌اند فدراسیون فوتبال ایران نهادی غیردولتی، دارای شخصیت حقوقی و اساسنامه مستقل بوده و این اساسنامه مورد تایید و پذیرش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد را ارسال کرد. بر این اساس، در این نامه‌ها تاکید شده طبق ماده 14 و ماده 19 اساسنامه فیفا فدراسیون فوتبال مستقل بوده و نباید تحت تاثیر غیرضروری هیچ نهاد یا شخص سومی قرار بگیرد.

نامه‌ای که روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفته همان نامه‌ای است که در سال 96 توسط امیر رضا خادم معاون پارلمانی وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال ارسال شده اما سوال اینجا است که اگر این نامه توسط یک مقام مسوول در وزارت ورزش به فدراسیون ارسال شده پس چرا در حال حاضر مسوولان وزارتخانه، فدراسیون را نهادی وابسته به دولت قلمداد می‌کنند.

 با این حال صفی‌ا... فغانپور مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال توضیح می‌دهد: «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به دو دلیل واضح شامل فدراسیون فوتبال نمی‌شود. اول اینکه اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال از طریق مجمعی انتخاب می‌شوند که اکثریت قریب به اتفاق اعضای آن اشخاص حقیقی و غیردولتی هستند. در واقع، دولت و یا نهادهای دولتی در انتخاب اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال هیچ نقشی ندارند. مورد دوم اینکه فدراسیون فوتبال ردیف بودجه در هیات دولت یا وزارت ورزش ندارد. برهمین اساس فدراسیون فوتبال در صورتی می‌تواند مشمول نهادهای عمومی غیردولتی شود که درصد مشخص و تعریف شده بودجه آن را دولت تامین کند. در همین راستا وقتی فدراسیون فوتبال نه در هیات دولت و نه در وزارت ورزش ردیف بودجه ندارد، چطور می‌توانیم فدراسیون فوتبال را نهاد عمومی تلقی کنیم؟»

وی ادامه می‌دهد: «در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی نهاد عمومی غیردولتی تعریف خاصی دارد. اولا آن نهاد یا موسسه باید کارهای عمومی عام المنفعه انجام دهد. ثانیا درصد بودجه مشخص آن نهاد یا موسسه از طرف دولت تامین شود که فدراسیون فوتبال نه مثل شهرداری‌ها کارهای عمومی عام المنفعه انجام می‌دهد و نه از ردیف بودجه با عدد تعریف شده برای امورات خود از دولت می‌گیرد. بودجه فدراسیون فوتبال از طریق کمک‌های فیفا و ای اف سی همچنین از طریق تبلیغات محیطی و درآمدهایی که از راه موفقیت‌های تیم ملی کسب می‌کنند به دست می‌آید.»

 علی کفاشیان نایب رییس فدراسیون فوتبال هم بعد از تهدید ‌ای اف سی می‌گوید: «مشکلات امروز قانونی فوتبال باید در گذشته توسط وزارت ورزش و جوانان حل می‌شد. هیچ قصوری در این باب متوجه مجلس نیست. وقتی وزارت ورزش هیچ همتی برای اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها انجام نداده و اساسنامه فدراسیون فوتبال از نگاه مجلس همچنان آماتور و غیر حرفه‌ای است چگونه نهادهای بالادستی فوتبال باید باور کنند که ما حرفه‌ای هستیم و می‌توانیم در لیگ قهرمانان آسیا حرفه‌ای بازی کنیم یا در جام ملت‌ها و جام جهانی حرفه‌ای شرکت کنیم؟»

نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا افزود: «مجلس به درستی می‌گوید هیچ نهادی تا به حال درخواست تغییر اساسنامه فدراسیون‌ها و به ویژه فدراسیون فوتبال را نداده است. این موضوع باید از طریق وزارت ورزش انجام می‌گرفت که تاکنون انجام نشده و ریشه مشکلات امروز ما در کم کاری‌های دیروز است.»

کفاشیان‌ می‌گوید: «رییس و هیات رییسه فدراسیون در چند نامه قبلی و همین روز (سه‌شنبه) طی نامه‌ای به وزیر ورزش به‌عنوان بالاترین مرجع ورزشی که برای همه فدراسیون‌ها تعیین تکلیف کرده‌اند، اعلام کردند هیچ مشکلی با هیچ قانونی ندارند و خاضعانه در خدمت ورزش کشور هستند همانطور که نتایج به دست آمده در سال‌های اخیر گواه این مدعاست. اکنون تنها وزارت ورزش است که باید مطابق بند یک اساسنامه فدراسیون که ۱۱ سال پیش به تایید دولت و فیفا رسید و کاملا این فدراسیون را نهادی غیردولتی و غیرعمومی تلقی کرده است نحوه اجرای این قانون را با توجه به مذاکره حضوری رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا با وزیر ورزش در تهران اعلام کند.»

موضوع آنقدر پیچیده شده که مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان دیروز در محل کمیته ملی المپیک حضور یافت و با رضا صالحی‌امیری رییس این کمیته دیدار و گفت‌وگو کرد که محور صحبت‌ها در همین خصوص بود.

گفته می‌شود اگر فشاری بیاورند که کسی در فدراسیون فوتبال پستش را ترک کند و به گوش فیفا برسد با عکس‌العمل از سوی این نهاد مواجه خواهد شد اما اگر مدیر مربوطه استعفا بدهد مشکلی پیش نمی‌آید که البته تاج اهل استعفا نیست وگرنه اینقدر برای ماندن تلاش نمی‌کرد.

در عین حال جالب است که در مصاحبه پخش نشده عادل فردوسی‌پور با جیانی اینفانتینو در تهران، مجری برنامه نود می‌پرسد: «دولت ایران در اجرای این قانون (منع به کارگیری بازنشسته‌ها) هیچ نقشی ندارد و همه چیز بر عهده پارلمان (مجلس شورای اسلامی) است. با این حال احتمال تعلیق فوتبال ایران وجود دارد؟»، رییس فیفا جواب می‌دهد: «برای فیفا هیچ تفاوتی ندارد؛ این دخالت شخص یا نهاد ثالث است و می‌تواند به سرعت باعث تعلیق فوتبال ایران و محرومیت آنها از حضور در جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی 2202 قطر شود. ما از تمامی اتفاقات و تحرکات داخل ایران با خبر هستیم و آن را با دقت رصد می‌کنیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز