خبرگزاری کار ایران

گزارش تفصیلی ایلنا از عملکرد تیم‌های لیگ برتری در پایان نیم فصل؛

از پرسپولیس پرحاشیه تا روزهای سیاه مدافع عنوان قهرمانی

نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت، با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال با تمام فراز و نشیب‌هایی که داشت، به پایان رسید و شاگردان برانکو ایوانکوویچ در تیم پرسپولیس موفق شدند با ارائه عملکردی درخشان و با پشت سر گذاشتن رقیبی سرسخت مانند تراکتورسازی، به عنوان قهرمانی نیم فصل برسند. عنوانی که البته جامی به آن تعلق نمی‌گیرد.

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به عملکرد 16 تیم حاضر در فصل جاری لیگ برتر در پایان نیم فصل اول.

پرسپولیس؛ صدرنشین پرحاشیه

تیم برانکو ایوانکوویچ در ادامه روند بسیار خوب خود از فصل گذشته تا کنون، سال جدید فوتبال ایران را هم بسیار پرنشاط آغاز کرد. پرسپولیس اگرچه در شروع کار با حاشیه‌های زیادی به خاطر نقل‌وانتقالات بازیکنان خود از جمله رفتن و برگشتن مهدی طارمی و رامین رضائیان و همچنین جذب دو بازیکن ضعیف اوکراینی روبرو بود اما در نتیجه‌گیری بسیار خوب عمل کرد و در انتها نیز موفق شد با ارائه بازی‌های بسیار خوب و تماشاگرپسند، در پایان نیم فصل به مقام قهرمانی برسد. تیم برانکو که فصل گذشته به دلیل نداشتن خط دفاعی مطمئن و ضعف در درون دروازه در انتهای لیگ جام قهرمانی را تنها به خاطر تفاضل گل از دست داد، در فصل جدید با برطف کردن نقاط ضعف خود و اضافه شدن چند مهره کارآمد مانند علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی و وحید امیری، جان تازه‌ای گرفت. البته در این میان پرسپولیس به دلیل نداشتن بازیکن خوب و باکیفیت مناسب روی نیمکت خود، جام حذفی را به سادگی و در نخستین گام با شکست برابر تیم ناشناخته قشقایی از دست داد تا مشخص شود باوجود داشتن ترکیبی خوب، از نبود بازیکنان جانشین در حد و اندازه بازیکنان اصلی رنج می برد. موضوعی که با جدایی احمد نورالهی و امید عالیشاه، دو بازیکن کارآمد پرسپولیس در انتهای نیم فصل و پیوستن آنها به تراکتورسازی به خاطر سپری کردن دوران سربازی، حالا بیشتر از پیش تبدیل به نقطه ضعف سرخپوشان شده است و باید برای برطرف کردن آن فکری اساسی کرد. پرسپولیس باوجود وضعیت خوب فنی، این روزها درگیر حواشی زیادی مانند مشکلات مدیریتی است، و در صورتی که مدیران این باشگاه در مدت زمان مشخص نقل‌وانتقالات زمستانی نتوانند نیازهای تیم برانکو را برطرف کنند، بدون تردید در ادامه لیگ سرخپوشان در رقابت با رقیب سرسختی مانند تراکتورسازی کم خواهند آورد.

تراکتورسازی؛ با ثبات و سرسخت

سرخپوشان تبریزی، بعد از تغییرات مدیریتی که در ابتدای فصل داشتند، با تلاش مدیرعامل جدید خود جمعی از ستاره‌های باتجربه لیگ مانند محسن بنگر، محمد نوری، محمد ابراهیمی، ادینیو و جاسم کرار را جذب کردند که حضور این بازیکنان در کنار نفراتی همچون مهدی کیانی، فرزاد حاتمی و بازیکنان سربازی مانند سروش رفیعی و محمدرضا اخباری، تیم امیر قلعه‌نویی را تبدیل به یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ و به نوعی پرستاره‌ترین تیم تاریخ باشگاه تراکتورسازی کرد. شاگردان قلعه‌نویی اگرچه در نیم فصل اول به دلیل آماده نبودن زمین ورزشگاه یادگار امام مجبور بودند بازی‌های خانگی را در زمین اختصاصی کوچک خود انجام بدهند و نتوانستند ازحمایت کامل هوادارانشان برخوردار باشند، با این حال در نتیجه‌گیری بسیار خوب عمل کردند و تا انتهای نیم فصل پا به پای پرسپولیس پیش رفتند و در پایان نیمه اول لیگ، تنها با اختلاف دو امتیاز پشت سر تیم برانکو قرار دارند. امیر قلعه‌نویی و شاگردانش در نیم فصل نخست ثبات خیلی خوبی داشتند و همانند رقیب اصلی خود تنها در یک بازی شکست خوردند و به گفته اغلب کارشناسان از نظر فنی در کنار پرسپولیس بهترین تیم لیگ بودند.

ذوب‌آهن؛ درخشان حتی بدون یحیی

سبزپوشان اصفهانی بعد از قهرمانی در جام حذفی و پیش از آغاز فصل، درگیر مشکلات مالی بودند. مشکلاتی که باعث شد تا یحیی گل‌محمدی را تا آستانه جدایی از این تیم نیز پیش برد و در پایان نیز او با رضایت دادن به کم شدن شدن مبلغ قراردادش در این تیم باقی ماند. هرچند که به دلیل شروع بد سبزپوشان در لیگ و نتایج نامناسب آنها در هفته های ابتدایی یحیی بعد از دو سال حضور موفق در ذوب‌آهن از سمت برکنار شد تا دستیار او مجتبی حسینی به عنوان سرمربی انتخاب شود. حسینی که البته به خوبی از تیمش شناخت داشت شروعی بسیار عالی در ذوب داشت و موفق شد در مدت زمان کوتاهی این تیم را از رده‌های پایین به بالای جدول برساند. ذوب‌آهن حسینی نه تنها اولین شکست پرسپولیس صدرنشین در لیگ را ثبت کرد بلکه موفق شد به نیمه‌نهایی جام حذفی نیز صعود کند. این تیم با بازگشت قاسم حدادی‌فر در نیم فصل دوم قطعاً شرایط بهتری نیز پیدا خواهد کرد.

پیکان؛ نیم فصل رویایی

پیکان تهران که پیش از این بیشتر نقش آسانسور لیگ را بازی می‌کرد و هربار بعد از صعود به لیگ برتر دوباره به لیگ یک سقوط می‌کرد، این بار با حضور مجید جلالی باتجربه در راس کادرفنی، روزگار متفاوتی را در نیم فصل اول تجربه کرد. فیروزه ای پوشان تهرانی البته شروع خوبی در لیگ نداشتند اما بعد از گذشت چند هفته توانستند با پیدا کردن ثبات تیمی خود رفته رفته نتایج خوبی را کسب کنند و در انتهای نیم فصل نیز رتبه چشمگیر چهارم را در جدول اذعان خود کردند. پیکان این فصل با داشتن بازیکنان باتجربه‌ای مانند رحمان احمدی، امیرحسین صادقی و صادق بارانی، در کنار جوانانی همچون سیاوش یزدانی و ماهان رحمانی و با استفاده از وجود مهاجمی بسیار توانمند همچون گادوین منشا، تبدیل به یکی از تیم‌های خوب لیگ شده است و به نظر می‌رسد بر خلاف سالیان گذشته، این بار این تیم تهرانی قرار است نه برای فرار از سقوط بلکه برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا مبارزه کند.

نفت تهران؛ پرشور مانند دایی

تیم علی دایی ماند خود او بسیار پر شور است. زردپوشان تهرانی که البته این فصل با تغییر مالکیت باشگاه، بیشتر قرمزپوش شده‌اند، باوجود شروع دیرهنگام تمرینات پیش فصل، عملکرد خیلی خوبی در نیم فصل اول داشتند و توانستند در رده پنجم جدول قرار بگیرند. علی دایی بعد از حضور در نفت در اولین اقدام بازیکنان باتجربه‌ای مانند محمد قاضی، میلاد فخرالدینی و ایگور پراهیچ را جذب کرد تا بتواند با استفاده از این فاکتور نقص شروع دیرهنگام تیمش را برطرف کند. نکته بارز در تیم علی دایی، همدلی و یکدلی بازیکنان این تیم است که حتی با وجود مشکلات فراوان مالی در این تیم باعث نشد تا خللی در روند خوب این تیم در نیم فصل نخست رخ بدهد.

فولاد؛ پرواز با بال‌های انصاری

سرخپوشان اهوازی تا قبل از هفته پنجم و بازگشت ساسان انصاری به این تیم، روزهای آنچنان خوبی را در لیگ سپری نمی‌کردند. انصاری که در ابتدای فصل راهی پرسپولیس شده بود، بعد از اینکه متوجه شد جایی در ترکیب اصلی این تیم نخواهد داشت، با گرفتن تصمیمی منطقی و مناسب دوباره به فولاد برگشت و در بازگشت خود به این تیم توانست با گلزنی‌های فراوان برای تیمش، نه تنها توانایی‌های خود را اثبات کندف بلکه موجب اوج‌گیری فولاد نیز شود. تیم نعیم سعداوی بعد از بازگشت انصاری و البته جذب وحید طالب‌لو، رفته رفته روند خوبی را در پیش گرفت و توانست از انتهای جدول جدا شود. فولاد البته در جام حذفی ناکام بود و با توجه به فشردگی بالای جدول لیگ نیز برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، قطعاً کار بسیار سختی خواهد داشت.

استقلال؛ روزهای سخت منصوریان

روزی که علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد، شاید هواداران این تیم تصور می‌کردند روزهای بد این تیم در دو فصل گذشته به پایان رسیده و آبی‌پوشان در فصل جاری دواره همان تیم پرقدرت همیشگی خواهند بود. البته در همان زمان اغلب کارشناسان اعتقاد داشتند منصوریان به دلیل نداشتن تجربه زیاد و سختی کار در تیمی مانند استقلال، قطعاً استقلال در فصل جاری شانس بالایی برای قهرمانی در لیگ نخواهد داشت، ادعایی که با شروع لیگ به خوبی اثبات شد و مشخص شد برای مدعی بودن تنها تغییر سرمربی کافی نیست. منصوریان در شروع کار تغییرات زیادی در تیمش داشت و بازیکنان جوان زیادی را به ترکیب استقلال تزریق کرد که این مساله یکی از عوامل کندی روند استقلال در نیم فصل بود. مشکل دیگر استقلال و منصوریان مشکلات مدیرتی و چند دستگی در هیات مدیره این باشگاه بود. بعد از برکناری افشارزاده و انتخاب افتخاری به عنوان مدیرعامل جدید استقلال، مشکلات در این باشگاه نه تنها کم نشد بلکه برخی از اعضای هیات مدیره جدید نیز به صورت علنی به مخالفت با سرمربی جوان این تیم پرداختند. موضوعی که در برهه‌ای باعث ایجاد حواشی زیادی در استقلال شد. تیم منصوریان البته از نظر فنی نیز برخلاف ادعای او آنچنان پیشرفت قابل ملاحضه‌ای نداشت و این مساله در کنار نتایج نه چندان خوب این تیم در نیم فصل اول، باعث انتقاد زیاد پیشکسوتان این باشگاه از منصوریان شد. البته از بروز اختلاف میان منصوریان مهدی رحمتی در واپسین روزهای نیم فصل اول نیز نباید گذشت. اختلافی که در صورت حل نشدن قطعاً در نیم فصل دوم می‌تواند وضعیت استقلال را از چیزی که هست هم بدتر کند.

سپاهان؛ آغاز دوران ویسی

فصل گذشته سپاهان یکی از بدترین دوران تمام تاریخ خود را سپری کرد. فصلی که نه تنها حواشی زیادی را در این تیم به همراه داشت، بلکه با نتایج بد این تیم نیز همراه بود. در فصل جدید اما عبدالله ویسی که به همراه استقلال خوزستان قهرمان لیگ شده بودف به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد و او در شروع کار خود بازیکنان جوانی را به سپاهان آورد. جوانگرایی ویسی در سپاهان البته تبعات خاص خودش را داشت و موجب شد این تیم متمول به دلیل عدم ثبات در نتیجه‌گیری در انتهای نیم فصل در رده نازل هشتم قرار بگیرد. باتوجه به بهتر شدن شرایط سپاهان در روزهای آخر نیم فصل نخست، به نظر می‌رسد این تیم در دور برگشت مسابقات لیگ شرایطی به مراتب بهتر داشته باشد.

گسترش فولاد؛ شروع دیرهنگام شاگردان کمالوند

دومین تیم تبریزی لیگ، با اینکه در نقل‌وانتقالات بسیار پرسروصدا بود و هزینه‌های زیادی را برای جذب بازیکنانی مانند محمدرضا خلعتبری، لوسیانو پریرا و فرناندو خسوس متحمل شد اما تا مدت‌ها جزو تیم‌های پایین جدول بود. شاگردان کمالوند بعد از گذشت 10 هفته از لیگ رفته رفته شکل تیمی خود را پدا کردند و توانستند با کسب نتایج خوب و پیروزی در چند بازی از جمله دیدار مقابل سپاهان، تا اواسط جدول صعود کنند. نقطه اوج تیم کمالوند در نیم فصل نخست را می‌توان بازی این تیم مقابل استقلال در تهران دانست. گسترش در آن بازی با وجود یک بازیکن کمتر موفق شد شکست دو بر صفر را تبدیل به تساوی 2-2 کند.

استقلال خوزستان؛ روزهای سیاه مدافع عنوان قهرمانی

آن روزی که استقلال خوزستان در میان ناباوری همه قهرمان لیگ برتر شد، شاید کمتر کسی می‌توانست چنین روزهای بدی را برای این تیم در فصل جدید پیش‌بینی کند. بعد از رفتن عبداله ویسی، سیروس پورموسوی دستیار او به عنوان سرمربی جدید انتخاب شد. با این حال چند بازیکن این تیم مانند خسوس و کولیبالی از استقلال خوزستان جدا شدند و این تیم که از همان ابتدای فصل درگیر مشکلات مالی بود نتوانست بازیکنان جیگزین خوبی را جذب کند و همه این عوامل در کنار هم باعث شد تا مدافع عنوان قهرمانی لیگ برخلاف فصل گذشته، روزگار بدی در نیم فصل نخست تجربه کند. مشکلات مالی استقلال خوزستان البته هنوز حل نشده باقی مانده است و تعداد زیادی از ستاره‌های تیم احتمالاً در نقل و انتقالات از این تیم جدا خواهد شد که در صورت رخ دادن این اتفاق روزهای بسیار بدتری در انتظار نماینده اول کشورمان در لیگ قهرمانان خواهد بود.

نفت آبادان؛ قابل پیش‌بینی

برزیل فوتبال ایران بعد از چند سال دوری از لیگ برتر در ابتدای فصل جاری دوباره به لیگ برتر بازگشت. این تیم در شروع عمکلرد بسیار خوبی داشت و حتی موفق شد استقلال را در تهران مغلوب کند اما با گذشت زمان رفته رفته طلایی‌پوشان دچار افت شدند و در انتهای نیم فصل در رده یازدهم قرار گرفتند. باتوجه به توان فنی و مالی این تیم در لیگ، به احتمال زیاد شاگردان دست‌نشان با ادمه روند فعلی جزو تیم‌هایی خواهند بود که در روزهای پایانی لیگ برای سقوط نکردند خواهند جنگید.

پدیده مشهد؛ چیزی شبیه فصل پیش

رضا مهاجری و شاگردانش در پدیده مشهد این فصل هم چیزی بیشتر از فصل گذشته برای ارائه نداشتند. حداقل در نیم فصل اول این تیم مشهدی فراتر از تصوری که می‌رفت ظاهر نشد و همان روندی را داشت که انتظار می‌رفت. پدیده با اینکه در ابتدای فصل چند بازیکن نامی مانند شهاب گردان، مهرداد کفشگری و میلاد کمندانی را جذب کرد اما از نظر فنی سطحی همانند سال قبل را داشت و در پایان نیم فصل هم در جایگاه دوازدهم قرار گرفت. جایگاهی که احتمالاً رده این تیم در پایان صل نیز خواهد بود.

سیاه‌جامگان؛ باز هم برای سقوط نکردن می‌جنگد

دیگر تیم مشهدی در ابتدای لیگ شروعی خوب داشت اما خیلی زود با بروز مشکلات مالی درگیر حاشیه شد و افت کرد. مشکلات مالی عدم پرداخت پول بازیکنان ابتدا باعث جدایی فرهاد کاظمی و سپس استعفای دسته‌جمعی بازیکنان شد اما بعد از انتخاب خداداد عزیزی به عنوان مدیرفنی این تیم، شرایط در این باشگاه تا حدودی بهتر شد و با حل شدن بخشی از مشکلات مالی این تیم، سیاه جامگان موفق شد در چند بازی آخر به استثنای بازی مقابل پرسپولیس امتیازات مناسبی را کسب کند. آخرین تغییر در این تیم انتخاب مهدی هاشمی‌نسب به عنوان مربی است که قرار است او در نیم فصل دوم هدایت این تیم را بر عده داشته باشد.

سایپا؛ جایگاه باور نکردنی تیم فرکی

پیش از شروع فصل اغلب کارشناسان سایپای حسین فرکی را یکی از مدعیان لیگ می‌دانستند. با این حال با شروع مسابقات نارنجی‌پوشآن تهرانی بر خلاف تصور همه روند بسیار بدی را پیش گرفتند و تا جایی پیش رفتند که در انتهای نیم فصل در رده باور نکردنی و غیر قابل پیش‌بینی چهاردهم قرار گرفتند. سایپا که در ابتدای فصل بازیکنان خوبی مانند مسعود حسن‌زاده را جذب کرده بود، با وجود ارائه یک فوتبال روان در نتیجه‌گیری خوب عمل نکرد و حتی این مساله موجب شد حسین فرکی یک بار از سمت خود استعفا بدهد. استعفایی که البته پذیرفته نشد و سرمربی این تیم دوباره به کار خومد بازگشت. هرچند که در بازگشت دوباره نیز نتوانست تغییری در شرایط تیمش ایجاد کند. سایپا در جام حذفی هم با شکست مقابل سپاهان حذف شد تا عملاً دیگر هیچ شانسی برای فصل جاری نداشته باشد. به نظر می‌رسد تنها هدف این تیم در فصل جاری باقی ماندن در لیگ خواهد بود. فرکی در حال حاضر از حمایت مدیران سایپا برخوردار است و باید دید مدیران این باشگاه تا چه زمانی می‌توانند شرایط بد تیمشان را تحمل کنند. آیا فرکی می‌تواند تا پیش تمام شدن صبر مدیران سایپا تیمش را از بحران خارج کند؟

صبای قم؛ مرفاوی همچنان ناکام است

از همان ابتدای فصل هم می‌شد حدس زد یکی از تیم‌هایی که برای سقوط نکردن مبارزه خواهد کرد، صبای قم خواهد بود. تیمی که نه از نظر مالی شرایط خوبی دارشت و نه در شرایط خوبی تمرینات پیش فصل خود را شروع کرد. البته این تیم در شروع کار نتایج بدی را نگرفت اما در شش هفته آخر نیم فصل تمام بازی‌های خود را باخت و تا رده پانزدهم سقوط کرد و در نیم فصل دوم قطعاً با این شرایط جزو فانوس به دستان خواهد بود. وضعیت مرفاوی در صبا چیزی شبیه فرکی در سایپا است و باید دید مدیران صبا تا چه زمانی قصد حمایت از سرمربی تیم خود را دارند.

ماشین‌سازی تبریز؛ پرشتاب به سمت لیگ یک

بازگشت قدیمی‌ترین تیم تبریز به لیگ برتر فوتبال ایران آن هم بعد از بیست سال، یکی از بهترین‌ اتفاقاتی بود که آخر فصل گذشته رخ داد. با این حال این تیم به حدی در نیم فصل اول لیگ بد عمل کرد که به نظر می‌رسد خیلی زود قصد بازگشت دوباره به لیگ یک را دارد. ماشین سازی در ابتدای فصل با خرید بازیکنانی مانند آندارنیک تیموریان و پیام صادقیان و جذب یک دروازه‌بان لالیگایی، عملکرد خوبی در نقل وانتقالات داشت اما در کوران مسابقات به هیچ وجه خوب عمل نکرد و تا جایی پیش رفت که رسول خطیبی سرمربی این تیم اخراج شد و فرهاد کاظمی به عنوان جانشین او انتخاب شد. کاظمی که فصل گذشته سیاه‌جامگان را در واپسین دقایق در لیگ برتر حفظ کرد حالا قصد دارد این بار تیم ریشه‌دار تبریزی را از خطر سقوط نجات بدهد، کاری که این بار با توجه به شرایط ماشین‌سازی، نشدنی به نظر می‌رسد.

 

کد خبر : ۴۴۲۲۴۰