خبرگزاری کار ایران

لیورپول حق انتخاب نداشت، بهترین کار ممکن را کرد

فلسفه انتقال کوتینیو به بارسلونا

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۰۲۳

فیلیپه کوتینیو حالا دومین یا سومین بازیکن گرانقیمت تاریخ فوتبال است اگر کیلیان امباپه را حساب کنید که باید حساب کنید چون اگرچه هنوز رفتنش به پاری‌سن‌ژرمن قطعی نشده اما مگر آسمان به زمین بیاید که این اتفاق نیفتد!

به گزارش ایلنا، کوتینیو با 120 میلیون یورو(4/144 میلیون دلار) فروخته شده به اضافه 30 میلیون یورو(36 میلیون دلار) پاداش که به راحتی به دست می‌آید چون بستگی به بازی‌های او دارد و اینکه بارسلونا به لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. 10 میلیون یورو(12 میلیون دلار) دیگر هم اضافه می‌شود اگر بارسا با حضور کوتینیو دو قهرمانی اروپا به دست آورد؛ پول واقعا زیادی است، در حقیقت از آن پول‌هایی که با تغییر نگرش همراه است.

پول نیمار اینطور توجیه شد که پاری‌سن‌ژرمن می‌خواست ابراز وجود کند، باید ثابت می‌کرد می‌شود کسی نامش لیونل(مسی) و کریستیانو(رونالدو) نباشد و این همه پول بابتش بدهند و البته این واقعیت که مبلغ فسخ قراردادش اینقدر بود. امباپه هم ماه گذشته 19 ساله شد و اگر باور داشته باشید که او بااستعدادترین بازیکنی است که در طول چند سال اخیر دیده ایم، حاضرید پولش را قسطی هم که شده، بدهید. به علاوه اینکه شانس فروش این استعداد هم وجود دارد.

اما کوتینیو 25 سال دارد. سخت است که او را یک استعداد حساب کنید. بازیکنی که شما خریده‌اید کسی است که جام جهانی 2014 را از تلویزیون تماشا کرده و اگر هت‌تریک مقابل هاییتی در کوپا آمریکا را حساب نکنید، نخستین گل ملی‌اش در بازی‌های رسمی را همین 14 ماه قبل زده. در پنج سال حضور در لیورپول تنها یک بار آن هم سه فصل قبل در تیم منتخب فصل لیگ برتر قرار گرفته و فقط یک مرتبه در 30 بازی یا بیشتر در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفته. البته هیچ کدام از این آمار برای ضربه زدن به کوتینیو نیست. شاید برای همه بازیکنان دیگر فهرست گرانترین‌های جهان هم همینطور باشد ضمن اینکه او یک فوق‌ستاره جوان یا یکی از بهترین‌های تاریخ حساب نمی‌شود. در عوض، او فوتبالیستی استثنایی است که درست یا غلط در بیشتر دوران حرفه‌ای خود به آنچه شاید استحقاقش را داشته، نرسیده.

اما چرا بارسلونا چنین پولی را پرداخت کرد؟ نمی‌توانید خیلی راحت بگویید بارسلونا بعد از فروش نیمار روی گنج نشسته یا مصمم شده چنین خریدی را انجام بدهد. این شاید در مورد عثمان دمبله یا پیشنهاد ابتدایی برای کوتینیو درست باشد با توجه به نگرش منفی که آن موقع درباره باشگاه و رییس‌اش خوسپ ماریا بارتومئو وجود داشت اما حالا درست نیست. بارسا برای بردن لالیگا به کوتینیو نیازی ندارد و او نمی‌تواند در لیگ قهرمانان بارسلونا را همراهی کند(شاید برای همین بود که لیورپول می‌خواست بارسلونا را متقاعد کند تا پایان فصل او را قرض بدهد).

به عبارت دیگر، هیچ دلیلی برای افزایش قیمت وجود نداشت جز اینکه لیورپول می‌خواست چانه بزند، اینکه الان ژانویه است و البته بارسلونا خیلی تمایل داشت کوتینیو را به خدمت بگیرد.

بارسلونا یا بیش از حد و احمقانه برای یک بازیکن پول داده یا اینکه قیمت انتقالات(که تا این اواخر در مقایسه با درآمدها رشد کندی داشت) خیلی فراتر از آن جایی رفته که باید باشد.

موضوع جالب دیگر درباره انتقال کوتینیو این است که او چطور و کجا به درد بارسلونا می‌خورد. بدون تردید، چندپسته بودن کوتینیو یکی از دلایل قیمت بالای او است. اولین پاسخ به این سوال را باید در جانشینی آندرس اینیستا دانست که در پایان فصل 34 ساله می‌شود. محرومیت کوتینیو از همراهی بارسا در لیگ قهرمانان باعث می‌شود کمی از بار بازی‌های لیگ از دوش کاپیتان برداشته شود و او در رقابت‌های اروپایی سرحال‌تر باشد. این شاید درست باشد اما کوتینیو ثابت کرده به همین اندازه در پست بال در خط حمله سه نفره کارایی دارد و در واقع برای لیورپول و برزیل همانجا بازی می‌کرده و می‌کند. به جز جایگزینی سرخیو بوسکتس و لوییس سوارس، کوتینیو می‌تواند در هر یک از شش پست جلویی تیم ارنستو والورده بازی کند آن هم با کیفیت بالا. تعداد بازیکنانی که با کیفیت بسیار بالا می‌توانند در چند پست بازی کنند، زیاد نیست و والورده شش ماه فرصت دارد تا بفهمد چطور از او استفاده کند تا فصل آینده در نهایت قدرت این بازیکن برزیلی را در اختیار داشته باشد.

درباره لیورپول هم باید این تیم را تحسین کرد. فکر می‌کنم ریسک از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان که شاید 50 تا 150 میلیون دلار ارزش داشته باشد، می‌توانست بر هر پیشنهادی از بارسلونا غلبه کند اما اینکه گفته می‌شود او حدود 14 میلیون دلار از جیبش داده تا این انتقال صورت بگیرد، گویای همه چیز است و اشتیاق بی‌پایان این بازیکن برای انتقال را به اثبات می‌رساند. در این شرایط، لیورپول حق انتخاب زیادی نداشت و با به دست آوردن این پول هنگفت بهترین کار ممکن را کرد.

گزارش: گابریله مارکوتی

مترجم: سیدعلی بلندنظر

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز