خبرگزاری کار ایران

بازخوانی ۱۰ سکانس تاریخی ایران - کره‌جنوبی

وداع تلخ امپراطور، جادوی جادوگر، مشت کی‌روش(گزارش ویژه)

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۵۶۱

دیدار ایران - کره‌جنوبی تاریخچه‌ای جذاب و نوستالژیک دارد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ایران در هفته نهم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی باید به مصاف کره‌جنوبی برود و این دیدار تماشایی و حساس از بازی‌های کلاسیک و مهم همیشگی در سطح قاره آسیا بوده است که در طول تاریخ آن همواره جذابیت‌های خاص خودش را داشته است.

در این نوشته به 10 دیدار خاطره‌انگیز دو تیم پرداخته‌ایم که به فراخور سن هر فوتبالدوستی برخی از آنها برای همیشه در ذهنش ثبت شده است.

 

1- اولین تقابل و سنگین‌ترین شکست

ایران - کره‌جنوبی برای اولین بار در جام ملت‌های 1958 توکیو برای اولین بار مقال هم قرار گرفتند که کره‌جنوبی با نتیجه پرگل 5-0 ایران را شکست داد تا هم اولین تقابل رسمی دو تیم انجام شود و هم سنگین‌ترین شکست ایران در تاریخ دیدارهای دو تیم به ثبت برسد.

 

2- اولین برد با طعم قهرمانی

بازیهای آسیایی 1972 بانکوک که تقابل ایران - کره‌جنوبی مصادف با اولین پیروزی رسمی تیم کشورمان همراه بود که در فینال این رقابت‌ها به ثبت رسید و نخستین پیروزی با قهرمانی مسابقات همراه بود. علی جباری و حسین‌کلانی دو گل ایران را به ثمر رساندند.

 

3- قهرمانی تیم پروین با گل سیروس آبای

جام ملت‌های 1990 پکن که ایران - کره‌جنوبی بازهم فینالیست بودند و در این دیدار که علی پروین هدایت ایران را بر عهده داشت نتیجه بازی یک بر صفر به سود تیم ملی کشورمان به پایان رسید و تک گل این دیدا را مرحوم سیروس قایقران به ثمر رساند.

 

4- شکست سنگین و بازماندن از صعود به آمریکا

مرحله مقدماتی جام جهانی 1994 که با توجه به قوانین آن زمان به میزبانی یک کشور برگزار می‌شد و آن میزبان هم دوحه قطر بود. ایران با هدایت علی پروین در دیدار مقابل کره‌‌جنوبی با نتیجه 3-0 شکست خورد و از صعود به جام جهانی باز ماند.

 

5- نتیجه تاریخی در روز رویایی

26 آذر 75 از ذهن فوتبالدوستان ایرانی و کره‌ای هرگز پاک نمی‌شود. جام ملت‌های آسیای 1996 در امارات بود و ایران نیمه نخست را با شکست 2-1 به رختکن رفت ولی نیمه دوم رویایی با شش گل توسط شاگردان مایلی‌کهن و 4 گل علی دایی همراه بود و در نهایت پیروزی 6-2 به ثبت رسید.

 

6- وقتی در ثانیه‌های پایانی ورق برگشت

در جام ملت‌های سال 2000 در لبنان ایران با هدایت جلال طالبی به مصاف کره جنوبی رفت و در حالی که تا ثانیه‌های پایانی با تک گل کریم باقری یک بر صفر جلو بودیم در ثانیه‌های پایانی بازی دروازه تیم ما باز شد و در وقت‌های اضافه روی اشتباه علی دایی گل طلایی کره‌ای‌ها رای به پیروزی حریف ایران داد.

 

7- روز رویایی علی کریمی

وداع تلخ امپراطور، جادوی جادوگر، مشت کی‌روش(گزارش ویژه)

ایران در بازی‌های آسیایی سال 2000 چین ایران برای سومین بار پیاپی در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف کره‌جنوبی رفت و در نهایت با درخشش علی کریمی و هتریک او و بازی خوب مهدوی‌کیا و حسین کعبی در نهایت 4-3 از این دیدار پرگل سربلند خارج شد. کره‌جنوبی 2 سال بعد از چهارمی جام جهانی این شکست را مقابل ایران پذیرا شد.

 

8- طالب‌لو هم به کمک قلعه‌نویی نیامد

وداع تلخ امپراطور، جادوی جادوگر، مشت کی‌روش(گزارش ویژه)

بازهم ایران - کره‌جنوبی و بازهم مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های آسیایی به میزبانی مالزی، تیم ملی کشورمان در طول نود دقیقه بازی پرفشار نتوانست به گل برسد و نتیجه صفر - صفر حاصل تلاش دو تیم بود و در ضربات پنالتی در حالیکه وحید طالب‌لو به خاطر تخصص در گرفتن پنالتی به زمین آمده بود نتوانست مانع شکست ایران شود.

 

9- وداع تلخ با افشین امپراطور

وداع تلخ امپراطور، جادوی جادوگر، مشت کی‌روش(گزارش ویژه)

بازی‌های آسیایی قطر در سال 2011 که هدایت ایران بر عهده افشین قطبی بود و بازی در حالی که بدون گل به پایان رسید، با گل دقیقه 111 کره‌ای ها یک بر صفر به سود این تیم به پایان رسید و افشین قطبی بعد از آن بازی ایران را ترک کرده و هرگز باز نگشت.

 

10- پیروزی شیرین با برند گوچی

وداع تلخ امپراطور، جادوی جادوگر، مشت کی‌روش(گزارش ویژه)

در روزی که کره‌جنوبی هجومی‌تر از ایران بازی می‌کرد، یک اشتباه از سوی بازیکنان این تیم کافی بود تا یک موقعیت خوب به قوچان‌نژاد برسد و تک گل بازی و برتری ایران را به ثبت برساند و سند راه‌یابی ایران به جام جهانی 2014 برزیل امضا شود. بعد از آن بازی کی‌روش به سمت نیمکت کره‌جنوبی رفت و پاسخ صحبت‌های سرمربی حریف پیش از بازی را داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز