خبرگزاری کار ایران

۱۳ ایرانی، سه کروات و دیگر هیچ

نیمکت داغ؛ معرفی کامل 16 سرمربی لیگ هفدهم/ لیگی با پروفسور، ژنرال و کاپلو و ...!

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۵۰۶

لیگ برتر فوتبال ایران با حضور 16 تیم از پنجم مرداد ماه آغاز می شود.

به گزارش ایلنا، هفدهمین دوره رقابت های لیگ برترفوتبال کشورمان از پنجم مرداد ماه با حضور ۱۶ تیم آغاز می شود. تیم های سپیدرود رشت و پارس جم جنوبی تیمهای تازه وارد این لیگ به شمار می روند که جایگزین صبای قم و ماشین سازی تبریز شده اند.

در فاصله ۱۷ روز تا آغاز این دوره از رقابت ها هر ۱۶ تیم سرمربیان خود را مشخص کرده اند و هم اکنون در اردوهای آماده سازی به سر می برند تا با بهترین شرایط ممکن پا به این رقابت ها بگذارند.

از ۱۶ تیم حال حاضر در لیگ هفدهم ۸ تیم سرمربیان خود را حفظ کرده اند و ۸ تیم دیگر دست به تغییر زده اند. استقلال، پرسپولیس، پیکان، سپاهان، سپیدرود، پارس جم، پدیده و سیاه جامگان آخرین مربی خود در لیگ شانزدهم را نگه داشته اند.

 از بین این ۱۶ سرمربی ۱۳ نفر ایرانی و سه تای دیگر اهل کرواسی هستند. برانکو ایوانکوویچ، لوکا بوناچیچ و زلاتکو کرانچار این سه نفر را تشکیل می دهند.

از بین سرمربییان کنونی فقط ۴ نفر فصل گذشته در لیگ برتر حضور نداشتند. علی کریمی، لوکا بوناچیچ، علی نظر محمدی و مهدی تارتار این ۴ نفر هستند. الباقی در لیگ شانزدهم در همین تیم حال حاضر یا تیمی دیگر سرمربی گری کرده اند.

اگر ۶ بازی که در سال ۹۲ علی نظر محمدی روی نیمکت داماش به عنوان سرمربی حضور داشت را حساب کنیم علی کریمی تنها مربی ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر است که اصلا سابقه مربیگری در این سطح و حتی سطوح پایین تر را هم ندارد.حال در ادامه به معرفی هر کدام از مربیان و چالش های پیش رویشان می پردازیم.

چالش 5 جامه برانکو

سرمربی کروات سرخپوشان تهرانی فصل بسیار سنگینی را پیش روی خود می بیند. تیم او باید برای پنج جام بجنگد. یکی سوپرکاپ و بازی مقابل نفت. دیگری لیگ قهرمانان فصل ۲۰۱۷ که به مرحله یک چهارم رسیده اند. لیگ هفدهم، جام حذفی پیش رو و لیگ قهرمانان فصل آتی. همه اینها در شرایطی است که برانکو با تعدد ملی پوشان در تیم خود، نگران اردوهای تیم ملی درسال منتهی به جام جهانی هم هست و باید با برنامه های کی روش کنار بیاید. هواداران پرسپولیس امسال از او جام آسیایی می خواهند.

علی منصور و سودای جام

 استقلال هر چه قدر فصل نقل و انتقالات را بد شروع کرد در ادامه راه با جذب ستاره های جوان و با تجربه حسابی خود را تقویت کرد. هواداران استقلال در فصلی که گذشت برای سرمربی جوان خود سنگ تمام گذاشتند و صبر کردند تا امسال بهره آن را ببینند. منصوریان می داند سکوهای آبی ها در این فصل فقط با گرفتن جام قهرمانی آرام می گیرد و مدیران این تیم هم مانند فصل گذشته آرام و صبور نخواهند بود.

رونمایی از تیم ایده آل دایی

پس از قهرمانی با نفت تهران خیلی سریع با سایپا قرارداد بست تا پس از چند سال بی پولی کشیدن در تیم های صبا و نفت در این فصل با خیال آسوده به امور فنی خود بپردازد. شهریار خیلی زود یارهایش را جذب کرد. خیلی زود به اردو رفت و حالا همه در انتظار این هستند تا تیمی را ببینند که خود دایی آن را بسته و از ابتدا هم بالای سرش بوده است. مدیران باشگاه خودروساز با فراهم کردن شرایط ممکن قطعا به دنبال کسب سهمیه آسیایی هستند البته نه مثل فصل قبل که با این هدف لیگ شروع شد و نارنجی پوشان در هفته پایانی بقای خود را قطعی کردند.

اولین تجربه جادوگر در عجیب ترین تیم 

اولین تجربه سرمربی جادوگر در تیمی است که با فاصله عجیب ترین تیم ایران است. قهرمان جام حذفی که بدون پول و مدیریت مشخص می خواهد به جنگ بهترین ها برود. نفت خیلی دیر بسته شد. بسیاری از مهره های خود را از دست داد و کریمی در مدت زمانی کوتاه فقط چند بازیکن شناخته شده قدیمی را با استفاده از نامش جذب تیم کرد و باید روانه رقابت ها کنند. خیلی ها نگران اولین تجربه جادوگر هستند و انتخاب نفت را یک ریسک بزرگ برای او می دانند.

آقا معلم و دردسر جدایی ستاره ها

آقا معلم برای دومین فصل پیاپی روی نیمکت پیکان می نشیند. او در فصل اخیر با جوان های خوش آتیه خود نتیجه خوبی گرفت و در رده ششم قرار گرفت. جدایی سه ستاره این تیم در سه خط دفاع، هافبک و حمله کار او را مشکل کرده است. پیکانی ها امسال با تیمی جمع و جور و با ستاره های کم تعداد پا به رقابت های لیگ برتر می گذارد. کسب سهمیه برای تیم جلالی کمی دشوار به نظر می رسد اما آنها برای رسیدن به این مهم دست از تلاش برنخواهند داشت.

ژنرال در فکر احیا

 ژنرال همیشه از علاقه اش به اصفهان گفته است. او پس از چند سال که اسمش کنار ذوب آهن بود سرانجام هدایت این تیم را بر عهده گرفت. سعید آذری او را به جای مجتبی حسینی به خدمت گرفت. قلعه نویی هم برای احیای این تیم اصفهانی و اضافه کردن آنها به تیمهای مدعی در تلاش است. البته کار سختی پیش روی آنها خواهد بود. ذوب آهن تغییر چندانی نداشته و تمرکزش روی حفظ بازیکنان بود. امیرخان برای اثبات توانایی های خود باید با این تیم یکدست اما کم ستاره در لیگ هفدهم بدرخشد و حداقل سهمیه آسیا را به چنگ بیاورد.

بازگشت طوفان با زلاتکو

پرافتخارترین تیم لیگ برتر ایران پس از گذراندن دو فصل کابوس وار سراغ مربی رفت که آخرین بار آنها را قهرمان کرده بود. کرانچار از اواخر فصل قبل به سپاهان آمد. آنها یک فصل نقل و انتقالات ایده آل را پشت سر گذاشتند. به گواه بسیاری از کارشناسان این فصل سپاهان با سرمربی کرواتش یکی از مدعیان است. کرانچار هم می خواهد نشان دهد راه و رسم مربیگری در ایران را بلد است. او باید در این فصل عیار واقعی خود را نشان دهد.

سخت ترین فصل تراکتور با یحیی

 سخت ترین فصل تراکتور در تاریخ لیگ برتر مصادف شد با حضور یحیی گل محمدی. پرشورها از گرفتن بازیکن جدید محروم هستند ولی یحیی با انگیزه فراوان و با اتکا به داشته های خود و همچنین جوان های با استعدادش می خواهد در تبریز شگفتی خلق کند. تنها نگرانی راجع به حجب و حیای ذاتی یحیی است و اینکه آیا او می تواند در تبریز و جو سنگینش کار کند یا عاقبتش می شود عاقبتی به سان مجید جلالی.

کامبک لوکا؟

 گسترش بعد از دو، سه فصل تغییرات بنیادینی در حوزه فنی و مدیریت به خود دید. بوناچیچ معروف هم باز به ایران برگشت و این بار جای کمالوند را گرفت. بوناچیچ چند تا از ستاره های خود را از دست داد اما مهره های خوبی را هم به خدمت گرفت. باید دید این سرمربی می تواند با خلقیات خاص خود تیم دوم تبریز را به سوی موفقیت رهنمون کند یا خیر.

سلام بر علی نظر، حاشیه، هیجان و سپیدرود

 سپید رود پس از حدود نیم قرن به سطح اول فوتبال ایران بازگشت. آنهم با یک مربی بومی و جوان به نام علی نظر محمدی. دروازه بان سابق فوتبال گیلان با حاشیه های فراوانش گرمابخش لیگ خواهد بود اما باید بداند راه و رسم تیمداری در لیگ برتر با دسته یک بسیار متفاوت است. تیم او نسبتا خوب بسته شده و علی نظر گیلانی ها باید از تنها نماینده استان به خوبی محافظت کند وگرنه اولتیماتوم های زیادی برای پست او از همین الان دندان تیز کرده اند.

تارتار می خواهد ویسی شود! 

کارنامه نسبتا ناموفق مهدی تارتار در تیم های لیگ برتری با درخشش او در لیگ یک به کلی فراموش شد. بازیکن اسبق پرسپولیس موفق شد تیم تازه دسته یکی شده پارس جنوبی را به عنوان تیم نخست راهی لیگ برتر کند.تارتار سابقه حضور در سطح اول فوتبال ایران به عنوان سرمربی را دارد و حالا با تجربه تر از قبل با تیمی که خیلی جمع و جور و آبرومندانه بسته شده راهی مسابقات خواهد شد. بازیکنان جوان این تیم به دنبال خلق شگفتی هستند و تارتار خیلی دوست دارد ویسی این فصل فوتبال ایران باشد.

کاپلوی جنوبی ها و رونمایی از دیدنی ترین تیم

 سیروس کاپلوی جنوبی ها از استقلال خوزستان فرار کرد و پیش از آخرین دیدار با الهلال با فولادی ها تمام کرد. او حالا به دنبال این است در فضایی آرام تر توانایی های خود را نشان دهد. خرید بازیکنانی چون مبعلی و زهیوی می تواند فولاد را به یکی از دیدنی ترین تیمهای لیگ هفدهم تبدیل کند. تیمی که برای مدعی شدن به نبوغ پورموسوی و حمایت هوادارانش احتیاج دارد.

موفقیت دوباره عبدالله و قهرمان سابق؟

 شکست در سپاهان عبدالله ویسی را دوباره به جایی برگرداند که در آنجا به بزرگترین دستاورد دوران ورزشی اش رسیده بود. عبدالله پپ بازهم سرمربی استقلال خوزستان شد. او باید به تیمی ندار و با بسیار کم مهره دوباره دست به شگفتی بزند. کاری که به نظر دشوار هم می آید. ویسی پیش از شروع لیگ ساز جدایی را کوک کرد و مشخص نیست این بی پولی او را تا کی سرپا نگه دارد.

کمالوند و تاریخی ترین برزیل ایران

بی تردید صنعت نفت یکی از موفق ترین تیمها در فصل نقل و انتقالات و حتی آماده سازی پیش فصل بود. تغییر سیاست این باشگاه و دست به جیب شدن شرکت ملی نفت باعث شده تا برزیل ایران یکی از مدعیان کسب سهمیه در لیگ پیش رو باشد. تیمی که با هدایت فراز کمالوند راهی رقابت ها می شود. کمالوند تمام بازیکنان مورد علاقه خود را از ایران و عراق و برزیل دور خودش جمع کرده تا در لیگ پیش رو با تیم جدیدش خودنمایی کند. یکی از نکات مثبت کمالوند این است که می تواند جو ملتهب آبادان را آرام کند.

پدیده پرمهره مهاجری

پدیده در فصلی که گذشت اگر با کمی بدشانسی روبرو نمی شد می توانست رتبه بهتری در لیگ داشته باشد. با این حال آنها در این فصل با جذب ستاره هایی چون قاضی و خلعتبری و چند نفر دیگر جزو پرمهره ترین تیمهای لیگ به شمار می آید. مهاجری که جزو با ثبات ترین مربیان لیگ برتر است در این فصل باید با حساسیت بیشتری کار خود را پیش ببرد چرا که مسئولان باشگاه از او فقط نتیجه می خواهند و بدشانسی دیگر بهانه خوبی برای عدم کسب نتیجه دلخواه نخواهد بود.

فانوس به دستی میثاقیان در مشهد

 تیم را در لیگ برتر نگه داشت و مزد این کار هم ادامه حضور بر روی نیمکت این تیم مشهدی بود. میثاقیان از هر لحاظ بهترین گزینه ممکن بود. هم کم خرج است و هم زبان بی پولی را خوب متوجه می شود. سیاه جامگان خریدهای زیادی انجام داد که شاید فقط سه نفر آنها را اهالی فوتبال بشناسند. با این که مدیریت باشگاه از بقای بی دردسر این تیم صحبت می کرد اما گویا بازهم باید سیاه جامگان را جزو فانوس به دست ها بدانیم.

××××

با همه این تفاسیر و با حضور این ۱۶ مربی با طرز فکرهای منحصر به فرد خود باید انتظار لیگی جذاب را کشید. لیگی که سراسر هیجان باشد و تا مرز جنون هواداران و علاقمندان را با خود همراه کند. فقط چند روز تا تماشای دستپخت این ۱۶ نفر باقی مانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز