خبرگزاری کار ایران

این بار نوبت کیمیاگری است!

پرونده‌ای از تمام زیر و بم‌های پرچمداران در بازی‌های آسیایی

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۵۳۹

به بهانه انتخاب کیمیا علیزاده به عنوان پرچمدار ایران در بازی های آسیایی اندونزی نگاهی داشتیم به تمام پرچمداران ایران در این مسابقات.

به گزارش ایلنا، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی یک ماه و 9 روز دیگر به میزبانی جاکارتا و پالمبانگ در اندونزی آغاز خواهد شد. میدانی که ایران پانزدهمین حضور خود را در آن تجربه می‌کند و البته پرتعدادترین کاروان کشور هم راهی این مسابقات خواهد شد. نکته قابل توجه پیش از بازی‌های آسیایی اندونزی به خصوص در چند وقت اخیر اما انتخاب پرچمدار ایران بود. موضوعی که بسیاری روی انتخاب یک بانوی ورزشکار اتفاق نظر داشتند و سرانجام روز گذشته اعضای هیات اجرایی کمیته المپیک از چهره پرچمدار ایران رونمایی کردند. این انتخاب کیمیا علیزاده بانوی تاریخ‌ساز ایران در بازی‌های المپیک بود.

با این حساب نوبت این رسیده بود که نگاه موشکافانه‌تری به روند انتخاب و معرفی پرچمداران ایران در بازی‌های آسیایی بیندازیم که در دل خود نکات گفته نشده‌ای هم داشت.

 

نامجو دبل کرد

نخستین دوره بازی‌های آسیایی سال 1951 به میزبانی دهلی‌نو در حضور ورزشکاران ایران برگزار شد. اینجا بود که کاروان 64 نفره کشورمان محمود نامجو را به عنوان سردمدار به خود دید. البته نامجو در پرچمداری دبل کرد. بعد از غیبت ایران در دومین دوره این مسابقات که سال 1954 به میزبانی مانیل فیلیپین برگزار شد، در سومین دوره باز هم این محمود نامجو بود که در توکیو ژاپن پرچم ایران را حمل کرد. اتفاق عجیبی بود که جای انتقاد هم داشت. یعنی ایران هیچ ورزشکار شاخص دیگری نداشت که این شانس مهم دو بار به یک نفر رسید؟ اگر غلامرضا تختی منتقد رک یا جوان کم‌تجربه‌تری بوده، پس امامعلی حبیبی چه؟

ایران در دوره چهارم که سال 1962 به میزبانی جاکارتای اندونزی برگزار شد نیز غایب بود و  وزنه‌برداری برای اینکه یک بار دیگر پرچمدار کاروان باشد تا سال 2006 و پانزدهمین دوره مسابقات که به میزبانی دوحه قطر برگزار شد، صبر کرد. آن زمان حسین رضازاده حرف اول را در دنیای وزنه‌برداری می‌زد و هیچ انتخاب دیگری برای مسوولان نمانده بود. اما انتظار دوباره داشتن پرچمدار دیگر برای پولاد سرد فقط یک دوره طول کشید. بعد از دوحه، بازی‌های گوانگجو برگزار شد و سپس بهداد سلیمی که خوب جای پای رضازاده گام نهاده بود٬ با عنوان قوی‌ترین مرد جهان در صف اول کاروان در هفدهمین دوره بازی‌ها در اینچئون کره‌جنوبی پرچم کشور را به دست گرفت.

 

انحصار 28 ساله کشتی در پرچمداری

با اینکه وزنه‌برداری اولین پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی را داشت اما این کشتی است که با داشتن بیشترین پرچمدار رکورد زده است. نکته جالب‌تر این است که پرچمداری کاروان ایران هفت دوره  یعنی 28 سال در دست دوبنده پوشان ایران بوده است. البته این تنها رکورد کشتی در پرچمداری نیست. رضا سوخته‌سرایی با سه دوره متوالی پرچمداری در بازی‌های آسیایی هت‌تریک کرد تا نامش برای همیشه در ثبت این رکورد جاودانه بماند. چون با توجه به رشد کاروان و ورزشکاران خوبی که در کشور حضور دارند بعید به نظر می‌رسد دیگر شاهد پرچمداری چندباره یک ورزشکار باشیم. هرچند که همان زمان می‌شد پرسید چرا یک نفر در این جایگاه مهم حتی ابر ستاره هت‌تریک کرده؟

کشتی از پنجمین دوره این مسابقات یعنی مسابقات 1966 بانکوک تایلند تا دوازدهمین دوره مسابقات که سال 1994 در هیروشیمای ژاپن برگزار شد با احتساب غیبت کشورمان در هشتمین دوره مسابقات (1978 بانکوک تایلند) پرچم کاروان را گرفت و به کسی نداد. منصور مهدی‌زاده در پنجمین دوره (1966 بانکوک تایلند)، عبدا... موحد در ششمین دوره (1970 بانکوک تایلند)، اسکندر فیلابی در هفتمین دوره (1974 تهران ایران)، رضا سوخته‌سرایی در سه دوره متوالی (1982 دهلی نو هند، 1986 کره‌جنوبی و 1990پکن چین) و امیررضا خادم در دوازدهمین دوره (1994هیروشیمای ژاپن) کشتی‌گیرانی بودند که به عنوان پرچمدار راهی بازی‌های آسیایی شدند.

 

تیراندازی پرچم را از کشتی گرفت

عدد 13 اما برای کشتی خوش‌یمن نبود چراکه سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی مصادف شد با پایان پرچمداری کشتی‌گیران در این میدان. اما کسی که نوار پرچمداری کشتی را برید از تیراندازی آمد و آن هم کسی نیست جز زهرا محروقی. تجربه پرچمداری کاروان در میزبانی بانکوک تایلند 1998 در حالی نصیب تیرانداز خراسانی شد که برای نخستین بار یک بانو پرچم ایران را حمل کرد.

 

نوبت تیمی‌ها هم رسید

بعد از میراسماعیلی اما بالاخره قرعه به نام ورزش‌های گروهی افتاد تا در صف نخست کاروان ایران با پرچم کشور رژه بروند. مسلما در چهاردهمین دوره بازی‌ها که سال 2002 به میزبانی بوسان کره جنوبی برگزار شد٬ هیچ ستاره‌ای به اندازه علی دایی درخشان نبود. در آن سال شهریار فوتبال ایران پرچم را حمل کرد تا پرطرفدارترین ورزش دنیا از قافله پرچمداری جا نماند. درست دو دوره بعد اما نوبت بسکتبال رسید که نماینده کاروان ایران برای پرچمداری باشد. در شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی به میزبانی گوانگجو چین صمد نیکخواه‌بهرامی کاپیتان تیم‌ ملی بسکتبال به عنوان پرچمدار در رژه کاروان حضور پیدا کرد.

 

اولین ها برای کیمیا

حالا در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ترجیح دادند تا بعد از 20 سال پرچم کشور را بار دیگر به یک بانو بسپارند. کسی که نخستین مدال بانوان ایران در ادوار بازی‌های المپیک را به دست آورد و نامش را در تاریخ ثبت کرد اما اینجا دومین بانوی پرچمدار ایران در بازی های آسیایی شد. کیمیا همچنین اولین تکواندوکاری است که پرچمدار ایران می‌شود.

اما کیمیا علیزاده در حالی که در یک سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را طی کرد و به جنگ مصدومیت رفت٬ حالا انتخاب شده تا انگیزه‌اش برای قهرمانی در این میدان از این طریق دوچندان هم بشود. هرچه باشد او تاریخ‌ساز ورزش بانوان ایرانی است. کیمیا اولین مدال المپیک زنان ایران را گرفت و حالا اولین پرچمدار زن بازی‌های آسیایی هم هست.

 

از احسان حدادی غافل ماندند

البته در گزینه‌های پیشنهادی برای پرچمداری احسان حدادی نایب‌قهرمان پرتاب دیسک المپیک لندن هم فرد شایسته‌ای بود. او با داشتن سه مدال طلای بازی‌های آسیایی و با توجه به اینکه اندونزی ممکن است آخرین حضور او در بازی‌های آسیایی باشد٬ جزو گزینه‌های خوب برای پرچمداری محسوب می‌شد. حدادی خودش به دنبال چهارمین طلایش در المپیک آسیایی است و این مدال از او دور هم نیست.

 

پرچمداری خوش‌یمن برای همه به جز 3 نفر

یکی از نکات جالب توجه در بحث پرچمداران ایران این است که تمام آنها در این مسابقات موفق به کسب مدال طلا شده‌اند به جز سه نفر. البته در این سه نفر یک استثنا وجود دارد و آن محمود نامجو است. نامجو در نخستین حضورش در بازی‌های آسیایی روی سکوی قهرمانی ایستاد اما در دومین حضورش موفق به کسب مدال نقره شد.

زهرا محروقی هم دومین کسی است که نه تنها  پایش به سکوی قهرمانی نرسید بلکه هیچ مدالی به دست نیاورد. تیم‌ملی بسکتبال هم در زمان پرچمداری صمد نیکخواه‌بهرامی روی سکوی سوم ایستاد. حال باید دید پرچمداری برای کیمیا علیزاده خوش‌یمن خواهد بود و او با مدال طلا از جاکارتا بازمی‌گردد یا نه.

گزارش: نگار رشیدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز