خبرگزاری کار ایران

تحلیلی بر ممنوع الخروجی دارنده مدال طلای تیروکمان پارالمپیک؛

سکوت زهرا نعمتی مقابل جنجال خبری همسرش

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۲۸۰

هنوز جای زخم ممنوع الخروجی نیلوفر اردلان کاپیتان تیم ملی فوتسال بانوان ایران از سوی همسرش در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا درد می‌کند و هنوز فراموش نکرده‌ایم که او چقدر تلاش کرد تا در نهایت برای یک بار توانست مجوز خروج از کشور را بگیرد تا به تورنمنت مکزیک برود اما در نهایت ممنوع الخروجی‌اش از سوی هیچ نهادی لغو نشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، یادمان نرفته که این موضوع ممنوع الخروجی ورزشکاران زن آن قدرها در ورزش ایران بی سابقه نیست اما تا این اندازه جنجال برانگیز نشده است. حالا از ماجرای نیلوفر کمتر از یکسال می‌گذرد که داغ خبری دیگر بر دل ورزش زنان ایران نشسته است. خبری که از سوی رهام شهابی پور همسر زهرا نعمتی بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفته  و از ممنوع الخروجی همسرش خبر می دهد. 

او ادعا کرده که زهرا بعد از المپیک ریو به خانه باز نگشته و درخواست طلاق داده است به همین دلیل درخواست طلاق داده تا زهرا نتواند در هیچ تورنمنتی شرکت کند!.

در کلامی ساده تر، او با ممنوع الخروجی همسرش تحت فشار قرار داده تا به خانه بازگردد!. 

رهام شهابی که خود سال‌ها کماندار ملی پوش ایران بوده بدون در نظر گرفتن جایگاه ورزشی همسرش در میادین بین المللی و البته ورزش ایران، به گونه ای از تصمیم خود دفاع می‌کند و حتی گله مند است که با این ممنوع الخروجی چطور همسرش به عنوان نماینده سازمان ملل به سوئیس رفته که گویی با فضای ورزش بیگانه است! 

کافی است کمی به حرف های همسر نعمتی دقت کنیم وقتی می‌گوید می‌خواهم "به هر صورت یکسری مسائل و مشکلات خانوادگی پیش آمده که قابل حل است و نیاز نیست تا حد طلاق به آن دامن زده شود" ، او درحالی حرف از دامن زدن به مشکلات خانوادگی اش صحبت می کند که خود با ممنوع الخروج کردن زهرا به عنوان اهرم فشاری برای بازگرداندن زهرا به خانه استفاده کرده است آیا چنین رفتاری نباید خشونت علیه زن برداشت شود؟  

البته نباید در تحلیل این اتفاق یک طرفه به قاضی رفت چون پاسخ چنین اقداماتی قانون است قانونی که مردان اجازه می دهد در هر شرایطی حق خروج از کشور را از زنانشان بگیرند حتی اگر همسرشان قهرمان دنیا باشد!.

وقتی ماجرای نیلوفر پیش آمد، انجمن های حمایت از زنان و رسانه ها بسیار تلاش کردند تا شاید روزنه ای برای تغییر این قانون یا حتی اضافه کردن تبصره ایی برای ورزشکاران زن پیدا کنند اما روزنه ای پیدا نشد که نشد و دوباره باز گشته ایم به همان یکسال پیش و ممنوعیت خروج برای یک ورزشکار زن آن هم از سوی همسری که خود اهل ورزش است! درست است که قانون دست مردان را برای ممنوع الخروج کردن همسرانشان بازگشته اما نباید پرسیده شود وقتی پای سرمایه های ملی همچون نیلوفر و زهرا در میان است، قانون چه حمایتی از آن ها خواهد کرد؟ زهرا نعمتی تنها زهرا نعمتی نیست که به سادگی بتوان او را به دلیل مشکلات خانوادگی اجازه نداد به تورنمنت های بین المللی برود، او نه تنها سرمایه ورزشی این کشور است که سال ها برای رسیدن به جایگاهش جنگیده بلکه ، نماید ورزش زنان دنیاست و نباید به این سادگی ها از میادین ورزشی حذف شود. مگر می شود قانون یک کشور این گونه پشت قهرمانش را خالی کند؟ آیا وقت آن نرسیده که مسوولان و قانون گذاران همچون زمانی که ورزشکاران مدال آوری می کنند و پیام های تبریک خود را در رسانه های اجتماعی منتشر می کنند، در چنین شرایطی که بیش از پیش نیاز به حمایت دارند، حامی آن ها باشند؟ 

این نکته را هم فراموش نکنیم که رسانه ها در رابطه با موضوعاتی که با یک ادعا رنگ و لعاب خبری به خود می گیرند مسوولیت دارند. ادعاهایی که معملولا به جزء جنجال سازی خبری و حاشیه سازی  هدف دیگری ندارند . آیا اقدام حرفه ای تر یک رسانه این نیست که خود از تمام جزییات خبر اطلاع پیدا کند و در خبری دو سویه به اصل ماجرا بپردازد؟ شاید در این صورت اصل ماجرا هم برای مخاطب و مسوولان روشن تر شود! و زهرا هم در این صورت  می توانست انتخاب کند که در قبال چنین ادعایی چطور واکنش نشان دهد. چون این واضح است که دیگر سکوت دردی را درمان نمی کند.

الهام یزدی‌ها

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز