خبرگزاری کار ایران

گواردیولا و بزرگترین چالش دوران مربیگری

با توجه به شرایط نه چندان خوب سیتیزن‌ها در لیگ انگلیس به نظر می‌رسد هدایت من سیتی، بزرگ ترین و دشوارترین چالش دوران حرفه‌ای سرمربی پرافتخار و سابق بارسا و بایرن می‌باشد.

به گزارش ایلنا، شاگردان گواردیولا در نیمه اول نمایش خوبی ارائه دادند اما در نهایت بازی در 45 دقیقه ابتدایی به سود اورتون با یک گل به پایان رسید که این به خودی خود فاجعه نیست. اما در نیمه اول سیتی نشان داد که دوباره به روزهای فاجعه بار نوامبر و اکتبر بازگشته است. در آن مقطع، من سیتی قادر به استفاده از شانس‌های مسلم خود نبود و حریفان معمولا با چند ایجاد خطر دروازه این تیم را باز می‌کردند.

بعد از دیدارهای سیتی برابر اورتون در دیدار رفت، میدلزبورو و تا حدی ساوتهمپتون در خانه، تیم گواردیولا باز هم با تکرار همان اتفاقات رو به رو شد که البته این بار مجازاتی سنگین در گودیسون پارک برای این تیم در نظر گرفته شد.

 

بعد از شروعی رویایی در ابتدای فصل، سیتیزن‌ها در دیدارهایی ماند لستر و البته چلسی که هرگز مستحق باخت نبودند، در سراشیبی سقوط قرار گرفتند و گواردیولا برای حل این بحران، در این مدت تغییرات زیادی را در شرایط تیمش اتخاذ کرده است.

رجوع به دفاع سه، چهار یا حتی پنج نفره در طول فصل و با توجه به شرایط بازی که در ترکیب آبی‌ها دیده شد و دست آخر دوباره آنها با همان 4 دفاع ابتدای فصل در مقابل حریفان صف آرایی کردند.

علیرغم اعتراف پپ به عدم تطابق شرایط مدافعان تیمش با سیستم مورد نظر وی، انتظارات سرمربی اسپانیایی نیز از بازیکنانش زیاد بوده است. از دیدار برابر لستر که با شکست فاجعه بار همراه بود تا باخت سنگین دیروز برابر اورتون، سیتیزن‌ها 5 بازی از 6 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشته و سه کلین شیت به ثبت رسانده بودند.

 

اما انگار همه چیز دوباره مانند روزهای تلخ چند ماه قبل شد. آرسنال، لستر، برنلی و اورتون موفق شدند با اولین ضربه در چارچوب به گل برسند و این 4 بازی تنها مربوط به 7 هفته گذشته است.

اگرچه آنها در جدال برابر آرسنال موفق شدند تک گل دقایق ابتدایی والکات را پاسخ داده و به پیروزی برسند، اما این اتفاق در مقابل لیورپول رخ نداد و گل دقایق ابتدایی وینالدوم تا پایان دست نخورده باقی ماند.

اما شاید نکته آزار دهنده در دیدار برابر اورتون این بود که میزبان در اواخر نیمه اول به گل رسید و قبل از آن اگرچه سیتی موقعیت‌های خیلی مهمی ایجاد نکرد، اما شانس‌هایی برای گلزنی داشت و در کنترل میدان و ارسال پاس‌های دقیق و مناسب خوب عمل کرده بود. اما با اشتباه کلیچی، استارت زیبای لوکاکو و عدم پوشش اوتامندی، دروازه براوو به راحتی در دقیقه 34 گشوده شد.

 

شاگردان کومان تنها دو دقیقه بعد از شروع 45 دقیقه دوم به گل رسیدند و جالب است بدانیم این دومین ضربه در چارچوب اورتون بود. اگر چه گل چهارم اورتون چهارمین شوت این تیم نبود، اما براوو از 22 ضربه آخری که به سمت دروازه وی نواخته شده، 14 گل دریافت کرده است.

اگرچه نمی‌توان براوو را مقصر شکست فاجعه بار گودیسون پارک دانست، اما در تصویری بزرگتر، موضوع اصلی یافتن مقصر در بین بازیکنان نیست. در نهایت باید اعتراف کرد که براوو سنگربان شوت گیری نیست، در تک به تک برخلاف همه سنگربانان بزرگ، به جای آنکه خودش را بزرگتر جلوه دهد خلاف آن را انجام می‌دهد و در حملات مرسوم نیز به ضربه زننده نزدیک نمی‌شود.

 

از ترکیب تیمی که در جام اتحادیه از سد وستهام گذشت، تنها کابایرو جای خود را به براوو داد که امکان دارد به زودی و با ادامه این روند، سنگربان شیلیایی به نیمکت تبعید شود. گرچه، نمی‌توان در رخ دادن این اتفاقات تنها براوو را مقصر قلمداد کرد و اشتباهات فردی و متوالی مدافعان سیتی نیز دیگر عامل آمار وحشتناک سیتیزن‌ها در امور دفاعی در هفته‌های اخیر است.

در مورد پذیرش گل دوم و مدت‌ها قبل از آنکه گواردیولا تصمیم بگیرد از ایهناچیو به جای زابالتا استفاده کند، فضای بزرگی در بین بازیکنان سیتی در غیاب بازیکنانی مثل گوندوگان، فرناندو و فرناندینیو به وجود آمده بود که همین فضا باعث پدید آمدن حملات خطرناک میزبان و به راه افتادن جشنواده گل در گودیسون پارک شد.

در حال حاضر بزرگ ترین نگرانی پپ، پیدا کردن یک راه حل برای گذر از این بحران است. اگر سرمربی سابق بارسا قصد دارد دوباره به سیستم‌های پیچیده دفاعی رجوع کند، با این ابزار ممکن نیست و باید تا تابستان و خرید مدافعان جدید صبور باشد.

اما نمایش خوب مدافعان سیتی در چند بازی اخیر به جز جدال برابر اورتون نشان داد که گواردیولا می‌تواند با همین ترکیب تا پایان فصل رتبه‌ای قابل احترام کسب کند. اگرچه فکر کردن به قهرمانی، با وجود اختلاف 10 امتیازی با چلسی کمی رویایی به نظر می‌رسد.

 

اما نبرد گودیسون پارک، یک بعد از ظهر فاجعه با دیگر در کارنامه پپ در سیتی بود که با توجه به شرایط موجود، بعید است آخرین آن هم باشد. در پایان بازی، هواداران اورتون سرود جدایی برای پپ سر دادند. اگرچه در حال حاضر امکان رخ دادن چنین اتفاقی وجود ندارد، اما شاید اتفاقات تلخ برای او تا مدت‌ها ادامه داشته باشد.

بعد از اتمام بازی، گواردیولا تاکید کرد که تناقض میان عملکرد خوب سیتی و نتایج بد آنها در فصل جاری امری طبیعی و تکراری است. اما به نظر مشکلات سیتی چیزی فراتر از این مسائل است.

 

در دشوارترین و چالش برانگیزترین تجربه دوران مربیگری گواردیولا و پس از پذیرش سنگین ترین شکست همه ادوار مربیگری وی، حالا گواردیولا باید با راه حلی جدید روی نیمکت تیمش حاضر شود.

کد خبر : ۴۴۸۴۲۳