خبرگزاری کار ایران

تاج سکوتش را به نفع کی‌روش شکست/ عابدینی به این نزاع برمی‌گردد؟

حمایت تاج از کی‌روش در مقابل عابدینی بار دیگر اختلافات جدی در بدنه مدیریتی فدراسیون فوتبال را نمایان کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد مرگ پادشاه تایلند این طور بر فضای فوتبال ملی ایران تاثیرگذار باشد و بار دیگر اختلاف کی‌روش و مسئولان فدراسیون فوتبال و ضعف مدیریتی در فدراسیون را نمایان کند. پس از مرگ بومیپول آدولیاده، پادشاه تایلند و عزای عمومی در این کشور، مسئولان فدراسیون تایلند طی نامه ای به فدراسیون فوتبال اعلام کردند که اردوی تدارکاتی و بازی دوستانه‌ای که قرار بود در تایلند برگزار شود به دلیل عزای عمومی، امکان‌پذیر نیست.

بعد از این اتفاق بود که کارلوس کی‌روش با سفر به مالزی به دنبال حریف تدارکاتی دیگر بود تا خللی در برنامه های تیم ملی ایجاد نشود که گویا تلاش‌های سرمربی تیم ملی بی نتیجه ماند و او در هفته گذاشته با بیانیه‌ای تند به این اتفاقات واکنش داد.

"ما توانایی این را نداریم که از تیم ملی حمایت کنیم و یک اردوی خوب و حرفه‌ای خارج از کشور را هماهنگ کنیم؛ اردویی که امکانات حرفه‌ای، استاندارد و بین‌المللی داشته باشد. ما توانایی این را نداریم که از تیم ملی حمایت کرده و یک بازی دوستانه پیدا کنیم تا بتوانیم بازیکنان جوان خود را توسعه بخشیم و به آن‌ها تجربه بین‌المللی اعطا کنیم."

کی روش نامه اعتراضی خود را با این دو جمله آغاز کرد و در ادامه با انتقاد شدید از مدیریت فدراسیون فوتبال اعلام کرد که طبق معمول مسئولیت و تقصیر این اتفاقات با «هیچ‌کس» نخواهد بود.

بعد از بیانیه اول کی‌روش این امیر عابدینی بود که در مصاحبه‌ای عجیب به صحبت‌های کی‌روش واکنش نشان داد. او نقل قولی از تاج آورد که خطاب به کی‌روش گفته بود  "شما همیشه یک طرفه حرف می‌زنی. اگر نمی توانی کار کنی بگو و در غیر این صورت بهانه بس است". عابدینی در ادامه از کی‌روش خواسته بود که منطقی باشد و سعی کند مشکلات تیم ملی را با بدون تنش حل کند!

بعد از این صحبت‌ها بود که کی‌روش با بیانه‌ای تندتر نسبت به بیانیه اول، به صحبت‌های عابدینی واکنش نشان داد.

او از دخالت عابدینی در اموری که به او مربوط نیست انتقاد کرد و گفت باید مشخص شود چه کسی محتوای جلسات خصوصی خود و تاج را به بیرون از جلسه منتقل می‌کند. کی‌روش در ادامه با انتقاد شدید از وضعیت مالی فدراسیون فوتبال به عابدینی توصیه کرد که به جای دخالت در این امور، این مشکلات را حل کند.

اعتراض‌های کی‌روش به همین‌جا ختم نشد و مربی پرتغالی تیم ملی در اقدامی عجیب 12 ساعت در فدراسیون فوتبال حضور یافت تا با عابدینی رو در رو شود! کی‌روش بعد از حضور نیافتن عابدینی بار دیگر بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: "من بیش از ١٢ ساعت در اینجا حضور داشتم اما آقای عابدینی با نیامدن به فدراسیون نشان دادند بی شهامت هستند. امیدوار بودم که ایشان شجاعت لازم را داشته باشند و به فدراسیون بیایند و به من بگویند که چه توافقی با آقای تاج داشته اند که بعد از بازی با سوریه آن را عملی کنند".

واکنش عابدینی به این اتفاقات کمی عجیب به نظر می‌رسید. او ابتدا در مصاحبه‌ای  با بیان اینکه تصور نمی‌کرده مصاحبه‌اش اینطور کارلوس کی‌روش را منقلب کند، گفت: ما دلمان می‌خواهد کی‌روش بماند و به کارش در تیم ملی ادامه بدهد. او در ادامه به بیشهامت خوانده شدنش توسط کی‌روش نیز واکنش نشان داد و گفت: " بله آقای کی‌روش؛ بنده شهامت ندارم. حرف شما درست است!"

عابدینی در مصاحبه اول خود به کی‌روش امتیاز داد و مجبور به عقب‌نشینی شد و اما وقتی دید کی‌روش به سختی بر سر موضع خود باقی مانده و او را به گوشه رینگ برده است با چرخشی عجیب با مصاحبه‌ای تند در همان روز، جواب کی‌روش را داد. او انتقادات گذشته خود از کی‌روش را با لحنی دیگر تکرار کرد و در خصوص حضور کی‌روش در فدراسیون فوتبال نیز گفت که اسیر و اجیر کی‌روش نیست که بخواهد با حرف او راهی فدراسیون شود!

نکته قابل بحث در این ماجراها سکوت رئیس فدراسیون فوتبال بود. اما تاج پس از گذشت چند روز و با بالا گرفتن منازعات وارد گود شد و با حمایت قاطع از کارلوس کی‌روش، عابدینی را بیش از گذشته در تنگنا قرار داد. تاج به نوعی اداعاهای بحث برانگیز عابدینی را تکذیب و تاکید کرد که هیچ جلسه‌ای درباره کی‌روش با عابدینی نداشته است! تاج شایعه اولتیماتیوم به کی‌روش را نیز رد کرد و گفت: وقتی تیمی در بهترین شرایط قرار دارد هیچ عقل سلیمی به سرمربی آن اولتیماتیوم نمی‌دهد.

 این موضع‌گیری تاج، ضمن عقب راندن و درتنگنا گذاشتن عابدینی، بار دیگر اختلافات جدی در سطح مدیریتی فدراسیون فوتبال را نمایان کرد و قدرتی مضاعف به سرمربی پرتغالی تیم ملی بخشید. به نظر می‌رسد در این دعوا نیز کی‌روش برنده بیرون آمد. عابدینی که مدتهاست او را به عنوان یکی از چهره‌های صریح و قاطع فوتبال ایران می‌شناسیم و در کاریزمای وی تردیدی وجود ندارد حالا در نزاع با کی‌روش طعم تلخ شکست را پذیرفته است. هر چند او نشان داده که از اقتدار و انگیزه لازم برای بازگشت به نزاع‌های اینچنینی برخوردار است اما با این حال موضع‌گیری تاج به نفع کی‌روش، باعث شده تا عابدینی موقتا در موضع ضعف قرار بگیرد.

شاید اگر مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال سریعتر به صحبت‌های سرمربی تیم ملی واکنش نشان می‌داد، تیم ملی ایران در آستانه بازی با سوریه وارد چنین تنش و حاشیه‌ای بزرگ نمی‌شد و سرمربی همیشه معترض تیم ملی نیز امتیاز و قدرتی مضاعف برای فشار به فدراسیون فوتبال به دست نمی‌آورد. در هر حال ضعف مدیریتی و ناهماهنگی در بدنه مدیریتی فدراسیون فوتبال همچنان به چشم می خورد و گویا قرار نیست در دوران پسا کفاشیان نیز تغییر جدی در فدراسیون فوتبال حاصل شود.

 

کد خبر : ۴۲۳۵۲۰