خبرگزاری کار ایران

به بهانه صعود داماش به نیمه نهایی جام حذفی

وقتی گمنام ها، تیتر یک می شوند/ از غول کشی به نام نوژن تا تیم دوست‌داشتنی دایی‌فرهاد

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۲۳۴

جام‌حذفی به مراحل حساس خود رسیده ویکی از تیم‌های حاضر در نیمه‌نهایی مشخص شده است.

به گزارش ایلنا، جام حذفی در هر کشوری به جام شگفتی‌ها معروف است و دلیل این نامگذاری هم به خاطر شگفتی‌هایی است که در این مسابقات شکل می‌گیرد. در سالیان گذشته در فوتبال ایران نیز شگفتی‌های بزرگی رخ داده و تیمهای ناشناخته توانسته‌اند در مقابل تیمهای بزرگ و شناخته شده قد علم کرده و حتی به دیدارهای پایانی برسند.

جام حذفی در ایران از دیرباز تا کنون برقرار بود و پرسپولیس، استقلال و کلوان از پرافتخارترین تیمهای این مسابقات هستند. از سال 1380 و با حرفه‌ای شدن لیگ برتر فوتبال ایران بازیهای جام حذفی هم سر و شکل بهتری گرفت و با حضور تیمهای بیشتری برگزار شد و  به یکی از جذابیتهای فوتبال ایران و دغدغه‌ی تیمهای بزرگ و کوچک بدل شد پرا که فتح این مسابقات به منزله‌ی حضور در لیگ قهرمان آسیا بود و تیمها می‌توانستند با تعداد بازیهای کمتر به قهرمانی در این مسابقات رسیده و یکی از نمایندگان قطعی ایران در لیگ قهرمانان آسیا شوند.

به بهانه شگفتی سازی داماش‌ گیلانیان در مسابقات امسال جام حذفی نگاهی می‌اندازیم به مهمترین شگفتی‌هایی که تیمها در این مسابقات خلق کرده‌اند.

نوژن ساری

تیم فوتبال نوژن ساری که ترکیبی از بازیکنان بومی را در خود جای داده بود توانست کاری را انجام دهد که تیمهای بزرگ و متمول ازانجام آن عاجز بودندو نمی‌توانستند مانند این تیم نتیجه بگیرند. تیم کم هزینه و کم نام و نشان مازندران توانست کاری کند کارستان وبه یکقدمی افتخار وقهرمانی در جام حذفی ایران برسد اتفاقی که اگر رخ می‌داد شاید یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ جام حذفی رقم خورد.

این تیم در فصل 85-84 توانست در مرحله‌ی یک شانزدهم نهایی بر تیمهای بزرگی غلبه کند. نخستین قربانی نوژن تیم فولاد خوزستان بود که در لیگ قبلی با قدرت و اختلاف امتیاز بالا نسبت به رقبا به قهرمانی لیگ رسیده بود و با توپ پر آمده بود تا نشان دهد قهرمانی سال گذشته اتفاقی نبوده است اما این تیم نوژن بود که توانست تیم پرستاره‌ی خوزستانی را در ضربات پنالتی با نتیجه‌ی 7 بر 6 مغلوب کرده و به دور بعد رقابتها برسد.

وقتی گمنام ها، تیتر یک می شوند/ از غول کشی  به نام نوژن تا تیم دوست‌داشتنی دایی‌فرهاد

تیم نوژن در مرحله‌یک هشتم نهایی توانست ذوب‌آهن را با ارائه‌ی یک بازی برتر با نتیجه‌ی 2 بر 1  شکست داده  و به جمع 8 تیم برتر مسابقات راه پیدا کند تا نشان دهد حذف فولاد اتفاقی نبوده و این تیم قصد تاریخ سازی دارد. شاگردان رضا تقوی در این مسابقه می‌توانستند بیش از دو گل به ذوب‌آهن بزنند اما کم تجربگی بازیکنان این تیم مانع از این شد تا ذوب‌آهن که در لیگ گذشته به مقام نایب قهرمانی لیگ رسیده بود با شکستی سنگین از جام حذفی وداع کند. نوژن تا به اینجای کار قهرمان و نایب قهرمان فصل قبل لیگ برتر ایران را شکست داده بود و برای دیگر رقبا خط و نشان کشیده بود.

مرحله‌ی یک چهارم نهایی جایی بود که تیم نوژن ساری باید در مقابل استقلال تهران قرار می‌گرفت و همگان منتظر این مسابقه بودند تا ببینند آیا سومین تیم لیگ برتری هم قربانی جاه طلبی نوژن خواهد شد یا خیر اما این اتفاق رخ نداد و مسئولان باشگاه استقلال به دلیل فشار مسابقات و شلوغی تقویم بازیهایشان از حضور در این مسابقه انصراف دادند تا این تیم ساروی به نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال ایران برسد و در مقابل پرسپولیس که آن روزها در لیگ برتر شرایط خوبی را تجربه نمی‌کرد قرار بگیرد. این تیم در این مسابقه پرسپولیس را اسیر بازی خوب خود کرده بود و اگر پنالتی مهرزاد معدنچی در دقایق آخر مسابقه نبود پرسپولیس هم به سرنوشت فولاد و ذوب‌آهن دچار می‌شد اما شانس با این تیم یار بود که توانست در ضربات پنالتی با نتیجه‌ی 7 بر 6 تیم شگفتی‌ساز مازندرانی را حذف کرده و به ماجراجویی نوژن پایان بخشد.

وقتی گمنام ها، تیتر یک می شوند/ از غول کشی  به نام نوژن تا تیم دوست‌داشتنی دایی‌فرهاد

گسترش فولاد تبریز

شاگردان فرهاد کاظمی در تیم گسترش فولاد تبریز که یکی از تیمهای خوب لیگ آزادگان بود در رقابتهای جام حذفی تا یک قدمی کسب افتخار رفت اما در مجموع دو بازی رفت و برگشت مغلوب پرسپولیس علی دایی شد ونتوانست شگفتی‌سازی خود را تکمیل کند.

گسترش فولاد برای رسیدن به فینال تونسته بود تراکتورسازی تبریز تیم پرقدرت و شهر تبریز که از هواداران زیادی برخوردار است راشکست داده و به مرحله‌ی یک هشتم نهایی برسد و در این مرحله نیز توانست با ارائه‌ی یک بازی زیبا و منطقی داماش گیلان را شکست دهد و حریف مس رفسنجان در مرحله‌ی یک چهارم نهایی شود . گسترش فولاد در این مرحله هم این تیم کرمانی را حذف کرد تا نشان دهد قصد پا پس کشیدن را ندارد و آمده که فوتبال تبریز را بعد از سالها انزوا به یک افتخار بزرگ برساند. فرهاد کاظمی که ستارگانی مثل رسول خطیبی، علی انصاریان و عباس آقایی را در تیم خود می‌دید در نیمه‌نهایی توانست ذوب‌‌آهن را شکست داده و حریف پرسپولیس در دیدار نهایی شود.

در جدال رفت دو تیم در مسابقه‌ی فینال که در تبریز و در ورزشگاه یادگارامام این شهر برگزار شد در حالی که گسترش فولاد صاحب مطلق توپ و زمین بود این پرسپولیس بود که با استفاده از تک موقعیت خود توسط شیث رضایی به پیروزی رسید و شانس خود را برای قهرمان شدن بیش از پیش کرد. در دیدار برگشت و در میان دیدگان صدهزار پرسپولیسی  تیم تبریزی نتوانست کاری از پیش برده و با نتیجه‌ی  بر  نتیجه را به پرسپولیس واگذار کرد و نتوانست شگفتی‌سازی خود را تکمیل کرده و با قهرمانی در جام حذفی به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند.

وقتی گمنام ها، تیتر یک می شوند/ از غول کشی  به نام نوژن تا تیم دوست‌داشتنی دایی‌فرهاد

وقتی گمنام ها، تیتر یک می شوند/ از غول کشی  به نام نوژن تا تیم دوست‌داشتنی دایی‌فرهاد

 

شهرداری یاسوج

تیم فوتبال شهرداری یاسوج در سال 90 از شگفتی سازان جام حذفی بود و تا نیمه‌نهایی این مسابقات نیز بالا آمد و اگر شوت سرکش حنیف عمران زاده نبود چه بسا این تیم هم می‌توانست مانند گسترش فولاد تبریز به فینال این رقابتها راه پیدا کند.

این تیم در مرحله‌ی یک شانزدهم نهایی با غلبه بر تراکتورسازی در ضربات پنالتی به مرحله‌ی یک هشتم صعود کرد و در این مرحله نیز سیاه‌جامگان خراسان را 2 بر 1 مغلوب کرد و به جمع 8 تیم برتر ایران یافت. شهرداری یاسوج در این مرحله هم با یک نمایش دلپذیر فولاد خوزستان را اذیت کرده و در ضربات پنالتی بر این تیم فائق آید و در مرحله‌ی نیمه‌نهایی به مصاف استقلال برود. در ورزشگاه آزادی و در میان انبوه تماشاگران استقلال توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد و تیم پرویز مظلومی به سختی و با یک گل توانست این تیم را شکست دهد و به فینال رقابتها راه پیدا کند. تک گل استقلال در این دیدار را حنیف عمراه زاده از فاصله‌ی دور و با یک شوت سرکش وارد حسین هوشیار کرد. هوشیاری که با عملکرد درخشان خود توجه مصطفی دنیزلی را به خود جلب کرد و در نیم فصل به پرسپولیس پیوست.

 

وقتی گمنام ها، تیتر یک می شوند/ از غول کشی  به نام نوژن تا تیم دوست‌داشتنی دایی‌فرهاد

 حال داماش گیلانیان توانسته به غلبه بر تیمهایی همچون چوکا تالش، مقاومت تهران و ماشین سازی به نیمه‌نهایی این رقابتها رسیده و امیدوار است بتواند با استفاده از امتیاز میزبانی و تک بازی بودن مسابقه به دیدار فینال راه پیدا کرده و انزوای کنونی فوتبال گیلان را به دست فراموشی بسپارد. باید ببینیم این اتفاق رخ خواهد داد و یک پای فینال از لیگ دسته دوم ایران خواهد بود یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز