خبرگزاری کار ایران

استخری که مخفیانه آب شرب شهروندان تهرانی را می‌بلعد+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۳۰۹

در حالی که مجموعه ورزشی انقلاب از استخرهای اقایان و بانوان بزرگ و مناسب برخوردار بود و در حالی که هنوز این مجموعه فاقد سالن مناسب برای بسیاری از ورزش‌های مهم است تصمیم گرفته شد دیوار به دیوار استخرهای قبلی، یک استخر دیگر ساخته شود. استخری که بعد از گذشت مدتی مشخص شد در شرایط کم آبی شدید تهران،به طور مخفیانه از آب شرب برای پر کردن آن استفاده می‌شده، موضوعی که موجب جلب توجه خبرنگار ایلنا برای بررسی‌های بیشتر شد.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به تشریح دلایل پشت پرده این اقدام عجیب و فاجعه بار پرداخت.

این مقام آگاه به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفت: قراردادهای بی او تی ، یک  تیپ از قراردادهایی هستند که معمولا دولت برای جذب سرمایه بخش خصوصی علاقه مند به ان است. در این مدل قراردادها دولت برای ساخت یک مجموعه ، سرمایه‌گذار خصوصی جذب می‌کند. بنا بر این اگر این مدل قرارداد به صورت درست و کارشناسی منعقد شود،  بسیار قرارداد خوبی است و بخش دولتی می‌تواند از طریق سرمایه بخش خصوصی پروژه‌اش را انجام دهد و پس از پایان دوره ساخت و بهره برداری، کل پروژه به مالکیت دولت در میاید و نفع آن را مردم می‌برند.

وی افزود: قبل از انعقاد قرارداد،پروژه کارشناسی می‌شود و رقم سرمایه گذاری و حداقل زمان بهره برداری ان مشخص می‌گردد. بر این اساس کسی که در مزایده شرکت‌ می‌کند می‌داند که باید حداقل این مبلغ کارشناسی را به عنوان آورده خود برای ساخت پروژه سرمایه‌گذاری کند. بنا بر این چیزی که در اینجا بسیار اهمیت پیدا می‌کند مشخصات پروژه و اطلاعاتی است که به عنوان پیوست اسناد مزایده وجود دارد و تعهدات سرمایه گذاران را مشخص می‌نماید.

این مقام آگاه اظهار داشت: امکاناتی که دولت برای ساخت این مجموعه در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد داد هزینه های ساخت و بهره برداری را تعیین می‌نماید مثلا اگر دولت بگوید اب و برق مجموعه را خودمان تامین می‌کنیم ، احتیاجی به ساخت پست برق و سیم کشی و حفر چاه و تاسیسات تصفیه اب که میلیاردها تومان ارزش دارد نیست و هزینه‌های ساخت و بهره برداری پایین می‌آید. در استخر جدید مجموعه ورزشی انقلاب تهران، مسئولیت تامین اب و برق مجموعه بر عهده سرمایه گذار و بهره بردار ان گذاشته شده است! یعنی بهره بردار موظف است از شروع ساخت تا اتمام بهره برداری تمام اب و برق مورد نیاز را خودش تامین کند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی قرار است استخر ساخته شود یا مجموعه آب درمانی ، سرمایه‌گذار می‌داند که باید روزی چند صد هزار لیتر آب برای دوش گرفتن ،پر کردن کاسه‌های استخر و تبخیر و بیرون ریز اب تامین نماید. نیاز است سالی چند بار هم کل کاسه استخر شسته شود و آب تعویض شود. لذا زمانی که قرار باشد کسی استخری بسازد که موقع بهره‌برداری باید آب آن توسط خودش تامین شود قطعا به عنوان شرکت کننده در مزایده می‌داند باید چند میلیارد تومان بیشتر سرمایه گذاری نماید و چون هزینه های جاری بالاتری دارد، عدد پایین‌تری را بعنوان اجاره محل به دولت پیشنهاد می‌کند و سالهای بیشتری را هم برای استهلاک سرمایه گذاری ادعا مینماید.

این مقام آگاه ادامه داد: همه می‌دانند تامین اب استخر شخصی تقریبا محال است زیرا اولا حفر چاه در تهران محال است و ثانیا اب خام چاه به قدری الوده است که امکان استفاده مستقیم ان برای استخر وجود ندارد. در این صورت تمام رقبا بالقوه از شرکت در مزایده انصراف می‌دهند و هر کس که در مزایده شرکت می‌کند حاضر نیست اجاره واقعی را به دولت پرداخت کند.

وی اظهار داشت: حال فرض کنید این ماجرا یعنی مزایده ساخت استخر بدون تامین آب ، از روز نخست با برنامه ریزی قبلی انجام شود. یعنی به صورت هدفمند تصمیم بگیرند شرط عدم تامین آب و برق را در شرایط مزایده قید کنند تا کسی در آن شرکت نکند و فقط فرد مورد نظر خودشان شرکت کند و آن فرد هم با توجه به شرط عدم تامین آب ، عدد بالایی برای مزایده اعلام نمی‌کند و برنده می‌شود. اما پشت پرده به فرد شرکت کننده اعلام می‌شود آب و برق استخر را خود ما تامین می‌کنیم!!

ایشان ادامه داد: ماجرا از این قرار بود که چند نفر از مقامات مسئول در معاونت جذب سرمایه گذاری شرکت توسعه اماکن ورزشی کشور با همکاری مدیریت و معاونت مهندسی مجموعه انقلاب تصمیم گرفتند تا شاهکاری انجام دهند. یعنی گفتند در کنار استخرهای مجموعه ورزشی انقلاب یک استخر دیگر هم ساخته شود. در حالی که این کار هیچ منطقی نداشت. زیرا خلاء و فقدان ورزش‌های دیگر مثل بسیاری از ورزش‌های رزمی و کشتی و... در مجموعه ورزشی انقلاب احساس می‌شود. در اسناد مزایده اعلام شد برنده باید اب و برق خودش را خودش تامین کند تا هیچ رقیب موثری برای شرکت در مزایده وجود نداشته باشد اما به همان فرد خاص گفته شده آب استخر و برق استخر را هم خودمان تامین می‌کنیم. یعنی زمین و سرمایه بیت المال که هدر شد، اب شرب مردم هم به تاراج رفت! بدلیل اجاره بهای کمتر و عدم اجرای تاسیسات چاه و تصفیه اب چاه که در قرارداد در تعهد سرمایه گذار بود، هم مردم و هم دولت مغبون شدند. این در حالی است که حتی تا قبل از تاسیس استخر جدید، مجموعه انقلاب اب کافی برای تامین نیازهای فعلی خود و حتی فضای سبز نداشت! و موضوع کم ابی در کشور بقدری جدی است که دائما به مردم گفته می‌شود حتی در مصرف آب خوراکی خود نیز صرفه‌جویی کنند.

توقع می‌رود مدیریت جدید شرکت توسعه و اماکن ورزشی کشور و سازمانهای نظارت کننده با دقت و ظرافت این تخلفات را بررسی و متخلفان را شناسایی و معرفی و نتیجه را برای اطلاع عموم منتشر نمایند.

استخری که مخفیانه آب شرب شهروندان تهرانی را می‌بلعد+عکس

استخری که مخفیانه آب شرب شهروندان تهرانی را می‌بلعد+عکس

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز